Hallo, ik heb sinds kort een Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA. Er zit naast de SATA power en data ook nog een 2-pins aansluiting. Ik heb geen flauw idee waarvoor hij dient, ik kon er in de documentatie, op google en op fora echt niets zinnigs over vinden. En ik ga er ook liever geen voltmeter aanhangen. Iemand enig idee wat ik met die aansluiting kan? Is het voor een HDD activity LED oid.?
Zijn dat niet gewoon de 2 pins die gebruikt worden voor de jumper om het ding op S-ATA 150 te zetten?
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
als je HD er zo bij ligt zal die het niet lang volhouden
toen je zei twee pins, dacht ik nog aan de oude tijd dat je zelf de ledje voor de activiteit moest aansluiten.
alleen deze aansluiting lijkt toch heel erg op zoiets wat je ook op de DVD/CD-roms hebt om het geluid door te lussen naar je geluidskaart. maar lijkt me sterk dat je zoiets nodig zou hebben voor je HD
Dat kan vanalles zijn, bij een oudere HDD zou ik dat als de debugpoort aangeven, waarlangs in de fabriek de schijf geïnitialiseerd wordt (low-level formatten, evt firmware eerste keer branden). Tegenwoordig lijkt het me simpeler om de nodige stuff mee te programmeren in de controller, zodat geen extra handelingen meer nodig zijn (zou goedkoper moeten zijn).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Dit vond ik elders op tweakers, zouden de jumpers van jou niet dezelfde functie hebben?
[bron]
[afbeelding]
De rood omcirkelde jumper is de enige jumper die op deze schijf aanwezig is. Hij staat nu op SATA150 (SATAI), en als t'ie twee plaatsen naar rechts word verschoven is het SATA300 (SATAII). In dit topic word deze jumper ook wel omschreven als de jumper waarmee je de SATAII functies kunt uitschakelen en inschakelen, zoals staggered spin-up, en ncq. Maxtor noemt het echter de 'SATA 1.5Gb/s MODE SETTING'.
[bron]
[afbeelding]
De rood omcirkelde jumper is de enige jumper die op deze schijf aanwezig is. Hij staat nu op SATA150 (SATAI), en als t'ie twee plaatsen naar rechts word verschoven is het SATA300 (SATAII). In dit topic word deze jumper ook wel omschreven als de jumper waarmee je de SATAII functies kunt uitschakelen en inschakelen, zoals staggered spin-up, en ncq. Maxtor noemt het echter de 'SATA 1.5Gb/s MODE SETTING'.
Dat zat ook op 1 van mijn vorige maxtors. Heb es geprobeerd om er een ledje op aan te sluiten, maar die bleef volgens mij constant branden en bij activity dimde die wat. Misschien te gebruiken als activity led, maar dat lijkt me niet het doel van die aansluiting
Verwijderd
Western Digital is daar volgens mij een tijd terug mee begonnen zodat de sata300 backwards compatible werd met de oude via chipset sata150 hier had men nogal wat problemen mee destijds.Misluct schreef op donderdag 27 december 2007 @ 11:34:
Dit vond ik elders op tweakers, zouden de jumpers van jou niet dezelfde functie hebben?
[bron]
[afbeelding]
Ik denk dat het idd gewoon is voor het omschakelen naar sata150 of 300...
heb je al eens bij hitachi op hun site gekeken ?
(of op het deksel van je hdd ? - meestal staat het er wel op hoor waarvoor die dient, niet altijd met evenveel woorden)
(of op het deksel van je hdd ? - meestal staat het er wel op hoor waarvoor die dient, niet altijd met evenveel woorden)
Het is idd de foto uit de 4e post. Ik denk niet dat het een jumper is want er zit geen jumpercapje oid. bij.
Ik vind die aansluiting niet terug op deze tekening
http://www.hitachigst.com...7k500/7k500eis_serial.htm
[ Voor 3% gewijzigd door Misluct op 27-12-2007 12:47 ]
Het gaat om een ander model zonder molex-aansluiting.Misluct schreef op donderdag 27 december 2007 @ 12:47:
Ik vind die aansluiting niet terug op deze tekening
Ik kom de aansluiting wel tegen op de tekening in dit document maar wat het precies doet kan ik ook zo 1 2 3 niet terugvinden in het document. http://www.hitachigst.com...0_Specifications-v1.2.pdf
"And As A Finishing Touch... God Created The Dutch"
Heb je al contact gezocht met Hitachi? Als iemand het met zekerheid kan zeggen zijn zij het wel.
Ik denk aan een HDD-activity lead. Ik ken het van mn oude Maxtor's (ik meen DM9). Deze hadden ook precies zo'n connector, waarvan 1 pin spanningsschommelingen gaf bij activiteit. Echter was het voltage hoog bij geen activiteit en laag bij activiteit. Door die pin als minpool te gebruiken en er een LED tussen te hangen op 5V, kreeg ik een activity LED.
Ik denk aan een HDD-activity lead. Ik ken het van mn oude Maxtor's (ik meen DM9). Deze hadden ook precies zo'n connector, waarvan 1 pin spanningsschommelingen gaf bij activiteit. Echter was het voltage hoog bij geen activiteit en laag bij activiteit. Door die pin als minpool te gebruiken en er een LED tussen te hangen op 5V, kreeg ik een activity LED.
Ja, ik heb gemaild maar na 2 dagen nog geen antwoord
Mss ook kerst aan het vieren?Tha Ra schreef op zondag 30 december 2007 @ 16:02:
Ja, ik heb gemaild maar na 2 dagen nog geen antwoord
Volgens mij is op 30 december kerstmis allang voorbij
AFAIK biedt hitachi geen dergelijke jumpers. SATA 300 is de standaard via een soort autodetect. Met de feature tool schijn je het vervolgens op 150 te kunnen forceren.Misluct schreef op donderdag 27 december 2007 @ 11:34:
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Pagina: 1