Trage maxtor vast op PIO modus

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-02 15:23
Beste tweakers,

Titel is fout, hij werkt niet optimaal.

Mijn moeder heeft een extreem langzame computer. Ik heb daarom HDtune gedownload en een test gedraaid, en de resultaten waren nogal schokkend :

Afbeeldingslocatie: http://chessspider.no-ip.info/fotoalbum/Overig/HDTune_Benchmark_Maxtor_6E040L0.png Afbeeldingslocatie: http://chessspider.no-ip.info/fotoalbum/Overig/HDTune_Info_Maxtor_6E040L0.png

Als ik kijk bij de IDE controllers draaien de CD/DVD-rom drives mooi op DMA, maar de harde schijf draait op PIO modus.
Toch staat de controller op "DMA, indien beschikbaar".

Toen heb ik de harde schijf op de secundairy controller, op de secundaire kabel (slave) aangesloten, en nu staat hij volgens apparaatbeheer nog steeds op de Primairy kabel ( |:( ) (master), maar wel op UDMA2.
Als ik dan echter weer een benchmark doe krijg ik nogal rare resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://chessspider.no-ip.info/fotoalbum/Overig/HDTune_Benchmark_Maxtor_6E040L0_2.png Afbeeldingslocatie: http://chessspider.no-ip.info/fotoalbum/Overig/HDTune_Info_Maxtor_6E040L0_2.png

De resultaten zijn zoals je ziet al stukken beter, maar nog steeds laat HDtune niet een goede gezonde harde schijf zien. Die droppen die je ziet kwamen ook uit het niets. Ik had geen programma's draaien die veel van de harde schijf vroegen en ook het processor gebruik bleef laag.

Volgens mij is er nog steeds iets dat de harde schijf tegenhoud.

Hebben jullie suggesties?

[ Voor 2% gewijzigd door ChessSpider op 26-12-2007 14:46 . Reden: Foute titel ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:31
30 MB/s komt aardig overeen met de max van IDE/UDMA2. Is je secundaire controller alleen geschikt voor cd/dvd drives etc? (UDMA2). Het kan zijn dat je primaire controller fouten detecteert en daarom lager modus pakt. Probeer de primaire IDE controller eens opnieuw te installeren. De harde schijf zou namelijk in UDMA 5/6 modus moeten draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door asfaloth_arwen op 26-12-2007 14:38 ]

Specs

• ChessSpider
Ik heb de harde schijf aangesloten op de secundaire kabel en daarbij heb ik dan gewisseld tussen de master en de slave aansluiting.

Ik heb de harde schijf nog niet aangesloten op de primaire kabel, want daar staan nu de CD en DVD drivers op. Die draaien allebei op DMA2.

Het moederbord is een MSI MS-6712, met een athlon 2600+ processor.

Sorry ik had die benamingen even omgewisseld, ik zal de post even aanpassen, en daarna proberen om de harde schijf op de primaire controller aan te sluiten.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Wat gebeurt er als je de Primaire en Secundaire controller verwijdert uit apparaatbeheer en dan opnieuw opstart? Windows detecteert deze controllers dan opnieuw als het goed is. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• asfaloth_arwen
Kijk hier even hoe je het beste je hdd's en cd/dvd spul kunt aansluiten. Test eventueel in een andere pc indien mogelijk of andere hardeschijf in dit systeem.

Specs

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

M'n zus heeft een 60GB Maxtor in haar pc zitten die ook enkel nog maar op PIO wil draaien. Best kans dat de jouwe dat gedrag nu ook vertoond, zo te zien is deze schijf ongeveer even oud.

🖥️ | 🚗

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De schijf kan in UDMA2 mode draaien als hij is aangesloten met een 40-aderige IDE kabel ipv. een 80-aderige.

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Je zou ook een probleem met de IDE kabel kunnen uitsluiten door de kabel die nu op de secundaire controller zit, even (met alleen de HD) op de primaire controller te steken, en kijken of de schijf dan wel netjes UDM 5 of 6 doet.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Moederbord drivers zijn wel allemaal fatsoenlijk geïnstalleerd en zo? Misschien eens updaten/opnieuw installeren?

En sowieso inderdaad even opletten wat voor kabels je gebruikt. Misschien sowieso eens een goede 80 aderige kabel ergens vandaan halen om de huidige kabel te vervangen, wie weet is die gewoon niet helemaal lekker.

[ Voor 48% gewijzigd door Orion84 op 26-12-2007 15:02 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Twister336 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 14:56:
De schijf kan in UDMA2 mode draaien als hij is aangesloten met een 40-aderige IDE kabel ipv. een 80-aderige.
Dat is een hele goede mogelijkheid inderdaad. Voor een optische drive is dat niet heel erg, maar hier voor de harddisk (waarschijnlijk) de bottleneck. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• ChessSpider
Ik heb hem nu op de primaire kabel aangesloten, en zowaar hij stond op UDMA6! Bedankt asfaloth_arwen voor de gouden tip :*) !

Echter toen ik een hdtune benchmark ging doen was hij nog steeds niet perfect.

Afbeeldingslocatie: http://chessspider.no-ip.info/fotoalbum/Overig/HDTune_Benchmark_Maxtor_6E040L0_3.png Afbeeldingslocatie: http://chessspider.no-ip.info/fotoalbum/Overig/HDTune_Info_Maxtor_6E040L0_3.png

Zouden die gaten kunnen komen door harde schijf ouderdom? Hij is 4 jaar oud, en dat het een maxtor is zal ook niet echt helpen.

[ Voor 0% gewijzigd door ChessSpider op 26-12-2007 15:17 . Reden: verduidelijking ]

• asfaloth_arwen
Dit is een redelijk normaal beeld, zeker voor enigssinds verouderde hardeschijven, die ook nog eens OS schijf zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door asfaloth_arwen op 26-12-2007 15:16 ]

Specs

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je bedoelt die negatieve pieken? Dat heb je zelfs met een gloedje nieuwe SataII disk ook gewoon hoor. Dat is niet echt iets om je zorgen over te maken volgens mij? Kunnen zelfs gewoon meetfouten zijn, of momenten dat er net ff een ander proces de HD gebruikt tijdens het testen.

[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 26-12-2007 15:16 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Sowieso moet je tijdens het testen eigenlijk amper programma's hebben draaien. Je kan je voorstellen, dat als er andere programma's de harddisk gebruiken, HDTune nooit de maximale prestatie laat zien. Maar dat soort spikes zijn niet ongewoon en in principe niks om je zorgen over te maken. :)

[ Voor 17% gewijzigd door _the_crow_ op 26-12-2007 15:17 ]

• ChessSpider
_the_crow_ schreef op woensdag 26 december 2007 @ 15:16:
Sowieso moet je tijdens het testen eigenlijk amper programma's hebben draaien. Je kan je voorstellen, dat als er andere programma's de harddisk gebruiken, HDTune nooit de maximale prestatie laat zien. Maar dat soort spikes zijn niet ongewoon en in principe niks om je zorgen over te maken. :)
De belangrijkste processen stonden op dat moment uit. Incredimail en Live Messenger had ik bijvoorbeeld uitgeschakeld. Anti-virus stond nog aan maar was niet aan het scannen.
Die gaten heb ik niet op mijn harde schijf, maar ik kan mij goed voorstellen dat het toch een proces was die even wat ruimte nodig had.

Bedankt iedereen :) _/-\o_

Verwijderd

Draai de test nog een keer en kijk of de dip zich op exact dezelfde plek bevindt.

Zo ja: bad sectors in dat gedeelte
Zo nee: achtergrond I/O-activiteit zorgt voor foutieve benchmark resultaten (plaatselijk; andere resultaten kunnen wel prima zijn). Niets aan de hand dus. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 16:05 ]

Pagina: 1