Welke AGP Videokaart nou te nemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

• Lexuss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-11-2025
Yo Tweakers!

Ik ben al heel lang opzoek naar een goede AGP kaart die ongeveer onder de +/- 50 euro zit.
Het liefste eentje met 256 MB, 128 bit, en genoeg MHz om NFSP, Fifa 08 aan te kunnen.
Zo heb ik bijv. deze gevonden, maar die heeft dan weer 64 bit is dat erg belangrijk die bits? Dit is ook wel een goeie volgens mij maar heeft DDR2 ram en ik heb gelezen dat dit soort ram geheugen veel energie opslurpt en ook erg warm wordt, zie je dit ook terug in de elektriciteitsrekening?
Ik hoop dat jullie tweakers misschien een ideetje hebben voor een goede videokaart voor mij, ik ben geen hardcore gamer, maar wil gewoon wel is een spelletje spelen, de videokaart die ik nu heb kan Fifa 08 en NFSP niet eens aan :|

Lexuss

[ Voor 10% gewijzigd door Lexuss op 28-12-2007 15:30 ]

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:59

QinX

Shai-Hulud

die je in je link hebt staan zal dat ook niet kunnen. als je dat soort spellen wilt spelen moet je toch ietsje hoger gaan zitten met je budget of anders in V&A kijken.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:15
Lexuss schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:27:
Yo Tweakers!

Ik ben al heel lang opzoek naar een goede AGP kaart die ongeveer onder de +/- 50 euro zit.
Het liefste eentje met 256 MB, 128 bit, en genoeg MHz om NFSP, Fifa 08 aan te kunnen.
Zo heb ik bijv. deze gevonden, maar die heeft dan weer 64 bit is dat erg belangrijk die bits?
Ook zie ik veel kaarten met DDR2 ram maar ik heb gelezen dat dit soort ram geheugen veel energie opslurpt, zie je dit ook terug in de elektriciteitsrekening?
Ik hoop dat jullie tweakers misschien een ideetje hebben voor een goede videokaart voor mij, ik ben geen hardcore gamer, maar wil gewoon wel is een spelletje spelen, de videokaart die ik nu heb kan Fifa 08 en NFSP niet eens aan :|

Lexuss
Ik denk dat je beter op de tweedehandsmarkt kijkt voor een 6800(gt/ultra) voor deze prijs, nieuw zijn de AGP kaartjes eigenlijk te duur voor wat ze nog kunnen. Eventueel een 7600.

Als je naar Ati kaartjes kijkt, een X1650PRO is ook geen slechte keuze als je die tegen een prijsje vindt. Kaarten uit de X800 reeks zou ik niet nemen, deze missen SM3 en dan sluit je al een aantal games uit.

[ Voor 10% gewijzigd door FragileM64 op 28-12-2007 15:32 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Lexuss
Heb er nu nog eentje toegevoegd is deze goed genoeg? Kun jij me anders een link geven van een goede videokaart van 55/65 euro?

Edit: FragileM64 voor zo een GeForce kom je tog wel uit op de 100 euro tog of niet kijk maar is naar deze link

[ Voor 49% gewijzigd door Lexuss op 28-12-2007 15:35 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Lexuss schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:27:
Yo Tweakers!

Daar heb je het eerste probleem al... Mensen denken altijd maar dat je voor 50 euro heel wat hebt, maar 50 euro is niets als je een videokaart wilt hebben. Doe niet zo cheap en geef er wat meer aan uit, een videokaart van 50 euro heb je niets aan als je wilt gaan gamen.
Waarom wil je persee zo'n gare 128-bit geheugeninterface? En waarom denk je in godsnaam dat de snelheid van de videokaart met het aantal MHz'en te maken heeft? Dat zegt namelijk geen drol over de snelheid.
Zo heb ik bijv. deze gevonden, maar die heeft dan weer 64 bit is dat erg belangrijk die bits?
Zou ik niet nemen, daar kun je geen drol mee. Denk dat dat ding nog moeite heeft met Age of Empires 2 :+
Dit is ook wel een goeie volgens mij
Voor windows misschien, voor gamen niet.
maar heeft DDR2 ram en ik heb gelezen dat dit soort ram geheugen veel energie opslurpt en ook erg warm wordt, zie je dit ook terug in de elektriciteitsrekening?
Ja, na 5 jaar intensief gamen is je rekening €0,50 hoger. Hoeveel denk je wel niet dat zo'n chip verbruikt? 100 Watt? 8)7
Een tweaker kan zelf een videokaart zoeken... Zoek op googles naar reviews en benchmarks en kijk eens in de VGA charts op tomshardware. Zie ook **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? en * Welkom in V&B : lees dit eerst aub ! *. Overigens raad ik je aan om 100 euro uit te geven en een x1950Pro AGP te kopen, daar heb je tenminste wat aan.
Lexuss
We weten dat jij het bericht hebt geschreven, dus dat hoef je er niet onder te zetten. Het is geen brief ofzo.

• FragileM64
Lexuss schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:31:
Heb er nu nog eentje toegevoegd is deze goed genoeg? Kun jij me anders een link geven van een goede videokaart van 55/65 euro?

Edit: FragileM64 voor zo een GeForce kom je tog wel uit op de 100 euro tog of niet kijk maar is naar deze link
ze zijn heus wel te vinden:
V&A aangeboden: MSI GeForce 6800 128MB DDR, NX6800-TD128
V&A aangeboden: XFX GeForce 6800 GS 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI) PV-T40B-UDF3

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 08:19
Lexuss schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:31:

Wij zijn geen helpdesk, en al helemaal geen spoorzoekers of wat dan ook. Hier op het forum dien je zelf initiatief te tonen om naar dingen te zoeken. We hebben je al enkele types gegeven die we je aanraden, verwacht je dan ook nog dat wij voor je gaan zoeken op marktplaats?

Daarnaast weet je vrij weinig over videokaarten in het algmemeen. Dat je niets weet van bepaalde typen is tot daar aan toe, maar je hebt denk ik niet goed genoeg jezelf ingelezen in de materie.

[ Voor 11% gewijzigd door LiquidT_NL op 28-12-2007 15:42 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Feel the love...

Anyway, AGP kaarten vinden voor een lage prijs die ook nog redelijk presteren is heel lastig. De meeste kans heb je waarschijnlijk nog als je ergens een 2e hands kaart probeer te scoren, nieuw word je een oor aangenaaid en vragen ze 50+ euro voor een fx5200 oid. Kwa specs zal het allemaal niet zoveel uitmaken, mijn broertje speelt FIFA07 met een 9600xt en dat werkt gewoon zonder problemen, ook CS:S draait daar nog wel aardig op.

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:05

Pinjataaa

Hit me!

Koop gewoon een x1950pro, lager zou ik niet meer gaan voor een AGP poort.

Verwijderd

ati HD2400 is zo'n 50 euro

geen idee of het ook goed is maar meer krijg je ook niet voor zo'n lage prijs

• FragileM64
leonpwner1 schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:37:
[...]

Een tweaker kan zelf een videokaart zoeken... Zoek op googles naar reviews en benchmarks en kijk eens in de VGA charts op tomshardware. Zie ook **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? en * Welkom in V&B : lees dit eerst aub ! *. Overigens raad ik je aan om 100 euro uit te geven en een x1950Pro AGP te kopen, daar heb je tenminste wat aan.
Hangt een beetje van de rest van zen systeem af, een 2.6P4 gaat echt niet een X1950PRO bijhouden en is dan ook weer wat weggesmeten geld.

@TS: zie gewoon een V&A, daar ga je echt wel een van de vooropgenoemde types kunnen vinden rond 50 euro

• FragileM64
Pinjataaa schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:41:
Koop gewoon een x1950pro, lager zou ik niet meer gaan voor een AGP poort.
Als je een goeie proc hebt wel ja, voor een 2.6 of lager zou ik het zeker niet doen.

• Lexuss
Oké Leopwner bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik heb dus al heel erg lopen zoeken maar ik wist niet precies waar je nou naar moest kijken dus vroeg ik hier om hulp....
Ik wilde dus ook gwn weten waar ik op moest letten, of het aantal MHz boeit of het aantal bits boeit enz...
En FragileM64 bedankt voor je tips ik zal proberen 1 van die 2 te halen. :)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 13:57

Deathchant

Don't intend. Do!

Sow, jij slacht em wel erg af :P .
@TS, punt is wel dat hij toch gelijk heeft. Voor 50 euro moet je geen dijk van een kaart verwachten.
De allerbeste AGP kaart wat je kunt hebben is een 7800GS GoldenSample van Gainward of de 7900GS. De HD2400 krijg je idd voor tegen de 50 euro, maar dan heb je het gehad.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• FragileM64
Lexuss schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:44:
Oké Leopwner bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik heb dus al heel erg lopen zoeken maar ik wist niet precies waar je nou naar moest kijken dus vroeg ik hier om hulp....
Ik wilde dus ook gwn weten waar ik op moest letten, of het aantal MHz boeit of het aantal bits boeit enz...
Wat zijn de specs van je systeem? proc? mem?

• Lexuss
Systeemfabrikant: Paradigit
Besturingssysteem: Windows XP Professional SP2
Processor: Intel Celeron CPU 2.8 Ghz
Geheugen: 512 MB RAM
Harddisk: 60 GB

[ Voor 18% gewijzigd door Lexuss op 28-12-2007 15:54 ]

• Avalaxy
Lexuss schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:44:
Dat is juist het probleem. Mensen proberen altijd de snelheid af te leiden uit de specificaties, maar er zijn gewoon veels te veel dingen waar je rekening mee moet houden.

Stel dat processor A op 2GHz draait en processor B op 1 GHz, maar deze heeft een 2x zo hoge IPC waardoor hij dus 2x zoveel kan doen per klokcyclus. Dan zijn beide processors dus even snel, terwijl de ene op 1GHz loopt en de ander op 2GHz.

Je moet rekening houden met de breedte van de geheugeninterface (aangegeven in bits), de hoeveelheid geheugen, het type geheugen (DDR2, GDDR3, GDDR4), de klokfrequentie van het geheugen, de klokfrequentie van de core, de IPC (Instructions Per Clockcycle), het aantal shaders, het type shaders (unified, pixel/vertex) en dan kom je nog bij andere onderdelen zoals het aantal pipelines, aantal ROP's, aantal TMU's/RBE's, etc.

Nogmaals, voor 50 euro heb je niets moois in computerland ;) Meestal heb je een beginprijs van zo'n 50 euro, en voor elke 50 euro die je daarbij telt heb je weer iets wat 3x zo snel is.
FragileM64 schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:42:
[...]

Hangt een beetje van de rest van zen systeem af, een 2.6P4 gaat echt niet een X1950PRO bijhouden en is dan ook weer wat weggesmeten geld.
Valt wel mee denk ik, Pentiums zijn inderdaad traag, maar om nou een oude FX5600 ofzo te kopen omdat anders de videokaart gebottleneckt wordt is ook weer een beetje nutteloos denk ik :+ Een x1650 is misschien een betere keuze met zijn budget en in het geval hij een tragere CPU heeft.
Deathchant schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:44:
[...]

De allerbeste AGP kaart wat je kunt hebben is een 7800GS GoldenSample van Gainward of de 7900GS. De HD2400 krijg je idd voor tegen de 50 euro, maar dan heb je het gehad.
Fout, dat is de Radeon HD3850 AGP :)

Afbeeldingslocatie: http://xs122.xs.to/xs122/07525/hd3850_agp.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Avalaxy op 28-12-2007 15:58 ]

• Lexuss
Nogmaals bedankt voor je antwoord Leopwner1
Oké wat meer geld uitgeven vind ik ook best alleen moet ik dan gwn nog ff doorsparen :p dat is alles

Edit is dit wat?

[ Voor 27% gewijzigd door Lexuss op 28-12-2007 15:58 ]

• FragileM64
Lexuss schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:52:
Systeemfabrikant: Paradigit
Besturingssysteem: Windows XP Professional SP2
Processor: Intel Celeron CPU 2.8 Ghz
Geheugen: 512 MB RAM
Harddisk: 60 GB
Dan zou ik het bij de vooraf genoemde kaarten houden. Met een 3.2 en 1 gig ram had je wel voor een X1950 of een 7800 kunnen gaan.

• Lexuss
Wat ik wel heb gedaan is wat geheugen van de HDD opgeofferd voor ram geheugen en ik heb nu dus in totaal 2 gig ram geheugen waarvan 1.5 GB dus virtueel :p. Maar dan zit je nog met het aantal Ghz he.

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-07 16:31

scorpie

Supra Addict

En ook dat werkt niet zo makkelijk als je denkt. HDD geheugen is vele malen langzamer dan RAM. Dus als je nu denkt 2Gb ram te hebben zit je fout. Games zullen het trouwens ook niet gebruiken, die kijken echt alleen naar je RAM geheugen. (Virtueel geheugen werkt alleen je OS mee, als je teveel programma's open hebt bijvoorbeeld).

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Avalaxy
Lexuss schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:56:
Nogmaals bedankt voor je antwoord Leopwner1
Oké wat meer geld uitgeven vind ik ook best alleen moet ik dan gwn nog ff doorsparen :p dat is alles

Edit is dit wat?
Die link had je al in de TS gegeven ;) Dat is ook niet veel soeps. Dan kun je denk ik beter voor zoiets kijken, of mocht je het bij een andere winkel willen halen een x1650Pro ofzo.

Het zit (bij NVIDIA in ieder geval) ongeveer zo:

Je hebt allerlei series (GeForce 6x00, 7x00, 8x00), het eerste getal (in het geval van die 7300GT dus het getal 7) geeft de serie aan. Hoe hoger hoe beter.

Het tweede getal geeft de prijscategorie aan binnen die serie:
x200/x300 = budget
x600 = mainstream
x800/x900 = high-end.

De 7300 is dus een budget kaart uit de GeForce 7 serie, en de 6200 is een budget kaart uit de GeForce 6 serie. Logischer wijs presteren die niet goed, maar is het gewoon voor mensen die een goedkoop kaartje zoeken voor een HTPC oid.

Dan heb je nog achtervoegsels zoals GS, GT, GTS, GTX. Die geven ook nog eens over welke versie het gaat, de GS is meestal een tragere versie, en de GTX is de snelte versie. Het rijtje hierboven staat dus al van traag -> snel.

Je kunt niet alles afleiden uit de naam, maar het geeft je een idee hoe dit in elkaar zit. Bij ATi is het ongeveer hetzelfde, je hebt daar de x1x00 serie (bijvoorbeeld de x1900XT), de HD2x00 serie (HD2900XT) en HD3x00 serie (HD3700). Er zijn nog wel meer series maar die laat ik voor het gemak even weg.

Mocht je dus de performance willen zien dan kun je even hier kijken http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html of met behulp van google even wat reviews en benchmarks zoeken.

Overigens zie ik dat je nog jong bent, dus m'n eerste reply had wat vriendelijker gekund ;) Ik snap ook dat je misschien niet zoveel geld hebt, dus je kunt het beste je ouders lief aankijken of even doorsparen voor een 7600GS/X1650Pro. Op zo'n leeftijd is het niet leuk om een miskoop te doen ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Je weet wat je eisen zijn, je weet wat je beperkingen zijn - dan weet je ook exact waar je naar moet kijken als je reviews, benchmarks en ervaringen van anderen leest. Pak verder Pricewatch erbij voor beschikbaarheid.

Verder is het waanzin om virtual memory op welke manier dan ook in te zetten voor games, een HDD is letterlijk 1000 maal trager dan geheugen (en een HDD heeft sowieso geen "geheugen" maar opslagruimte :o )

Kortom, beetje meer eigen inzet, en lees je ook wat beter in...

Oslik blyat! Oslik!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Welkom op GoT :) , aangezien dit je eerste topic is.

Het uitzoeken van een geschikte videokaart is echter een keuze die een tweaker zelf kan maken. Bijvoorbeeld met behulp van **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?. "Wat moet ik kopen" topics als deze zien we hier liever niet. Stel een lijstje van eisen op en een budget en kijk wat je kan vinden wat er aan voldoet. Met het lezen van reviews van videokaarten kun je al een hoop meer te weten komen over de prestaties van dergelijke kaartjes.
En als je weinig af weet van bepaalde zaken dan kun je je altijd inlezen in zaken.

Maar van een systeem met een Pentium4 2.8GHz en 512MB RAM mag je niet meer veel verwachten op gamegebied. Mijn eigen systeem (2400+, 1GB, GeForce 6800) is ook al wat ouder hoewel mijn kwa prestaties nog wel boven die van jou zal liggen en daar wil je ook geen recente games op spelen, dat gaat gewoon niet.
Als je recente games wilt spelen dan zul je voor dat systeem naast een nieuwe videokaart minimaal voor meer geheugen en een snellere processor moeten gaan shoppen. Alleen zul je er dan achterkomen dat de voeding het misschien ook geheel niet meer trekt en dan loopt het bedrag al zo aardig op dat het waarschijnlijk verstandiger is om door te sparen voor een geheel nieuwe set.

Ik moet voor posten eens op F5 drukken...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.