Toon posts:

maxtor 90430D3 overleden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben nieuw hier dus ik hoop dat ik alles goed doe..
Gisteren had ik mn computer opgestart en ging toen tv kijken om de tijd te doden zodat hij kon opstarten..
na ong een uur kwam ik terug en toen maakte hij veel herrie alsof 1 van de ventilatoren uit zn lager draaide ofzo.. ook tride de hele kast erg..
ik heb toen een paar fans losgemaakt maar dat bleek het niet te zijn.. het was dus mn harde schijf:
maxtor 90430D3 4,3gb
keb toen de computer uitgezet en de volgende morgen weer opgestart en toen was het geluid weg..
toen hij opgestart was deden sommige programmas het niet en de schijf was ook weg bij "mijn computer".
ik heb toen de stekkertjes los/vast gedaan die naar die HD gaan en weer opnieuw opgestart maar hetzelfde verhaal..
als ik rechts klik op een andere schijf dan kan ik bij hardware wel de schijf selecteren en de eigenschappen zien.
bij volumes staat dan "invullen" en alsk dat klik krijg ik:
schijf 1
type:onbekend
status:onleesbaar
stijl van partitie: nvt
capaciteit: 0mb
niet toegewezen ruimte: 0mb
gereserveerde ruimte: 0mb

hieruit maak ik dus op dat hij stuk is?
en bij apparaat status staat er wel:
Dit apparaat werkt correct.

hij is ook ingeschakeld..
bij het opstarten maakt hij heel even zon "denk-geluid" maar voorderest draait hij wel maar denkt niet.

specs van de pc:
AMD athlon xp 1600+
256mb ram
3 HD's waaronder de maxtor, werkte altijd goed.
windows XP pro.

ik zit nu op een andere pc.. hier heb ik ook de HD aangesloten en hij heeft hem ook geinstalleerd en hij was "klaar voor gebruik" maar stond weer niet bij mijn computer, hij draait wel, en kan ook de eigenschappen bekijken..
ik weet niet zoveel van computers dus als er meer info nodig is post ik het wel, ik heb ook everest.

is er een manier om hem weer te laten werken? of een manier om de data eraf te halen?
of is hij echt overleden? er staat namelijk wel schoolwerk op enzo dus het zou mooi zijn als ik de data er nog af kan krijgen..

mvg,
lukas

ps: ik weet het.. het is een oude schijf en mn computer is ook niet de nieuwste.. hij kostte dan ook maar 25 euro :>

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vervelend. Je kan het beste beginnen met de OM FAQ / Beleid, daar staan een stapel tips in voor datarecovery van gecrashte schijven :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zie OM FAQ / Beleid voor wat tips om data terug te krijgen. De schijf zelf zal wel niet meer te redden zijn, maar als je de data er nog vanaf weet te krijgen dan zou dat mooi zijn natuurlijk. Mocht hij niet goed opspinnen en blijven tikken dan kun je hem ook altijd nog invriezn

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
Kapot, weg ermee :P.

.... en als je leraar begin te zeuren leg je die HDD op zijn bureau.

[serieus] Ik denk niet dat er nog veel te redden val.

Pentaxiaan

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net zon restoration tool gedownload maar dat gaat niet werken omdat de schijf niet in het lijstje staat.
ben nu aant kijken met seatools of dat gaat werken..
ben bang van niet :/

noouuu, hij is nu wel weer denk geluiden aan het maken met seatools...en hij passt ook de test tot nu toe..
thnx voor de hulp zover

hij failt de short generic test, moek ff kijken wat dat betekend
bij de vorige tests maakt hij wel :
Tikkende schijven: wanneer de leeskop na een verkeerde seekactie boven de verkeerde track staat, dan zal de leeskop zich moeten herpositioneren. De leeskop wordt dan naar de nul-stand teruggeklapt: tik! Hierna wordt een nieuwe poging gedaan om de juiste track te vinden. Wanneer de leeskop herhaaldelijk verkeerd wordt gepositioneerd, dan krijg je opeenvolgende tikgeluiden: tik! tik! tik! etc. De oorzaken kunnen zijn: slechte voeding, slechte kabels, slijtage van leeskop, slechte I/O controller en in zeldzame gevallen ook gare BIOS/drivers.

dat denk ik
ik krijg opeenvolgende tikgeluiden, slechte voeding, kabels lijkt me niet bij 2 verschillende goed werkende computers..
slechte I/O controller en in zeldzame gevallen ook gare BIOS/drivers lijkt me ook raar bij 2 verschillende.. dan blijft de slijtage over..
kan dat zo ineens komen dan? van de 1 op andere moment dat ie het niet meer ziet?

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2007 16:13 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 15:57:
ik krijg opeenvolgende tikgeluiden, slechte voeding, kabels lijkt me niet bij 2 verschillende goed werkende computers..
slechte I/O controller en in zeldzame gevallen ook gare BIOS/drivers lijkt me ook raar bij 2 verschillende.. dan blijft de slijtage over..
kan dat zo ineens komen dan? van de 1 op andere moment dat ie het niet meer ziet?
Alles kan stuk gaan op den duur. Zeker als je nog met een antieke schijf werkt is de kans natuurlijk groot dat het spul een keertje ermee ophoudt.

Verwijderd

In je poging om data te recoveren kan ik je "Stellar Phoenix FAT&NTFS" aanraden, heeft mij menig maal gered (of liever gezegd mijn schijf). Hij zoekt data op defecte schijven en verdwenen partities op de meest wonderlijke wijzes en snelheden. je kan hem hier en daar downloaden, houdt in de gaten dat het een betaald programma is.

Maar ik hoef jou waarschijnlijk niet uit te leggen wat een crack is ;)

Mocht de data gered zijn, hamer op die schijf (of aan docent geven....) en een nieuwe halen, zijn gelukkig niet zo duur heden ten dage.
Pagina: 1