Zaterdag naar de opendag van deze opleiding geweest. In de voorlichting werd vertelt dat het als je van MBO afkwam, het mogelijk was de opleiding in 3 jaar af te ronden. Iemand hier ervaring mee? Is het echt mogelijk, of is het zo dat dit veel te zwaar is?
Het is mogelijk... Maar dan inderdaad wel erg zwaar.Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 11:51:
Zaterdag naar de opendag van deze opleiding geweest. In de voorlichting werd vertelt dat het als je van MBO afkwam, het mogelijk was de opleiding in 3 jaar af te ronden. Iemand hier ervaring mee? Is het echt mogelijk, of is het zo dat dit veel te zwaar is?
Mijn ervaring is in ieder geval dat de mensen die het in 3 jaar af willen ronden het over het algemeen meer voor het diploma doen dan voor de opgedane kennis. Zo lopen ze vaker de kantjes er vanaf in projectgroepen en bij tentamens.
Normaal gesproken ga ik zelf komende februari op stage. Ik zit tegen die tijd 3 jaar op de NID met als vooropleiding MBO netwerkbeheer niveau 4. Dan komt er dus nog een half jaar afstudeerstage achteraan. Totaal dus normaal gesproken 3,5 jaar.
En dat is in mijn ogen een realistische tijd voor mensen die doorwerken op de opleiding. Heb het er zelf in ieder geval de afgelopen jaren behoorlijk druk mee gehad.
Dus 3 jaar, is het haalbaar: Ja, is het waarschijnlijk: Nee.
Overigens, als er iemand hier in het topic rondloopt die de opleiding in 3 jaar afrond of af wil ronden, zoals hierboven vermeld, de kantjes eraf lopen gebeurd vaak, niet altijd
Voor de geïnteresseerden, morgen is er open dag van 10:00 tot 15:00.
Zal zelf ook even binnenlopen, mijn ouders zijn nog nooit daar geweest en willen eens kijken. Ben inmiddels op afstudeerstage dus vinden ze dat het tijd wordt
Zal zelf ook even binnenlopen, mijn ouders zijn nog nooit daar geweest en willen eens kijken. Ben inmiddels op afstudeerstage dus vinden ze dat het tijd wordt
Kan iemand mij vertellen of er voor deze opleiding een laptop verplicht is? Had begrepen van niet maar weet het nu niet meer zeker ...
Kan ik trouwens met een Macbook gewoon alle applicaties gebruiken die in de opleiding gebruikt worden?
Kan ik trouwens met een Macbook gewoon alle applicaties gebruiken die in de opleiding gebruikt worden?
Laptop is niet verplicht nee, maar wel erg handig.Remcov250 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 15:14:
Kan iemand mij vertellen of er voor deze opleiding een laptop verplicht is? Had begrepen van niet maar weet het nu niet meer zeker ...
Of je alle applicaties kunt gebruiken ligt helemaal aan jezelf. Ten eerste kun je natuurlijk Windows op je Mac installeren, mits hij x86 is. Ten tweede kun je altijd een virtuele Windows machine er op installeren. Zo kun je eigenlijk wel alles op je Macbook. Het meeste zul je toch met office applicaties werken, dat kun je natuurlijk prima op een Mac. Op de open dag begreep ik dat de virtuele omgeving inmiddels operationeel is, daar hebben ze een hele tijd mee lopen klooien, maar van daaruit kun je je eigen virtuele machines gebruiken voor het praktijk gedeelte.
De Cisco apparatuur kun je sowieso niet configureren met de meeste laptops, heb je COM poort voor nodig en USB naar RS232 werkt niet altijd even goed. Daar staan dan ook PC's voor in de labs met seriële aansluitingen.
Conclusie: zowel zonder laptop, met Mac of met andere laptop kun je op de NID vooruit, waarbij een laptop wel erg handig is.
Ok thnx voor de infoGH45T schreef op maandag 22 maart 2010 @ 15:33:
[...]
Laptop is niet verplicht nee, maar wel erg handig.
Of je alle applicaties kunt gebruiken ligt helemaal aan jezelf. Ten eerste kun je natuurlijk Windows op je Mac installeren, mits hij x86 is. Ten tweede kun je altijd een virtuele Windows machine er op installeren. Zo kun je eigenlijk wel alles op je Macbook. Het meeste zul je toch met office applicaties werken, dat kun je natuurlijk prima op een Mac. Op de open dag begreep ik dat de virtuele omgeving inmiddels operationeel is, daar hebben ze een hele tijd mee lopen klooien, maar van daaruit kun je je eigen virtuele machines gebruiken voor het praktijk gedeelte.
De Cisco apparatuur kun je sowieso niet configureren met de meeste laptops, heb je COM poort voor nodig en USB naar RS232 werkt niet altijd even goed. Daar staan dan ook PC's voor in de labs met seriële aansluitingen.
Conclusie: zowel zonder laptop, met Mac of met andere laptop kun je op de NID vooruit, waarbij een laptop wel erg handig is.
Hallo,
Zijn er nog meer mensen die binnenkort gaan beginnen aan deze opleiding?
Ik ga in ieder geval binnenkort beginnen aan NID, Is het trouwens noodzakelijk dat je alle boeken hebt, of zijn PDF versies ook goed?
Ik ga in ieder geval binnenkort beginnen aan NID, Is het trouwens noodzakelijk dat je alle boeken hebt, of zijn PDF versies ook goed?
Hehe, Ik begin komend schooljaar ook bij NID!Dutch-gabber schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 15:58:
Hallo,
Als goed is hebben we komende dinsdag (17de) een Introductie en intake gesprek.. Hier zal je alle info krijgen die je graag wilt weten
Oké, bedankt
Dan zie ik je wel, dinsdag.
Ga jij trouwens ook naar dat kamp? Want de uitleg daarover is pas echt slecht in die brieven, dat van die PDF's wilde ik alleen weten zodat ik al wat boeken kon downloaden kopen op internet (A), op school zullen ze natuurlijk zeggen dat je de boeken moet aanschaffen, maar misschien hadden studenten ervaring met alles via PDF's leren.
Ga jij trouwens ook naar dat kamp? Want de uitleg daarover is pas echt slecht in die brieven, dat van die PDF's wilde ik alleen weten zodat ik al wat boeken kon downloaden kopen op internet (A), op school zullen ze natuurlijk zeggen dat je de boeken moet aanschaffen, maar misschien hadden studenten ervaring met alles via PDF's leren.
Voor Cisco kan je sowieso alles leren via een website die NID host. De rest zal ook wel moeten werken vanaf PDF, alleen voor Microsoft moet je soms werkboeken hebben en ik weet niet of je die in PDF-vorm kan vinden.Dutch-gabber schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 22:35:
Oké, bedanktDan zie ik je wel, dinsdag.
Zelf heb ik er voor gekozen om gewoon alle boeken te kopen. Dat ziet er wel zo cool uit: Ik heb hier nu dus een dikke meter aan boeken op de kast staan
Into was wel leuk jah, heb direct maar even me diploma en pasfoto afgeleverd zodat ik daar ook vanaf was.
Die toets op het einde was wel "stom", heb de vragen doorgelezen en daarna maar ingeleverd omdat ik toch wist dat ik het niet zou halen hehe...
Binnenkort maar eens kijken of ik die boeken kan regelen van een ex NIDer.
Opleiding gaat me denk ik wel een stukje lastiger worden dan me MBO opleiding
.
Als het goed is kom ik in klas 1 te zitten...
Die toets op het einde was wel "stom", heb de vragen doorgelezen en daarna maar ingeleverd omdat ik toch wist dat ik het niet zou halen hehe...
Binnenkort maar eens kijken of ik die boeken kan regelen van een ex NIDer.
Opleiding gaat me denk ik wel een stukje lastiger worden dan me MBO opleiding
Als het goed is kom ik in klas 1 te zitten...
Ik kom -waarschijnlijk- in de C klas, volgens mij wordt dat een heel erg kleine, want bijna iedereen heeft volgens mij eerst MBO gedaan. Zie ik iemand van jullie trouwens nog op dat introductiekamp volgende week?
Veel NID-ers zijn ex MBO-ers ja.
Zelf eind juni afstudeersessie gehad en dat ook gehaald. Ben dus inmiddels ex NID-er
Boeken kan ik wel eens kijken, DM maar een lijst met ISBN nummers, dan zal ik eens kijken wat ik eventueel heb en weg wil doen.
Zelf eind juni afstudeersessie gehad en dat ook gehaald. Ben dus inmiddels ex NID-er
Boeken kan ik wel eens kijken, DM maar een lijst met ISBN nummers, dan zal ik eens kijken wat ik eventueel heb en weg wil doen.
Voor de mensen die dit jaar beginnnen:Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 11:51:
Als je niet al te lui bent is dat goed te doen. Zolang je maar niet zakt op vakken die je nodig hebt voordat je een vervolgvak mag doen of bv. vakken die 20 uur in de week kosten.
Ik heb nooit een laptop nodig gehad, altijd genoeg systemen daar. USB stick en klaar ben je, maar als je op kamer gaat zou ik wel bv. wel voor een laptop gaan.
Leuke opleiding zolang je alles ZELF doet en dan zul je zien dat je over 3 jaar een stuk wijzig bent en een papiertje rijker. Tevens als je goed ccnp leert etc dan kan je mischien zelf voor de officiele certificeringen gaan, dat had ik in elk geval wel gedaan als ik het nog eens kon doen
[ Voor 11% gewijzigd door marshallq op 26-08-2010 14:54 ]
Hey mede tweakers (:
Na dit topic te lezen had ik toch een heel erge specifieke vraag over het programmeren de leraar de ik had op het ROC had een burnout net in het blok dat wij onze basis programmeren kregen we hebben hier ook geen vervanging gekregen hiervoor alleen opvullig d.m.v. lessen packet tracer.
Dit probleem wat ik nu dus heb ik heb totaal geen verstand van programmeren wel basis van HTML en PHP maar voor de rest totaal geen.
Kan ik hier problemen mee krijgen op Hogeschool Zuyd ?
Na dit topic te lezen had ik toch een heel erge specifieke vraag over het programmeren de leraar de ik had op het ROC had een burnout net in het blok dat wij onze basis programmeren kregen we hebben hier ook geen vervanging gekregen hiervoor alleen opvullig d.m.v. lessen packet tracer.
Dit probleem wat ik nu dus heb ik heb totaal geen verstand van programmeren wel basis van HTML en PHP maar voor de rest totaal geen.
Kan ik hier problemen mee krijgen op Hogeschool Zuyd ?
Got problems with Windows? - ReBooT Got problems with Linux? - Be RooT
ZIt dit nu ook even door te lezen, zit zelf nu op het ROC niv. 4 Netwerkbeheerder. Om even kort te zijn, de school is bagger, nalatig en chaotisch. Onze beste netwerkdocent is ontslagen omdat hij niet in de pas liep (hij was iemand die WEL naar zijn leerlingen luisterde, en commentaar hebben mag niet op het ROC), men huurt nu it-mensen in van een freelance bedrijf, die schijnbaar goedkoper zijn maar ook een nog groter drama, op 1 iemand na dan.
Maar goed nu even over HBO, de wiskunde die ik nu krijg is niet serieus en nog onder het niveau van het VMBO examen 2 jaar terug. Ik ben met het VO ooit begonnen op de Havo maar moest na 2 jaar terug naar VMBO omdat ik Wiskunde niet haalde. Ik vrees dus dat hetzelfde kan gebeuren als ik in Heerlen aankom. Ik heb gesproken met iemand die nu NID doet en hij zei dat hij zich ontzettend genaaid voelde door het ROC (hij zat op dezelfde school als ik). Wiskunde moet heel veel bijgespijkerd worden en ook op het gebied van Cisco kon deze jongen opnieuw beginnen!
Ik ga mijn MBO verkort afronden in 3 jaar, daarna zit ik toch aan NID te denken, maar vragen zijn:
- Is het voor een MBOer moeilijke wiskunde? Hoe gaan ze hiermee om?
- Worden er veel Cisco lessen gegeven, met welk traject begint met op NID?
- Waarom zit er programmeren in een netwerkopleiding? Misschien domme vraag.
- Hoe ervaren MBO studenten deze opleiding over het algemeen, wat is de studielast per week?
- Waar kan ik nu al kijken voor eventuele wiskundetraining om een goede start te maken?
Bedankt!
Maar goed nu even over HBO, de wiskunde die ik nu krijg is niet serieus en nog onder het niveau van het VMBO examen 2 jaar terug. Ik ben met het VO ooit begonnen op de Havo maar moest na 2 jaar terug naar VMBO omdat ik Wiskunde niet haalde. Ik vrees dus dat hetzelfde kan gebeuren als ik in Heerlen aankom. Ik heb gesproken met iemand die nu NID doet en hij zei dat hij zich ontzettend genaaid voelde door het ROC (hij zat op dezelfde school als ik). Wiskunde moet heel veel bijgespijkerd worden en ook op het gebied van Cisco kon deze jongen opnieuw beginnen!
Ik ga mijn MBO verkort afronden in 3 jaar, daarna zit ik toch aan NID te denken, maar vragen zijn:
- Worden er veel Cisco lessen gegeven, met welk traject begint met op NID?
- Waarom zit er programmeren in een netwerkopleiding? Misschien domme vraag.
- Hoe ervaren MBO studenten deze opleiding over het algemeen, wat is de studielast per week?
- Waar kan ik nu al kijken voor eventuele wiskundetraining om een goede start te maken?
Bedankt!
Op het MBO kreeg ik helemaal geen wiskunde, op de NID ben ik er redelijk goed doorheen gerold. Moet wel zeggen dat wiskunde altijd er snel oppak.Mandera schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:28:
Veel cisco lessen zijn er wel, je begint gewoon op CCNA niveau maar er zit wel een redelijk tempo achter. Tijdens de opleiding krijg je 4 delen CCNA, 4 delen CCNP, CCDA, CCDP, wireless en Cisco security.- Worden er veel Cisco lessen gegeven, met welk traject begint met op NID?
De hoeveelheid programmeren valt best mee. Dan heb je het niet eens over echt programmeren maar meer richting scripting. Dit geeft ook aan waarom dit in een netwerkopleiding wordt gedaan, je legt er een basis mee voor scripting.- Waarom zit er programmeren in een netwerkopleiding? Misschien domme vraag.
Ben zelf in juli afgestudeerd, mij is de opleiding goed bevallen, school in het algemeen en opleiding waren veel beter dan mijn MBO opleiding. Heb er aardig wat geleerd. Studielast is op zich goed te doen. Voor mij was het destijds het reizen wat het vrij zwaar maakte, ik was 4 uur per dag aan het reizen om naar school te gaan.- Hoe ervaren MBO studenten deze opleiding over het algemeen, wat is de studielast per week?
Toen ik er begon, februari 2007, waren er bijlessen wiskunde. Heb ze zelf nooit gevolgd maar wat ik er van begreep sloot het best goed aan op de wiskunde binnen de opleiding.- Waar kan ik nu al kijken voor eventuele wiskundetraining om een goede start te maken?
Mijn ervaringen zijn nog met het oude curriculum, tijdens de opleiding is het een en ander veranderd aan vakken welke gegeven worden. Dit voornamelijk naar aanleiding van feedback vanuit studenten. Als je met goede argumentatie komt kun je best veel bereiken op de NID.
Zijn er meer plekken in nederland waar een NID opleiding gegeven wordt?
Ik heb het opgezocht maar niet echt wat gevonden, misschien iemand van jullie die hier meer van weet.
Van de zomer hoor ik mijn Niveau 4 netwerkbeheer afgerond te hebben en wil dus een vervolg opleiding doen
alleen ik heb een beetje moeite mee om minstens 4/5 uur per dag te moeten reizen.
Ik heb het opgezocht maar niet echt wat gevonden, misschien iemand van jullie die hier meer van weet.
Van de zomer hoor ik mijn Niveau 4 netwerkbeheer afgerond te hebben en wil dus een vervolg opleiding doen
alleen ik heb een beetje moeite mee om minstens 4/5 uur per dag te moeten reizen.
Dit is wel mijn T.net account vriend!
Kamers? Volgens mij is er verder niet echt een NID opleiding in NL.mjoey schreef op zondag 06 februari 2011 @ 16:51:
Kamers in Heerlen zijn verder echt goedkoop, 250 euro heb je toch een ruimere kamer dan zo'n klein poepkamertje in t westen van het land waar je dan 400 voor betaald. wel inschrijven bij het SHH. Je kunt er ook voor kiezen om in Maastricht op kamers te gaan, iets duurder maar wel leuker qua uitgaan e.d.marshallq schreef op zondag 06 februari 2011 @ 18:07:
[...]
Kamers? Volgens mij is er verder niet echt een NID opleiding in NL.
Op het Windesheim (zwolle) word vanaf dit jaar Netwerk Design and Security aangeboden, valt daar onder Technische Informatica. Misschien is dat dichterbij?mjoey schreef op zondag 06 februari 2011 @ 16:51:
Alcohol, the cause and solution to all of life's problems
Dat is zeker dichterbij, allen ik weet niet in hoe vere deze 2 opleidingen overeen komen.Knuckless schreef op maandag 07 februari 2011 @ 11:49:
[...]
Op het Windesheim (zwolle) word vanaf dit jaar Netwerk Design and Security aangeboden, valt daar onder Technische Informatica. Misschien is dat dichterbij?
Ik wil een opleiding waar je heel veel met netwerken kan werken en niet al te veel programmeren. Servers beheren is ook geen probleem.
Heb gisteren nog een mailtje gestuurd aan windesheim met als vraag wat het verschil is, als iemand dat weet.
Dit is wel mijn T.net account vriend!
Op 5 november j.l. open dag bezocht op de HS Zuyd en dan ook specifiek voor deze opleiding. Beviel mij in ieder geval zeer goed. Man die de presentatie gaf wist duidelijk waar over hij het had en heb ook nog even een kijkje genomen in de labs.
Ten slotte nog even langs de huisvesting geweest en die studentenflat lijkt mij wel wat! Maar daar zit als het goed is toch wel van alles wat qua studenten? en niet enkel nerds die hun hok niet uitkomen, want ik wil echt super graag nieuwe mensen leren kennen enzo!
Binnenkort nog eens een meeloopdagje doen en dan maar inschrijven als dat me ook bevalt!
Ik zit nu in de 4de op het MBO, heb al het eerste deel van CCNA Exploration gedaan. Heb mij laten vertellen dat als je de 4 delen allemaal hebt, je echte CCNA examen kan gaan maken?! Sowieso nog even die 2de scoren dit jaar dan. Scheelt weer wat volgend jaar.
Tevens heb ik al MCTS 70-640 en ben nu bezig aan 70-642 , scheelt misschien ook weer een blok! Heb er al zin an!
Ten slotte nog even langs de huisvesting geweest en die studentenflat lijkt mij wel wat! Maar daar zit als het goed is toch wel van alles wat qua studenten? en niet enkel nerds die hun hok niet uitkomen, want ik wil echt super graag nieuwe mensen leren kennen enzo!
Binnenkort nog eens een meeloopdagje doen en dan maar inschrijven als dat me ook bevalt!
Ik zit nu in de 4de op het MBO, heb al het eerste deel van CCNA Exploration gedaan. Heb mij laten vertellen dat als je de 4 delen allemaal hebt, je echte CCNA examen kan gaan maken?! Sowieso nog even die 2de scoren dit jaar dan. Scheelt weer wat volgend jaar.
Tevens heb ik al MCTS 70-640 en ben nu bezig aan 70-642 , scheelt misschien ook weer een blok! Heb er al zin an!
Kick,
Intussen heb ik me ingeschreven voor opleiding en huisvesting in de flat. Hoorde er goede verhalen over op de open dag. Heb opgegeven dat ik per 1 juli een kamer wil. Ik kan er denk ik van uit gaan dat er kort na deze datum gebeld wordt?
Ik heb er al heel veel zin in, heb nu op Cisco gebied CCNA 1 en 3 gehaald. Ik ben momenteel bezig met leren voor de final van CCNA 2. Dus eigenlijk moet ik nog maar 1 deel voor mijn CCNA.
Het Microsoft verhaaltje is een beetje weggezakt ondertussen, heb mij meer op Cisco gefocust. MS zelfstudie was echt te saai voor woorden. De 70-642 dan toch.
Programmeren zie ik wel tegenop, heb letterlijk nog nooit ook maar 1 les daarin gehad. Wiskunde heb ik de afgelopen 3 jaar amper gehad. Dat wordt vast nog wat.
Zijn er inmiddels meer mensen die van plan zijn naar Heerlen te verkassen deze zomer???
Intussen heb ik me ingeschreven voor opleiding en huisvesting in de flat. Hoorde er goede verhalen over op de open dag. Heb opgegeven dat ik per 1 juli een kamer wil. Ik kan er denk ik van uit gaan dat er kort na deze datum gebeld wordt?
Ik heb er al heel veel zin in, heb nu op Cisco gebied CCNA 1 en 3 gehaald. Ik ben momenteel bezig met leren voor de final van CCNA 2. Dus eigenlijk moet ik nog maar 1 deel voor mijn CCNA.
Het Microsoft verhaaltje is een beetje weggezakt ondertussen, heb mij meer op Cisco gefocust. MS zelfstudie was echt te saai voor woorden. De 70-642 dan toch.
Programmeren zie ik wel tegenop, heb letterlijk nog nooit ook maar 1 les daarin gehad. Wiskunde heb ik de afgelopen 3 jaar amper gehad. Dat wordt vast nog wat.
Zijn er inmiddels meer mensen die van plan zijn naar Heerlen te verkassen deze zomer???
Ik heb een aantal weken terug een dag mee gelopen op het NID, daar hebben ze verteld dat programmeren niet veel verder gaat dan het maken van batch scripts voor het invoeren van gebruikers (Bijvoorbeeld in de AD van een server).
Wiskunde lijkt ook mee te gaan vallen, dat gaat ook niet veel verder dan HAVO niveau.
Ik ben ook serieus aan het overwegen om mij in te gaan schrijven. maar ben nog aan het twijfelen, het lijkt mij leuk om project manager te worden, maar weet niet zeker welke opleiding ik daarvoor het beste kan volgen.
@ Mandera, kom je van de havo af of van het MBO ? (scheelt een half jaar). MBO NV4 zie ik.
Wiskunde lijkt ook mee te gaan vallen, dat gaat ook niet veel verder dan HAVO niveau.
Ik ben ook serieus aan het overwegen om mij in te gaan schrijven. maar ben nog aan het twijfelen, het lijkt mij leuk om project manager te worden, maar weet niet zeker welke opleiding ik daarvoor het beste kan volgen.
@ Mandera, kom je van de havo af of van het MBO ? (scheelt een half jaar). MBO NV4 zie ik.
MBO inderdaad, niveau 4 opleiding in 3 jaar doorlopen.Wortel-1991 schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 20:50:
Leuk dat er tenminste nog iemand reageert, ik ben (heel toevallig) vanmiddag in de Putgraaf een appartement wezen bekijken, ik had 1 juli als startdatum opgegeven. Ze zijn er dus ruim op tijd mee!
Donderdag 7 juni is er weer open dag, o.a. bij de opleiding Netwerk Infrastructuur Design, zijn er nog mensen die daar naartoe gaan ?
Zelf ben ik al 2 keer naar de open dag geweest plus nog een meeloop dag, dus ik sla deze keer waarschijnlijk over.
Er zijn dan lezingen over wat de opleiding inhoud, welke leerstof er aangeboden wordt en de stages.
Zelf ben ik al 2 keer naar de open dag geweest plus nog een meeloop dag, dus ik sla deze keer waarschijnlijk over.
Er zijn dan lezingen over wat de opleiding inhoud, welke leerstof er aangeboden wordt en de stages.
Ik heb me dan toch eindelijk ingeschreven voor de opleiding in de duale variant.
Vanaf september ga ik dan ook starten.
Nog meer Tweakers die komend jaar met de opleiding starten?
Vanaf september ga ik dan ook starten.
Nog meer Tweakers die komend jaar met de opleiding starten?
Grappig dat ik dit topic nu ineens zie.
Ik ben sinds januari afgestudeerd en ik moet zeggen dat de opleiding wel een lekkere basis is voor je carrière. Ik had alleen nooit de fout moeten maken NFR als afstudeerrichting te kiezen.
Ik ben wel heel benieuwd waarom je je keuze voor NFR als fout bestempeld
Kun je dat nader toelichten?
Ik doe zelf de NDS richting, maar wat ik ervan heb gehoord is dat het echt een pretrichting is als je makkelijk je diploma wilt halen en er weinig/niets leert. Persoonlijk heb ik ook altijd een beetje het idee dat NFS het ondergeschoven kindje is van NDS.
In het laatste jaar heb je overigens voor 15EC's keuze vakken, als je kiest voor een bepaalde richting kan je dus alsnog kiezen voor enkele vakken die je leuk lijken in de andere richting (of een extere nminor volgen zoals ik heb gedaan
)
In het laatste jaar heb je overigens voor 15EC's keuze vakken, als je kiest voor een bepaalde richting kan je dus alsnog kiezen voor enkele vakken die je leuk lijken in de andere richting (of een extere nminor volgen zoals ik heb gedaan
Omdat de NFR opleiding nog lang niet is wat het moet zijn. Sommige vakken zijn echt een lachertje, bijvoorbeeld Internetsporen. Toen ik dat vak kreeg zat er een NDS docent bij die bij de eerste bijeenkomst aangaf at het direct de laatste zou zijn, dat wij gewoon wat vragen in moesten vullen en aan het einde van het blok een case meosten bedenken die dan gekeurd zou worden. De vragen waren echt hopeloos achterhaald en de bedoeling was totaal niet duidelijk. Ik vroeg de docent nog of hij wel interesse had in dit vak en of wij er iets van zouden leren. Hij zei niet direct ja, maar zijn reactie kwam daar wel op neer.
Een pretrichting vind ik het beslist niet (dat wordt eigenlijk ook vaak alleen door diegene gezegd die NDS kiezen en NFR niks vinden), want je leert echt wel dingen en daar zit best pittige stof bij als je wilt, zoals bijvoorbeeld CISSP. Maar zoals met de hele NID, het is wat je er zelf van maakt. Je kunt er doorheen vliegen met oude toetsen en Testkings om vervolgens nog niks te weten of je kunt er zelf echt moeite in stoppen.
Ja, sommige mensen kiezen NFR omdat ze de NDS niet zien zitten, vaak met name het Cisco gedeelte (vreemd excuus vind ik dat, maargoed) en daardoor krijgt het wellicht die stempel. Maar ik, en met mij een hoop anderen die tegelijk met mij NFR deden, hebben dat gekozen vanwege een echte interesse in het vak. Dat je dan op meerdere vlakken zwaar teleurgesteld wordt is dan erg zuur. Daarnaast is er weinig werk te vinden in dit vakgebied, de markt is er blijkbaar nog niet echt klaar voor. Tenminste niet in Nederland.
Overigens heb ik ook niet het idee dat ik zoveel minder kennis heb van NDS gerelateerde zaken als een student die daar daadwerkelijk in afgestudeerd is.
EDIT: Nog even wat totaal anders, maar toch het vermelden waard. Er wordt op HSZuyd weinig aandacht besteed aan studeren in het buitenland en dat is jammer, maar de mogelijkheden zijn er wel degelijk. Zo zitten ze bijvoorbeeld in het Magellan Exchange programma. Dat is welliswaar geen programma met topuniversiteiten maar daar is het ook niet voor bedoeld. Ik kreeg zelf in 2009 een mailtje over een professor uit de VS die een lezing kwam geven over dat programma en besloot er met een vriend van mij eens heen te gaan. Daar zaten maar zo'n 8 man in de zaal, that's it. Maar een jaar later zaten wij toch in de VS en hebben we de tijd van ons leven gehad en ook erg veel nuttige ervaring en kennis opgedaan. Een goede manier om die 15 credits vrije ruimte mee te besteden en daarnaast, voor zover mogelijk, opvullen met vervangende vakken.
Een pretrichting vind ik het beslist niet (dat wordt eigenlijk ook vaak alleen door diegene gezegd die NDS kiezen en NFR niks vinden), want je leert echt wel dingen en daar zit best pittige stof bij als je wilt, zoals bijvoorbeeld CISSP. Maar zoals met de hele NID, het is wat je er zelf van maakt. Je kunt er doorheen vliegen met oude toetsen en Testkings om vervolgens nog niks te weten of je kunt er zelf echt moeite in stoppen.
Ja, sommige mensen kiezen NFR omdat ze de NDS niet zien zitten, vaak met name het Cisco gedeelte (vreemd excuus vind ik dat, maargoed) en daardoor krijgt het wellicht die stempel. Maar ik, en met mij een hoop anderen die tegelijk met mij NFR deden, hebben dat gekozen vanwege een echte interesse in het vak. Dat je dan op meerdere vlakken zwaar teleurgesteld wordt is dan erg zuur. Daarnaast is er weinig werk te vinden in dit vakgebied, de markt is er blijkbaar nog niet echt klaar voor. Tenminste niet in Nederland.
Overigens heb ik ook niet het idee dat ik zoveel minder kennis heb van NDS gerelateerde zaken als een student die daar daadwerkelijk in afgestudeerd is.
EDIT: Nog even wat totaal anders, maar toch het vermelden waard. Er wordt op HSZuyd weinig aandacht besteed aan studeren in het buitenland en dat is jammer, maar de mogelijkheden zijn er wel degelijk. Zo zitten ze bijvoorbeeld in het Magellan Exchange programma. Dat is welliswaar geen programma met topuniversiteiten maar daar is het ook niet voor bedoeld. Ik kreeg zelf in 2009 een mailtje over een professor uit de VS die een lezing kwam geven over dat programma en besloot er met een vriend van mij eens heen te gaan. Daar zaten maar zo'n 8 man in de zaal, that's it. Maar een jaar later zaten wij toch in de VS en hebben we de tijd van ons leven gehad en ook erg veel nuttige ervaring en kennis opgedaan. Een goede manier om die 15 credits vrije ruimte mee te besteden en daarnaast, voor zover mogelijk, opvullen met vervangende vakken.
[ Voor 19% gewijzigd door The Realone op 22-08-2012 21:25 ]
CISSP is ook een verplicht vak voor de NDS en is zeker geen eitje inderdaadThe Realone schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 21:18:
Goed punt wat je aanhaalt over het werk. Ik heb voornamelijk gekozen voor NDS met als hoofdreden dat je dan ook CCDA en CCDP krijgt, ik vond dat ook zeker wel een meerwaarde aangezien ik echt met netwerken aan de gang wilt gaan (en designen daarvan natuurlijk ook).
Mag ik vragen wat je precies hebt gedaan in de US? Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben op dit moment aan het afstuderen in het buitenland (Boston, USA) en alles op eigen houtje moeten regelen met 0.0 hulp van Zuyd.
Mochten mensen dat willen, raad ik aan om eens in je eigen omgeving rond te kijken of er misschien iemand bij een internationaal bedrijf werkt en die je kan voorstellen aan een vestiging in het buitenland. Zo ben ik hier nu ook terecht gekomen
Ik heb een half jaar gestudeerd aan UNCP, een "kleine" uni in North Carolina. In eerste instantie wilde ik daar gewoon enkele enkele vakken volgen vergelijkbaar aan die uit mijn curriculum en daarnaast aanvullen met vakken uit hun 'computer science' studie die in mijn 15 credit vrije ruimte zou komen. Dat leek in eerste instantie wel te gaan volgens degene die internationale studies coördineerde, maar die was zelf niet van de ICT faculteit dus eigenlijk wist hij daar ook weinig van. Docenten bleken gewoon niet op de hoogte te zijn van dit alles en stonden ook niet te springen om medewerking te verlenen. En geloof me, wij hebben vanalles geprobeerd.
Gevolg van dit was dat ik met pijn en moeite die 30 credits bij elkaar wist te schrapen. Toen we daar nu eenmaal zaten bleek zelfs nog dat enkele gekozen vakken niet mogelijk waren wat voor mij betekende dat alles in mijn vrije ruimte moest. Dat zouden dan 15 credits voor een half jaar zijn ware het niet dat ik door de switch naar NFR al 6 credits in die ruimte had gekregen en betekende het dat ik voor een half jaar studeren effectief 9 credits kreeg. Ik heb overigens wel de volle 30 credits gekregen na veel gedoe met de examencommissie en wat hulp van Jos van Dijk. Op mijn cijferlijst staan nu wel mooi 201 van de 180 credits.
Ik heb daar onder andere Engels, webdesign, C++, en nog iets met networking en linux gevolgt en ook met 'straight A's' gehaald. Redelijk leerzaam, vooral Engels en C++ maar de echte waarde zat hem in de levenservaring en het leven daar. Dat zul jij ongetwijfeld erkennen in Boston.
Bij terugkomst kreeg ik een andere studieloopbaan begeleider (Joep Aerts, je kent em vast) en heeft mij volledig de wind van voren gegeven over "mijn actie om zomaar naar het buitenland te gaan" en met "maar 9 credits" terug te komen. Maar daar heb ik me eigenlijk helemaal niks van aangetrokken, want uiteindelijk heb ik de opleiding in 3,5 jaar afgerond terwijl er in eerste instantie nog getwijfeld werd of ik wel moest starten, zie daarvoor de rest van dit topic.
Kleine plus is dat ik daar ook een meisje ontmoet heb waar ik nu 2 jaar mee "samen" ben en zij via hetzelfde programma een jaar in Aachen heeft gestudeerd, maar dat even terzijde. Dat blijkt nogal regelmatig voor te komen met mensen die in het buitenland gaan studeren.
Dus het kost wat moeite, maar als je zoiets ambieert en je kunt aan de benodigde centen komen dan is het echt aan te raden. Begin dan wel op tijd met de voorbereidingen en plan een beetje in welke vakken je gaat volgen zodat je meer keuze hebt als je daadwerkelijk naar het buitenland gaat. Verwacht in ieder geval weinig tot geen hulp van de docenten of examencommissie.
Gevolg van dit was dat ik met pijn en moeite die 30 credits bij elkaar wist te schrapen. Toen we daar nu eenmaal zaten bleek zelfs nog dat enkele gekozen vakken niet mogelijk waren wat voor mij betekende dat alles in mijn vrije ruimte moest. Dat zouden dan 15 credits voor een half jaar zijn ware het niet dat ik door de switch naar NFR al 6 credits in die ruimte had gekregen en betekende het dat ik voor een half jaar studeren effectief 9 credits kreeg. Ik heb overigens wel de volle 30 credits gekregen na veel gedoe met de examencommissie en wat hulp van Jos van Dijk. Op mijn cijferlijst staan nu wel mooi 201 van de 180 credits.
Ik heb daar onder andere Engels, webdesign, C++, en nog iets met networking en linux gevolgt en ook met 'straight A's' gehaald. Redelijk leerzaam, vooral Engels en C++ maar de echte waarde zat hem in de levenservaring en het leven daar. Dat zul jij ongetwijfeld erkennen in Boston.
Bij terugkomst kreeg ik een andere studieloopbaan begeleider (Joep Aerts, je kent em vast) en heeft mij volledig de wind van voren gegeven over "mijn actie om zomaar naar het buitenland te gaan" en met "maar 9 credits" terug te komen. Maar daar heb ik me eigenlijk helemaal niks van aangetrokken, want uiteindelijk heb ik de opleiding in 3,5 jaar afgerond terwijl er in eerste instantie nog getwijfeld werd of ik wel moest starten, zie daarvoor de rest van dit topic.
Kleine plus is dat ik daar ook een meisje ontmoet heb waar ik nu 2 jaar mee "samen" ben en zij via hetzelfde programma een jaar in Aachen heeft gestudeerd, maar dat even terzijde. Dat blijkt nogal regelmatig voor te komen met mensen die in het buitenland gaan studeren.
Dus het kost wat moeite, maar als je zoiets ambieert en je kunt aan de benodigde centen komen dan is het echt aan te raden. Begin dan wel op tijd met de voorbereidingen en plan een beetje in welke vakken je gaat volgen zodat je meer keuze hebt als je daadwerkelijk naar het buitenland gaat. Verwacht in ieder geval weinig tot geen hulp van de docenten of examencommissie.