Toon posts:

asus p5e molt samsung spinpoint?

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een nieuwe computer in elkaar gezet:

Asus p5e, intel Q6600, 4gb geheugen, radeon 3850 en een samsung spinpoint t-series 500GB. Na één dag hield de samsung ermee op, kreeg een blue screen, vista dvd kreeg zelfs een blue screen toen ik opnieuw probeerde te installeren. Met Windows XP recovery console kon ik chkdsk doen en kreeg ik te horen dat de schijf 'unrecoverable' errors had. Het woord unmountable kwam ook een paar keer voorbij.

Heb de schijf teruggestuurd en ondertussen een nieuwe gekregen. Deze hield het een paar dagen vol, en vertoont sinds 15 minuten geleden precies hetzelfde probleem. Nu kan ik in windows XP (op m'n oude harde schijf) niet eens meer de schijf openen, hij krijgt wel een letter maar krijg een foutmelding als ik er op dubbelklik. Chkdsk doet ook niets omdat XP beweert dat de schijf grootte 0 heeft.

Ik wil nu graag advies over wat ik moet doen. Ben bang weer precies hetzelfde probleem te krijgen als ik gewoon weer dezelfde soort schijf er in steek. Had wel eens gelezen dat de JMicron controller nog wel eens lastig deed, maar ik dacht niet in combinatie met dit soort schijf. Maar goed, in het kort... wat moet ik terug sturen?

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 13:30
Jij zou eens wat tijd aan familie moeten besteden :7 (neem aan dat je voor 12 uur ook al bezig was met dit te typen?)

ontopic: Heb je toevallig nog een andere schijf over? Probeer die eens. Het zou ook aan de aansluiting kunnen liggen, ergens verbogen pinnetje misschien?

Verder nog een gelukkig 2008, met minder computerproblemen :Y)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:02
hugoy schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 00:45:
ontopic: Heb je toevallig nog een andere schijf over? Probeer die eens. Het zou ook aan de aansluiting kunnen liggen, ergens verbogen pinnetje misschien?
Die heeft ie, en die heeft ie geprobeerd.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 00:05:
Nu kan ik in windows XP (op m'n oude harde schijf) niet eens meer de schijf openen,
Alleen geen idee of het op dezelfde aansluiting met dezelfde bekabeling is natuurlijk. ;)

Je kunt natuurlijk erg veel pech hebben met twee defecte hardeschijven, maar dat lijkt me persoonlijk stug. Die spinpoint schijfjes zijn erg populair onder de tweakers de laatste tijd, en de uitval valt afaik erg mee. ;)

Als je even aanneemt dat het niet aan de schijven ligt, dat kan het nog aan het moederbord (SATA-controller, eventueel bios-versie) of aan de voeding liggen. De eerste optie kun je zelfs nog uittesten, je hebt namelijk twee SATA controllers op je bord zitten (de JMicron en poorten van je chipset zelf).

Je gebruikt nu trouwens de JMicron :? Waarom, als ik vragen mag?

edit:
Heb je trouwens de mogelijkheid om een 'gesloopte' hdd in een andere PC uit te proberen? Is best wel interessant om te weten of de HDD echt fysiek kapot is of alleen niet meer in jouw PC werkt zeg maar. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 01-01-2008 01:49 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• hugoy
Xander schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 01:43:
[...]

Die heeft ie, en die heeft ie geprobeerd.

[...]
Nee hij heeft precies hetzelfde type opnieuw erin gedaan, dus dat sluit ook niet zo heel veel uit, ik doelde eigenlijk vooral op een wat oudere harde schijf, met een andere aansluiting (Als het mobo nog IDE ondersteund bijv.) ;)

En over makkenakki's eigenlijke vraag: "Maar goed, in het kort... wat moet ik terug sturen?"
Ik zou eerst even kijken of die scijf niet nog op een ander moederbord werkt, als de schijf echt kapot is, dan moet je het moederbord én de schijf terugsturen. Als hij wel gewoon werkt op andere moederborden, je moederbord voor reparatie terugsturen ;)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:02
hugoy schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 10:22:
[...]

Nee hij heeft precies hetzelfde type opnieuw erin gedaan, dus dat sluit ook niet zo heel veel uit, ik doelde eigenlijk vooral op een wat oudere harde schijf, met een andere aansluiting (Als het mobo nog IDE ondersteund bijv.) ;)
Hij hééft een oudere hardeschijf (ander type) met een windows XP installatie! Welke 'oude schijf' is dat volgens jou anders, die vorige T166 die ie al teruggestuurd heeft? :P

Die andere schijf werkt dus wel goed in ieder geval (goed genoeg om er windows van te booten en te concluderen dat de T166 die er naast zit niet meer te benaderen is). Is inderdaad even een interessante vraag wat voor schijf dit is (S-ATA / P-ATA). :)

[ Voor 19% gewijzigd door Xander op 01-01-2008 13:36 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Even ter verduidelijking:

off-topic: ik woon 9 tijdzones van Nederland verwijderd, dus zat nog midden in 31-12 toen ik het vorige bericht schreef :P.

on-topic:

De oude schijf is een Maxtor IDE schijf, die zit dus op de JMicron, was even vergeten dat JMicron niets met sata te maken had.

Ik kan niet de kapotte schijf in een andere computer proberen, denk echter niet dat dat zou uitmaken, want deze 'vervangende kapotte schijf' deed het een paar dagen prima op dezelfde aansluiting van de 'oude kapotte' schijf (raak meer gedeprimeerd terwijl ik het typ).

Ik ben op het moment de kapotte schijf aan het recoveren met r-studio, kan over uurtje of 2/3 zeggen in hoeverre dit lukt. De vorige keer lukte dit wel grotendeels, dus het lijkt erop dat er alleen iets mis gaat met de boot-sector of in ieder geval het deel van de schijf dat Windows nodig heeft om de schijf te mounten (overigens doet de bios alsof er niets aan de hand is, het gaat alleen mis zodra Windows (of de Windows installatie) de schijf probeert te mounten.

Nog iets meer details: op de vorige kapotte schijf had ik zowel Windows XP als Windows Vista X64 gezet. Na de crash kregen beide dus een blue screen tijdens het opstarten. De vista installatie disc kreeg ook een blue screen, met de xp installatie disc kon ik nog wel in de recovery console komen, waarbij chkdsk dus zei dat de schijf unrecoverable errors had.

Iedereen een prettig 2008 zonder computer problemen!

Edit: het opstarten van beide Windows versie werd onderbroken vlak nadat ik het windows logo te zien kreeg...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2008 21:06 ]

• hugoy
Oké excuses voor de familie opmerking, dat van die tijdzone had ik natuurlijk nooit kunnen raden :+

Maar dat wordt dus waarschijnlijk Mobo + harde schijf terugsturen, of misschien overgaan op een ander moederbord. Wat overigens ook nog te proberen is: Een volledig OS op een CD/DVD branden (dit is mogelijk toch?) Dan kun je uitsluiten dat het een hardeschijf probleem is.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat een schijf fysiek stuk gaat door een moederbord lijkt me onwaarschijnlijk. Ik zou eerder de voeding van de computer in kwestie verdenken. Mijn tip: ga even met een multimeter de 12V en 5V lijnen meten in je computer en kijk of ze niet te hoog of te laag zijn of te veel schommelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort het moederbord en de harde schijf terugsturen voor vervangingen.

Hoe gebruik ik een multimeter op een voeding (linkje?). Mijn vorige computer kreeg ook problemen die door de voeding daarvan leken te komen (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260488) dus wat ik me nu afvraag is of er iets mis is met de stroomvoorziening hier :|. Alleen lijkt het me dan heel onwaarschijnlijk dat de enige twee keer dat deze nieuwe computer crasht allebei precies hetzelfde probleem op de schijf veroorzaken...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je neemt een vrije molex en steekt de zwarte pen van de multimeter in de aansluiting van een zwarte draad. De rode pen steek je in de aansluiting van een rode draad (5V) of die van een gele draad (12V).

De multimeter moet natuurlijk ingesteld staan om gelijkstroom te meten in het juiste bereik.

[ Voor 19% gewijzigd door Admiral Freebee op 02-01-2008 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Om het verhaal af te maken, kreeg paar dagen terug nieuw moederbord en nieuwe harde schijf. Erin gezet en dit keer al meteen blue screen toen ik vista probeerde te installeren. Vervolgens bij lokale winkel voeding en andere harde schijf gehaald, zelfde probleem... Zomaar eens geprobeerd XP te installeren en dat werkte wel.

Vervolgens het geheugen van dual-channel naar single-channel veranderd, en opeens kon ik vista installeren. Na een tijdje echter weer blue screens tijdens het opstarten. Vervolgens met alleen 1 geheugen-module geprobeerd en jawel, eentje deed het wel en de andere niet. Oftewel, een slechte geheugen-reep kreeg het voor elkaar te doen alsof de harde schijf kapot was. Waarschijnlijk ging het wel goed met mijn oude ide-schijf omdat XP alleen de eerste 2GB geheugen gebruikte.

Gelukkig mag ik alleen 1 reepje geheugen rma-en zodat ik in ieder geval nu eens met m'n nieuwe computer kan werken, en voor de voeding en harde schijf die ik lokaal had gekocht kreeg ik m'n geld terug (hoefde geen eens restocking fee te betalen).

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-05 10:15
Ah, goed om te weten! Ik schrok al (zelfde mobo + samsung schijf). Zo zie je maar weer dat het lang niet altijd even duidelijk hoeft te zijn. Veel plezier in ieder geval met een blijvend werkende PC, daar aan die verre westkust :+

pepernooot

Verwijderd

Hi guys,

Heb hier ook een P5E i.c.m. 2 SpinPoints 500GB. Laatste paar weken steeds onverklaarbare problemen bij het opstarten, dat er geen Master-schijf wordt gevonden, of dat het Windows Registerbestand is beschadigd. Na m'n pc dan een kwartiertje tot half uurtje uit te hebben staan, lukt het me weer om zonder foutmeldingen op te starten.

Vandaag eens even bij m'n logboeken in Vista gekeken wat er mis zou kunnen gaan, blijkt dat de nacht voor de uitval er om de 2 minuten een foutmelding is weggeschreven;

Gebeurtenis-id: 11
Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Ide\IdePort3.

Ik heb een 2 x 1 GB Kit DDR3 800MHz van Kingston erin zitten, maar wel met ECC. Nu hoorde ik laatst dat ECC tegenwoordig wel voor problemen kan zorgen. Heb jij er toevallig ook ECC in zitten?

En daarnaast, zal deze fout in het logboek betekenen dat m'n HD te warm wordt (hij hangt aardig vrij, maar zonder ventilator direct op 'm gericht)? Of zal dit eerder met iets anders te maken hebben?

Alvast bedankt!
Pagina: 1