Toon posts:

[D80] HDR fotografie

Pagina: 1
Acties:
  • 383 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goedenmorgen tweakers,
Ik heb afgelopen week iets mee gekregen van HDR fotografie. Meerdere foto's die je samenvoegt om slecht zichtbare details beter naar voren te laten komen door een andere belichting. Ik geloof dat het zo ongeveer werkt.
Nu heb ik dus op het internet lopen zoek en zoeken hoe het nu precies allemaal werkt, en het liefste met de Nikon D80. Is het zo dat je echt meerdere foto's maakt of is er een optie dat de camera dat automatisch doet?
Kortom; ik zoek naar uitleg en misschien een zeer duidelijke tutorial.

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-01 21:22
Waar het op neer komt is dat je met je camera op een statief meerdere foto's neemt met veschillende belichtingen, omdat je camera in 1 foto niet het dynamisch bereik kan vangen. Grofweg minimaal: je belicht de highlights optimaal in foto1, je midtones in foto2 en je donkere partijen in foto3. Die 'merge' je dan in photoshop of iets vergelijkbaars (Photoshop biedt hiervoor wel veel mooie tools). Dat mergen kan op vele manieren en er zijn zelfs plugins voor en CS2 heeft zelfs een tool voor HDR. Maar het blijft handwerk en nazorg voor de optimale resultaten. Veelal zijn HDR foto's ook herkenbaar omdat er zoveel aan gesleuteld is en je stiekem onbewust toch ook wel weet dat geen enkel fototoestel zoveel dynamisch bereik kan vangen in 1 plaat.

HDR howto's: http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik had al gezocht maar zowiezo alles is bijna engels en ik vind het niet duidelijk wat je precies moet doen. Me engels is niet zo super.

• Amok
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-01 20:06
Spurt naar een Bruna of Ako, en koop het tijdschrift DIGIFOTO pro magazine. (nummer 2 winter 2007)
Hierin word uitvoerig op bladzijde 72 uitgelegd Hoe je HDR foto's maakt en bewerkt.

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-01 21:22

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 12:39:
Ja ik had al gezocht maar zowiezo alles is bijna engels en ik vind het niet duidelijk wat je precies moet doen. Me engels is niet zo super.
Ook op GoT zijn er een aantal goede en interessante topics over HDR te vinden, ik stel voor dat je daar eens begint, want ik denk dat je er een flink stuk mee op weg kan. Handig om te weten is dat je voor het maken van meerdere foto's achter elkaar op zoek bent naar de "bracketing" functie op je camera. En daar kan de handleiding wel weer wat over vertellen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.