Sinds een paar maanden heb ik een Casema alles in 1 abbo via de kabel, en daar ook de standaard Motorola kabelmodem bij gekregen. Helemaal prima, geen opmerkingen over de connectie, nergens geen problemen.Maar nu wil ik meerdere PC's tegelijkertijd op het internet duwen. Volgens Casema mag dit, en is te doen via een router. Prima. Die had ik nog liggen in de grote la van restanten. De Zyxel Prestige 650HW.
Probleem:
Alleen krijg ik het niet voor elkaar om meerdere PC's tegelijkertijd het net te laten bestormen. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de config van de router (of misschien zelfs de modem), en na anderhalve dag zoeken en proberen ben ik er nog niet uit hoe het dan wel moet.
Een paar zoekresultaten:
Dit, dit, dit, dit en dit leverde mij niks op. De verschillende configs die hier worden besproken zijn of niet helemaal de juiste of werken i.i.g. niet.
Ik hoop dat jullie verderbrengende inzichten (of de juiste links) wel hebben.
Set-up:
De Motorola is niet aangepast, DHCP staat aan en geeft de volgende ipconfig:
DHCP ingeschakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 83.83.1.12
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.248.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 83.83.0.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.1.19X.X
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 83.80.1.236
Uitgaand van de modem heb ik een UTP kabel in de 1e LAN poort van de Zyxel gefrot.
De Zyxel is teruggezet naar zijn fabrieksinstellingen.
Onder LAN-Setup betekent dit dat DHCP aanstaat en de client pool start op 192.168.1.33 met een pool van 32. DNS zijn beiden leeg en Remote DHCP server staat op N/A.
TCP/IP address staat op 192.168.1.1 met een subnetmask van 255.255.255.0 RIP direction, Version en Multicast staan beiden uit.
Inmiddels heb ik begrepen dat de DHCP server inderdaad aan moet staan, aangezien de Motorola modem wel DHCP heeft, maar alleen voor diagnostische doeleinden, maw: indien de verbinding met de ISP wegvalt, dan wordt DHCP ingeschakeld.
Well. Dit levert op het moment het volgende plaatje op:
PC A waar ik dit op typ heeft bovenstaande ipconfig. Blijkbaar wordt het Motorola ipadres gewoon geforward door de Zyxel, en levert een werkende internetverbinding op.
PC B heeft de volgende config:
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.33
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
En geen werkende internetverbinding....
DNS?
Mijn vermoeden is dat het misgaat op het forwarden van de DNS server. Deze heb ik eerder al ingesteld in de Zyxel op 83.80.1.236 (de DNS van de Motorola en op 83.83.0.1 (de gateway van de M). Dit werkt helaas niet. En dan houdt mijn kennis over netwerken en routers heel snel op helaas.
Probleem:
Alleen krijg ik het niet voor elkaar om meerdere PC's tegelijkertijd het net te laten bestormen. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de config van de router (of misschien zelfs de modem), en na anderhalve dag zoeken en proberen ben ik er nog niet uit hoe het dan wel moet.
Een paar zoekresultaten:
Dit, dit, dit, dit en dit leverde mij niks op. De verschillende configs die hier worden besproken zijn of niet helemaal de juiste of werken i.i.g. niet.
Ik hoop dat jullie verderbrengende inzichten (of de juiste links) wel hebben.
Set-up:
De Motorola is niet aangepast, DHCP staat aan en geeft de volgende ipconfig:
DHCP ingeschakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 83.83.1.12
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.248.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 83.83.0.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.1.19X.X
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 83.80.1.236
Uitgaand van de modem heb ik een UTP kabel in de 1e LAN poort van de Zyxel gefrot.
De Zyxel is teruggezet naar zijn fabrieksinstellingen.
Onder LAN-Setup betekent dit dat DHCP aanstaat en de client pool start op 192.168.1.33 met een pool van 32. DNS zijn beiden leeg en Remote DHCP server staat op N/A.
TCP/IP address staat op 192.168.1.1 met een subnetmask van 255.255.255.0 RIP direction, Version en Multicast staan beiden uit.
Inmiddels heb ik begrepen dat de DHCP server inderdaad aan moet staan, aangezien de Motorola modem wel DHCP heeft, maar alleen voor diagnostische doeleinden, maw: indien de verbinding met de ISP wegvalt, dan wordt DHCP ingeschakeld.
Well. Dit levert op het moment het volgende plaatje op:
PC A waar ik dit op typ heeft bovenstaande ipconfig. Blijkbaar wordt het Motorola ipadres gewoon geforward door de Zyxel, en levert een werkende internetverbinding op.
PC B heeft de volgende config:
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.33
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
En geen werkende internetverbinding....
DNS?
Mijn vermoeden is dat het misgaat op het forwarden van de DNS server. Deze heb ik eerder al ingesteld in de Zyxel op 83.80.1.236 (de DNS van de Motorola en op 83.83.0.1 (de gateway van de M). Dit werkt helaas niet. En dan houdt mijn kennis over netwerken en routers heel snel op helaas.
No drama