CD-rom ziet geen linux-cd

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:44
Hoi

Ik ben bezig met linux op een oud barrel te zetten. Wel te verstaan: Ubuntu. Netjes alles gedownload, gecheckt of de file goed is dmv md5-checksum etc. etc. Alleen nu stuit ik op een probleem. Mijn laptop en mijn andere computer zien de cd gewoon. Alleen het 'oude barrel' ziet de cd niet. Het is een Intel Celeron 633 MHZ met 608 MB SD-RAM. Er draait Windows XP Proffesional op met Service Pack2.

Laat ik even het hele verhaal uitleggen. Omdat de PC nogal erg traag opstart etc, wou ik eens gaan proberen linux er op te zette. Alles fijn, en dus Ubuntu maar gedownload via een torrent van ubuntu-nl.org. Na dit gedaan te hebben netjes gebrand via Nero Burning Rom. Na de BIOS ingesteld te hebben en de computer op te starten, ziet hij gewoon niet de cd-rom met ubuntu erop. Ik dus een md5 checksum doen en blijkt dat de file niet goed is. Oke dat kan eens gebeuren, dus ik opnieuw downloaden via een gewone http-mirror. En deze keer is de file gewoon goed.
Ik dus weer branden via ISO-Burner (net gedownload speciaal) en hem branden. Weer ziet hij met de 2 andere pc's hem gewoon goed, behalve het 'oude barrel' ziet hem niet. Ondertussen maar eens gekeken of de cd-speler het wel gewoon doet, maar die doet het perfect na een muziek cd erin te hebben gedaan

Nu ben ik een beetje ten einde raad, en vraag ik het maar hier.

Xaero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Nakebod

Nope.

oud barrel + gebrande cd = veelvoorkomend probleem. Kan zijn dat een cd op langzamere snelheid branden wel werkt, maar ben er bang voor.
Probeer anders eens een andere cd speler aan dat oude barrel te hangen en grote kans dat het wel werkt.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
Ik heb er al 2 cd-spelers aan hangen. Ook heb ik de cd al op 10x snelheid gebrand, ook dat zonder resultaat..
De 2de speler is ook nog best nieuw (vorig jaar) dus zie ik geen probleem waarom hij het niet zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Kan je wel met andere bootable cd's (bijvoorbeeld The Ultimate Boot CD ) starten? Probeer eventueel het IDE kanaal te veranderen van de CD speler.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
Het IDE kanaal veranderen lijkt me niet echt een probleem of jij moet een andere reden hebben dan mij. Want een andere cd pakt hij wel gewoon zonder kuren. En een andere bootable cd (zoals windows XP cd) pakt hij wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Hmm, heb daar ook al eens last van gehad, maar dan met DSL. Uiteindelijk is het gelukt met een bootfloppy, maar dat is geen oplossing.

Het zou kunnen dat je MB geen ISOLinux ofzoiets aankan.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
En wat is daar aan te doen?

En nog even om terug te komen op dat boot-floppy. Ik heb geprobeerd het te doen dmv een opstartdiskette, maar dat zonder resultaat. Hij ziet gewoon de cd niet.

Nog even een ander vraagje: is het ook mogenlijk om de iso vanaf een computer in het netwerk te halen? Mijn bios ondersteunt lan-boot.

[ Voor 101% gewijzigd door Xaero op 22-12-2007 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Jep, dat zou ook moeten lukken, heb onlangs nog XP gezet op een laptop zonder cd-rom station.

En wat er aan te doen valt ? Ik heb niet echt een idee...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
En hoe zou je dat kunnen doen? Als ik LAN instel, dat krijg ik NETWORK FAILURE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ziet het ding wel andere CD's die op met een CD/RW-brander zijn gemaakt? De laserbundel waarmee de informatie wordt ingebrand is bij CD/RW een stuk zwakker dan bij ouderwetsche CD-ROM-only branders.

Als ie van floppy wel prima start, dan kun je evengoed de Debian floppy set downloaden (Het zijn 5 floppies, maar je hebt er waarschijnlijk 3 echt nodig: boot, root, en de 1e van de net-drivers). De handleiding om floppies te maken van de images staat hier. Met die floppies kun je de Debian basisinstallatie van 't net downloaden en installeren (minimale installatie is voldoende). In je /etc/apt/sources.lst kun je dan de repositories van Debian vervangen door die van Ubuntu, en met een beetje geluk kun je dan netjes dist-upgraden. Misschien kom je nog een klein probleempje hier of daar tegen, maar daar is wel overheen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
Even een vraagje, is het ook mogenlijk om hem gewoon uit te pakken op de downloadbak via winrar? en dan via windows te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Mmm... je zou 'm op een vrije partitie kunnen uitpakken, ik heb daar geen ervaring mee maar ik kan me voorstellen dat 't gaat werken. Het moet wel op een aparte partitie want het filesystem is natuurlijk anders.

Addit
'Uitpakken' is ook niet het goede woord, het is een ISO binary met alles erop en erin. Maar als je CD-brandprogramma dat netjes op een partitie kan dumpen in plaats van op een CD dan moet dat wel gaan denk ik.

Direct via Windows starten zal niet gaan (zonder virtueel te gaan of zo), dus je moet iets gaan vogelen met een grub-installatie vanuit Windows... of je BIOS moet een mogelijkheid bieden om zelf een opstartschijf aan te wijzen los van wat in het MBR staat. --> zie nieuwe addit

Wat robbert hieronder zegt is wel een simpele oplossing. Je zou ook tijdelijk een andere CD-speler erin kunnen hangen.

Addit
Zie ook Wubi, een nieuwe erg simpele manier om Linux te installeren vanuit Windows:
WeeJeWel in "[Ubuntu] Installeren op laptop zonder CD"

[ Voor 76% gewijzigd door benoni op 31-12-2007 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 07:34
Je kan ook die harddisk in een andere pc stoppen, Ubuntu installeren en de harddisk weer terug zetten. Zo lang het geen 2 verschillende architecturen zijn gaat dat prima.

[ Voor 3% gewijzigd door robbert op 22-12-2007 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Om deze openstaande vraag ook maar te beantwoorden:
XaeroNL schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 15:32:
En hoe zou je dat kunnen doen? Als ik LAN instel, dat krijg ik NETWORK FAILURE
Hiervoor zou je wel wat handleidingen moeten doornemen, het werkt ongeveer zo: je moet een server in het netwerk neerzetten die de bootable image aanbiedt en onder het DHCP protocol die bootup service adverteert op het netwerk. Dat is dus wel wat werk, over het algemeen doe je het alleen als je meerdere clients elke dag schoon wilt laten starten met hetzelfde systeem (bv. in 't onderwijs of bedrijfsleven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

robbert schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 15:49:
Je kan ook die harddisk in een andere pc stoppen, Ubuntu installeren en de harddisk weer terug zetten. Zo lang het geen 2 verschillende architecturen zijn gaat dat prima.
Krijg je dan geen problemen met je IDE controller e.d. of is dat alleen met Windows?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat heeft dit eigenlijk nog met Windows te maken als je gebrande ISO niet door je CD speler herkend wordt?

> Opslagmedia & I/O Controllers

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht kan je voor de installatie alleen even een wel werkende DVD/CD-rom speler plaatsen in het systeem. Als ik een herinstallatie van iets doe is dat meestal op herschrijfbare DVD's en gebruik daarbij een DVD-Rom lezer die prima overweg kan met die dingen. Als het toch maar voor 1x nodig is waarom niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 07:34
Sebazzz schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 16:45:
[...]

Krijg je dan geen problemen met je IDE controller e.d. of is dat alleen met Windows?
Dat is alleen met Windows.

Met Linux kan je ook wel problemen krijgen, als een of andere custom kernel hebt gemaakt welke ondersteuning voor apparaten op de volgende computer mist. Maar in de meeste normale situaties gaat zoiets gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Sebazzz schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 16:45:
De moderne Linux stock-kernels zijn erg flexibel met veranderingen in de hardware. Je kunt wel een valse start verwachten als de drive mappings in grub niet overeenkomen (bij een veranderde volgorde van de schijven, of RAID of LVM). Maar als je grub laadt kun je op de e drukken om de instellingen aan te passen. En stel dat je grub zelf ook niet laadt (bijvoorbeeld als het MBR door Windows is overschreven) kun je de grub repareren met een grub repair floppy, een Linux live-CD, of met grub voor Windows :)
Pagina: 1