Nvidia GeForce te groot voor mijn case?

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet,

Ik ben binnenkort van plan om de GeForce 8800GTX aan te schaffen. Na vele reviews te hebben gelezen, werd ik ervan overtuigd dat dit de juiste (krachtige) kaart is voor de komende 2 jaar.

Echter, ik heb verhalen gehoord dat de afmetingen van deze kaart redelijk groot zijn.. ook toen ik hier op GoT las dat de 8800GTX waarschijnlijk niet in de Silentium T3 Pro past, begon ik echt te twijfelen of het wel zo verstandig is om de 8800GTX aan te schaffen..

Ik weet dus niet of die verhalen waar zijn, vandaar mijn vraag aan GoT.

stormman

Verwijderd

Even off topic.
Waarom de GTX en niet de GT of de GTS (G92)
Het verschil in performance is niet bijster groot. Het verschil in prijs wel.

Overigens heb ik geen idee of de kaart zal passen...

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik ben ervan overtuigd dat de 8800GTX niet de kaart is die jij de komende twee jaar in je pc wilt hebben. Lees hier op GoT de topics eens door en staar je niet blind op huidige benchmarks en oude reviews.

Sorry dat ik je op een ander spoor zet, maar de 8800GTX is al een oud baasje. Ondanks dat is hij nu nog erg snel, maar de nieuwe kaarten zijn op dit moment aan het binnendruppelen. Denk aan de nieuwe 8800GT, 8800GTS 512 en de HD3870.

Nogmaals, lees de Ati en NVidia topics even door.

Verwijderd

Zoals Ed_L al zegt de 3870 van ati/amd is ook zeer snel voor de prijs. Je kan bijna 2x een 3870 kopen voor het geld van 1 8800gtx. en 2x 3870 in crossfire is niet verkeerd. Uiteraard moet je mobo dan wel compatibel zijn.

• Surgue
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Heb je die kast al of niet? Als je hem wel hebt zou ik gewoon de maten van de kaart opzoeken een meten/schatten. Maar zoals hierboven al is gezegt zou ik toch ook eens naar de bovenstaande kaarten kijken :)

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 18:14

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Een 8800GT is inderdaad een beter idee. Die kaart is volgens mij ook korter dan een 8800GTX.

offtopic:
De topictitel klopt niet. ;)

Voor PCI-kaarten is gewoon een standaard maximumdiepte (312 mm) en als zo'n kaart niet in je kast past, voldoet je kast gewoon niet aan de standaarden die er zijn voor PCI-kaarten. Oftewel, de kast is te klein voor de kaart, niet andersom. ;)

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja de GTX en GT/GTS verschillen inderdaad in prijs.. en de specificaties zijn bijna hetzelfde. Alleen ik zou het persoonlijk storend vinden als de GTX niet in mijn kast zou passen want dat zou betekenen dat ik een beperkte kast heb.

Wat ik me ook afvraag is; kan mijn voeding van 500W de 8800GT/GTS wel aan? Daar zit ik namelijk ook mee. Ik heb namelijk gelezen dat de GTX ruim 450W nodig heeft! En het lijkt mij, dat de verschillen in energie tussen de GTX en de GTS niet zó groot zijn..

Ik kan me voorstellen dat de nieuwe generaties videokaarten steeds meer en meer van je systeem zullen gaan eisen (worden wellicht ook steeds groter :'( ) en dat je dan uiteindelijk een voeding van 900W zoniet 1000W nodig zult hebben....

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist gevonden:

Diepte 26.7 cm

Ik denk niet dat dat gaat passen helaas.

• Surgue
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Die 450W is voor het hele systeem ;)
En je moet vooral naar de GT kijken, die is nieuwer en sneller als de GTS, maar zulke dingen kun je natuurlijk ook opzoeken.
Edmin schreef op donderdag 27 december 2007 @ 21:01:
[...]

Niet waar, want de nieuwe G92 based GTS 512MB is ook al uit.

Even verder kijken voor je zulk advies geeft AUB
Oh sorry, ik wist niet dat die al te koop was. :X
Maar het is eigenlijk ook wel verwarrend, eerst heb je 320 en 640 gts, en dan komt er een hele tijd later nog een 512 versie uit onder dezelfde naam. En ik neem aan dat de 512 toch sneller is als de oude 640. Ze konden imo beter met een andere naam komen.

[ Voor 65% gewijzigd door Surgue op 27-12-2007 21:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Surgue schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:55:
En je moet vooral naar de GT kijken, die is nieuwer en sneller als gts, maar zulke dingen kun je natuurlijk ook opzoeken.
Oww je bedoelt dat die 450W alles bij elkaar is. Dus niet alleen de videokaart..?

Ik wist dus niet dat de GT nieuwer is dan de GTX, ik dacht juist andersom. Ik zal eens even op de Nvidia website kijken.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 03:47

ResuCigam

BOFH

Ik weet uit eigen ervaring dat een een GTX niet in een ASUS Sonata designer past zonder een half uur werk met een dremel en een GT wel...

We do what we must because we can.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Surgue schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:55:
En je moet vooral naar de GT kijken, die is nieuwer en sneller als de GTS, maar zulke dingen kun je natuurlijk ook opzoeken.
Niet waar, want de nieuwe G92 based GTS 512MB is ook al uit.

Even verder kijken voor je zulk advies geeft AUB

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Ik raad je aan om de VGA Charts er eens bij te pakken. ;)

Zoals je kan zien liggen de prestaties van de 8800GTX en 8800GT erg dicht bij elkaar, de nieuwe 8800GTS 512 is ongeveer even snel als de GTX voor een lager prijskaartje. Daarom kan ik je niet aanraden om een GTX te kopen, kijk eens rond op het gebied van een 8800GT, 8800GTS 512 of een HD3870. Deze hebben soortgelijke prestaties als de GTX maar zijn een stuk goedkoper. ;)

Je zou ook altijd nog kunnen wachten tot februari tot de Geforce 9000 reeks uitkomt, maar dit duurt nog een poosje.

• Caris
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-01-2024
Maar gewoon simpel even de afmetingen in de kast pakken, tussen de backplate en je hd-rack.
En vergelijken met je kaart-specs?
Ongeacht welke kaart je krijgt, moet hij gewoon passen.
Denk vooral de lengte van de kaart het probleem is, dat is bij die van mij ook :)

Hij is trouwens 27 centimeter lang, dus meet maar even op als dat ie past....

[ Voor 13% gewijzigd door Caris op 27-12-2007 21:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
SniperFox schreef op donderdag 27 december 2007 @ 21:02:
Ik raad je aan om de VGA Charts er eens bij te pakken. ;)

Zoals je kan zien liggen de prestaties van de 8800GTX en 8800GT erg dicht bij elkaar, de nieuwe 8800GTS 512 is ongeveer even snel als de GTX voor een lager prijskaartje. Daarom kan ik je niet aanraden om een GTX te kopen, kijk eens rond op het gebied van een 8800GT, 8800GTS 512 of een HD3870. Deze hebben soortgelijke prestaties als de GTX maar zijn een stuk goedkoper. ;)

Je zou ook altijd nog kunnen wachten tot februari tot de Geforce 9000 reeks uitkomt, maar dit duurt nog een poosje.
Ik ga nu inderdaad voor de 8800GT of GTS.
Van de Nvidia website heb ik dit gevonden:

GeForce 8800 GTX
Core Clock (MHz) 575
Shader Clock (MHz) 1350
Memory Clock (MHz) 900

GeForce 8800 GT
Core Clock (MHz) 600
Shader Clock (MHz) 1500
Memory Clock (MHz) 900

GeForce8800 GTS
Core Clock (MHz) 500
Shader Clock (MHz) 1200
Memory Clock (MHz) 800

Het valt mij op dat de 8800GT een hoge Core Clock heeft (600), terwijl de andere twee lager zijn.. betekend dat dat de GT meer tijd nodig heeft om gegevens te verwerken? Hetzelfde vraag over de Shader Clock; bij de GT is ook dat hoger...

http://www.nvidia.com/page/geforce8.html

Over die 9000 series: is het niet zo dat deze kaarten dan nóg groter worden?

Verwijderd

Topicstarter
Caris schreef op donderdag 27 december 2007 @ 21:03:
Maar gewoon simpel even de afmetingen in de kast pakken, tussen de backplate en je hd-rack.
En vergelijken met je kaart-specs?
Ongeacht welke kaart je krijgt, moet hij gewoon passen.
Denk vooral de lengte van de kaart het probleem is, dat is bij die van mij ook :)

Hij is trouwens 27 centimeter lang, dus meet maar even op als dat ie past....
Ik weet nu al dat ie niet gaat passen aangezien mijn voeding onderaan zit aan de voorkant.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 21:12:
[...]

Ik ga nu inderdaad voor de 8800GT of GTS.
Van de Nvidia website heb ik dit gevonden:

GeForce 8800 GTX
Core Clock (MHz) 575
Shader Clock (MHz) 1350
Memory Clock (MHz) 900

GeForce 8800 GT
Core Clock (MHz) 600
Shader Clock (MHz) 1500
Memory Clock (MHz) 900

GeForce8800 GTS
Core Clock (MHz) 500
Shader Clock (MHz) 1200
Memory Clock (MHz) 800

Het valt mij op dat de 8800GT een hoge Core Clock heeft (600), terwijl de andere twee lager zijn.. betekend dat dat de GT meer tijd nodig heeft om gegevens te verwerken? Hetzelfde vraag over de Shader Clock; bij de GT is ook dat hoger...

http://www.nvidia.com/page/geforce8.html

Over die 9000 series: is het niet zo dat deze kaarten dan nóg groter worden?
Zo mag je niet kijken! Een GPU bestaat eigenlijk uit allemaal "processoren". De GTX mag dan wel trager lopen, hij heeft wel meer van deze "proscessoren". Hetzelfde voor het geheugen: de GTX heeft een 386-bit brede bus tegenover een 256-bits bus voor de GT en GTS. De GTX kan dus 50% meer data oversturen per kloktik. Maar het verschil in performance is neit zo groot (hooguit 10% oid) terwijl de prijs veel hoger ligt. Je kan beter het geld besparen om er nog 1 bij te zetten of later een betere voor te kopen.

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
GENETX schreef op donderdag 27 december 2007 @ 21:47:
[...]

Zo mag je niet kijken! Een GPU bestaat eigenlijk uit allemaal "processoren". De GTX mag dan wel trager lopen, hij heeft wel meer van deze "proscessoren". Hetzelfde voor het geheugen: de GTX heeft een 386-bit brede bus tegenover een 256-bits bus voor de GT en GTS. De GTX kan dus 50% meer data oversturen per kloktik. Maar het verschil in performance is neit zo groot (hooguit 10% oid) terwijl de prijs veel hoger ligt. Je kan beter het geld besparen om er nog 1 bij te zetten of later een betere voor te kopen.
GTS 512 vergeleken met de GTX, dan komt de GTS veel beter uit de bus. De ultra is met moeite nog sneller.

Audi S3

Verwijderd

Topicstarter
Echter, het is zonde als mensen deze 8800 kaarten hebben, maar niet de mogelijkheid hebben om Directx10 te ervaren omdat ze geen Vista hebben, net zoals ik.

Ik heb nu een GeForce 8600GT 512MB, ook een Directx10 kaart, maar het lijkt mij dat ik deze kaart niet volledig gebruik omdat XP Directx10 niet ondersteunt.. dus eigenlijk haal ik niet het maximale uit mijn kaart.

• Fox
  • Niet online

Fox

Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 22:06:
Echter, het is zonde als mensen deze 8800 kaarten hebben, maar niet de mogelijkheid hebben om Directx10 te ervaren omdat ze geen Vista hebben, net zoals ik.

Ik heb nu een GeForce 8600GT 512MB, ook een Directx10 kaart, maar het lijkt mij dat ik deze kaart niet volledig gebruik omdat XP Directx10 niet ondersteunt.. dus eigenlijk haal ik niet het maximale uit mijn kaart.
Je haalt wel het maximale uit je kaart qua performance. Maar om de DirectX10 features te zien zal je Windows Vista moeten kopen waarbij je DirectX 10 krijgt. Maar niet getreurd, met de huidige spellen behalve Crysis is er niet veel anders in DirectX 10 en er zijn nog niet veel DirectX 10 spellen, maar mocht je in de toekomst echt DirectX10 willen zal je jammergenoeg moeten upgraden.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:14
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 22:06:

Met DirectX9 haal je imho juist het maximale uit je kaart, DX10 voegt opzich niets toe, op de performance drops na dan...

Oh, en met een DX9 kaart kun je ook gewoon "DX10 features" enablen in crisis.

[ Voor 6% gewijzigd door Avalaxy op 27-12-2007 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 11:08
naar mijn menig hoef je niet eens meer te kijken naar de GTX. het is leuk als je geld te veel hebt.. 2x 8800GT is bijv sneller dan 1 GTX en kost het zelfde, de GTS is eigenlijk ongeveer gelijk aan de GTX iets lagere performance maar veel zul je er niet van merken. dus ik raad je aan om (als je de mogelijkheid hebt) naar 2x 8800GT te kijken of 1x 8800GTS 512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Niet online
Het lijkt me dat met 2x 8800 GT in zo'n kast de kast zal veranderen in een kacheltje.

De 8800 GT is van zichzelf al erg warm (single slot cooling) .

De koeling in die Arctic kast is wel goed (een of ander apart systeem), maar lijkt me niet berekend op twee erg warme kaarten.

Ik zou dan gaan voor een goed gekoelde dual-slot kaart, de 8800 GTS of (weliswaar minder snel dan de 8800GT, maar stiller)de 3870.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LittleKiller schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 00:47:
naar mijn menig hoef je niet eens meer te kijken naar de GTX. het is leuk als je geld te veel hebt.. 2x 8800GT is bijv sneller dan 1 GTX en kost het zelfde, de GTS is eigenlijk ongeveer gelijk aan de GTX iets lagere performance maar veel zul je er niet van merken. dus ik raad je aan om (als je de mogelijkheid hebt) naar 2x 8800GT te kijken of 1x 8800GTS 512 MB
Ja ik hoor nu steeds vaker dat mensen wel twee videokaarten in hun PC hebbben..
Maar moet ik dan 2 kaarten kopen? Want dan geef ik toch dubbel zoveel geld uit?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2007 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Niet online
Ìk zou inderdaad voor een single kaart gaan. En dan óf de 8800 GTS 512 of de HD3870, afhankelijk van wat je er zelf voor wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 12:43:
[...]

Ja ik hoor nu steeds vaker dat mensen wel twee videokaarten in hun PC hebbben..
Maar moet ik dan 2 kaarten kopen? Want dan geef ik toch dubbel zoveel geld uit?
Zucht wat een vragen, je moet zelf bepalen of je het waard vindt om dubbel zoveel geld uit te geven voor een x percentage performance boost (die x varieert per game, en zal nooit het dubbele zijn dan wat 1 kaart geeft).

Tevens zul je dan ook een SLI mobo moeten aanschaffen, mits je dat nog niet van plan was.

Mijn advies, lees recenties (2 GT vs. 1 GT vs. GTS 512 in verschillende games), bekijk welke games je wilt gaan spelen (nu en in de toekomst) en bepaald vervolgens welke kaart je het beste kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit gaat de kant op van "welke-kaart-moet-ik-kopen".
Ik stel voor dat je eens **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? doorneemt alvorens lukraak verder te vragen en jezelf op die manier een beetje up to speed te brengen over wat er op de markt hangt.
Stel voor jezelf eens gewoon een lijstje met eisen op, waarin je ook het budget meeneemt, en kijk wat je daar voor kunt vinden. Zowel de GeForce 8800GT en 8800GTS512 als de Radeon HD3870 zijn goede kaarten, aan een van die drie zul je je geen buil vallen mits ze voldoen aan je eisen. Het enige waar ze alle drie nog een beetje mee kampen is dat de leverbaarheid aan de mindere kant is.
Over twee videokaarten in je PC, dat wil zeggen een SLi (nVidia) of CrossFire (ATi) opstelling, heb je inderdaad twee videokaarten nodig en dan het liefst dezelfde typen. Maar twee videokaarten kosten natuurlijk 2x zoveel als één videokaart van het gebruikte type, dus: Ja dan ben je twee keer zoveel geld kwijt aan je videogebeuren.

Een tweaker kan, zie ook het eerdergenoemde topic, zelf zijn videokaart uitzoeken.
De maten van de videokaart die uit je onderzoek rollen kun je doorgaans opzoeken en dan kun je de boel opmeten om te kijken of het past. Dingen die je prima zelf kunt doen :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.