[Ubuntu] Installeren op laptop zonder CD

Pagina: 1
Acties:
  • 1.239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oude laptop waar een brakke CD-speler in zit. Hij start de Live CD nog net op, maar het duurt een half uur. Daarna kom ik de installatie niet door omdat de CD speler de Ubuntu CD niet meer goed kan lezen.

Ik heb nog wel XP geïnstalleerd, is het misschien mogelijk om vanuit XP Ubuntu te installeren?
Of misschien de laptopschijf in mijn externe behuizing en daarop Ubuntu installeren vanaf een andere PC?
Overigens ondersteunt mijn laptop geen USB-boot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat je beste de meuk op usb kan zetten en dan via een bootfloppy de usb stick starten.

Kijk bijvoorbeeld ewens naar smart boot manager:
http://btmgr.sourceforge.net/download.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 23:01:
Ik denk dat je beste de meuk op usb kan zetten en dan via een bootfloppy de usb stick starten.

Kijk bijvoorbeeld ewens naar smart boot manager:
http://btmgr.sourceforge.net/download.html
Dan kan ik zeker niet de live-installer gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je kunt ook in plaats van de live-cd de alternatieve cd downloaden en daar vandaan installeren. Dan heb je in ieder geval niet de overhead van een compleet draaiend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
En je kunt ook nog installeren via het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Harm schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 23:27:
Je kunt ook in plaats van de live-cd de alternatieve cd downloaden en daar vandaan installeren. Dan heb je in ieder geval niet de overhead van een compleet draaiend systeem.
Probleem is een beetje dat ik niet zóveel verstand van Linux heb dat ik zonder 'studie' het met de alternate CD kan installeren. Netwerkinstallatie heb ik ook nog nooit gedaan. Kortom in een van die twee dingen moet ik me meer verdiepen. Wat raden jullie aan (wat is het makkelijkst): bootflop of netwerkinstallatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 23:33:
Wat raden jullie aan (wat is het makkelijkst): bootflop of netwerkinstallatie?
Ik zou dan een bootfloppy gebruiken, en de benodige bestanden over zetten met je USB casing. Daarna met je bootfloppy het spul uitlezen vanaf je HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een externe CD-ROM speler is dat eigenlijk ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Ikzelf heb dit probleem een half jaartje geleden ook gehad, met een laptop van me oom. Ik heb het toen opgelost door de harde schijf te transplanteren naar mijn eigen notebook, die wel een goede dvd-speler heeft, en daarop installeren. Enige wat ik na terugzetten nog moest doen is de video-driver in xorg.conf aanpassen(kubuntu FF).
Die laptop kon ook niet van usb opstarten. Smart Boot Manager heb ik ook geprobeerd, maar die zag de usb-cd-speler ook niet. Hij kon wel van netwerk opstarten, maar ik had geen zin om dat te configureren, dus ik vond transplantatie het makkelijkst.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 11:29

Crakie

I want my board back, Lance

Ik heb er geen ervaring mee, maar Lubi lijkt me ideaal voor jou.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:35
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 21:49:Ik heb nog wel XP geïnstalleerd, is het misschien mogelijk om vanuit XP Ubuntu te installeren?
http://wubi-installer.org/

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Die Wubi installer is wel interessant zeg :)

En voor de volledigheid, hier nog een topic met allerlei tips: CD-rom ziet geen linux-cd

[ Voor 35% gewijzigd door benoni op 30-12-2007 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ondersteund je laptop PXE boot?

Dan zou je eventueel via PXE een knoppix cd moeten kunnen starten en vanuit daar een install laten draaien.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1