Toon posts:

CMOS stuk of batterij leeg?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd problemen gehad met het opstarten van m'n computer. Hij bleef steeds de cd-spelers opspinnen, en kwam niet tot het piepje op de computer speaker wat aangeeft dat het echte werk gaat beginnen. Na lang klooien lijkt het er op dat ik eindelijk een zekere manier heb gevonden om m'n computer op te starten:
  • batterijtje uit het moederbord gehaald
  • elke keer voor het opstarten de voeding even uit zetten
Zonder de tweede stap werkt het nooit; hij komt dan wel voorbij het piepje, maar begint na een tijdje gewoon opnieuw met opstarten (hij kwam zelfs nog wel eens in windows xp om na een paar tellen weer opnieuw op te starten). Met de tweede stap krijg ik wel elke keer een CMOS checksum error, maar na continue te kiezen (oftewel default settings) start ie gewoon op (en moet ik de tijd opnieuw instellen in windows).

Ik neem aan dat het CMOS gewoon 'op' is. De computer is 6 jaar oud en ik weet dat ze toen zeiden dat het flash geheugen van toen maar rond de 1000x geschreven kon worden of zo. Als windows XP elke keer als het de tijd synchroniseert de tijd naar CMOS probeert te schrijven kan ik me dan wel voorstellen dat dat nu niet meer gaat.

Om uiteindelijk toch met een vraag te komen, denkt iemand dat het nog zin heeft een batterijtje te gaan zoeken voor m'n moederbord of moet ik accepteren dat de tijd elke keer opnieuw ingesteld moet gaan worden?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 13:33
Andere batterij al geprobeerd? Wij kunnen van hier uit niet zien of die leeg is hé! ;)
Ook elco's op het moederbord eens controleren. Indien die in orde lijken, andere voeding proberen.

[ Voor 43% gewijzigd door D-Three op 26-11-2007 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, mijn vraag was dus of het zin heeft in de winkels op zoek te gaan naar een batterij omdat ik die niet heb of dat het al uit te sluiten is dat dat zin gaat hebben. Ik denk niet dat het een voeding probleem is omdat de truc met het aan en uit zetten vrij betrouwbaar is en omdat ik totaal geen problemen heb zodra de computer eenmaal is opgestart.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 20:10
Als je computer uit staat, haal je hem dan soms helemaal van de stroomnet af ? (powerswitch op stekkerdoos??)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Lijkt me geen probleem met je CMOS of batterij, wellicht eerder met je voeding die de geest heeft gegeven en te weinig spanning afgeeft.

Verwijderd

Topicstarter
Ik haal normaal gesproken niet de stroom er helemaal af, Ook geen recente stroomstoringen gehad.

Helaas heb ik geen voeding om te vervangen dus nu twijfel ik een beetje tussen het kopen van alleen een voeding of een hele nieuwe computer. Als ik een voeding voor een toekomstige computer koop, kan ik dan alles wat ik in mijn zes jaar oude computer heb erop aansluiten? Mijn moederbord is een MSI K7N420 geloof ik, zo'n nforce 1 moederbord en verder sluit ik alleen drie drives (molex) en wat case fans aan.
Pagina: 1