Ok, ondertussen heb je je post wat verduidelijkt...
Ferry34 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 12:10:
[...]
maar je kunt je pc misschien wel zetten op 48hz maar dan gaat de tv dit toch weer omrekenen naar de 100hz van de tv (3:2 pulldown) en dan zit je nog met de judder.
Ik heb nog geen antwoord gelezen van hem toen ik hem vroeg dit te testen of hij echt verschil zag in filmbeelden wanneer zijn pc staat ingesteld op 48hz of 75 of whatever.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een TV die geen 24p native supporteert (maw het ook als 24p of veelvoud laat zien) een PC-signaal dan wel in zijn originele refreshrate laat zien zoals dat bij multisync CRT monitors het geval is. In de plaats daarvan werkt de TV wellicht simpelweg met een framebuffer. De TV toont dan gewoon de beelden aan 50, 60 of 100Hz en neemt telkens het laatste complete frame dat hij heeft. Eigenlijk krijg je dan ook gewoon pulldown. Bvb als inputsignaal 80Hz en output 100Hz is, dan gaat elk 4de frame 2x getoond worden (1:1:1:2 pulldown). Speel je datzelfde signaal af in 50Hz, dan gaan sommige frames zelfs helemaal niet getoond worden.
Als ik de handleiding van de Panasonic pv70 goed lees, dan worden via hdmi alleen 50i, 50p, 60i en 60p geaccepteerd.
Het is hier al eerder gepasseerd, maar de laatste revisie van de PV70 op onze markten is de PV70FA, en die ACCEPTEERT wel degelijk 24p. Kan getest worden met een PS3 die je kan forceren van 24p te genereren. Het is echter zo goed als zeker dat die 24p intern gewoon omgezet wordt naar 60Hz.
(BTW, nog een interessante vraag: wat doet de PV70 met een 60Hz signaal als de TV ingesteld is voor 100Hz... Toont hij dan in 120Hz, of doet hij ook weer pulldown ????)
Betekent dat overigens dat, wanneer een blu-ray of hd-dvd wordt aangesloten via hdmi, deze speler zelf het uitgangssignaal aanpast?
Yep, dat is deel van de HDMI handshaking. De speler vraagt hierbij dus gewoon aan de TV welke signalen deze laatste ondersteunt. Als het schijfje 24p is, maar de TV ondersteunt dit niet, dan maakt de speler er gewoon 1080i of 1080p van afhankelijk van wat de TV wél ondersteunt.
Dat is dus ook wat de PS3 doet in stand Auto van de 24p setting.
Het gaat mij om de HDMI ingang. 48hz ligt dicht bij 50hz, dus ik ga het zondag ofzo wel een keer proberen als niemand anders mij voor is.
Snap niet goed wat je hiermee bedoelt. Volgens mij kun je via HDMI helemaal geen 48Hz signaal doorsturen omdat het simpelweg niet-standaard is. Trouwens, het is niet omdat het dicht bij 50 ligt dat het ineens wel zou kunnen. Meer zelfs, hoe kleiner het verschil, hoe moeilijker te converteren

. Een 48Hz bron in 50Hz weergeven zou een 1:1:....1:1:2 pulldown vereisen (23x een 1tje), namelijk elk 24ste frame wordt een keer herhaald. Daardoor krijg je elke halve seconde een judder (namelijk het frame dan wordt 2x getoond ipv 1x). Je kan dan ook veel beter 48Hz omzetten naar 60Hz via 1:2 pulldown. Maar laat ons wel wezen, een 48Hz bron bestaat simpelweg niet (behalve een 48fps game op PC).
[
Voor 15% gewijzigd door
Twixie op 11-01-2008 15:23
]