[BBG] Media center?

Pagina: 1
Acties:
  • 877 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 09:38
Vroeg me af waarom er al een tijdje in de BBG niet meer gekozen wordt voor een media center. Als ik het aantal topics bekijk hier over Media center is de intresse toch vrij groot. En de techniek heeft niet stil gestaan. Denk bijvoorbeeld aan de E8400 (op 45nm) tegenover de BE2400, de 2400/2600xt tegenover de 8600. En kan krijg je ook nog de bordjes met volledige onboard HD 1080 ondersteuning.

Welke CPU koeling? De Scythe Ninja bijvoorbeeld, en voor de airflow de Noctua 120mm fans.

Voedingen is ook altijd een hot item, welke is nou echt stille de corsair VX450 of toch de Seasonic of misschien wel de nexus 4090.

Op deze manier kunnen we ook de hoeveelheid, "Is dit mediacenter goed?" topics wat verminderen, als we gewoon een BBG zouden hebben met een recent media center erin.

En de tvkaart discussie m.b.t. digitale tv opnemen, is een floppyDTV icm een Alphacrypt cam nu de beste oplossing of zijn er gelijkwaardige goedkopere oplossingen bijvoorbeeld.

En de geluidsdiscussie, digitaal aansluiten is eigenlijk altijd wel beter dat vind iedereen wel. Maar ja voldoet een onboardkaart of toch de Agrippa Theatron, of blijft creative toch het beste merk hiervoor qua prijskwaliteitsverhouding.

Toch?

Ook omdat er elke maand een workstation in zit, die helemaal niet zoveel veranderd. dus zou er wat mij betreft best een media center bij kunnen in bijvoorbeeld Januari-April-Juli-December ofzo.

Dit is het laatste HTPC ding uit de BBG wat ik kan vinden:

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2005

Dit is natuurlijk hopeloos verouderd ;)

EDIT: Kan zelf natuurlijk ook een begin maken:

Behuizing: Thermaltake Behuizing Mozart SX Zilver
Moederbord:
CPU: Intel E8400
CPU koeler: Scythe Ninja Mini
Geheugen: Valueram Kingston 2048MB
Audio: Club3d Agrippa Theatron
Voeding: Corsair VX450
Optical: Plextor 810SA
TV Tuner: Analoog: Hauppage MCE500 Digitaal: FloppyDTV + CAM
HDD: Samsung Spinpoint T166 500GB
VGA: HIS Radeon 2600XT 256 MB Silent
Afstandsbediening: Logitech Harmony

Opmerking:

Ik ben uitgegaan van een full atx bordje, wil je echter het zo klein mogelijk doen is een moederbord met een 690 chipset bijvoorbeeld een goede keuze met HDMI poort onboard en audio. Hoef je alleen nog de floppyDTV in de pci sloten te doen, en ook dat zou je nog extern kunnen doen.

Moederbord:
weet ik zo snel even niet de meest geschikte, optical zou je natuurlijk voor een HD speler kunnen gaan maar ik vind persoonlijk de plextor's heel stil. Daarin tegen zijn ze ook wel wat duur, dus weet iemand een net zo stil goedkoper alternatief? Als je 1 x agrippa neemt en bijvoorbeeld 2 x FLoppyDTV heb je al 3 pci sloten nodig dus een normaal ATX moederbord wat prima past in deze kast lijkt mij een goed idee. Je zou ipv de floppyDTV een fireDTV kunnen nemen maar dat is weer extern en ik wil eigenlijk alles in 1.

CPU:
Op dit moment zie je in veel media center topic nog de 5200+ / BE-2400 of de E6750/E6850 staan. Echter is het zo dat de E8400 sneller geclocked is en op 45nm gebakken is en dus minder warm wordt. En steeds beter leverbaar.
Behuizing is persoonlijk natuurlijk, maar ik heb nu deze liggen hier en vind het wel mooi en goed geprijsd.

TV Tuner:
Ik lees idd op veel plekken dat een Saber 2020 mooier beeld zou moeten geven dan een MCE500, MAAR signaal moet veel sterker zijn door de slechter ruisonderdrukking op de saber2020. Plus ik heb ze beide hier gehad, en de mce500 was met het signaal wat ik hier heb (wat duidelijk versterkt is) velemale beter.

VGA:
2400 zou ook kunnen, maar 2600 is wat sneller geclocked dus wil je nog is een potje fifa of pes ofzo doen op je grote plasma is dit denk ik de beste keuze. XT genomen omdat daar de DVI-HDMI converter met AUDIO meegeleverd wordt.

Afstandsbediening:
De harmony serie is een universele afstandbediening waarmee je al je devices kunt bedienen. Werkt prima, met 1 druk op de knop (bijv. dvd kijken) kan je bijvoorbeeld TV op juiste kanaal zetten, DVD speler aan. Versterker op 5.1. En je licht in de kamer dimmen :)

De simpelste 525 uitvoering zou dit al kunnen allemaal, wil je echter een mooi kleurenscherm en Z-wave techniek waarbij je dus niet hoef te richten zou je de 895 kunnen nemen. En er zitten nog wat modellen tussen.

[ Voor 78% gewijzigd door Operations op 02-01-2008 16:08 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Operations
Nee is niet echt gericht op stilte, en is een normale kast. En geen gebruikt gemaakt van de beste onderdelen voor een media center (de vga kaart bijvoorbeeld niet).

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:51

Creesch

bla bla!

mja het multimedia systeem is natuurlijk niet bedoelt als alleen mediacentrum. In een mediumcentrum stop toch al snel ander onderdelen.
De videokaart zou goedkoper kunnen bijvoorbeeld, 2 tv-tuners bijvoorbeeld om en tv te kunnen kijken en iets op te nemen.
Ook het geluid is iets wat een stuk belangrijker word bij een mediacentrum.

edit:
En zoals operations hierboven zegt, aan de kast worden ook andere eisen gesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door Creesch op 01-01-2008 13:28 ]

Verwijderd

Operations schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 13:26:
[...]

Nee is niet echt gericht op stilte, en is een normale kast. En geen gebruikt gemaakt van de beste onderdelen voor een media center (de vga kaart bijvoorbeeld niet).
Dan moet je de topicstarter daarvan overtuigen van het belang van een betere VGA kaart en op stilte :*)

Als jij iets vind dat beter is voor hetzelfde geld (dus niet ineens € 200,- duurder) en dit kunt aantonen, dan zal dat wel in het lijstje worden verwerkt :) En natuurlijk zullen er altijd verschillende meningen zijn en het is ook meer een richtlijstje, je kunt altijd zelf iets aanpassen en dat daar melden waarom je ervoor hebt gekozen

• Operations
Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 13:28:
[...]

Dan moet je de topicstarter daarvan overtuigen van het belang van een betere VGA kaart en op stilte :*)

Als jij iets vind dat beter is voor hetzelfde geld (dus niet ineens € 200,- duurder) en dit kunt aantonen, dan zal dat wel in het lijstje worden verwerkt :) En natuurlijk zullen er altijd verschillende meningen zijn en het is ook meer een richtlijstje, je kunt altijd zelf iets aanpassen en dat daar melden waarom je ervoor hebt gekozen
Nou alleen voor een media center zou een andere vga kaart beter zijn, kan me voorstellen dat je voor andere doeleinde een andere kaart nodig hebt. 2400XT zal het op videobewerkingsgebied en game gebied ongetwijfeld minder goed dan als wat er nu gekozen is. Maar is voor een media center weer meer geschikt.

Ik vind een multimedia pc, een heel ander ding dan een media center pc maar goed je zou het kunnen combineren maar das voor een BBG niet handig dan.

[ Voor 7% gewijzigd door Operations op 01-01-2008 13:31 ]

• Operations
Mmm, toch minder mensen dan ik dacht behoefte aan een media center in de bbg ;)

[ Voor 92% gewijzigd door Operations op 02-01-2008 12:44 ]

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-01 16:04

Fjeze

AllesPerfect!

Ik ben zelf ook aan het kijken om een mediacenter in elkaar te zetten, en inderdaad als ik zo rond kijk hier is er redelijk wat interesse voor een mediacenter.
Ik zou het dus ook niet meer dan normaal vinden dat er een BBG opgezet wordt voor een Mediacenter.
Ik steun je volledig

Fly or Die

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap dat een mediacenter nog steeds een erg handig en lekker configureerbaar iets is, maar de markt hiervoor (vooral bij de grotere merken) is moordend. En dan wordt de doelgroep die je wil bereiken wel meteen een stuk kleiner.

ALs je bijvoorbeeld kijkt naar Acer (die systemen zowel online als bij retailers verkoopt), zie ik weinig argumenten om zelf enorm te gaan frutten op GoT of andere sites, als je de Acer L5100 voor 600 Euro in je huiskamer kan zetten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

er kan toch wel eens een special gemaakt worden? net zoals er specials over laptops gemaakt zouden moeten worden. Er is bijna nooit een special...

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-01 21:19
MAX3400 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 14:20:
Ik snap dat een mediacenter nog steeds een erg handig en lekker configureerbaar iets is, maar de markt hiervoor (vooral bij de grotere merken) is moordend. En dan wordt de doelgroep die je wil bereiken wel meteen een stuk kleiner.

ALs je bijvoorbeeld kijkt naar Acer (die systemen zowel online als bij retailers verkoopt), zie ik weinig argumenten om zelf enorm te gaan frutten op GoT of andere sites, als je de Acer L5100 voor 600 Euro in je huiskamer kan zetten?
Dan zou volgens jouw beredenering de workstation categorie ook weg mogen. Workstations worden meestal gekocht door grotere bedrijven, en die kopen hun spul weer vaker bij een groot kant en klaar merk (zoals Dell en HP). Die gaan ook niet snel hun eigen PCtjes in elkaar schroeven. Dus het samenstellen van een BBG daarvoor is ook niet nodig blijkbaar.

Mijn inziens hoort het kunnen kiezen van je eigen hardware, en dus lekker kunnen schroeven, bij het tweakers bestaan. Dus er mag best een special voor iets wat ook bij de grotere merken bestaat. Kom maar op met die mediacenter BBG.

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Verwijderd

De dingen die ik mij voorstel bij een mediacenter zijn de volgende:

1. Stilte van het apparaat
2. Beeld en geluidsproductie
3. Gangbare aansluitmogelijkheden (waaronder ik dus onder andere HDMI begrijp)
4. Een goede kwaliteit TV-tuner (met keuze tussen digitaal en analoog)
5. Afmetingen apparaat en HiFi uitstraling (wellicht wat vaag, maar het moet passen bij standaard hifi apparatuur)
6. Bang for your buckgehalte (je wilt waar voor je geld)

Voor het overige merk ik slechts op dat er maar weinig bedrijven echt bezig zijn met stilte in de pc in het algemeen (natuurlijk ligt dat aan de hogere kosten, maar er zijn toch neem ik aan voldoende mensen die net als ik een hekel hebben aan het eeuwige gezoem van de PC)

• Operations
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:08:
De dingen die ik mij voorstel bij een mediacenter zijn de volgende:

1. Stilte van het apparaat
2. Beeld en geluidsproductie
3. Gangbare aansluitmogelijkheden (waaronder ik dus onder andere HDMI begrijp)
4. Een goede kwaliteit TV-tuner (met keuze tussen digitaal en analoog)
5. Afmetingen apparaat en HiFi uitstraling (wellicht wat vaag, maar het moet passen bij standaard hifi apparatuur)
6. Bang for your buckgehalte (je wilt waar voor je geld)

Voor het overige merk ik slechts op dat er maar weinig bedrijven echt bezig zijn met stilte in de pc in het algemeen (natuurlijk ligt dat aan de hogere kosten, maar er zijn toch neem ik aan voldoende mensen die net als ik een hekel hebben aan het eeuwige gezoem van de PC)
Heb in de TS maar een begin gemaakt, ben alleen nog op zoek naar een geschikt moederbord voor de E8400.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zo'n mediacenter BBG zou wel leuk zijn, maar aan mediacenters hangen zoveel ogen en haken. Dit zou eerder een soort van special waard zijn met meerdere onderdelen:

TV weergave en opnemen:
Welke kaart. De kwaliteit van de kaarten. De soorten van uitzendingen: Analoog, DVD-C, DVB-T, DVB-S. De manier waarop kabelaars en KPN het uitzenden (KPN, @home, UPC, Casema, etc.).
En dan nog eventueel HD weergave?

Software
Windows MCE, Verschillende shells, Unix systemen?
En daarbinnen weer alle aspecten, video, mp3, TV opnemane. In sommigen is het een beter, in andere het ander

Bediening
Remote toetsenborden en muizen, werken ze nog lekker op 5m? Welke afstandsbedieningen?

Videokaarten
En dan vooral hardwarematige decoding. Niet zomaar ff overnemen wat alles overneemt, maar neem ook de mogelijkheden met x.264 bestanden mee (dat zijn de bestanden die iedereen afspeelt en worden nog niet heel goed versneld door de huidige generatie kaarten).
Kwaliteit van de TV-out ook belangrijk voor veel mensen.

Overige hardware, behuizing
Wat heb je nodig en wat is stil? Wat ziet er leuk uit in een Hifi set? Wat is lekker klein?

Stroomverbruik, standby mogelijkheden (voor TV opname), etc.

Dit is niet iets wat je zonder kennis in een BBG propt. :P

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 02-01-2008 15:58 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Operations
JvS schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:56:
Zo'n mediacenter BBG zou wel leuk zijn, maar aan mediacenters hangen zoveel ogen en haken. Dit zou eerder een soort van special waard zijn met meerdere onderdelen:

TV weergave en opnemen:
Welke kaart. De kwaliteit van de kaarten. De soorten van uitzendingen: Analoog, DVD-C, DVB-T, DVB-S. De manier waarop kabelaars en KPN het uitzenden (KPN, @home, UPC, Casema, etc.).
En dan nog eventueel HD weergave?

Software
Windows MCE, Verschillende shells, Unix systemen?
En daarbinnen weer alle aspecten, video, mp3, TV opnemane. In sommigen is het een beter, in andere het ander

Bediening
Remote toetsenborden en muizen, werken ze nog lekker op 5m? Welke afstandsbedieningen?

Videokaarten
En dan vooral hardwarematige decoding. Niet zomaar ff overnemen wat alles overneemt, maar neem ook de mogelijkheden met x.264 bestanden mee (dat zijn de bestanden die iedereen afspeelt en worden nog niet heel goed versneld door de huidige generatie kaarten).
Kwaliteit van de TV-out ook belangrijk voor veel mensen.

Overige hardware, behuizing
Wat heb je nodig en wat is stil? Wat ziet er leuk uit in een Hifi set? Wat is lekker klein?

Stroomverbruik, standby mogelijkheden (voor TV opname), etc.

Dit is niet iets wat je zonder kennis in een BBG propt. :P
Helemaal mee eens, Logitech Nivo ( of hoe dat ding ook al weer heet ;) ) is erg mooi en werkt goed op 10m nog maar is duur.

Vga kaart zal je dus een met UVD moeten nemen, wat ik nu ook gedaan hebt. En deze kaarten zouden toch de cpu flink moeten ontlasten bij het afspelen van HD films nu.

En was ook maar een opzet is de bedoeling dat iemand van het BBG het overgaat nemen als dit echt serieus wordt ;)

Softwarematig heb ik alleen ervaring met MCE2005 en Vista media center, en dat werkt allemaal goed voor wat ik er mee gedaan heb tot nu toe. Digitaal opnemen moet ik nog gaan doen.

TV Tuner, is in analoogland een beetje beperkt. Maar digitaal is er nog al wat keus idd. Maar goed volgens mij is de floppyDTV toch wel een van de beter en hangt het voor een groot deel van je CAM af.

Fans: Noctua 120mm 800 of 1200rpm zijn erg stille fans, maar ook weer prijzig.

Kwaliteit van de tv out vind ik persoonlijk iets minder belangrijk worden omdat de nieuwe tv's (lcd en plasma) allemaal D-SUB / DVI / HMDI hebben. Dus dat niet meer op de ouderwetse manier aangesloten wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Operations op 02-01-2008 16:03 ]

Verwijderd

software is niet iets van een BBG. dat moet er dus ook niet in. special of niet.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Maar Media Center == HTPC toch? Dan zou ik iig de naam HTPC gebruiken. Zou idd letten op prijs en wellicht er rekening mee houden dat mensem hem ook kunnen kopen zonder de hele rimram als TV-tuners en branders / blue ray spelers, aparte geluidskaarten etc. Dat kun je er denk ik sowieso altijd wel uitlaten maar misschien heeft dat invloed op de kast, moederbord, en voeding etc.

Ik zou het iig een hele goede toevoeging vinden, aangezien het een populair type PC is, waar veel mensen vragen over hebben, en waar dingen inzitten waar je nu wellicht voor het eerst mee te maken krijgt. Het is wat minder standaard dan een game pc.

[ Voor 24% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 02-01-2008 16:12 ]

• Operations
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 16:10:
Maar Media Center == HTPC toch? Dan zou ik iig de naam HTPC gebruiken. Zou idd letten op prijs en wellicht er rekening mee houden dat mensem hem ook kunnen kopen zonder de hele rimram als TV-tuners en branders / blue ray spelers, aparte geluidskaarten etc. Dat kun je er denk ik sowieso altijd wel uitlaten maar misschien heeft dat invloed op de kast, moederbord, en voeding etc.

Ik zou het iig een hele goede toevoeging vinden, aangezien het een populair type PC is, waar veel mensen vragen over hebben, en waar dingen inzitten waar je nu wellicht voor het eerst mee te maken krijgt. Het is wat minder standaard dan een game pc.
Het wordt idd ook wel is een HTPC genoemd. En als iemand onboard geluid genoeg vindt besteld die toch geen losse geluidskaart ;) Spdif kabel gaat dan in een ander gaatje en het werkt het zelfde :)

En een van de grote voordelen van een HTPC vind ik juiste het opnemen van tv, en het centraal af kunnen spelen van muziek enzo. Maar bij de BBG is het mooie juist dat alles wat jij niet nodig vind je gewoon weg laat bij het bestellen toch?

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik wilde het ff voor de zekerheid vaststellen, aangezien HTPC de meer gangbare naam is.

Dat het modulair is weet ik, maar ik doelde erop dat niet iedereen het uitgebreid wil hebben. Als je bv minder erin stopt, kan ik me voorstellen dat een kleinere, goedkopere kast voldoet en je een andere voeding kunt nemen en wellicht een ander moederbord. Daarom zei ik dat meer :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:29
Ik ben het ermee eens, maar als het een standaard BBG systeempje wordt met voedinkje hier, harddiskje daar dan hebben we er niet zoveel aan, dat is allemaal in het htpc topic al beschreven. Zou leuk zijn om er een special van te maken en ieder onderdeel apart en in detail te behandelen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

In het HTPC topic vliegen de systemen je om de oren, het is idd besproken, maar het leuke van een BBG is dat er gewoon één helemaal goed doordacht systeem staat. Het is nu behoorlijk wat spitten in dat topic wil je er voor jou nuttige info uithalen.

Wellicht kunnen ze alle onderdelen los bespreken en op basis daarvan vervolgens een paar voorbeeldsystemen geven voor verschillende doelgroepen?

• Operations
Ramon schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 16:29:
Ik ben het ermee eens, maar als het een standaard BBG systeempje wordt met voedinkje hier, harddiskje daar dan hebben we er niet zoveel aan, dat is allemaal in het htpc topic al beschreven. Zou leuk zijn om er een special van te maken en ieder onderdeel apart en in detail te behandelen.
Met de voors en tegens idd van bijvoorbeeld de E8400 tegenover de BE-2400, noem maar wat.

• Operations
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 16:31:
In het HTPC topic vliegen de systemen je om de oren, het is idd besproken, maar het leuke van een BBG is dat er gewoon één helemaal goed doordacht systeem staat. Het is nu behoorlijk wat spitten in dat topic wil je er voor jou nuttige info uithalen.

Wellicht kunnen ze alle onderdelen los bespreken en op basis daarvan vervolgens een paar voorbeeldsystemen geven voor verschillende doelgroepen?
Dat is precies mijn idee van dit topic geweest!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 16:02:
software is niet iets van een BBG. dat moet er dus ook niet in. special of niet.
Daar heb je op zich natuurlijk helemaal gelijk in, alleen zie je juist bij Media Centers dat software en hardware elkaar eisen en beperkingen opleggen. Met name als er opnemen en weergeven van digitale televisie bij komt kijken. En vooral dat laatste is iets waar steeds meer mensen in geïnteresseerd raken.

• Operations
Iemand nog iets toevoegen?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:45

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Misschien eens kiezen voor een nette behuizing welke ook echt tussen audio componenten past. Zelf heb ik bijvoorbeeld een DTS/DD reciever van Poineer deze heeft een standaard maat (kwa breedte) van 43cm. De meeste HTPC behuizingen waar voor gekozen wordt zijn veel smaller.

Bijvoorbeeld: http://www.ahanix.com/products/mce/mce_301.php

P.s. Persoonlijk vindt ik overigens de behuizing waar TS voor gekozen heeft euh... zacht gezegd, niet erg mooi, maar smaken verschillen. Het zal ook komen doordat ik zelf al mijn componenten in het zwart heb.

[ Voor 18% gewijzigd door _Dune_ op 04-01-2008 13:16 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk zullen veel tweakers het op prijs stellen als er een overzicht of "guide" zou komen, waarin media center systemen worden geconfigureerd en beschreven, waarmee je digitale TV kunt bekijken en opnemen. En dat dus specifiek voor de verschillende vormen: DVB-C, DVB-S en DVB-T. Het afspelen van verschillende soorten media, of het nu simpele mp3-tjes betreft of HD-content, wordt al uit en te na beschreven in diverse topics, zowel op GoT als elders.

Veel minder concreets en overzichtelijks is er dus te vinden over opnemen en bekijken van digitale TV op een media center. Er lopen her en der op GoT wel draadjes over, maar het zou voor velen een uitkomst zijn als er een duidelijk overzicht komt, waarin overzichtelijk de (on-?)mogelijkheden van de diverse varianten staat beschreven, met tevens een concreet aangegeven werkende "best-buy configuratie". Vaak wordt in topics aangegeven dat iets wel (of niet) kan, zonder daarbij concreet te worden. Ik ben me er wel van bewust dat het software-gedeelte juist op dit gebied ook essentieel is, dus strikt genomen zou dit dan niet in een BBG volgens de huidige regels passen. Dat neemt niet weg dat de behoefte hiernaar er volgens mij wel degelijk is!

Op zich zijn er ook niet al te veel varianten mogelijk in Nederland. Je zou bijvoorbeeld aan de volgende systemen kunnen denken:
  • DVB-C media center:
    • Voor FTA
    • Voor Essent/Casema gebied
    • Voor UPC gebied
  • DVB-S media center:
    • Voor FTA
    • Voor Canal Digitaal
  • DVB-T media center:
    • Voor FTA
    • Voor Digitenne
Hiermee zijn de meeste varianten in Nederland wel omschreven.

Nu is het zo dat de basis van elk van die systemen hetzelfde kan zijn, en dat hiervoor bijvoorbeeld de reeds gevestigde variant "multimediasysteem" kan worden genomen. Het verschil zit 'm grotendeels in het weergeven en opnemen van de digitale TV signalen. Zoals gezegd speelt software hierbij een grote rol, omdat die software eisen/beperkingen/mogelijkheden aan de hardware kan opleggen of juist bieden.
Wordt er gebruik gemaakt van de TV-out van de grafische kaart, of van de digitale TV-kaart? Wordt een bepaalde digitale TV-kaart ondersteund door bepaalde software, en kan diezelfde software dan ook nog wel omgaan met HD-content? Hoe wordt een smartcard gebruikt? Zomaar enkele voorbeelden.

Je zou dus voor elk van die bovenstaande systemen kunnen aangeven welke aanvullende hardware je nodig hebt ten opzichte van het standaard multimediasysteem, en of er nog eisen of beperkingen worden opgelegd aan de gebruikte software. Er zou per variant bijvoorbeeld kunnen worden aangegeven of de configuratie al dan niet werkt met Windows Media Center, Mediaportal en MythTV, en of er wellicht andere specifieke software beschikbaar is waarmee iets kan werken. Omdat die aanvullende hardware niet maandelijks compleet zal veranderen, zou je dit als een soort "sticky" aan de multimediasysteem variant in de BBG kunnen hangen. Wanneer er dan bijvoorbeeld een nieuwe goede DVB-C kaart uitkomt, met drivers die ondersteund worden door bijvoorbeeld Windows Media Center, dan kun je dat gedeelte voor de nieuwe editie van de BBG aanpassen.
Pagina: 1