Werkt Asus' crashfree bios überhaupt?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.625 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mega_Mouse
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Helaas, ik wilde Bios 1803 flashen op m'n Asus P5B, maar dat ging niet helemaal lekker. De hele zaak blijft nu totaal op zwart; eerlijk gezegd nog nooit eerder meegemaakt bij m'n eerdere MSI bordjes, maar die hadden vlgs. mij een dual bios...

Nu dacht ik nog een achterdeurtje te hebben door m'n oude bios weer te flashen m.b.v. 'Crashfree 3 bios ' (niet echt....), maar het ding geeft geen enkele kik. Balen want ik had net 4 Gb ddr2 bijgekocht voor VistaU64 en dacht, waarom niet het laatste bios gelijk erbij?

Hebben anderen hier wellicht nog ervaring mee? Ik bedoel:

- maakt het USB slot verschil?
- maakt het uit of cdrom sata of ide is?
- fat16/32 voor de usb drive? Max grootte?
- 'insert' key noodzakelijk tijdens recovery?

Vragen, vragen, want ik het krijg het kreng totaal niet meer in beweging...

Alvast bedankt,

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geen idee of het werkt of niet, heb het nog nooit gebruikt (heb dan al jaren geen Asusplankjes meer in gebruik).
Je kunt PMG FAQ eens doornemen voor wat andere tips om te recoveren, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Bij asus zet ge de bin file op een stick, die FAT is of FAT32.

Dan gaat ge naar de bios -> EZflash (laatste tab).

En dan laad ge u bios in.

Sorry niet gelezen dat hij niet meer werkte...

[ Voor 16% gewijzigd door Snake op 29-12-2007 23:37 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

in de handleiding staat precies beschreven welke handeling je moet volgen. Werkt er helemaal niets meer (dus ook die start /herstel modus) niet meer is je plank helaas dood (of je moet er een nieuwe bios chip opzetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 23:44:
in de handleiding staat precies beschreven welke handeling je moet volgen. Werkt er helemaal niets meer (dus ook die start /herstel modus) niet meer is je plank helaas dood (of je moet er een nieuwe bios chip opzetten)
in dat geval:
www.flashbios.org

goede ervaringen mee, herprogrammeert het chipje voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mega_Mouse
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 23:36:
Geen idee of het werkt of niet, heb het nog nooit gebruikt (heb dan al jaren geen Asusplankjes meer in gebruik).
Je kunt PMG FAQ eens doornemen voor wat andere tips om te recoveren, mocht je dat nog niet gedaan hebben.
Ahhh, bedankt, da's een handig topic ;-)

Ik zal het eens doornemen, maar ben bang dat drastische maatregelen nodig zijn...

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mega_Mouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 23:47:
[...]

in dat geval:
www.flashbios.org

goede ervaringen mee, herprogrammeert het chipje voor je :)
Ja die had ik al gezien, maar ik hoopte eigenlijk dat iemand nog een ander en meer acceptabel 'achterdeurtje' had gevonden.

Ik ben op dit moment al geneigd goedkoop een 2e hands P5B bordje aan te schaffen, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien met dit crash vrije bios.....;-(

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Crashfree BIOS werkt wel degelijk.
Er word namelijk maar zelden een update gedaan aan de bootblock van de BIOS zelf.
Zolang deze intact is zal de BIOS volgens mij door middel van bijvoorbeeld CRC checks merken of een BIOS wel of niet intact is.
Zodra dit niet het geval is, kan vanuit de bootblock de BIOS recovered worden door middel van een her-flash.

Heb je al geprobeerd je BIOS te resetten met de CLRTC Jumper?
(PC aanzetten en dan de jumper een keer verplaatsen naar pin 2+3 en dan weer terug naar pin 1+2).
Dit doet wonderen voor zeer veel Asus P5B/P5WDH/P5K/P5N borden.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 08:39
Heb hetzelfde gehad met een P5B Deluxe. Geen enkel piepje meer, fans gingen wel draaien, beeld bleef zwart.
Het is mij niet gelukt het bord weer aan de gang te krijgen. Ik was blij dat er nog garantie op zat.
Tip: nooit bij een Asus bord je bios vanuit Windows flashen (met b.v. het update tooltje), maar altijd vanaf een bootflop of usb stick.

Do as I say, don't do as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mega_Mouse
  • Niet online
DJ_The_SP schreef op zondag 30 december 2007 @ 00:12:
Er word namelijk maar zelden een update gedaan aan de bootblock van de BIOS zelf.
Zolang deze intact is zal de BIOS volgens mij door middel van bijvoorbeeld CRC checks merken of een BIOS wel of niet intact is.
Zodra dit niet het geval is, kan vanuit de bootblock de BIOS recovered worden door middel van een her-flash.

(PC aanzetten en dan de jumper een keer verplaatsen naar pin 2+3 en dan weer terug naar pin 1+2).
Nee, nog niet geprobeerd in power-on mode... Wel power-off, cmos clear, jumper van 1-2 naar 2-3 etc, etc. Videokaart eruit, ram eruit, dimmetje in B2, B3, geen dimmetjes... Alles...Zucht...

Ik ga 'm nu gelijk proberen ;-) Je bedoelt dus echt dat dit in power-on mode moet gebeuren?

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mega_Mouse
  • Niet online
Bart-01 schreef op zondag 30 december 2007 @ 00:19:
Heb hetzelfde gehad met een P5B Deluxe. Geen enkel piepje meer, fans gingen wel draaien, beeld bleef zwart.
Het is mij niet gelukt het bord weer aan de gang te krijgen. Ik was blij dat er nog garantie op zat.
Tip: nooit bij een Asus bord je bios vanuit Windows flashen (met b.v. het update tooltje), maar altijd vanaf een bootflop of usb stick.
Daar ben ik nu ook achter ;-(

Het ging echter altijd goed. 2 x eerder uitgevoerd zonder enig probleem. 1803 gaat daarentegen plotsklaps helemaal fout....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-09 18:39
Mega_Mouse schreef op zondag 30 december 2007 @ 00:19:
[...]

Ik ga 'm nu gelijk proberen ;-) Je bedoelt dus echt dat dit in power-on mode moet gebeuren?

Mark
Dat zou ik niet doen als ik jouw was..... :z

hij bedoelt denk ik, stroom eraf, jumper verzetten, stroom aan, ff wachten, stroom af jumper weer terug en gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mega_Mouse
  • Niet online
!GN!T!ON schreef op zondag 30 december 2007 @ 00:29:
[...]

hij bedoelt denk ik, stroom eraf, jumper verzetten, stroom aan, ff wachten, stroom af jumper weer terug en gaan ;)
Je bent net te laat met je reactie 8)7

Het eerste al geprobeerd, d.w.z. in power-on mode, maar geen soelaas. Het tweede, de verstandige optie ;) ook geprobeerd, maar wederom geen POST. Het kreng zit muurvast. Geen floppy seek, cdrom of usb access te zien. De patient is volgens mij overleden.....

Snik, m'n trouwe 775 voeter....

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Je kunt nog proberen om de BIOS chip van je huidige moederbord te hotflashen in een ander moederbord.

Zelf ook wel eens gedaan, en was volgens mij nog goed gegaan ook, behalve dat ik de BIOS chip bij het terugplaatsen in de PC die gerepareerd moest worden, een slag had gedraaid, en dat ik daarmee de BIOS chip had gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mega_Mouse
  • Niet online

De crc gaat fout (dat moet haast wel), maar er wordt geen zichtbare recovery opgestart |:(

Ik denk dan ook dat het bios helemaal aan gort is door de laatste flash en crashfree bios daarom ook niet meer in staat is de zaak te herstellen. Ofwel het boot block is ook overschreven of de chip zelf is niet helemaal meer okay.

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naar mijn ervaring werkt aus crashfree bios helemaal niet. ik heb ook een foute bios toen ik 1805 flashte. deze pagina was handig:

http://pages.sbcglobal.net/jefn/bootblock.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Bij die nieuwe borden is de bios-chip ook geen losse chip meer. Die zit gewoon vast op het bord. Hotflashen is dus wel leuk maar dat kan vaak niet meer toch? Ik heb hier 2 asus borden en daar kan allebei de bioschip niet af. Bij de oudere borden wel. Daar zit die chip in een socket geduwd.

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddie0101
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-02-2024
Ik heb het ook gehad met mijn P5B foute bios flash :(
Maar gewoon opgestart met de bijgeleverde cd rom en toen werd de oude bios er weer netjes opgezet ;) ;) ;) .
Dus bij mij geen probleem ( tot 2 keer toe _/-\o_ _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mega_Mouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 00:56:
naar mijn ervaring werkt aus crashfree bios helemaal niet. ik heb ook een foute bios toen ik 1805 flashte. deze pagina was handig:

http://pages.sbcglobal.net/jefn/bootblock.html
Gecontroleerd en nog een keertje de procedure uitgevoerd, maar systeem geeft geen enkele kik meer. Geen floppy access, geen beeld, geen video fan die varieert, nada....

Wel een beetje teleurgesteld over Asus bordje. Dit klopt niet helemaal lijkt me :'(

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

De CLRTC jumper moet je in ieder geval gebruiken als de pc aan staat he, als hij uit staat doet het niets.

Als dat ook niet werkt is je goedkoopste oplossing www.flashbios.org vrees ik.

Misschien dat Asus zo coulant is om het probleem te erkennen, maar een heel moederbord opsturen kan een tijdje duren.

[ Voor 49% gewijzigd door Da_maniaC op 30-12-2007 11:18 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 19:38
DJ_The_SP schreef op zondag 30 december 2007 @ 11:18:
De CLRTC jumper moet je in ieder geval gebruiken als de pc aan staat he, als hij uit staat doet het niets.
Absoluut niet! Cmos reset dien je alleen uit te voeren als de pc uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
of iemand in de buurt vinden die een hotflash voor je wil doen, ik heb geen P5B anders had ik het wel voor je gedaan (ik heb een P35KR, ik wil het wel voor je proberen maar dan zal je naar Sneek moeten komen (staat geen plats in je profiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Nielson schreef op zondag 30 december 2007 @ 11:24:
[...]
Absoluut niet! Cmos reset dien je alleen uit te voeren als de pc uit staat.
Ja man, het is zo schadelijk dat de 100den borden waar ik het bij gedaan heb er nog steeds door werken!
Laat staan bij OC sessies waar je het 30 keer in 2 uur doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mega_Mouse
  • Niet online
vierkant228 schreef op zondag 30 december 2007 @ 11:26:
of iemand in de buurt vinden die een hotflash voor je wil doen, ik heb geen P5B anders had ik het wel voor je gedaan (ik heb een P35KR, ik wil het wel voor je proberen maar dan zal je naar Sneek moeten komen (staat geen plats in je profiel)
Groningen -> Sneek is te doen ;-)

Moet ik de hele pc meenemen of alleen het moederbord?

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJ_The_SP schreef op zondag 30 december 2007 @ 11:58:
[...]

Ja man, het is zo schadelijk dat de 100den borden waar ik het bij gedaan heb er nog steeds door werken!
Laat staan bij OC sessies waar je het 30 keer in 2 uur doet.
Inderdaad, ik houd meestal gewoon een schroevendraaier tegen de 2 reset pinnetjes aan, terwijl hij aan staat... werkt perfect ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2007 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Ik had hetzelfde, maar dan bij een veel ouder Asus (A7N8X-E) bord, routine is volgens mij hetzelfde:
- stekker eruit,
- batterij eruit,
- 10 sec jumper naar 2-3,
- jumper terug naar 1-2,
- batterij erin,
- stekker erin,
- powerrrr.

Althans, dit werkte vanavond nog. 8)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

!GN!T!ON schreef op zondag 30 december 2007 @ 00:29:
[...]

Zou daar maar mee uitkijken want zo kan je sommig mobo slopen.

Clear cmos doe je na mijn weten altijd met de pc uit en stroom eraf, en soms moet ook nog de batterij eruit.

[ Voor 18% gewijzigd door mad_max234 op 31-12-2007 02:39 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mega_Mouse
  • Niet online
[quote]Mega_Mouse schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 23:21:
Helaas, ik wilde Bios 1803 flashen op m'n Asus P5B, maar dat ging niet helemaal lekker. De hele zaak blijft nu totaal op zwart; eerlijk gezegd nog nooit eerder meegemaakt bij m'n eerdere MSI bordjes, maar die hadden vlgs. mij een dual bios...

Nu dacht ik nog een achterdeurtje te hebben door m'n oude bios weer te flashen m.b.v. 'Crashfree 3 bios ' (niet echt....), maar het ding geeft geen enkele kik. Balen want ik had net 4 Gb ddr2 bijgekocht voor VistaU64 en dacht, waarom niet het laatste bios gelijk erbij?

Update 31/12/2007:

Opgegeven; patient is overleden. Ik ga er niet moeilijk over doen en schaf gewoon een 2e hands P5B bordje weer aan. Salland had nog wel eentje liggen.

Bedankt voor alle hulp...

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 20:01
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mond-op-mondbeademing
tips:
-op een zachte ondergrond
-niet te nat beademen niet goed voor het mobo :)

Werkt soms ook :)
Mega_Mouse schreef op maandag 31 december 2007 @ 10:12:
[quote]Mega_Mouse schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 23:21:

Update 31/12/2007:

Opgegeven; patient is overleden. Ik ga er niet moeilijk over doen en schaf gewoon een 2e hands P5B bordje weer aan. Salland had nog wel eentje liggen.

Bedankt voor alle hulp...

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

StormRider schreef op maandag 31 december 2007 @ 20:12:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mond-op-mondbeademing
tips:
-op een zachte ondergrond
-niet te nat beademen niet goed voor het mobo :)

Werkt soms ook :)
Vaak genoeg geprobeerd, maar dat werkt niet helaas :P

Veel kun je er niet meer aan doen als de crashfree bios niet meer werkt. De huidige borden hebben geen losse chips meer die echt te vervangen zijn, dus het enige dat je kunt doen is een RMA naar Asus toe. Lukt dat niet, dan kan zo'n bordje alleen nog maar als behang dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En in zo'n geval komt dan meestal een melding dat hij naar iets zoekt, bijv een CD-Rom (driver-cd) waarop een bios staat, en die flashen kan. Bij m'n M2R-MVP is er ook zoiets misgegaan en uiteindelijk was het bord gewoon kapot-geflashed. Schuld van Asus in eerste instantie om een kolere-bios uit te brengen die alleen maar slecht deedt ipv goed, en ook mijn schuld een beetje O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ASUS heeft de neiging om dit soort problemen te geven, ik had hetzelfde probleem met een ASUS P4P800-SE het enigste verschil was dat daar zo een losse PLC bios chip opzat, en dus doormiddel van biosflash.org een nieuwe chip te krijgen. Ik vind dat Crashfree, Dual bios, ecta allemaal prima marketing en praat, en het zal ook wel werken in 80% van de gevallen, maar zeker niet altijd. Een beetje mid-end moederbord zal voor mij dus ook gewoon een PLC chip moeten hebben die je kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mega_Mouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 20:24:
ASUS heeft de neiging om dit soort problemen te geven, ik had hetzelfde probleem met een ASUS P4P800-SE het enigste verschil was dat daar zo een losse PLC bios chip opzat, en dus doormiddel van biosflash.org een nieuwe chip te krijgen. Ik vind dat Crashfree, Dual bios, ecta allemaal prima marketing en praat, en het zal ook wel werken in 80% van de gevallen, maar zeker niet altijd. Een beetje mid-end moederbord zal voor mij dus ook gewoon een PLC chip moeten hebben die je kan vervangen.
Ik heb zo m'n twijfels of het wel een echt dual bios is. Het lijkt eerder een 'el-cheapo virtual dual bios' te zijn :'(

In mijn ongetwijfeld zeer naieve wereldbeeld zou een een echt dual bios een volledig read-only bootblock moeten hebben dat verwijst naar 2 andere bios-sen. Een doorschuifsysteem: 1e bios bevat je vorige bios, 2e bios je nieuwe en eventueel foute bios.

Ik weet wel, dat als ik weer een nieuw mbord koop (indien verbeterde Phenom er is of misschien met 45nm Intel), dan wordt het wel 1tje met een echt dual bios O-)

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Ik heb dus ook met het Asus Update Utility zondag mijn bios proberen te flashen maar de derde stap verify mislukte. Ik heb het bord RMA gestuurd nu. Ik had ook de DVD en het bios nog op USB maar ook dat pikte het mobo niet meer. Het is niet echt crash free te noemen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexmaster
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-09 09:43
Ik heb ongeveer het zelfde probleem als de TS beschrijft.

Ik heb P5B Premium Vista Edition. Na bios flash op juiste wijze via EZ-Flash pc gereboot. Bij flash gaf hij alles ok.
Bij de reboot ging de pc 2 seconde aan viel toen voor 2seconden uit en starte weer. Fans draaide alles stond aan. Enige wat niet gebeurde was beeld. Deze bleef mooi op zwart. Bios reset wilde niet baten, zelfde geld voor CD in te duwen. Via USB wilde hij ook niet starten. Na van alles geprobeerd te hebben toch maar besloten om deze MOBO RMA te versturen.
Pagina: 1