Coax naar Optical

Pagina: 1
Acties:
  • 2.882 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:40
Ik heb een PS3 met SPDIF (optische digitale audio-uitgang) aangesloten op mijn Philips HTS3357 Home Cinema systeem, die alleen een digitale coaxiale ingang heeft.

Hiervoor heb ik een converter gebruikt, namelijk de Optisch/Coax Converter. De beschrijving op het doosje geeft aan: Ideal for the S/PDIF signal conversion from optical to coaxial. Accepts TOSLINK (optical) digital input and provides RCA output. Useful for connecting a TV Game or sound card with optical digital output to a speaker system with coaxial input.

De kabel die ik gebruik van de PS3 naar de converter is een Toslink optische digitale kabel (lengte 5 meter). De kabel van de converter naar mijn home cinema system is een digitale coax audiokabel (2,5 meter).

Afijn, als ik het home cinema set op AUX zet, en de PS3 aan (film of spel) heb ik geen geluid. Bij de PS3 heb ik als uitvoer ingesteld dat het via SPDIF gaat. Waar gaat het hier fout en/of waar kan het aan liggen?

Ik heb al het tegenovergestelde geprobeerd (de converter van Coax out naar Optical in), maar dat was mijn inziens de verkeerde converter, nu heb ik wel de goede. Kabels zijn nieuw en apparatuur werkt verder goed.

Heeft er iemand een idee waar het aan kan liggen dat ik helemaal geen geluid krijg? Doel is natuurlijk om via de PS3 over de home cinema ook surround (5.1 DTS) te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 07:35
Volgens mij gaat dat niet omdat de PS3 gebruikt maakt van gecodeerd uitput

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
En dat valt niet op te lossen? Behalve door een externe blu ray speler die wel een coaxiale digitale output heeft zodat die direct op het home cinema set kan (en de games zonder 5.1 voor lief nemen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:02
Ad Hox schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 18:33:
En dat valt niet op te lossen? Behalve door een externe blu ray speler die wel een coaxiale digitale output heeft zodat die direct op het home cinema set kan (en de games zonder 5.1 voor lief nemen)?
Een versterker met optische in nemen ;)
Of als je versterker maar 1 optische input heeft kun je ook een "splitter" halen waarbij je dus meerdere optische apparaten op 1 poort laat uit komen (maar 1 apparaat tegelijk gebruiken ;) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
Jammer dat mijn oplossing niet werkt, scheelt me namelijk een hoop in €. Ik vraag me af waar het probleem trouwens ligt, verkeerde signalen die worden doorgestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Dit zou natuurlijk gewoon moeten werken op apparaten die zich aan de standaarden houden en kabels zonder kabelbreuken.
Test eerst dan 'ns even of dat opto->coax convertertje wel werkt met andere apparaten (wellicht dat jouw PC een coax input of een Toslink output heeft).
Domme vraag maar heeft het convertertje wel stroom, ik zie daar niks over op die site van Kabelhuis staan?

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 16:44
Waarschijnlijk kan die home cinema set geen dolby digital of dts decoderen vanaf een externe bron, enkel vanaf de eigen dvd speler. De digitale ingang is dan enkel voor stereo, zoals ze vroeger altijd waren. Dat is dus niet op te lossen met een verloopje. Ook niet met een bluray speler met coaxiale output. En ook niet met een speler met een eigen decoder, want je hebt ook geen analoge 5.1 ingang op de set zitten. Homecinema setjes zijn wat dat betreft ook extreem beroerd. Je kunt er dvd's mee afspelen en nog een enkele stereo bron op aansluiten en verder niks.

[ Voor 37% gewijzigd door ShittyOldMan op 26-12-2007 15:42 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
Erik Jan schreef op woensdag 26 december 2007 @ 15:39:
Dit zou natuurlijk gewoon moeten werken op apparaten die zich aan de standaarden houden en kabels zonder kabelbreuken.
Test eerst dan 'ns even of dat opto->coax convertertje wel werkt met andere apparaten (wellicht dat jouw PC een coax input of een Toslink output heeft).
Domme vraag maar heeft het convertertje wel stroom, ik zie daar niks over op die site van Kabelhuis staan?
Hij heeft stroom. Ik zal eens kijken of ik hem kan testen met de PC. Denk dat inderdaad mijn setje te beperkt is. Ik heb hem vooral ook voor het design aangeschaft, maar ik vind het toch vreemd dat die coax verder niet werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ad Hox op 26-12-2007 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ad Hox schreef op woensdag 26 december 2007 @ 21:15:
[...]

Hij heeft stroom. Ik zal eens kijken of ik hem kan testen met de PC. Denk dat inderdaad mijn setje te beperkt is. Ik heb hem vooral ook voor het design aangeschaft, maar ik vind het toch vreemd dat die coax verder niet werkt.
heb je geen ander apparaat ( PC, DVD speler etc ) wat een SPDIF signaal kan produceren?

beetje PC met PowerDVD oid kan wel SPDIF passtrough doen.. alleen tja :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
Ik heb een extern Creative kastje waar een optical in en coaxial out opzit. Maar vaag dat er dan zo'n converter bestaat van optisch > coax terwijl het helemaal niet werkt :P Kabels werken wel allemaal gewoon. Ik wil gewoon graag het geluid van mijn PS3 over de boxen van mijn (blijkbaar crappy) home cinema system hebben in 5.1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 08:59
Heb je wel op je versterker aangegeven dat de AUX gekoppeld is aan de S/PDIF-ingang, en dat 'ie dus niet nog op de normale tulp-ingang staat?

Edit:
Volgens de handleiding zou een paar keer drukken op AUX/DI op de afstandsbediening voldoende moeten zijn.

[ Voor 87% gewijzigd door Marco op 31-12-2007 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 16:44
Check dan wel eerst in de handleiding ofzo of die set dolby digital kan decoderen vanaf de externe ingang en niet enkel vanaf de interne dvd speler. Als dat niet kan heb je namelijk niks aan al die converters en gaat het hoe dan ook niet lukken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien moet je eens naar kraades in "Probleem met convertor optisch --> coax" kijken, gaat namelijk om het zelfde kastje :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
Marco schreef op maandag 31 december 2007 @ 16:30:
Heb je wel op je versterker aangegeven dat de AUX gekoppeld is aan de S/PDIF-ingang, en dat 'ie dus niet nog op de normale tulp-ingang staat?

Edit:
Volgens de handleiding zou een paar keer drukken op AUX/DI op de afstandsbediening voldoende moeten zijn.
Dit is de oplossing! Ik hoor trouwens bij mijn PS3 de kliktoon niet bij het selecteren van items (of heel sporadisch ieder geval). Daardoor dacht ik dus dat hij het nog niet deed. Maar bij films en mp3's gaat het gewoon helemaal goed. 5.1 digital werkt perfect i.c.m. Blu Ray. Games nog niet geprobeerd maar die heb ik ook niet :P

Edit: bij het selecteren van DTS zet hij dat ook netjes in het display van de versterker.

[ Voor 6% gewijzigd door Ad Hox op 04-01-2008 22:30 ]

Pagina: 1