Toon posts:

Zyxel Prestige 954 ipv (/icm) Casemamodem Motorola sb5100e

Pagina: 1
Acties:
  • 799 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook een probleem met het aansluiten van extra of zelfs vervangende apparatuur. Bij mijn oude werkgever werd een Zyxel (Zygate) Prestige 954 weggedonderd en aangezien ik nog geen router had dacht ik: Leuk voor thuis.
Maar op een of andere manier krijg ik het met Casema niet aan de praat.Aangezien er weinig ondersteunig (zeg maar geen) voor de P-954 is moet ik erbij vermelden dat het om een Cable Router gaat.
Ik heb 2 opstellingen geprobeerd:
1.
Ik heb dus geprobeerd om de kabel direct aan te sluiten op de router en mijn PC in de router te hangen.
Pingen en tracert etc gaat wel vanuit de router maar niet vanuit de PC. Dus hij ontvangt wel een correct IP van Casema, maar daarna stokt het dus.

2.
Als ik gewoon het modem aansluit en mijn PC en het modem in de LAN-poorten plaats dan neemt de PC de instellingen vaak over van het modem waardoor het net is alsof de router niet ertussen zit. Dan is er dus gewoon verbinding met het net, maar niet met de router. Als ik het ip-adres vernieuw in deze opstelling krijg ik hem weer van de router toebedeeld en kan ik vrolijk in de router kijken, maar internetten ho maar.

Het liefst haal ik het Motorola Modem er helemaal uit (zeker als het niet nodig blijkt, wat ik opmaak uit opstelling 1), maar als het niet anders kan dan maar het modem ook erin.
Ik kan wel de router een Mac-adres laten spoofen maar dat doet ie (uiteraard) alleen van aangesloten PC (apparatuur met IP). Maar gezien het feit dat ik of internet via het modem heb of verbinding met de router kan ik nooit het (dynamische) modem IP kiezen.

Weet iemand wat ik verkeerd doe?

Vandaag ben ik enigszins bevestigd in mijn vermoeden: Casema heeft een pool met "toegestane" MAC-adressen. Deze bevatten dus wel de MAC's van de Motorola's en daardoor zou de Cable Router geen verbinding kunnen krijgen. Hoewel hij dus wel kan pingen e.d.
Probleem blijft dus echter dat het niet lukt het MAC adres van de Motorola te spoofen....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu wat meer tijd kunnen besteden. Dus misschien dat ik wat meer info kan verschaffen voor behulpzame tweakers.

Ik heb het mac-adres gespoofed van het modem als ie uit staat (het modem heeft dan 192.168.100.1) dan krijg ik wel dus wel een mac adres maar niet degene die zich meld bij het CMTS (contactpunt casema). Ik krijg dan wel de startpagina dat het modem geactiveerd is, maar als ik dan op een andere link druk krijg ik de foutmelding dat het modem niet in het provisioning system staat. Het mac-adres komt dus niet helemaal overeen met de wan-mac.De wan-mac is voor de Motorola de kabeluitgang en het ip daarvan valt niet met de router te spoofen (alleen aangesloten ip's op de lan-poorten) Ik zal de Zyxels kabelaansluiting dus waarschijnlijk niet kunnen gebruiken, zeker aangezien Casema hem niet zal willen provisionen.

De minder gewenste oplossing is dus om het modem gewoon aan het sluiten op het kabelpunten en deze in een van de lan-poorten te steken. Maar hier heb ik dus ook een probleem. Vanaf mijn PC kan ik dan wel internetten (de router lijkt non-existent) aangezien ik een ip krijg in de 83.* range.
Maar dan kan ik dus de router niet meer benaderen. Wat ik dus eigenlijk zou willen is 1 van de ethernet-poorten (4 + 1 DMZ). gebruiken als Wan-poort, maar tevens wel de router verder kunnen benaderen.

Heeft iemand enige idee hoe ik dit kan bewerk

Verwijderd

Topicstarter
Zo, er kan weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd worden aan mijn (klaarblijkelijke) blog.

Het is niet mogelijk de Zyxel te laten invoeren en provisionen door Casema. Ik ben dus verplicht om de Motorola te gebruiken en deze in een van de LAN-poorten te plaatsen en zo te proberen internet te delen. Tot op heden is dit niet (stabiel) gelukt: aangezien de poort waarop het Modem aangesloten is regelmatig de verbinding verliest (en later weer terugkrijgt).

De vraag is dus nu: Welke instellingen moet ik voor het modem en de router gebruiken om het internet te delen;Het ligt waarscijlijk aan zaken DHCP en subnetten gateways, the works... Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik iets niet heb geprobeerd.
Dus help en verlicht mijn geest :)

Verwijderd

Ik ben bang dat dit niet gaat lukken.

Die ZyGATE is waarschijnlijk niet helemaal compatibel met de in Nederland gebruikte Eurodocisis-standaard en de LAN poorten zelf zouteren niet naar andere LAN poorten.
Het apparaat komt waarschijnlijk ook niet van de Nederlandse importeur.
Wat je nodig hebt is een router welke van WAN naar LAN routeert, zoals een breedbandrouter.
Ik denk niet dat je al te veel aan dit model hebt, behalve dan als "Dumb switch" als je de DHCP uit zet.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.
Ik werk zelf bij Casema en heb deze router dan ook daar vandaan (hij werd dus weggegooid) . Ik heb intern even nagevraagd of het geprovisioned kon worden, maar dat ging niet omdat de router niet in het systeem kan worden gezet. Hij werd wel gebruikt voor een bepaalde periode (bepaalde type service gebruikt).
Hij ondersteunt wel Eurodocsis, zal thuis nog even nalezen welke types (als er verschil is) , maar hij komt dus vrij ver op het casema-netwerk:Hij komt gewoon op de modemactivatiepagina en ik krijg de melding dat hij juist geïnstalleerd is.Maar als ik vanuit die pagina verder wil gaan (naar andere webpagina's), dan pas krijg ik (letterlijk) een foutmelding dat ie niet in het provisioning (aanmeldingsysteem voor de Motorolamodems) zit.
Dus zo op het oog lijkt het niet een probleem van het internet(platform) te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 11:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hier heb ik overigens nog wat meer specifieke informatie over het apparaat:
What is the Prestige Cable Security Gateway with VPN/Firewall & 4-port Switch?

The Prestige Cable Sharing Gateway is a robust solution complete with everything needed for providing Internet access to multiple workstations through the CATV HFC networks. The Presige equipped with an auto-sensing 10/100Mbps Etherent 4-port switch and is the most simple and affordable solution for multiple and instant broadband cable Internet access. The integrated 4-port switch support auto MDI/MDI-X function which there is no need to change the Ethernet cable no matter it is connected to the workstation or external switch/hub. The Prestige also enhances the Internet access with security by building up the packet inspection level firewall and IPSec VPN of up to 100 private tunnels over public networks.

Virtually all-popular applications over Internet, such as Web, E-Mail, FTP, Telnet, Gopher, are supported. The Prestige is designed for SOHO, branch offices, workgroups, and educational users.

What can we do with Prestige?

Browse the World Wide Web (WWW), send and receive individual e-mail, and download software. These are just a few of many benefits you can enjoy when you put the whole office on-line with the Prestige Internet Access Sharing Router.

Does Prestige support dynamic IP addressing?

The Prestige supports either a static or dynamic IP address from ISP.

What is the difference between the internal IP and the real IP from my ISP?

Internal IPs are sometimes referred to as virtual IPs. They are a group of up to 255 IPs that are used and recognized internally on the local area network. They are not intended to be recognized on the Internet. The real IP from ISP, instead, can be recognized or pinged by another real IP. The Prestige Internet Access Sharing Router works like an intelligent router that routes between the virtual IP and the real IP.

[b] Integrated 4-port Switch Ethernet Interface[b]
Prestige 954 is a cable modem and router and 4-port swicht in one. It allows you to directly connect up to 4 computers supporting 10/100Mbps auto-sensing function without extra external hub. Each port of Prestige 954 provides you with auto-crossover functionality of connecting to the CPE without changing the straight-through Ethernet cable.
En meer aangaande het EuroDocsis verhaal
DOCSIS compliant cable modem
Provides interoperability with other DOCSIS compliant cable modems and cable headend equipment.
Peak downstream signaling rates of 43 Mbps and upstream rates of 10 Mbps
Ik kan in de web-interface EuroDocsis kiezen als Channel plan en dan vindt ie uiteindelijk een signaal (en houdt die vast ) in de range die het Motorola Modem ook vindt.

Ik kan hem benaderen via zowel de web-interface als via een console port, hoewel ik bij de laatste variant last heb van de automatische scan op de HFC port (dat iedere keer door het scherm knalt waardoor ik m'n wachtwoord niet kan invullen :( ) tot op heden kon ik die port daardoor alleen gebruiken voor een configuratie reset. Misschien dat ik via die console port wat instellingen kan veranderen die het mogelijk maken een LAN port (of de DMZ port) als WAN-port te gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

Naast de kick het volgende.
Aangezien het mogelijk is om het WAN MAC-adress te laten bepalen door het spoofen van een ip-adres op de lan-poort, is het dan ook niet mogelijk bij dit soort apparaten via de Command Interpreter mode "hard" het MAC-adres te laten instellen (dus in MAC notatie). Ik weet niet alle commando's dus ik heb hier verder geen idee van.

En is het anders niet met een softwarematig tooltje eerst het MAC-adres van de NIC van mijn PC "hard" te wijzigen, om vervolgens door de router via het IP-adres dat MAC-adres te laten spoofen (een aardige workaround)?

Verwijderd

Topicstarter
O.k. I've had it!

Ik krijg het maar niet aan de slinger. Ik heb zelfs geprobeerd eruit te komen met uncapping software (al dan niet werkend) maar ik krijg dat kabelmodem-mac van de Prestige niet gewijzigd. En aangezien mijn middelbare schoolperiode heeft aangetoond dat solderen niet mijn sterkste punt is ga ik er niet hardwarematig een oplossing voor zoeken.

Blijkbaar zijn de lan+DMZ poorten niet om te zetten naar een WAN port dus moet het routeren opgegeven worden.
Eerder werd al aangegeven dat ik de Prestige dan als "dumb" switch kan gebruiken. Mijn vraag is dan nu: Hoe kan dat?
Ik heb al geprobeerd statische IP adressen uit te delen in het subnetmask van het Motorola modem maar dat pakt ie niet. De handleiding van de Prestige (hoe dik ook) biedt hier geen oplossing voor.
En bij het Zyxel supportforum hebben ze het blijkbaar erg druk, aangezien de forum/sitebeheerder de afgelopen anderhalve maand geen tijd heeft gehad mijn account te activeren...

Is er hier iemand met een verlichte geest voor mijn probleem?
Pagina: 1