Toon posts:

1280*1024 op een breedbeeld

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik heb op het moment een 19" TFT en ben van plan up te graden naar een 22" breedbeeld. Nu heb ik nog wel een aantal oudere spellen die geen breedbeed ondersteunen, maar slechts tot 1280*1024 gaan.

In de meeste winkels zeggen ze dat deze spellen dan gewoon worden uitgerekt. Maar wat ik uit deze , deze en deze threads/links begrijp is het ook mogelijk om met een letterbox effect te spelen (zwarte balken aan de zijkant dus) door bij NVidia control panel "NVidia-scaling gebruiken met vast aspect-verhouding" te selecteren. Dit kan alleen bij een DVI aansluiting geloof ik?

Voordat ik daadwerkelijk een breedbeeld aan ga schaffen zou ik graag willen weten of ik het nu goed begrepen heb. Een 22" breedbeeld verschilt in hoogte nauwelijks van een gewoon 19" scherm. Dus als ik dan op een breedbeeld bovengenoemde resolutie (in het spel) selecteer zou ik een gecenterd scherm moeten krijgen vergelijkbaar met een gewoon 19" scherm? Links en rechts daarvan krijg ik dan gewoon zwarte balken, zonder dat er iets vervormd wordt?

Als videokaart gebruik ik een 7600GT...

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is en dat jullie me er mee verder kunnen helpen. Deze vraag zal vast al eens eerder zijn gesteld maar ik zou het toch graag zeker willen weten :)

Alvast bedankt! :)

Verwijderd

Serieus gamen met een 7600GT op een 22" Widescreen zou ik niet willen proberen, maar de letterbox modus in de nVidia drivers waar je het over hebt is inderdaad wel aanwezig.
1280 x 1024 behoudt dan dus de goede verhouding.

Verwijderd

Je hebt het inderdaad perfect begrepen. :) Echter kan het volgens mij ook bij andere aansluitingen (heb het zelf al eens met VGA voor elkaar gekregen via die optie).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 17:36:
Serieus gamen met een 7600GT op een 22" Widescreen zou ik niet willen proberen, maar de letterbox modus in de nVidia drivers waar je het over hebt is inderdaad wel aanwezig.
1280 x 1024 behoudt dan dus de goede verhouding.
Waarom niet? Ik draai op een X800PRO, die is net nog ietsjes minder dan de 7600GT, en ik draai Need for Speed Most Wanted alles High met een resolutie van 1680x1050.

Maaar.. dan niet te beginnen over Crysis, FEAR, en dat soort games. Ook al is het op low settings goed te doen ;)

(AMD 4000 S939, 1.5GB)

Verwijderd

Sommige spellen lezen automatisch uit wat je monitor aan kan qua resolutie en hz en laten daardoor niet hoger zien. Kan best zo zijn dat ze wel hoger ingesteld kunnen worden als je een monitor (met nieuwe drivers) aansluit die hogere resoluties kan weergeven.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 19:45:
Sommige spellen lezen automatisch uit wat je monitor aan kan qua resolutie en hz en laten daardoor niet hoger zien. Kan best zo zijn dat ze wel hoger ingesteld kunnen worden als je een monitor (met nieuwe drivers) aansluit die hogere resoluties kan weergeven.
Ook dit kan inderdaad waar zijn. Kan best dat het merendeel van je spellen gewoon wél in breedbeeld kan afgebeeld worden. :)

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-04 18:26

nFo

Somige monitoren hebben ook een 4:3 funtie.
Zoals mijn: Samsung 215TW

Dan krijg je links en rechts een zwart vlak.
1280x1024 op 16:10 geeft geen mooi beeld.
Native resolutie van: 1680x1050.

• DirkVD59
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04 15:51
voor veel games is er wel een hack bekend om toch op breed beeld te gamen:
http://www.widescreengamingforum.com/forum/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

nFo schreef op zondag 30 december 2007 @ 20:50:
Somige monitoren hebben ook een 4:3 funtie.
Zoals mijn: Samsung 215TW

Dan krijg je links en rechts een zwart vlak.
1280x1024 op 16:10 geeft geen mooi beeld.
Native resolutie van: 1680x1050.
Precies, datzelfde kan ik op mijn Dell 2007s ook doen. Maar niet alleen dat, ik kan met deze dingen ook kiezen voor 1:1 (dus ik heb helemaal geen last van stretching als ik dat niet wil) en voor 4:3 waarbij er dus wel gestretched wordt tot het op 1050px hoog zit.

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-04 12:04
Terw_Dan schreef op zondag 30 december 2007 @ 22:11:
[...]

Precies, datzelfde kan ik op mijn Dell 2007s ook doen. Maar niet alleen dat, ik kan met deze dingen ook kiezen voor 1:1 (dus ik heb helemaal geen last van stretching als ik dat niet wil) en voor 4:3 waarbij er dus wel gestretched wordt tot het op 1050px hoog zit.
En datzelfde kan dus ook gewoon in de drivers van NVidia :+

namelijk met de opties: "Don't scale" en "Scale with fixed aspect ratio" Daar heb je helemaal geen duur scherm voor nodig ;)

Verwijderd

Topicstarter
Aah, das mooi :) Dan heb ik min of meer een 22" breedbeeld en een 19" 4:3 in 1 :+
Dan kun je weinig fout doen...

Thanks!!

• Baggio666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:25
Let wel op dat je monitor NIET alles automatisch upscaled naar 1680*1050!

Volgens mij hebben namelijk niet alle monitoren de mogelijkheid om het aangeleverde beeld daadwerkelijk 1op1 weer te geven, die rekken dus standaard alles op tot de eigen resolutie.

Verwijderd

ik weet zelf niet waar het aan ligt, maar sinds ik vista heb zie ik altijd balken (tenzij 1680x1050 is geselecteerd). ik heb zelf ook een 7600gt en de meeste spellen draaien perfect hoor, de framerate zal niet ver achteruitgaan.

Verwijderd

Ik heb hier een L226WTQ staan met een native resolutie van 1680x1050. Sommige games die geen breedbeeld ondersteunen o.i.d. en slechts op 1280x1024 draaien gaan gewoon in een passe-partout. En wat ook erg leuk is, is dat 22" schermen nauwelijks meer pixels in de hoogte hebben dan een 19" scherm. Dus je hoeft niet te stretchen want je hebt slechts een halve centimeter zwart beeld aan de onderkant en bovenkant. Je kunt dit zelfs in het menu van het scherm aanpassen of bij je drivers kun je ook wel iets van gecentreerde weergaven kiezen.

Deze monitor is trouwens erg goed als je een 22" wide zoekt onder de 300 euro. Alleen moet je in het service menu even iets aanpassen anders heb je lichte ghosting

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:43
Het makkelijkst is een monitor zoeken die 1:1 pixelmapping doet. Mijn nieuwe Dell 2707 doet dat ook, en dat kan hij met alle mogelijke ingangen (D-Sub, DVI, S-video, Composiet en Component). Dan hoef je ook niet perse een videokaart of moeilijke drivers te hebben om dat te laten ondersteunen, al zit dat vaak bij nieuwere kaarten en software al ingebouwd.

• hugoy
Knightwolf schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 04:02:
Het makkelijkst is een monitor zoeken die 1:1 pixelmapping doet. Mijn nieuwe Dell 2707 doet dat ook, en dat kan hij met alle mogelijke ingangen (D-Sub, DVI, S-video, Composiet en Component). Dan hoef je ook niet perse een videokaart of moeilijke drivers te hebben om dat te laten ondersteunen, al zit dat vaak bij nieuwere kaarten en software al ingebouwd.
Het zal inderdaad wel het makkelijkst zijn, maar helaas betaal je ook wel centen voor een functie die ook gewoon standaard in de nvidia software zit. Als het in je budget ligt is een Dell scherm overigens wel aan te raden.

Overigens: ATI heeft wat slechtere ondersteuning voor scaling, die rekt gewoon alles naar volledig scherm, dus als je overstapt moet je wel een beeldscherm die het ondersteund hebben ;)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:32

Sebazzz

3dp

hugoy schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 10:31:
[...]
Het zal inderdaad wel het makkelijkst zijn, maar helaas betaal je ook wel centen voor een functie die ook gewoon standaard in de nvidia software zit. Als het in je budget ligt is een Dell scherm overigens wel aan te raden.
Ik heb geen benchmark oid gedaan maar ik geloof dat je FPS wel omlaag gaat met dat soort grappen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
hugoy schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 10:31:
[...]
Overigens: ATI heeft wat slechtere ondersteuning voor scaling, die rekt gewoon alles naar volledig scherm, dus als je overstapt moet je wel een beeldscherm die het ondersteund hebben ;)
Onjuist, ATI heeft ook gewoon die functie in het CCC zitten :) .
Sebazzz schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 11:55:
[...]

Ik heb geen benchmark oid gedaan maar ik geloof dat je FPS wel omlaag gaat met dat soort grappen.
Door een paar zwarte balkjes te renderen? 8)7 |:(

[ Voor 27% gewijzigd door SirNobax op 01-01-2008 12:07 ]

Pentaxiaan

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:32

Sebazzz

3dp

Ja. Het is dan welliswaar op Linux maar in Tremulous zag ik dat het omschakelen tot effect had dat ik 30 FPS minder had.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Dat kan niet ikzelf haal gewoon het zelfe aantal fps met widescreen en met balkjes
Samsung 206BW. Damn waty een geil schermpje

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2008 13:18 ]

• hugoy
SirNobax schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 12:06:
[...]

Onjuist, ATI heeft ook gewoon die functie in het CCC zitten :) .
Onder welk tabblad? Ik heb hier een Ati Radeon 9600, met de nieuwste Ati Catalyst drivers erop, maar ik kan het nergens vinden. :? (Zal wel aan de leeftijd van mijn kaart liggen dan?)

Om een lang verhaal kort te houden: Als je van een 19" TFT naar een 22" widescreen TFT overstapt, zal dat vrijwel geen enkel nadeel hebben (beeldschermspecifieke eigenschappen uitgezonderd natuurlijk) Want in de NVidia drivers kan je gewoon upscaling uitzetten, of upscalen met vaste verhouding. Als je echt zeker wilt zijn dat het goed gaat kun je ook voor een scherm gaan met 1:1 pixelmapping, dan zorgt het scherm ervoor dat wanneer een resolutie lager dan native gedraaid wordt, hij het gewoon verkleind tot het aantal pixels van de resolutie.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:57
DirkVD59 schreef op zondag 30 december 2007 @ 22:05:
voor veel games is er wel een hack bekend om toch op breed beeld te gamen:
http://www.widescreengamingforum.com/forum/
Daar wordt idd helaas wat makkelijk overheen gelezen volgens mij. Maar het is idd een geweldige site en je staat versteld welke games min of meer native breedbeeld krijgen. Het 4,5 jaar oude W:ET wil bijvoorbeeld prima, alleen vervormt je hud. Zelfs Red Alert 2 kun je native op breedbeeld zetten.
Pagina: 1