Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] Groenteweegschaal

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 18:19
Nadat ik het magazijn van onze supermarkt aardig had opgeruimd, had ik nog een oude kassa, en een groenteweegschaal over. ( zo eentje dus ) Nu wil ik hier de LCD character schermpjes uit gaan halen ( totaal 6 stuks ), om deze vervolgens te combineren tot 1 groot textvlak waarop ik informatie kan laten zien over mijn computer.

Nu is als grootste probleem natuurlijk de controller en de aansturing. Helemaal met 6 schermpjes met elkaar verbonden. Mijn idee was via compoort, maar tot hoe ver is dit haalbaar? Ik heb nog niet echt enorm veel ervaring met elektronica, maar sta open om van alles te leren en uit te proberen.

GoT bless you all ;)

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:44

Phalox

Solar Powerrrd

Misschien eerst al eens beginnen met 1 lcdtje aan te sluiten op je computer.. ik denk dat dat al vrij moeilijk zal zijn.

Suc6 ;)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-11 15:48

Shuriken

Life is all about priorities

Ik zou zeggen lees eerst eens de FAQ

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Kijk eens op de printjes het kortste bij het lcd, en kijk of er een ic of iets dergelijks opzit waarvan je de opschriften kan lezen. Is er alleen een zwarte blob, dan weggooien anders nummer ingeven in google en hopen dat het een gekende controller is waarvan je info kan vinden op internet.

Voor de aansturing zou ik eens proberen van te zoeken op 'LCD' op GOT en vooral dan het elektonica gedeelte er zijn nogal wat vragen hier rond gesteld.

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:29

BasilFX

BasilFX

Vaak is hier al wel sprake van een specifieke controller voor dat displaytje. Het goedkoopste en makkelijkste is toch om een simpele HD44780 display te kopen op samenkopen, htvision, ebay etc. Meer characters en véél makkelijker in gebruik te nemen

http://www.basilfx.net

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

dat is zo te zien geen lcd maar en led of een ander display dat licht geeft. LCD's geven van hun zelf geen licht namelijk, dat doet het display op de foto namelijk wel.

als het echt toch echte lcd-displays zijn is de kan groot dat er een HD44780 of iets wat daar op lijkt op de achterkant zit, in welk geval het aansturen redelijk simpel wordt

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:10
virus.elektro schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 10:17:
dat is zo te zien geen lcd maar en led of een ander display dat licht geeft. LCD's geven van hun zelf geen licht namelijk, dat doet het display op de foto namelijk wel.

als het echt toch echte lcd-displays zijn is de kan groot dat er een HD44780 of iets wat daar op lijkt op de achterkant zit, in welk geval het aansturen redelijk simpel wordt
Het ziet er aardig uit als een VFD (vacuum fluorescent display) welke je vaak terug vind in winkel apparatuur...

Verwijderd

misschien offtopic, maar kan je niet beter dat ding verpatsen en vervolgens van het geld wat je hebt spullen kopen. Dan kan je iets doen met spullen waarmee al eerder iets gebouwd is (en dus voldoende info van is), als je geen ervaring hebt met elektronica dan denk ik dat dit even te hoog gegrepen is.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Display linksboven lijkt me wel aan te sturen, is inderdaad een VFD. Die cijfer dingetjes onderin lukt je niet, en je zou er toch alleen cijfers op krijgen.

Maar je kunt het inderdaad beter verkopen, want voor een beginnend winkelier is dit ideaal als hij zo'n weegschaal voor een prikkie kan kopen. (ding moet wel €100 op kunnen brengen denk ik).

• Tomfish
Inmiddels ligt hij al uit elkaar. Ik geloof namelijk niet dat mensen hier om zitten te springen. Hij lag al meer dan 5 jaar boven op de koeling, dus vandaar. Ik heb de VFD units eruit gehaald, en een paar foto's gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://aycu32.webshots.com/image/39151/2004014501098291962_rs.jpg Afbeeldingslocatie: http://aycu04.webshots.com/image/37883/2004005107661980936_rs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://aycu16.webshots.com/image/38095/2004066331546545881_rs.jpg Afbeeldingslocatie: http://aycu07.webshots.com/image/40326/2005823658524545579_rs.jpg
Nu weet ik alleen niet op hoeveel volt die dingen werken, op de transformator stond helaas ook niets. Dit zal even expirimenteren worden.
De bedoeling was verder om RPM's van verschillende fans te laten zien via een COM poort. Waarom zouden deze niet aan te sturen zijn?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Voltage uit de transformator kan je wel meten met een multimeter toch?

Ik geloof dat er 12V ofzo op moet, of zelfs meer om de draden te laten gloeien.

En je kunt hem niet zomaar aansturen omdat je de controller niet zomaar aan je PC kunt hangen.

• Tomfish
Ik probeer er nu wat leven in te krijgen, echter lukt dit nog niet helemaal, omdat ik de werking ervan nog niet ken, en omdat ik een kapotte voeding heb. Deze zal dus eerst even gefiks moeten worden. Nu heb ik een gewone voeding van een oude laptop gepakt, en deze op beide uiteinden van een VFD gezet, resultaat, mooie oranje gloeiende draaidjes, maar ik krijg geen cijfers aan de praat.
Naja, eerst voeding opnieuw solderen :(

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Probeer niet de datasheets van de IC's te zoeken, zoek liever op het model van het display en kijk of je daarvan een datasheet kan vinden. Dit soort display's zijn vaak namelijk custom made, of worden in ieder geval niet als massa geproduceerd zoals de gebruikelijk HD44870 compatible LCD/VFD's.

Ik ongeveer hetzelfde gedaan met een VFD uit een oude AH prijs/airmiles scanner. Het VFD werkt via een seriele interface (gewoon RS232) of via 8 bits HD44870 emulatie. De mijne werkt trouwens volledig op 5V, er zit een SMPS op die de 5V omzet naar de juiste gloeispanning.

[ Voor 0% gewijzigd door LeonM op 31-12-2007 12:19 . Reden: tiepvouten ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:27
Dat gaat vrij tricky worden om aan te sturen,

Dat zijn inderdaad VFD displays, die hebben een paar volt gloei nodig ( de draden die jij hebt zien gloeien ) maar dan zo weinig dat ze net geen licht geven.

De segmenten zullen waarschijnlijk gemultiplexed worden, meestal op een vrij hoge spanning 14- 80V afhankelijk van het display, daartussen zitten nog roosters waarmee cijfers en / of delen van het display geselecteerd kunnen worden.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1