Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tips en advies gevraagd voor toelatingstest HBO of anders

Pagina: 1
Acties:
  • 3.474 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb 1 maand geleden me MBO niveau 3 ICT medewerker Beheer als extraneus gehaald. Dit omdat ik voor 2 vaken Cisco&windows 2003 server en ITIL niet voldoende had had vorige jaar. Het is puur me eigen schuld omdat ik het niet serieus nam allemaal. En ik geeft dat ook eerlijk toe. Ik moest wel alle het examen en inschrijfgeld zelf betalen: totaal iets van 500 euro. Anyway. Na me niveau 3 wou ik me bij andere school gaan aanmelden voor ICT Beheerder 4. Dat bleek geen goede keus te zijn. Omdat ze vonden dat ik geen goede beroepsbeeld had over ICT beheerder 4. ( ze hebben me niet aangenomen)
Nu heb ik me gewoon weer ingeschreven op me huilde school. En me met docent gepraat. Hij zei dat die met een proevperiode voor 3 maanden gaf. waarin ik opdrachten moest doen bestaande uit Cisco en Programmeren.

En hij zei er bij dat het dan niveau 4 ander half jaar duurt. Dat vind ik veel zeker omdat ik half jaar ben blijven zitten. Ik heb rond zitten te kijken op internet naar een HBO opleiding. Ik wil iets in de richting Netwerken doen. Maar voor meeste HBO opleiding heb je echt niveau 4 mbo nodig. Ik wordt komende zomer 21. en ik heb gehoord voor zn Toelatingtest. Wat is dat voor een test eigenlijk?
Wat moet je kunnen om die Toelatingtest te halen?
Is het handig dat gaat doen komende zomer of beter me MBO afmaken en dan naar HBO? Ik heb eigenlijk geen zin om 1/5 jaar MBO 4 te doen.

Heeft iemand ervaring misschien met zn Toelatingonderzoek voor Informatica opleiding op HBO niveau? 3 van me klasgenoten zijn allemaal gaan werken. Eentje ging MSCE+werk doen.Maar dan is geen optie voor mij. Ik wil liever studeren. Wat zouden jullie doen als jullie in zelfde situatie zat als ik? Ik hoopt op snelle reacties

Groetjes

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
offtopic:
Titel iets verduidelijkt.

En om evt. reacties voor te zijn: commentaar op het taalgebruik van TS is niet gewenst.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:00

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Om teleurstellingen te voorkomen zou ik gewoon je niveau 4 halen... Dan heb je de test niet nodig. En een half jaar over niveau 4 is niet zo lang toch (heb er geen verstand van, heb niet op het MBO gezeten). Het lang vinden omdat je een halfjaar gedoubleerd hebt is overigens geen argument, je had in dat half jaar ook je niveau 4 wellicht op kunnen pakken.......

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-09 08:01
Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 15:40:

en ik heb gehoord voor zn Toelatingtest. Wat is dat voor een test eigenlijk?
Wat moet je kunnen om die Toelatingtest te halen?
Ik heb een toelatingstest gedaan om op de universiteit toegelaten te worden. (Dit was dus wel voor rechten op WO niveau.) Ik heb zelf geen enkele middelbare school afgerond.
De test die ik moest doen was Nederlands, Frans, Geschiedenis en Engels. Maar dit is een opleiding waar je meer talen voor nodig hebt. De testen zijn gewoon toetsen die je moet afleggen.

Mijn punt is dat je per school moet informeren over hun toelatingstesten. Elke school/opleiding heeft zijn eigen eisen. Pas op meestal is dit op een vast moment van het schooljaar, dus wees er tijdig mee.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 15:40:
Is het handig dat gaat doen komende zomer of beter me MBO afmaken en dan naar HBO? Ik heb eigenlijk geen zin om 1/5 jaar MBO 4 te doen.
Zoals net ook gezegd is, 1/5 jaar is niet zo lang plus je hebt een diploma extra op zak. Dat is altijd mooi meegenomen. Het ligt er ook echt aan wanneer je de toelatingsonderzoek kunt doen. De mijne was in April.

Voor de rest blijf vooral studeren! Werken kan altijd nog, dat is mijn mening.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Misschien lukt het me wel om in 1 jaar af te maken niveau 4. Omdat ik al 3 keer half jaar stages hebt gelopen. En de klas waarin ik nu terecht komt gaat voor 3 periodes op stage. Ik waarschijnlijk alleen voor 2 periodes. En je hebt gelijk DjCoke dat het nu tijd is om te studeren want werken kun je later altijd nog.

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
Als je al stages hebt gelopen kun je daar meestal vrijstelling voor krijgen. (zeker bij HBO, als je na een ICT-MBO informatica gaat doen kan dat bij mijn hogeschool zelfs in 2.5 jaar)
Best kans dat je bij het behalen van je niveau4 dus ook nog wat vrijstellingen krijgt.

Anderhalf jaar ' studieverstaging' (om het maar even zo te noemen dan, maar is eigenlijk niet geheel correct) lijkt me ook maar een minimale investering als je kijkt wat je eruit haalt. mbo niveau4 à 1.5 jaar, HBO à 2.5 - 3.5 jaar afhankelijk van je vrijstellingen. kost je dus een jaartje of 4 maar dan heb je wel een HBO dploma, en ach.. tegen die tijd ben je pas 25 :P

toelatingstesten enzo zijn verschillend per opleiding en instelling, maar zijn voor zover ik weet testen om te checken of je aan het instapniveau voldoet. Nou meen ik dat het bij de opleiding Informatica aan de universiteit in utrecht zo was dat je een Wiskunde B1,2 test op VWO niveae kon doen, en daarmee (met je HAVO) al zo'n beetje binnen mocht.
Nou is dat *iets* van ergens uit de krochten mijn geheugen, en dus alleen zo voor die ene opleiding voor die ene instelling, dus wellicht niet geheel betrouwbaar ( :+ ) maar bij andere zal het wel vergelijkbaar zijn. Kwestie van even informeren.

Mocht je een HBO informatica willen gaan doen dan kan ik je die bij Avans ('s-Hertogenbosch) aanbevelen.
Niet dat ik mezelf wil presenteren als de grote informatica-opleiding-guru ofzo, of mijn eigen opleiding de hemel in wil prijzen, maar mocht je er meer over willen weten dan kun je altijd contact opnemen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Owokejs dat klinkt allemaal erg goed Xyzar. Maar begrijp ik het wel goed... Dat je me aanraad om met mij niveau 3 MBO ICT nu bij de hoogeschool waar jij zelf op zit aan te melden? Moet ik wel zeker toch zo toelatingtest doen lijkt me of...? Is het allemaal anders geregeld daar bij jullie?? Zou je het effe willen uitlegen?

• DjCoke
Volgens mij bedoeld Xyzar dat je beter die mbo-4 kunt afmaken en dan met de vrijstellingen die je dan krijgt voor je hbo opleiding, de hbo opleiding volgen.

Xyzar leg ik dit goed uit zo?

[ Voor 0% gewijzigd door DjCoke op 03-01-2008 15:10 . Reden: Typo ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 15:17
Ik rond als het goed is mijn MBO af op niveau 3 komende zomer en ik vertik het nog een jaar langer op die rampschool te zitten die ze ROC Eindhoven - School voor ICT noemen. En aangezien ik komende zomer 21 word heb ik besloten het jaar daarop gewoon aan mijn HBO te beginnen. Mits ik natuurlijk de toelatingstest door kom.

Ik heb het idee dat het laatste jaar MBO niet veel meer toe gaat voegen en dat ik met wat extra inzet (wat je natuurlijk wel op moet kunnen brengen) veel meer aan dat jaartje vroeger HBO heb. Ik vraag me sowieso af of er door werkgevers gekeken zal worden naar je MBO diploma als je een afgeronde HBO opleiding op zak hebt. Het is natuurlijk dan wel absolute noodzaak om je HBO af te maken maar het zal per persoon verschillen en zelf weet je het beste of je dat in je hebt of niet.

Als ik dit topic mag geloven dan stelt het niet zo heel veel voor. Je moet er natuurlijk niet te licht over gaan denken!

Maar ik het je het komende zomer met zekerheid te melden, sorry dat dat dan nogal aan de late kant is. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is misschien wel waar dat je beter 1 jaar eerder met je HBO opleiding kunt starten dan dat je 1.5 jaar voor MBO 4 gaat doen (in mijn geval). Ga je het zn toelatingtest komende zomer ook bij LOI doen of gewoon bij Hogeschool.?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:44
Ik zou als ik jou was die opleiding MBO ICT afmaken, en daarna naar HBO overgaan.

Waarom?

a) Stel je haalt de HBO opleiding niet, dan heb je altijd nog een niveau 4 MBO diploma.
b) Als je je MBO ICT Niveau 4 af hebt, bestaat er de mogelijkheid dat je een jaar vrijstelling krijgt als je een aan je MBO relevante HBO studie gaat volgen.

Ik heb MBO ICT Niveau 4 gedaan, en doe nu HBO Information Management (Soort bedrijfskundige informatica, maar dan meer gecombineerd met management, leiding geven etc.). In plaats van 4 jaar, kan ik deze opleiding in 3 jaar afronden. Ik hoef dan in het 3e jaar geen stage te lopen, en ik krijg 2 blokken vrijstelling (30 credits).

De gedachte om toendertijd tijdens mijn MBO te stoppen en zo'n toelatingstest te doen ging ook wel door mijn hoofd, maar het is achteraf beter om altijd iets achter de hand te hebben. Dat jaar wat je nu "extra" doet om je MBO Niv. 4 af te ronden, krijg je misschien toch terug als je een HBO ICT gaat volgen.

Stel je haalt die HBO niet, dan heb je altijd nog MBO Niv. 4, en die krijgen altijd beter betaald dan niveau 3.

• DjCoke
Ik denk dat De_Bastaard geheel de spijker op zijn kop slaat!
Uiteindelijk moet de TS de beslissing zelf maken, maar als je voor zekerheid gaat, dan ben je beter af met een MBO-4 diploma.
Want het niet halen hoeft niet alleen aan de eventuele eigen capaciteiten te liggen. Er kunnen ook andere dingen voor doen in het leven dat je de HBO niet kunt afronden. (Ziekte, etc.. afkloppen...)

Dan kun je altijd terugvallen op je MBO diploma. Plus het feit dat de risico er nog steeds is, dat je de toelatingstest niet haalt.

Verwijderd

Topicstarter
Tja.. Ik zelf weet niet 100% wat ik nou wilt: die toelatingtest doen of gewoon me MBO af maken?. Ik denk dat het sowieso beter is om MBO 4 ICT af te maken. En dan naar HBO. Ja stel dat ik HBO niet haalt dan heb ik me MBO 4 wel. Maar ik weet niet of het school ook echt mee gaat werken om mij in het 1 jaar Netwerkbeheer 4 af te maken. Omdat er 3 periodes stage er in zit. Maar ik ga denk ik gewoon 2 periodes doen.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:05

greatgonzo

schit-te-rend!

ondanks dat ik totaal geen ervaring heb met ICT, kan ik er denk ik ook wel wat over kwijt.

Mijn ervaring is, dat mensen die eerst hun MBO hebben afgemaakt, veel makkelijker meekwamen op HBO niveau. Ik ken ook mensen die zo'n toelatingstoets gedaan hebben, en die zo wel op het HBO kwamen. Maar veel redden het toch uiteindelijk niet. De MBO'ers echter zijn vaak veel praktischer aangelegd, en halen het over het algemeen makkelijker.

Hoewel je zelf moet beslissen, zou ik zeker eerst MBO 4 afmaken, en dan doorstromen naar HBO. Zo heb je iig altijd een diploma achter de hand, en zul je makkelijker aansluiting vinden op het HBO. Want ik denk dat de stap van MBO 3 > HBO vele malen groter is, dan de stap MBO 4 > HBO.

Als ik zelf opnieuw de route zou lopen, zou ik denk ik zelf voor mavo>mbo>hbo gaan ipv de route havo>hbo die ik nu gelopen heb. Ik merk dat je practisch gewoon achterloopt bij de MBO'ers, en theoretisch met de VWO'ers.

Je bent nu 21 zeg je, stel, je moet nog 1,5 jaar MBO 4, en dan nog 3 jaar HBO. Dan ben je bijna 26, en kun je nog gezellig 39 jaar werken... mooi toch?

[ Voor 11% gewijzigd door greatgonzo op 04-01-2008 12:01 ]

• The Realone
Veel mensen lijken te vergeten dat als je "slechts" een MBO3 ipv 4 hebt je toch al 3 jaar MBO hebt gedaan. Natuurlijk mis je dan wel een gedeelte van de totale kennis die je zou moeten hebben met dat extra jaar MBO maar dat wil niet zeggen dat je ineens 3 jaar MBO weggooit.

Je kunt natuurlijk sowieso die toelatingstest doen. Is gewoon geheel vrijblijvend. Als je die niet haalt houd het sowieso op, haal je em wel dan hou je HBO als mogelijkheid open. Je hebt in dat geval niks te verliezen.

EDIT:

@TS: Is MBO3 --> MBO4 via de BBL (dus werken en leren) misschien een optie dan? Bij mij op school is dit gewoon een traject van 1 jaar (hoewel de BOL variant dat ook is).

[ Voor 15% gewijzigd door The Realone op 04-01-2008 12:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
@greatgonzo.Ik wordt komende zomer (juli) pas 21. Ik vergeet die toelatingtest. Ik ga gewoon me best doen om me MBO 4 af te maken in een jaar als het lukt. Of anders gewoon in 1.5 jaar. En dan naar HBO. En @The Realone. BBL is denk ik niet echt optie voor mij. zeker ook dat ik nog werk moet zoeken. En bij me huildige school hebben ze geen BBL dus moet ik bij andere scholen kijken.
Maar als je MBO 4 ICT hebt.. Krijg je dan Half jaar vrijsteling of 1 jaar op HBO?

• greatgonzo
  • Laatst online: 10:05

greatgonzo

schit-te-rend!

btw, is er ook niet zoeits als een decaan bij je huidige school, die je perfect hierover kan inlichten?

• The Realone
greatgonzo schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 15:30:
btw, is er ook niet zoeits als een decaan bij je huidige school, die je perfect hierover kan inlichten?
Mwah, als het niveau van decanen op zijn school even hoog is als bij ons dan ben je op GoT beter af voor advies. ;)

• De_Bastaard
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 15:02:
@greatgonzo.Ik wordt komende zomer (juli) pas 21. Ik vergeet die toelatingtest. Ik ga gewoon me best doen om me MBO 4 af te maken in een jaar als het lukt. Of anders gewoon in 1.5 jaar. En dan naar HBO. En @The Realone. BBL is denk ik niet echt optie voor mij. zeker ook dat ik nog werk moet zoeken. En bij me huildige school hebben ze geen BBL dus moet ik bij andere scholen kijken.
Maar als je MBO 4 ICT hebt.. Krijg je dan Half jaar vrijsteling of 1 jaar op HBO?
Dat ligt aan de opleiding je gaat kiezen op HBO. Daar zul je eens voor naar je decaan op school, of naar een hoge school moeten stappen. Het is afhankelijk van de vakken en competenties die hebt gehaald op je MBO, en of je die ook op HBO zou krijgen.

• Aakab
  • Laatst online: 17-09 14:35
Een ROC krijgt een hoop geld als ze iemand met een dimploma de deur uit mogen sturen. Hiermee wil ik zeggen dat ROC's, mits jij jezelf een beetje kan verkopen, jou graag zullen willen hebben want met een minimale inspanning kunnen ze een hoop geld binnen trekken.

Wat ik zou doen als ik jou was is me goed verdiepen in de opleiding ict beheerder. Hierna direct een inschrijving doen bij diverse ROC's en gelijk een gesprek met ze aanvragen. Ik denk (vooral ook omdat je al meer dan 25% van je tijd stage hebt gelopen) dat het zeker haalbaar is om jou binnen 3 kwart jaar aan een mbo diploma te helpen. Je zou strict gezien wat beoordelingseenheden moeten doen. Wat je dan nog altijd kunt doen is je alsnog in de zomer aanmelden op een hbo en zeggen dat je mbo niveau 4 hebt. Zij zullen hier niet om gaan zeiken totdat het ergens december/januari is. Tot die tijd kan je mooi zowel het mbo traject (wat met een beetje geluk niks voorsteld) en het hbo tegelijkertijd doen.

• Aakab
De_Bastaard schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:14:
[...]

Dat ligt aan de opleiding je gaat kiezen op HBO. Daar zul je eens voor naar je decaan op school, of naar een hoge school moeten stappen. Het is afhankelijk van de vakken en competenties die hebt gehaald op je MBO, en of je die ook op HBO zou krijgen.
Als je vanuit ict beheerder naar de opleiding BI gaat dan krijg je zeker een jaar vrijstelling,

• De_Bastaard
I Know, dat heb ik nu ook :) Zolang het maar IT gerelateerd is krijg je die vrijstelling wel, en dat wilt de TS ook dus kan hij beter die MBO even afmaken...

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ook via mail contact gehad met Hogeschool Utrecht zeg maar over toelatingtest HBO informatica.
Ze raden me aan om ROC ASA of ROC MN te proberen in te stromen in het zogenoemde combi-jaar. Als ik wordt toe gelaten. Kan ik MBO 4 ICT combineren met het eerste jaar HBO. En als die lukt heb ik dan me MBO 4 en kan ik worden toegelaten op de 2e jaar HBO. (tijdwinst 1 jaar) Dat laatste jaar combineren met het eerste jaar HBO hebben ze niet op me huidige school (denk ik)

Ik heb beetje op de website van ROCASA gekeken. Ze zitten in randstad gebied. Ik ga contact met ze opnemen of ik daar niveau 4 ICT beheerder of Netwerkbeheerder wel in jaar 1 kan afmaken in combi met eerster jaar HBO. Dan kan ik waarschijnelijk als ik wordt toegelaten in Feberuari starten? zit iemand misschien op de ROCASA in Utrecht Amsterdam of Amersfoort? En die mij misschien wat info kan geven..

• Aakab
Een jaar winst is gewoon een lokkertje die eigenlijk nergens over gaat (die jaar krijg je namelijk altijd gewoon cadeau van HBO's).Je zou ook is de kleinere ROC's kunnen proberen:
Horizoncollege (hoorn alkmaar
ROC flevoland (zie naam
Regio College (Zaandam
Pagina: 1