Toon posts:

Beste HD beeldkwaliteit uit een HTPC...

Pagina: 1
Acties:
  • 2.505 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben al enige tijd bezig een weg te vinden door het bos van htpc mogelijkheden. Uiteraard is dit woud net zo dik als de PC regenwouden. Dat wil niet zeggen dat het voor mij ondoordringbaar is integendeel ik ben echter gewoon kritisch op zoek naar een zeer goed systeem.

Ik wil jullie goed onderbouwde advies vragen.

Ik ben op zoek naar de beste configuratie voor het bekijken van HD films (vanaf harddisk) op mijn Panasonic TH-72PX71E plasma scherm. Dit is een 1024x768 beeldscherm. Het signaal dat het beeldscherm aan kan is 1080p via HDMi.

Om een start te maken met een voorstel configuratie heb ik een en ander samengesteld via de PC-builder van Alternate.

Ik stel het erg op prijs als jullie met aanpassingen mij op weg kunnen helpen onderstaand systeem te verbeteren.
  • Grafische kaarten nVidia PCIe - Club 3D 8600 GT Silent 1 x € 99,-
  • Moederborden Socket 775 - Asus P5K3 Deluxe/WiFi-AP 1 x € 169,-
  • Geheugen DDR3-1333 - OCZ 2 GB DDR3-1333 Kit 1 x € 299,-
  • Behuizingen Desktop - SilverStone LC13 1 x € 115,-
  • CPUs Socket 775 Core 2 Duo - Intel® Core™ 2 Duo E6750 1 x € 169,-
  • USB-Floppy-drives - NEC Floppydrive 1 x € 25,-
  • Voedingen meer dan 600 Watt - SilverStone Olympia 1 x € 139,-
  • Harddisks 3,5 inch SATA - Seagate Barracuda ES (750Gb) 1 x € 219,-
  • Harddisks 3,5 inch SATA - Seagate Barracuda ES (250Gb) 1 x € 75,-
  • DVD-reWriters Serial-ATA - Samsung SH-S203P 1 x € 35,-
  • Totaal bedrag € 1.344,-
Het eerste wat ik wellicht zelf al zou willen aanpassen is de videokaart, maar de Sparkle GeForce 8800 GTS 512MB stond nog niet in de lijst bij Alternate.

bijvoorbaat dank,
_/-\o_

"Carlton"

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30
Je weet dat een HTPC <> Game PC neem ik aan? Je wilt een zo stil mogelijk systeem namelijk! Dta betekend, spul dat weinig verbruikt en bij voorkeur zelfs passief is gekoeld en verder belangrijke eigenschappen heeft voor filmweergave en misschien muziek.

Zelf zou ik dan ook gaan voor iig:
1. Een goede stille CPU koeler, bij voorkeur zelfs een zuinigere CPU zoals de AMD EE/BE Edities.
2. Een ATI Radeon HD2400 met UVD voor Films
3. Je inlezen over HDD's, volgens mij is de Samsung Spinpoint de stilste
4. Eventueel een X-Fi geluidskaart er in als je fatsoenlijke kwaliteit er uit wilt krijgen.
5. Je geen floppydrive wilt maar een cardreader om direct foto's mee te kijken op je TV
6. Je echt geen speciaal geheugen nodig hebt
7. Windows MCE remote en draadloos toetsenbord misschien.

Wat jij hebt staan is een Game PC, geen stille HTPC namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 30-12-2007 12:10 ]

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01 14:40
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 12:02:

Ik ben op zoek naar de beste configuratie voor het bekijken van HD films (vanaf harddisk) op mijn Panasonic TH-72PX71E plasma scherm. Dit is een 1024x768 beeldscherm. Het signaal dat het beeldscherm aan kan is 1080p via HDMi.
Waarom zou je in godsnaam 1080p willen hebben op een 1024x768 scherm? :S

Een HD-Ready tv heeft al een resolutie van 1366x768

Maar om nog even advies te geven: je kan net zo goed en 8800GT nemen, is betere bang-for-the-buck dan de 8800GTS 512MB, en ik denk dat in een HTPC DDR3 geheugen TOTAAL overbodig is.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-01 10:04

Eijkb

Zo.

Is het een Home Theater PC of een PC waarop je toevallig ook films afspeelt? In het eerste geval zou ik hier eens een kijkje nemen: Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is voorbereid

Heb zelf een van de configuraties welke daarin vernoemd worden en dan heb je voor 600 euro een mooie PC in mediakast welke alles kan afspelen en dus mooi staat in de huiskamer.

.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben vergeten te melden dat ik voor mijn audio alleen de digitale uitgangen zal gebruiken, omdat ik een leuke Denon receiver ertussen heb staan met 5 volwaardige KEF speakers die perfect overweg kan digitale signalen.

Betekent dit dan nog steeds dat ik een aparte audiokaart nodig heb? Er is tenslotte toch geen conversie nodig?

Of is dit te kort door de bocht?

gr,

"Carlton"

Verwijderd

Topicstarter
"Bijna Carnaval",

Het gaat er inderdaad om dat ik alleen films en HD films wil bekijken in een zo hoog mogelijke beeld en geluidskwaliteit.

Gamen doe ik wel op mij andere pc of console.

gr,

"Carlton"

• ATR
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10-2025

ATR

hugoy schreef op zondag 30 december 2007 @ 12:10:
[...]

Waarom zou je in godsnaam 1080p willen hebben op een 1024x768 scherm? :S

Een HD-Ready tv heeft al een resolutie van 1366x768

Maar om nog even advies te geven: je kan net zo goed en 8800GT nemen, is betere bang-for-the-buck dan de 8800GTS 512MB, en ik denk dat in een HTPC DDR3 geheugen TOTAAL overbodig is.
Dat is zo bij LCD, HD-Ready plasma-schermen hebben en resolutie van 1024*768. Dit komt door het feit dat bij plasma de pixels niet vierkant zijn maar rechthoekig. In het geval van LCD-schermen heb je gelijk.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 12:50

mvds

Totally awesome!

Dan is jouw PC stevige overkill. Denk eens aan een C2D uit de E4 serie. Dat is zat, en geen DDR3 nemen en ZEKER geen P5K bord aangezien dat kachels zijn. DDR2 is al zat...

Kijk eens naar mijn HTPC config, daarmee speel ik 1080p (x264) content af op een full HD scherm zonder stotteringen met geluid via optisch S/PDIF uit.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-01 11:00
Volgens ga je redelijk overkill met dit systeem, je gaat er toch niet mee gamen:
  • DDR3 is echt niet nodig en pure geldverspilling, DDR2 is goedkoper en praktisch even snel
  • Een 600W voeding in een HTPC 8)7
  • Er zijn veel zuinigere processors te vinden die toch zeker voldoen zoals een turion mobile of een core 2 duo mobile verbruiken minder en zijn dus veel gemakkelijker stil te krijgen.
  • Eventueel op zoek gaan naar een kleiner mobo en kast, staat toch iets mooier voor een HTPC en steekt meestal een voeding in.
  • Voor de vidkaart, een 2400XT passief gekoeld of een 8500GT passief gekoeld zijn, goedkoper en stil

[ Voor 53% gewijzigd door FragileM64 op 30-12-2007 12:44 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Je titel 'Beste HD beeldkwaliteit' en een plasma-tv met resolutie van 1024x768 gaan niet samen. Je kan dan wel lekker geforceerd 1080p daarheen sturen maar dat gaat die plasma dan toch maar zelf vervormen en misvormen. Oftewel, je kan dan nog beter die pc op 1024x768 laten draaien, zorgt waarschijnlijk zelfs voor een beter beeld.

Over je config:
DDR3 geheugen, even normaal hee, een goedkoop 2GB setje is genoeg. Ook qua videokaart en CPU ben je redelijk overdreven bezig.

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10-2025
wat ik zou doen is gewoon focussen op 720p, je plasma kan toch niet hoger weergeven, 1080p materiaal word dan gedownscaled naar 720p, en ik denk zomaar dat je PC dat beter gaat doen dan je Plasma TV

Interpolis, glashelder!

• Tubbietje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 11:17

Tubbietje

Illegaal!

En wat voor geluidskaart wil je gebruiken?

Die onboard dingen zijn meestal niet veel soeps.
Zelf heb ik in mijn mediacenter een Auzen X-Plosion 7.1 DTS Connect op mijn Denon receiver staan.
Alle geluiden zijn dan DTS.

De videokaart die ik erin heb is een Gigabyte Geforce 7600GT Silent, maar in deze tijd kan je inderdaad beter voor een 8600GT ofzoiets gaan. Als ie maar stil is :-)

Intel Core i7 4770K + 8x LG 24EB23 | New iPad 16GB WiFi | Xiaomi Mi Mix 2 | Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB

• GENETX
Idd, je kan beter alsnog een betere geluidkaart. Dat het digitaal is maakt geen reet uit (al ondersteund Realtek ook wel DTS), toch kun je betere kwaliteit verwachten van een goede chip. Verder lijkt het me dat je ook wel muziek wilt luisteren, iig pwnd een HTPC daar ook voor. Lekker geen CD's meer wisselen.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Qua HD's zijn trouwens de Samsung T166's aanraders. Oh, en wat moet je met floppy's? :D

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

^_^

[ Voor 100% gewijzigd door MensionXL op 30-12-2007 13:52 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 09:38
Voor geluid zou ik gaan voor, Club3D Agrippa Theatron. en dan digitaal aansluiten uiteraard, verder is je moederbord ook al zwaar overkill. Qua cpu ik gaan voor de E8400 (wordt gebakken op 45nm en produceert dus minder warmte dan je E6750 van nu) en gewoon DDR2. Die E8400 is nog pre order maar als je ff geduld hebt komt dat helemaal goed.

Videokaart is een 8600 / 2600 silent prima. Cpu koeler zou je een Scythe Ninja mini kunnen nemen, is stil en koelt goed.

Om je HDD zou je een silencer 2.0 bak kunnen zetten, goed voor de koeling en houd wat geluid tegen.

[ Voor 7% gewijzigd door Operations op 30-12-2007 14:21 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:03
Jeetje mensen...
Die geluidskaart maakt echt geen drol uit. De kwaliteit van je geluid is afhankelijk waar de conversie naar analoog plaatsvindt (de receiver in dit geval, omdat hij hem digitaal gaat aansluiten). Voor hele leuke EAX effecten enzo geldt dat natuurlijk niet, maar voor een HTPC lijkt me dat ook niet echt nodig.

@TS: je onderschat normale hardware teveel

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 12:02:
[list]
• Grafische kaarten nVidia PCIe - Club 3D 8600 GT Silent 1 x € 99,-
• Moederborden Socket 775 - Asus P5K3 Deluxe/WiFi-AP 1 x € 169,-
• Geheugen DDR3-1333 - OCZ 2 GB DDR3-1333 Kit 1 x € 299,-
• Behuizingen Desktop - SilverStone LC13 1 x € 115,-
• CPUs Socket 775 Core 2 Duo - Intel® Core™ 2 Duo E6750 1 x € 169,-
• USB-Floppy-drives - NEC Floppydrive 1 x € 25,-
• Voedingen meer dan 600 Watt - SilverStone Olympia 1 x € 139,-
• Harddisks 3,5 inch SATA - Seagate Barracuda ES (750Gb) 1 x € 219,-
• Harddisks 3,5 inch SATA - Seagate Barracuda ES (250Gb) 1 x € 75,-
• DVD-reWriters Serial-ATA - Samsung SH-S203P 1 x € 35,-
Mobo: gewoon basis P35 moederbordje met passieve (eventueel heatpipe) koeler, moet niet high-end zijn, heeft niet te veel features nodig (vb iets zoals de Gigabyte P35-DS3)
Geheugen: 2*1 gig DDR2-667 of DDR2-800 in dual channel
CPU: E6750 is goed, maar enkel voor HTCP lijkt het me al overkill, tragere (en koelere!) C2D volstaat al (stille koeler erbij)
Grafische kaart: uiteraard iets met hardwarematige HD decoding en passief gekoeld (Geforce 8600 of 8500 varianten of HD2400Pro of iets dergelijks)
HD's: waarom 1*750gig en 1*250gig, beide groottes zijn net niet interessant qua prijs/gig. Ga dan voor gewoon 2*500gig stille schijven en je komt goedkoper uit
Voeding: waarom 600W en zo duur? Ik zou voor stilte eerder gewon aan een Corsair voeding denken zoals de VX450W
Behuizing: die ziet er goed uit

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2007 14:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij inderdaad nu wel duidelijk dat ik "iets" te hoog insteek.

Korte tussenevaluatie:

In ieder geval investeren in een goede geluidskaart dus, een fanloze videokaart (DVi of DVI-i ? ), 2Gb DDR2 is genoeg, een lichtere processor ivm warmte, ander moederbord...

Kortom even terug naar de tekentafel.

Ik denk dat mijn keuze voor de eerste config een kwestie van wantrouwen is in een lichter systeem. Dit blijkt echter gelukkig onterecht.

Heeft iemand van jullie vergelijkingservaring tussen de weergave van een htpc ten opzichte van een huidge blu-ray speler of HD-dvd speler? Zit hier kwaliteit verschil in?

gr.

"Carlton"

ps de USB floppy is ertussendoor geslopen, omdat ik de ervaring heb dat sommige drivers bij installatie van Vista via de floppy moeten.

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06-2025
Als geld niet een hele grote rol speelt en stilte wel, kan ik je de HFX Classic sterk aanraden.
Ik heb een E6550 met low-latency 667Mhz dualchannel kitje en een 8600GT op een P35 bordje van Gigabyte, geeft wel hoge temps maar het kan net (die kast kan max 70watt proc en de E6550 is 69, hetzelfde geldt voor een groot deel van de E6x50 serie). Eén security-fan die aanspringt bij 55 graden (ca 5min proc op 70%). Heerlijk stil, uiteraard met passieve (300W, heb 1 HDD en een shitload USB) voeding.
Nadeel is wel dat je maar 3 (niet 2 zoals sommige beweren, boven de voeding zit dr ook nog 1) plekken hebt voor HDD en 1tje voor een optische drive.
Installatie is ook niet echt makkelijk..

Een actief gekoelde HTPC kan je in principe alles ingooien wat je wilt, ik zou dan inderdaad een dikke voeding nemen met variabele koeling, en zorgen dat je proc incl koeling naar beneden wordt geschroefd als je 'm weinig gebruikt, hierdoor blijft 't redelijk stil, HDD koelertjes/ontkoppelers dr bij, en een passief gekoelde grafische kaart.

DVI-I is DVI met zowel digitaal als analoge signalen (zo ongeveer de standaard), als je DVI-HDMI gaat aansluiten maakt dit dus niet uit aangezien HDMI alleen digitale signalen gebruikt, een DVI-HDMI kabel heeft ook alleen de pinnetjes voor het digitale gedeelte aan de DVI kant zitten (DVI-D is alleen digitaal en DVI-A is alleen analoog, sommige CRT's gebruiken die laatste).
Wat betreft blu-ray en HD-DVD, volgens mij is HD-DVD het populairst, mede dankzij de X-Box 360, maar blu-ray is nog niet dood (Playstation 3), kijk gewoon waar je je films wil kopen en welke ze 't meest van hebben.

[ Voor 46% gewijzigd door W0153R op 30-12-2007 15:11 ]

Verwijderd

Qua stilte moet je ook nog eens naar je storage kijken. 2 Harddisks maken meer lawaai en warmte dan 1. Voor een stil en koel systeem kun je voor de WD 'GP' serie gaan, die draait op 5400 toeren waardoor hij veel stiller en koeler is dan andere disks. Een 750GB heb je al voor 160-170 euro en als dat niet genoeg is is er ook een 1TB uitvoering van.

De performance is ietsje minder dan die van andere drives, maar dat scheelt niet zo veel en voor kijken van films en zo heb je die performance toch niet nodig (maar wel de stilte en koelte).

Op silentpcreview staat een mooie review van deze disk.

Geheugen dual channel performance wordt volgens mij ook behoorlijk overschat. Het scheelt meestal hooguit maar een paar %, en twee reepjes verbruiken weer wat meer dan 1 (grotere) zodat je ook weer wat meer warmte moet afvoeren.

Als je een goede IGP hebt icm een goede processor heb je ook geen aparte videokaart nodig in veel gevallen. Dat scheelt ook weer een sloot warmte! Als je toch een aparte kaart wilt, kijk eens naar de nieuwe 3850 van AMD/ATi. Deze heeft veel betere klokschaling waardoor de kaart in idle veel minder stroom trekt dan veel concurrenten, en bij gebruik ook niet direct maximaal gaat. (edit2: Ik weet niet of deze kaarten 'stock' beschikbaar zijn in passief gekoelde versies, maar eventueel kun je zoiets ook redelijk makkelijk zelf doen als je vindt dat de stock koeler toch teveel herrie oplevert)

P.S. Groeten is zowel in de aanhef als in de afsluiting niet nodig op Tweakers! Zie de faqs/policies.

(edit:) Overigens, qua voeding zou ik zeker ook een (veel) lichtere nemen. Een stil systeem impliceert immers ook een zuinig systeem, en hoe beter de voeding 'past' op je systeem hoe efficienter hij is, en dus ook weer hoe minder warmte hij produceert en moet afvoeren. Als je geen high-end zuip-videokaart gebruikt (en zeker geen SLI/CF), dan kun je waarschijnlijk al prima werken met een ~ 330Watt voeding. Ik heb zelf naar tevredenheid een Seasonic S12-II 330Watt, dit is een 80+ voeding, zodat hij vanaf een verbruik van 66Watt (20%) minstens 80% efficientie haalt. Lekker stil! Zijn iets grotere broer is 380Watt, en ook op silentpcreview gereviewed. Deze kon ik zo snel echter niet in de pricewatch zien, dus wellicht is die hier wat lastiger leverbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2007 15:48 ]

• GENETX
gertvdijk schreef op zondag 30 december 2007 @ 14:27:
Jeetje mensen...
Die geluidskaart maakt echt geen drol uit. De kwaliteit van je geluid is afhankelijk waar de conversie naar analoog plaatsvindt (de receiver in dit geval, omdat hij hem digitaal gaat aansluiten). Voor hele leuke EAX effecten enzo geldt dat natuurlijk niet, maar voor een HTPC lijkt me dat ook niet echt nodig.
Hell no! Ook met Digitale aansturing ga je zeker wel verschil merken van een Realtek onboard naar een degelijek kaart! De chip zorgt nog steeds voor de kwaliteit die het doorstuurt, en die van Realtek is toch echt minder. Het is prima in een PC, maar als je echt van muziek en films wilt genieten dan kun je veel beter een goed kaartje halen!

Verder zou ik gaan voor een HD2400Pro. Meer als genoeg. Als voordeel heeft ATI UVD, welke gehakt maakt van NVIDIA's PureVideo en dus meer werk verzet in het afspelen van HD-Films en je CPU minder belast. Let er verde rop dat je een kaart te pakken krijgt met HDCP voor beveiligde HD-films in de toekomst! Misschien zijn er zelfs wel varianten met HDMI er op, ander kan een verloop van DVI->HDMI ook prima.

Blu-ray speler zou ik niet halen, nog veels te duur. Gewoon rustig afwachten tot de strijd gestreden is en er een betaalbare hybride HD-DVD/Blu-Ray speler/brander op de markt is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels overstag voor de HFX Classic behuizing (zilver).

Ziet er gelikt uit en zal erg goed staan tussen de andere componenten. Al mijn audio en video staat toch vrij en gestabiliseerd opgesteld op graniet. Kan er dus mooi naast. Nu alleen kijken of alles fanloos te vinden is en er in past.

De keuze tussen de twee videokaarten met UVD moet nog gemaakt worden:
  • Gigabyte - Radeon X2600 PRO Silent Pipe 2, of
  • Club3 - Radeon HD2600 PRO Silent
Ik twijfel nog over de audiokaart, omdat ik toch alleen SPDIF zal gebruiken. Vertrouwen in audio handeling van mijn receiver is momenteel groter, dus analoog is niet relevant. Keuzes:
  • Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1, of
  • Auzen X-Fi Prelude 7.1
Het moederbord AMD of Intel? Moeillijk, of vinden jullie van niet? Ik heb de keuze teruggebracht naar:
Intel based:
  • Asus P5K-E WiFi-AP,
  • Gigabyte P35-DS3R (helaas niet WiFi - apart kaartje dus)
Processor keuze wordt dan evt Intel® Core™ 2 Duo E4600 met passieve koeling Asus Triton 75

AMD based:
  • Asus M2N32-SLI Deluxe/Wireless
Processor keuze wordt dan evt Athlon™ X2 BE-2350 (?) met passieve koeling Asus Triton 75

Geheugen DDR2 - 2 Gb:
  • OCZ 2 GB DDR2-1066 Kit (XTC Platinum, SLI, OCZ2N10662GK) - zonder koeling, of
  • OCZ 2 GB DDR2-1066 Kit (Reaper HPC, EPP, OCZ2RPR10662GK) - met passieve koeling
Dan is nog de vraag of de HFX kast een normale dvd-RW kan herbergen of een slim versie moet hebben. Het lijkt erop dat het een slimversie moet worden. In dit laatste geval kan ik alleen IDE varianten vinden en geen SATA.
Ik had in eerste instantie bedacht:
  • Samsung SH-S203P
De HD's heb ik aangepast naar:
  • Samsung SpinPoint F1 (Bulk, HD103UJ) - 1 Tb schijf ipv 1 250Gb en 1 750 Gb
Na de berichten van de te zware voeding (ik dacht ik gebruik mijn andere gewoon) hier een stille voedingskeuze::
  • ST30NF passive PSU van HFX zelf, maar ja een voeding zonder koeling???
  • andere optie misschien...
Nou na deze revisie hoor ik graag weer reacties van _/-\o_

.

• GENETX
Geheugen: Neem gewoon standaard Kingston Valueram DDR2-800. Verschil ga je amper merken en het is zoveel goedkoper. Desnood sgooi je er zelfs lekker 4GB in.

Videokaart: Ga van beide eerst onderzoeken of er ene HDCP chip opzit, is mooi meegenomen wanneer er een HD-speler in komt en er films zijn die deze nodig hebben voor de beveiliging.

Verder is er nog iets interessants op AMD gebied:
Mocht je een plan hebben om je HTPC ook in te zetten als Thuis server voor backups ed en de hele dag aanlaten als download bak dan kan een quadcore ook leuk zijn. De Phenom X4 9500 kost op het moment ook niks meer (~150 euro) en kun je over een paar weken in een AM2+ bord met AMD 780 chipset steken waarbij je geen externe videokaart meer nodig hebt aangezien die integrated kaart ook over UVD en HDMI beschikt.

Verwijderd

Topicstarter
De HTPC zal vooralsnog niet als backup worden gebruikt. Je wil niet weten hoeveel opslag mijn normale pc heeft... en die staat inderdaad 24-7 aan met een grote backup schijf. De HTPC zal voornamelijk audio, video en misschien foto's gaan bevatten. Hij moet wel draadloos in mijn netwerk komen om de bestanden te kunnen ontvangen van mijn andere pc die hard werkt 8)

De Kingston is op de lijst geplaatst. Wat heeft de 4 Gb overigens als extra voordeel voor de HTPC t.o.v. de 2 Gb?

Ik heb even gekeken naar de videokaarten. Maar ook hier moet ik blijkbaar goed oppassen, want er zijn onder dezelfde naam verschillende versies terug te vinden. ATi geeft andere specs op als CLUB3 en Gigabyte. De verschillen zitten dan met name in de het geheugen: GDDR2 ipv GDDR3 en zelf 256 ipv 512........... hummmmmm 8)7 |:(

Maar hoe dan ook HDCP geschikt.

Je maakt het me trouwens niet makkelijk met nog meer AMD-keuzes... :+ _O- :Y :N

• GENETX
4GB heeft niet veel nut, maar het is gewoon zo goedkoop :P. Ik gaf die andere AMD optie alleen nog even als een andere leuke optie voor mocht je je daar in willen verdiepen. Misschien ook leuk voor iemand die nu de topics eens doorleest, of de komende weken. Het geheugen op je videokaart maakt weinig uit, is wel eluk bij 3D apps, maar voor HD films zul je er niks van merken.

Verwijderd

Topicstarter

Iedereen de allerbeste wensen gewenst voor 2008 en bedankt voor de goede adviezen...

Afbeeldingslocatie: http://jorisvanalphen.nl/images/gelukkig_nieuwjaar.jpg

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:03
Oke en nu maar weer terug naar:

Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is voorbereid

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk dat 4Gb geen verschil qua € maakt. Zeker de Valueram versie

Ik kreeg gisteren per RSS Feeds een aardige test van ATi en NVidea kaarten door, jammer dat er weinig wordt toegelicht over de XT2600 en zeker de HD2600.

Artikel in Tweakers: "ATI en nVidia op de pijnbank tijdens afspelen hd-video"

Afbeeldingslocatie: http://arstechnica.com/journals/hardware.media/uvd2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://arstechnica.com/journals/hardware.media/decoding2.jpg

Moet ik trouwens mij gaan interesseren in de ATi 3000 serie vraag ik mij dan weer af? de 3850 en 3870 lijken leuke varianten, maar helaas geen passieve koeling. Waarschijnlijk ook weer een overkill voor mijn gewenste systeem?

Ik heb in één van mijn vorige reply's de vraag gesteld of iemand de verschillen kent tussen de beeldkwaliteit van een HTPC ten opzichte van een Blu-ray speler van een willekeurig A of B merk.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• GENETX
De HD3870 en HD3850 zijn het niet waard voor een HTPC. Er zijn wel passieve versies, maar die worden dan ook heet waardoor je alsnog van alles beter moet gaan koelen. Zeker als je toch al niet gaat gamen op je HTPC heeft het geen nut. De videokaart komt er alleen in om je CPU te ontlasten zoals je ziet ;)

Over de beeldkwaliteit: Je gaat het neit merken op je huidige scherm, puur omdat de resolutie niet eens HD-Ready is. Als je HTPC uitgerust zou worden met HD-DVD/Blu-Ray speler zullen ze gelijk moeten zijn. Toch geef ik een HTPC nog meer kans omdat je van alles kan instellen op je videokaart, iets wat een losse speler niet kan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop het wel dat mijn TV HD Ready is, want anders heb ik een gigantische miskoop gedaan:

Hieronder de specs van het scherm bij Panasonic vandaan:

Europese HD Ready Plasma tv 2007 - 2008

De European Imaging and Sound Association (EISA) maakte op 15 augustus 2007 bekend dat de Panasonic VIERA TH-42PV70 is uitgeroepen tot Europese HD Ready Plasma tv van het jaar 2007-2008.

De European Imaging and Sound Association kent jaarlijks de Europese Foto-, Video-, Audio-, Home Theater- en Mobile Electronics Award toe. Deze associatie bestaat uit vertegenwoordigers van 50 toonaangevende magazines uit 20 Europese landen.

Best Buy 2007 / 2008 - SAVA Award

De Panasonic VIERA TH-42PV70 heeft op 21 oktober 2007 de SAVA Award ontvangen. SAVA staat voor Sound And Vision Association en is een samenwerkingsverband tussen verschillende online hifi magazines.

Scroll voor beide juryrapporten naar beneden.

TH-42PV70
Uiterst veelzijdige VIERA HD Plasma tv met een superieure beeldkwaliteit.

De geavanceerde V-Real2 technologie met optimale 1080p HD beeldverwerking en sublieme HDTV ontvangst geven de indruk deel uit te maken van het beeld wat weergegeven wordt. Het schitterende design en aansluitingen zoals HDMI en PC maken de PV70 serie een perfecte aanvulling op het interieur.

V-Real Pro2 technologie

HD Ready
1080p HD beeldverwerking
3.072 gradatiestappen
Contrast 10.000:1
VIERA Link

Maakt uitgebreide bediening mogelijk van Panasonic DVD-recorders, Home Cinema systemen en overige randaparatuur.

Via VIERA afstandsbediening
Indien HDMI aangesloten
Apparatuur moet VIERA Link ondersteunen
Overige belangrijke eigenschappen

2x HDMI aansluiting
PC aansluiting
V-Audio Sound

Het is echter een Franse versie met DVB-t dus de specs zijn:

CARACTERISTIQUES

Tuner intégré Oui
TNT integrée Oui
Systéme de recherche Synthétiseur PLL 100 chaînes Recherche automatique
Compatibilité CATV Hyper-bande
Réception diffusion Stéréo NICAM -B, G, I, L, German (A2)
Réception Télétexte 1200Pages; Niveau 2.5, FASTEXT/LIST/TOP
Systèmes de réception PAL -B/G/H, -I, -D/K; SECAM -B/G, -D/K, L/L' AV-NTSC: PAL-525/60, NTSC, M-NTSC

AFFICHAGE
Taille écran 42" (106 cm) diagonale / 16:9
Panneau Panneau HD Plasma G10 progressif
Progressive Scan Oui
Nombre de pixels 786 432 (1 024 x 768) pixels
Système de couleur NTSC/PAL/PAL 60Hz/SECAM/M-NTSC
Signaux PC acceptés XGA (SXGA compressé)
Formats scanning acceptés 525(480)/60i, 525(480)/60p, 625(576)/50i, 625(576)/50p,750(720)/50p, 1125(1080)/50i, 1125(1080)/60i, 1125(1080)/50p (HDMI Only), 1125(1080)/60p (HDMI Only)
Couleurs affichables 29 milliards de couleurs max dans les parties sombres
Rapport de contraste 10,000:1
Système de gestion des couleurs 3D avancés Oui
Contrôle pixel par pixel Oui
MACH Enhancer Oui
Reduction des perturbations de l'image Oui
C.A.T.S. (Contrast Automatic Tracking System) Non
Video Noise Reduction Oui
Filtre 3D Comb Oui
Mode image Standard/Dynamique/Cinema

SON
Système d'enceintes
Enceintes Full-Range x 2
Sortie audio 20 W (10 W x 2), 10% THD
Mode son Musique/Speech
SRS TruSurround XT —
Ambiance Oui

SPECIFICATIONS TECHNIQUES

CONNECTIQUE
Slot pour carte mémoire SD —
Entrée HDMI 2
Entrée vidéo composite -
Sortie S-vidéo -
Entrée audio (pour vidéo) -
Entrée PC Mini D-sub 15-pin x 1 (arrière)
Entrée vidéo composante Type RCA phono x 3 [Y , PB, PR] (arrière)
Entrée audio (pour HDMI, PC, Composante) Type RCA phono connecteurs (L, R) (arrière)
Entrée/Sortie 21-Pin AV1 : AV In/Out;RVB In;Q-Link ( arrière)AV2: AV In/Out ; S-Video ; RVB In ; Q-Link (arrière)
Sortie moniteur Type RCA phono (1 arrière)
Sortie audio Type RCA phono connecteurs (L, R) (1 arrière)
Prise casque Non

DONNEES TECHNIQUES
EPG (Guide electronique des programmes) Oui
Economisateur d'écran Ajustement panneau
Multi affichage PAT
Q-Link Oui
Aspect image Panasonic Auto/16:9/14:9/Just/4:3/Zoom1/Zoom2/Zoom3
Langage affichage sue écran 10 langues
Off Timer Oui
Verrou enfants Oui

GENERAL
Alimentation AC 220 - 240 V, 50/60Hz
Consommation d'energie 270w
Consommation en veille 0,7w
Dimensions (L x H x P) 1020 x 727 x 330
Poids 34 kg (avec pied)
Température de fonctionnement 0°C - 40°C
Humidité 20% - 80% (Non condensation

Verwijderd

Plasma is 720P maximaal, HD ready dus.

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:21
Carlton...

Ten eerste, hou graag aan dat je pas na 24 uur mag reageren in een thread als je de laatste was die een reactie had geplaatst. Ik snap dat het onzinnig lijkt, maar het zijn regels. Ik ben geen mod, maar ik ken ze wel.

Nu even over je TV: Je Plasma TV kan Hd slikken, waarschijnlijk zelfs 1080i. Het jammere is echter, dat hij het terugzet naar een resolutie van 1024x768, aangezien hij maar zoveel pixels heeft. Dit zorgt voor een groot verlies van beeldkwaliteit, mits je erg dicht op je TV zit. Maar, omdat je Tv wel Hd-input aacepteert, is hij wel HD-ready, hoewel hij dus niet HD ís. Marketing heeft hier weer eens bewezen hoe makkelijk consumenten te beïnvloeden zijn. Ik denk dat mensen bij Full HD niet denken dat het beter is dan HD-ready, terwijl het omgekeerde waar is. Toch zal je met je Plasma nog wel een redelijk mooi beeld kunnen krijgen, hoewel niet op het niveau van een FullHd plasma.

Dan je PC. Afgaande op je eerste extreme PC, en de verbetering later, zit je al op het goede spoor. Ik zou aanraden een E6750 van Intel te nemen, omdat je dan nog overhead hebt als je 1080i afspeelt, en een P35 bordje erbij te nemen. Als geluidskaart zou ik even goed gaan kijken: Je wilt het digitaal doorsturen, dus je wilt eigenlijk DTS Connect en Doly Digital Live hebben, om 5/7.1 te sturen naar je Reciever. De Club3d Agrippa DTS kan dat, en ik zou aanraden geen geld over de bank te gooien om iets anders (duurders) te nemen. Ik raad een 2600XT aan als videokaart, omdat deze als het goed is nette en goede support voor HD-filmpjes heeft. Let erop dat dit hetzelfde is als een HD2600. Staar je niet dood op specs, trouwens, deze bak is niet bedoeld voor games, of wel?

Dan nog iets over koeling. Neem een goede koeler op de processor. Aangezien je een HTPC kast hebt (?) raad ik een scythe mini Ninja aan, met Nexus fans van de grootste die in de kast passen. Dit, en ik kan het weten, zorgt voor een extreem stil systeem. ik raad een Seasonic PSU aan, omdat die bekend staan om stilheid.

Het is al laat, meer heb ik niet bedacht.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• GENETX
coptician schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 00:49:
Carlton...

Ten eerste, hou graag aan dat je pas na 24 uur mag reageren in een thread als je de laatste was die een reactie had geplaatst. Ik snap dat het onzinnig lijkt, maar het zijn regels. Ik ben geen mod, maar ik ken ze wel.
De edit knop is daar gewoon voor. Een nieuwe post doe je om het topic omhoog te kicken om aandacht te krijgen. Als je wat wilt toevoegen is een edit veel beter en overzichtelijker, daarom.
Dan je PC. Afgaande op je eerste extreme PC, en de verbetering later, zit je al op het goede spoor. Ik zou aanraden een E6750 van Intel te nemen, omdat je dan nog overhead hebt als je 1080i afspeelt, en een P35 bordje erbij te nemen. Als geluidskaart zou ik even goed gaan kijken: Je wilt het digitaal doorsturen, dus je wilt eigenlijk DTS Connect en Doly Digital Live hebben, om 5/7.1 te sturen naar je Reciever. De Club3d Agrippa DTS kan dat, en ik zou aanraden geen geld over de bank te gooien om iets anders (duurders) te nemen. Ik raad een 2600XT aan als videokaart, omdat deze als het goed is nette en goede support voor HD-filmpjes heeft. Let erop dat dit hetzelfde is als een HD2600. Staar je niet dood op specs, trouwens, deze bak is niet bedoeld voor games, of wel?
Het is juist de bedoeling dat de videokaart het werk uit handen neemt. Hierboven staan dus wat grafiekjes. De 2900 heeft geen UVD, de HD 2400 en 2600 wel. Zie je het verschil? Iedere kaart met goede HD versnelling volstaat waardoor je ook geen snelle CPU nodig hebt. Minder snelle CPU betekend minder warmte en dus een koelere HTPC, en DAT is wat je wilt!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 09:38
GENETX schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 11:58:
[...]

De edit knop is daar gewoon voor. Een nieuwe post doe je om het topic omhoog te kicken om aandacht te krijgen. Als je wat wilt toevoegen is een edit veel beter en overzichtelijker, daarom.

[...]

Het is juist de bedoeling dat de videokaart het werk uit handen neemt. Hierboven staan dus wat grafiekjes. De 2900 heeft geen UVD, de HD 2400 en 2600 wel. Zie je het verschil? Iedere kaart met goede HD versnelling volstaat waardoor je ook geen snelle CPU nodig hebt. Minder snelle CPU betekend minder warmte en dus een koelere HTPC, en DAT is wat je wilt!
Helemaal mee eens dat vga verhaal, bedenk je dan ook nog even dat verschil in Pro en XT niet alleen zit in clocksnelheden maar ook in accesoires. De DVI_HDMI converter krijg jij bij de XT versies wel en bij de Pro versies niet. En er schijnt nogal moeilijk aan te komen te zijn.

Dus het liefst wil je een 2400XT of een 2600XT passief, denk ik zo. En qua CPU is de E8400 een beter keuze. Minder warmte (45nm) en hogere clocksnelheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Operations op 02-01-2008 12:17 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Pagina: 1