Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[2e hands] Auto kopen, waar op te letten?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.085 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
geachte mede tweakers, ik heb een paar dagen geleden mijn rijbewijs gehaald. Nu ben ik op zoek naar een leuk autotje.

Mijn oog valt al snel op een Opel astra van 1998 t/m 2002 het liefste 5 deurs en sport versie (1.6)

Ik had al door dat ik niet in mijn uppie een auto moet gaan kopen maar een oom ofzo mee moet vragen.Maar dan nog, op wat voor zaken moet ik letten bij de koop?

Ik ben volledig newbie en mijn moeder rijdt geen auto dus tis een beetje moeilijk om wat meer te weten te komen. En kan ook proberen af te dingen, doen de meeste dat of? etc

Tips alsjeblieft, bedankt en prettige feestdagen _/-\o_

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:47

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Zoals altijd hé...

KM stand, leeftijd, of hij al krokant is of niet... doe een testrit.. en dan bedoel ik niet 100 meter rond de garage, ga eens de autostrade op, laat je stuur eens los, gaat hij mooi rechtdoor of niet?
Reageert de gas/rem/koppeling nog goed...

En moest je niet kunnen afdingen, kan je waarschijnlijk wel wat [meer?] garantie bijkrijgen.

De Nederbelg !

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Iemand meenemen die er ECHT verstand van heeft is natuurlijk handig, helemaal als de wagen nog op de brug kan/mag.

Maar het kan geen kwaad om een ANWB- of Dekra aankoopkeuring te laten doen: dat kost wel een paar centen (ergens rond de 120-170 euro meen ik), maar dan weet je in ieder geval wat er wel/niet aan mankeert.

Een APK zegt alleen wat over de algemene veiligheid e.d., maar niet of de compressie van cylinder 1 ver buiten de marges valt om maar wat te noemen.
Natuurlijk is zo'n aankoopkeuring schier onbetaalbaar & onpraktisch om bij elke auto die je leuk vindt te laten doen, maar als je denkt 'de ware' gevonden te hebben, zeker aanrader.

Wat afdingen betreft: zelf ben ik daar geen groot fan van (heb zelf een bedrijf, en als mensen dat bij mij proberen heb ik zoiets van 'we staan toch niet op de Zwarte Markt ofzo?' :P), maar je kunt altijd een bod uitbrengen als de prijs niet helemaal markt-conform is (zie je snel genoeg als vergelijkbare wagens elders goedkoper zijn).

Verder, laat je niet gek maken, overhaast niks, en trap niet in antwoorden als "ach, dat rare geluidje bij 50 km/u maakt niks uit, is een kleinigheid"; als het namelijk echt een kleinigheidje zou zijn, hadden ze het al verholpen :+

Oh, en vraag of er een NAP-pas met km-standen is; zo niet, dan is er waarschijnlijk wel mee gesjoemeld

[ Voor 4% gewijzigd door 3dfx op 25-12-2007 13:58 . Reden: nap ]

Verwijderd

Dat laatste is ook weer een beetje té. Als er geen NAP op zit weet je simpelweg nooit zeker of hij klopt, het is niet zo dat er in princpe altijd teruggedraaid wordt als er geen NAP is. Focus je overigens niet teveel op tellerstanden. Het is niet het allerbelangrijkste in de wereld en zeker niet als hij (verrassend) laag is. Liever een auto die elk levensjaar gemiddeld 20k gereden heeft dan een auto van 10 jaar oud met maar 50k op de teller. Dan weet je namelijk zeker dat het ding als boodschappenauto gebruikt is en dus nooit warmgereden is.
Struin tijdens het oriënteren een beetje de verschillende merkforums af zodat je een idee krijgt van wat de bekende gebreken bij verschillende merken en types zijn. Daar heb je dan tijdens het bezichtigen/proefrijden weer wat aan.

Voor wat betreft het proefrijden zelf: probeer inderdaad verschillende stukken te rijden (naast stad ook even de snelweg of autoweg op om te kijken of er geen gekke trillingen bij hoge snelheden in zitten). Ook even flink op de rem gaan staan en kijken of het stuur recht blijft staan. Voel voordat je instapt voor een proefrit even of de motorkap warm is. Als dat zo is (en de auto is niet net terug van de vorige proefrit) hebben ze hem waarschijnlijk gestart en laten draaien voordat je binnenkwam en weet je dus niet hoe de motor koud start. Hoeft niet meteen te betekenen dat het een prutauto is, maar teken niks voordat je hem ook even koud hebt gestart.

En neem uiteraard iemand mee. Het liefst iemand met verstand van auto's, maar als dat niet lukt is een willekeurige andere (volwassene, ervaren met auto's) ook al een hele hulp. Met z'n tweeën zie je altijd meer en iemand die al in meer auto's gereden heeft, herkent ongewone piepjes en kraakjes sneller dan jij.

Edit: en hoe vervelend het ook is, afdingen hoort er een beetje bij, zeker op de particuliere markt. Iemand meenemen die de onderhandelingen voor jou doet is overigens helemaal niet vreemd. Maar probeer het wel, meestal wordt er in de vraagprijs rekening mee gehouden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2007 15:43 ]

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:50

Meneer aard

Porsche rulez!

Als je een Dekra/Anwb keuring wilt is dat allemaal prima enkel behandelen ze iedere auto als hetzelfde. Dus met dezelfde aantal punten. Komt allemaal wel met elkaar in overeen stemming enkel heeft ieder type, met name de wat exotische merken die je niet veel tegen komt hun eigen kwaaltjes.

Daarom gewoon iemand mee nemen die daar verstand van heeft, van dat type auto die gewoon ook weet waar die zo moet kijken.

Het is slim om van te voren even op de rdw site te kijken en het kenteken op te vragen (keuring/invoer etc). Altijd handig en e hebt iets te vragen als het onduidelijk is.

Bezichtiging van de auto:
-Rond de auto lopen, kijken naar de lijnen deuken en krassen. Let ook op bij wielkasten e.d. naar rotte stukken.
-Als je er zeker van wilt zijn hoe de onderkant er uit ziet kun je een krik meenemen en onder de auto liggen (of op een brug zetten)
-Banden slijtage, rechte afgesleten, speling wiellagers etc
-Werking van de verlichting

Interieur:
-Alle elec. opties werken? Test ze ook daadwerkelijk, druk gewoon op ieder knopje etc etc (stoelverstelling, verlichting)
-Staat van het interieur
-KM stand controle

Onder de motorkap:
-Alles iets te schoon voor je idee? kan duiden op een lekkage..
-Controlleer het koelvloeistof peil + de kleur (bruine vlekken duid op olie = lekke warmte wisselaar of koppakking)
-Controleer de olie, netjes van kleur en geen sludge (witte drab etc)
-Algehele staat van de motor

De proefrit:
Rustig wegrijden en de motor tijd gunnen om op temperatuur te komen, heeft toch wel zeker 15-20 km nodig voordat de olie temp netjes is. Je kunt dan ook wat hogere toerentallen opzoeken om te kijken of ie netjes loopt, niet inhoud e.d.

Op een rechte weg (industrie gebied ofsow) even acceleren en het stuur losjes vast houden (zo kun je bij nood toch ingrijpen) en goed stevig doorremen. Remt ie mooi rechtdoor? Dan is er niks aan de hand.
Ook een controle tijdens de proefrit, gewoon de auto even aan de kant zetten op een parking en ff kijken bij de motor op lekkages e.d.
Ook geen rare rammels en kraken (uitlaat, schokdempers etc).

Na de proefrit:
-Controle van de boekjes, onderhoud, distributie riem, etc etc
-Daarna de conclusie trekken of je de auto wilt, teveel gebreken..Rechts omkeert en volgende bekijken. Is soms best hard maar een auto koop je met je verstand al maakt liefde blind

Ben je het over eens gekomen met de prijs kun je naar het postkantoor om de auto over te laten schrijven (10 euro meende ik zo) en een verzekering te regelen.

Succes.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Arsenius
  • Niet online
hoelang duurt het ongeveer als ik tot koop over ga en het rijklaar maken incl. verzekering e.d ?kan dat binnen 2 dagen of waar moet ik op rekenen?

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:34
Ligt eraan of je hem bij een dealer koopt of particulier. Bij een dealer moet je rekenen op een weekje als ze hem nog rijklaar moeten maken. Particulier mag je hem direct meenemen. Wel ff zorgen dat die verzekerd is! Dus ff tussenpersoon bellen of verzekeringsmaatschappij. Als je dit alvast van tevoren doet is het daarna alleen een kwestie van kenteken doorgeven (en meldcode denk ik).

En over het afdingen bij een dealer, zeker doen! Ze bieden hem standaard (veel) te hoog aan. Maar ook een particulier vraagt meer dan dat hij ervoor wil hebben. Bij het inruilen van mijn auto scheelde het tussen de ene en de andere dealer dik €1000,-. Inruil 10 jaar oude starlet aankoop nieuwe seat ibiza.

Ga ook niet met één astra rijden, maar ga meerdere dealers langs en ga met meerdere rijden. Dan merk je ook verschillen. Laat ook meerdere facturen maken, kan je altijd nog bij een concurrent laten zien wat een vergelijkbare kost bij de concurrent. Anders loop je het risico dat je er vanuit gaat dat dat geluidje wat je hoort standaard is bij die auto wat die misschien niet is.

Oh ja en astra. Om de 60.000km een nieuwe distributieriem en WATERPOMP!!!. Gaat vaak fout met die auto's en kost bij de dealer toch zo'n €500,-.

[ Voor 53% gewijzigd door silencedead op 25-12-2007 16:59 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Als je een bepaalde auto op het oog hebt, zoek dan van tevoren uit wat de typische dingen zijn waar dit model auto vaak op kapot gaat of problemen mee heeft.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Niet om reclame te maken, maar als je een Astra zoekt en je wilt er alles over weten registreer je dan even op www.opel-forum.nl. Daar zitten échte kenners die alle goede en slechte punten van Opels weten.

De 1.6 die je zoekt, wordt dat de 'gewone' (8V)? Of de 16V? De 16V zou ik toch eigenlijk wel aanraden. Met een 8V kom je met inhalen net wat power te kort.

Waar je, volgens mij weet het niet 100% zeker, op moet letten is (zoals elke Opel) roest. Ze willen nog wel eens wat plekjes hebben bij de kokerbalken.

Succes met je keuze ;) ! Ik vind het echt prachtige auto's en rijden erg lekker :)

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 17:09:
............ en rijden erg lekker :)
Heb je uberhaupt ooit in iets anders gereden dan een opel?
Zal wel niet, want anders had je geweten dat zo'n beetje elk merk toch echt wel fijner rijd dan opel. :')
Ik spreek uit ervaring: harde stoelen en matige rijpositie, vervelende wegligging, alle motoren onder de 2.0 zijn niet vooruit te branden, en zo gauw je ietsje te vlot door een bochtje gaat dan heb je een probleem want voor je het weet sta je bijna achterstevoren.

Kortom ik zou niemand een opel aanraden, qua betrouwbaarheid, comfort, sportiviteit en design zijn er imho tig andere merken tevinden die daarin uitblinken.
Dus ik zou de TS willen adviseren om wat verder te kijken naar iets echt leuks op wielen en pas een opel astra te gaan rijden als je 60 wordt. :+

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Arsenius schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 16:45:
hoelang duurt het ongeveer als ik tot koop over ga en het rijklaar maken incl. verzekering e.d ?kan dat binnen 2 dagen of waar moet ik op rekenen?
Ik ben bij mijn eerste autotje zo'n werkweek bezig geweest (ma-vrij). Dat was dus verzekering regelen, contract garage, garage auto laten keuren, wachten op nummerplaat (post), ..

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:50

Meneer aard

Porsche rulez!

Arsenius schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 16:45:
Overschrijven particulier is binnen 30 min gereden. Vaak kun je ook nog een dag verzekering afsluiten zodat je de auto over de weg kunt transporteren naar je huis.

Zlef ben ik 1,5 week bezig geweest omdat de verzkering moeilijk doet, houd dat ook in de gaten. Dat de verzekering moeilijk kan gaan doen ivm leeftijd + type auto.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Specht schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 18:49:
[...]

Heb je uberhaupt ooit in iets anders gereden dan een opel?
Zal wel niet, want anders had je geweten dat zo'n beetje elk merk toch echt wel fijner rijd dan opel. :')
Ik spreek uit ervaring: harde stoelen en matige rijpositie, vervelende wegligging, alle motoren onder de 2.0 zijn niet vooruit te branden, en zo gauw je ietsje te vlot door een bochtje gaat dan heb je een probleem want voor je het weet sta je bijna achterstevoren.

Kortom ik zou niemand een opel aanraden, qua betrouwbaarheid, comfort, sportiviteit en design zijn er imho tig andere merken tevinden die daarin uitblinken.
Dus ik zou de TS willen adviseren om wat verder te kijken naar iets echt leuks op wielen en pas een opel astra te gaan rijden als je 60 wordt. :+
Jazeker wel ;). Ik heb wel eens gereden in een Golf, en dat vond ik pas een bagger auto. Ongelofelijk harde/rare rem, kon niet fatsoenlijk zitten. Ook wel eens gereden in een Peugeot 206, hele irritante pedalen heeft die (ik zat tegen het mechanisme te trappen) en een irritante klokkenwinkel. En nog maar niet te spreken over de versnellingsbak....

Met de stoelen ben ik half met je eens. De sport, waar de TS naar op zoek is, heeft wel lekker stoelen en veel steun waar het aan mist in de normale uitvoeringen.

Qua wegligging ook niet, ik vind hem lekker rijden en je voelt wat hij gaat doen. En achterstevoren heb ik nog niet gestaan, het is ook geen 'ik wil zo hard mogelijk door de bocht' auto ;).

En tja, over betrouwbaarheid kan je eeuwig discusseren. Mijn vader rijdt al meer dan 25 jaar Opel, en heeft nog nooit, echt nooit, rare klachten gehad. Dat ligt er maar net aan van wie de auto is geweest.

Ik ben Opel-minded, maar het niet zo dat ik Opel de hemel in wil prijzen. Ze maken, vind ik, goede en mooie auto's maar laten ook wel steekjes liggen ;).

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 21:32
Wat ik zelf altijd doe is in elk geval van te voren eerst met Google zoeken of er toevallig een forum is van dat soort auto. Of eventueel het merk van de auto. Jezelf daar registreren (tenzij dat niet hoeft), en even de zoekfunctie gebruiken, vaak is er op zo'n forum ook nog aparte fora voor de verschillende modellen. hier kun je vaak ook weer een topic vinden met wat je zoal kunt tegen komen.
Mocht je het niet kunnen strart je gewoon netjes een topic, en omdat ze waarschijnlijk allemaal helemaal gek zijn van hun merk zullen ze je vast helpen. ;)

Als ik het allemaal gezien heb ga ik kijken naar de auto en vraag ik de eigenaar gewoon uit. Verder breng ik natuurlijk een achterlijk laag bod uit. Vaak vinden ze dat niet leuk, echter heb ik ook zó vaak van die jochies gehad die maar bleven zeiken over de prijs, en heel de auto afzeiken, dat ik die tactiek gewoon zelf ook maar toe pas. :p

Nee, dit doe ik pas als ik het eigenlijk toch al niet zie zitten. Als de auto (en de eigenaar) me aanstaat komen we er altijd wel uit.

Verder ga ik er gewoon alleen naar toe. Soms kom ik nog een keer terug en neem ik mijn vriendin mee. :p Maar dit gebeurd alleen bij auto's waar ik een goed gevoel bij heb.

[ Voor 36% gewijzigd door eX0duS op 25-12-2007 19:41 ]

• Tofu
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 19:02:[...]Ook wel eens gereden in een Peugeot 206, hele irritante pedalen heeft die (ik zat tegen het mechanisme te trappen) en een irritante klokkenwinkel. En nog maar niet te spreken over de versnellingsbak....
Waaw.. dat zal dan wel een brakke Peugeot geweest zijn hoor.. ik zou de mijne voor niet meer kwijt willen hoor. Je voelt gewoon dat zo'n bakje gemaakt is om rally's mee te rijden :9

Verwijderd

Was een Peugeot 206SW GTI (wel de diesel helaas :P). Maar als ik normaal de koppeling in ging trappen, kwam ik gewoon tegen het pedaal zeg maar (niet het opzetstukje). En die versnellingsbak, wat is de raar van opzet, maar dat kan ook gewenning zijn :P

• Tofu
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 20:16:
Was een Peugeot 206SW GTI (wel de diesel helaas :P). Maar als ik normaal de koppeling in ging trappen, kwam ik gewoon tegen het pedaal zeg maar (niet het opzetstukje). En die versnellingsbak, wat is de raar van opzet, maar dat kan ook gewenning zijn :P
Je kruipt dus al helemaal terug, en geeft toe dat het aan jezelf lag :+.
Ik rijd met een "gewoon" 1.4 benzine. De koppelingspedaal vond ik in het begin bijvoorbeeld ook wat vreemd, maargoed, dat went dus wel idd 8)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:18
eX0duS schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 19:35:
Wat ik zelf altijd doe is in elk geval van te voren eerst met Google zoeken of er toevallig een forum is van dat soort auto. Of eventueel het merk van de auto. Jezelf daar registreren (tenzij dat niet hoeft), en even de zoekfunctie gebruiken, vaak is er op zo'n forum ook nog aparte fora voor de verschillende modellen. hier kun je vaak ook weer een topic vinden met wat je zoal kunt tegen komen.
Als zo'n merkforum toevallig ook een vraag&aanbod gedeelte heeft zou ik daar trouwens even rondkijken. Mocht er een auto te koop staan van een actieve forumgebruiker (registratiedatum, postcount, etc...) is het misschien geen slecht idee om daar eens serieuzer naar te kijken. Grote kans dat eventuele problemen die er mee geweest zijn ook op dat forum terug te vinden zijn enzo...

Ik heb trouwens een aantal maanden geleden ook voor het eerst een auto gekocht. Bij een merkdealer. Die had 3 dagen nodig voor het afleveren (schoonmaken, APK-keurig, wat kleine dingetjes oplossen). Ik heb via Independer.nl de verzekering geregeld, ik kreeg na het online invullen van alle gegevens direct een voorlopige dekking van 7 dagen in afwachting van de acceptatie...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Arsenius
  • Niet online
klinkt goed van dat independer, die 7 dagen directe verzekering is van independer zelf?

Laten we aannemen dat ik morgen een auto koop en vrijdag is hij rijklaar, dan zou ik wanneer ik thuis ben het kenteken kunnen invoeren bij de offerte en zo verzekerd zijn zodat ik em bijvoorbeeld die vrijdag naar huis kan rijden?

Oh ja kentekenbewijs op mijn naam schrijven, doen ze dat bij de dealer of wat moet ik daar aan doen en hoelang duurt dat voordat dat rond is?

Oh nog iets, zou iemand me kunnen vertellen hoe de koop van zo een auto verloopt. Ik ga naar een occasion dealer ik zie een leuke auto, ga een testritje maken etc etc.

Dan wil ik tot koop overgaan, welke papieren moet ik allemaal ondertekenen en is het normaal/ slim om gelijk te betalen en dat je 'm paar dagen later komt ophalen, of pas betaalt als tie klaarstaat?

thanks.. auto newbie ;(

[ Voor 30% gewijzigd door Arsenius op 26-12-2007 00:53 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Afbeeldingslocatie: http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/images/dhz%20plamuur.jpg
zul je nodig hebben in een opel :+

maar idd de standaard dingen, check bijv. of er geen water of roest bij 't reserve wiel zit. sluit de kofferbak goed (dingen die duiden op schade)

verder is z'n keuring idd wel aan te raden, ze vinden lang niet alles maar wel redelijk wat
check idd de type specifieke dingen, weten liefhebbers vaak wel

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Arsenius schreef op woensdag 26 december 2007 @ 00:41:
klinkt goed van dat independer, die 7 dagen directe verzekering is van independer zelf?

Laten we aannemen dat ik morgen een auto koop en vrijdag is hij rijklaar, dan zou ik wanneer ik thuis ben het kenteken kunnen invoeren bij de offerte en zo verzekerd zijn zodat ik em bijvoorbeeld die vrijdag naar huis kan rijden?

Oh ja kentekenbewijs op mijn naam schrijven, doen ze dat bij de dealer of wat moet ik daar aan doen en hoelang duurt dat voordat dat rond is?

Oh nog iets, zou iemand me kunnen vertellen hoe de koop van zo een auto verloopt. Ik ga naar een occasion dealer ik zie een leuke auto, ga een testritje maken etc etc.

Dan wil ik tot koop overgaan, welke papieren moet ik allemaal ondertekenen en is het normaal/ slim om gelijk te betalen en dat je 'm paar dagen later komt ophalen, of pas betaalt als tie klaarstaat?

thanks.. auto newbie ;(
Overschrijven doe jij bij het postkantoor. (kan ook iemand van de garage voor je doen. En ja hoe het kopen gaat, als je tevreden bent over de auto kan je hem kopen en dan zal de verkoper wel zeggen wat hij doet met afleveren. In overleg met hem doe je dan ook de betaling. Als je afspreekt hem over een week oid op te halen dan is het niet heel ongebruikelijk van te voren te betalen. Zorg wel voor een bewijs hier van. Voor het overschrijven heb jij, omdat je zo'n pasjes rijbewijs hebt, een uitreksel van de gemeente nodig die niet ouder is dan 3 maanden. Deze info is ook op de rdw te vinden.

Btw, vertrouw niet al te blind op independer. Bij mij scheelt de goedkoopste van independer 300 euro per jaar terwijl mijn verzekerings maatschappij ook bij independer bekend is (orion direct).( voor mij positief dus) 300 euro is in mijn geval het dubbele. Scheelt een hoop...

.

• Xander
Arsenius schreef op woensdag 26 december 2007 @ 00:41:
Nee, dat is volgens mij wel via de verzekeraar die je gekozen hebt, met independer als tussenpersoon. Het was ook niet *direct* rond, ik had ongeveer een uurtje na het aanvragen van een voorlopige dekking een sms'je dat de dekking geregeld was binnen...
Arsenius schreef:
Dat kan ja...
Arsenius schreef:
Dat kan in principe bij het postkantoor, maar veel dealers / garages kunnen het zelf ook. Hiervoor moeten ze door de RDW erkend zijn en een over de bevoegheid Tenaamstellen Voertuigbranche beschikken.
Arsenius schreef:

Het enige dat je in principe hoeft te ondertekenen is het een aankoopcontract (vaak standaard bovag-formulier). Let erop dat alle afspraken die je maakt hier op komen te staan. Mocht je bijvoorbeeld afspraken dat er een nieuwe set achterbanden op gelegd wordt, zorg dat dit ook in je koopcontract staat.

Als je de kentekenregistratie door de garage wilt laten regelen zul je hiervoor ook een formulier moeten ondertekenen, waarop je aangeeft akkoord te gaan dat je wegenbelasting mag gaan betalen enzo. ;)
AkroBatik schreef op woensdag 26 december 2007 @ 01:55:
[...]

Voor het overschrijven heb jij, omdat je zo'n pasjes rijbewijs hebt, een uitreksel van de gemeente nodig die niet ouder is dan 3 maanden. Deze info is ook op de rdw te vinden.
Ohja? :? Waarom heb ik in oktober dan zonder enig probleem een auto op mijn naam laten zetten met enkel een pasjes rijbewijs? Wat jij zegt vindt ik ook niet op rdw.nl terug...
Legitimeren

Bij overschrijving van het kentekenbewijs op het postkantoor of voor keuren op een RDW keuringsstation, kunt u zich legitimeren met een origineel:

• geldig Nederlands rijbewijs
Een Nederlands rijbewijs is geldig als het niet langer dan tien jaar geleden is afgegeven
of
• geldig Nederlands paspoort + een recent afschrift (max. 3 maanden oud) van de gegevens uit de "basisadministratie persoonsgegevens" van uw gemeente
Overschrijven bij erkend bedrijf; alléén met rijbewijs
Bij overschrijving van het kentekenbewijs bij een door een RDW erkend voertuigbedrijf dat beschikt over de bevoegdheid Tenaamstellen Voertuigbranche (TV), is alleen een geldig Nederlands rijbewijs toegestaan.
Ik heb zo het idee dat een pasjes-rijbewijs ook gewoon een geldig rijbewijs is? :+
AkroBatik schreef:
Btw, vertrouw niet al te blind op independer. Bij mij scheelt de goedkoopste van independer 300 euro per jaar terwijl mijn verzekerings maatschappij ook bij independer bekend is (orion direct).( voor mij positief dus) 300 euro is in mijn geval het dubbele. Scheelt een hoop...
Strange. Het kiezen van een verzekeraar ging bij mij niet over één nacht ijs en ik heb bij alle verzekeraars die ik via independer gevonden heb en die ik interessant vond ook direct een offerte aangevraagd (mits mogelijk). Geen gekke verschillen gevonden hoor. :)

Zeker dat je je schadevrije jaren e.d. goed hebt ingevoerd, en dat je nu geen collectiviteitskorting krijgt waar independer niets van af weet ofzo?

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Xander schreef op woensdag 26 december 2007 @ 10:50:
[...]

Ohja? :? Waarom heb ik in oktober dan zonder enig probleem een auto op mijn naam laten zetten met enkel een pasjes rijbewijs? Wat jij zegt vindt ik ook niet op rdw.nl terug...

Ik heb zo het idee dat een pasjes-rijbewijs ook gewoon een geldig rijbewijs is? :+
Geen idee hoe dat precies zit. Ik heb mijn brommer verkocht aan iemand met zo'n certificaat op rijbewijspasje ding, en toen werd er gevraagd om een uitreksel, omdat je adres niet op je rijbewijs staat. Op de oude papieren is dat wel het geval. Vandaar dat ik dus dacht dat dat ook met de auto zo was.
Strange. Het kiezen van een verzekeraar ging bij mij niet over één nacht ijs en ik heb bij alle verzekeraars die ik via independer gevonden heb en die ik interessant vond ook direct een offerte aangevraagd (mits mogelijk). Geen gekke verschillen gevonden hoor. :)

Zeker dat je je schadevrije jaren e.d. goed hebt ingevoerd, en dat je nu geen collectiviteitskorting krijgt waar independer niets van af weet ofzo?
Nee, als ik gewoon de standaard offerte mogelijkheid gebruik bij Orion direct kom ik op 300 euro en een beetje. (dat klopt want voor dit bedrag ben ik nu verzekerd) Als ik dan bij Independer ga kijken is de goedkoopste 600 euro. Orion Direct staat niet eens in het lijstje terwijl zij toch ook aan independer gekoppeld zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door AkroBatik op 26-12-2007 21:32 ]

.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik heb 4 jaar een '99 opel astra 1.6 16V gehad (150.000km in gereden). vond het altijd een fijne auto waar ik eigenlijk niks negatiefs over kon verzinnen, liep altijd en nooit geen problemen mee gehad (roest is trouwens onzin bij nieuwere opels, het chassis is volledig verzinkt en 12 jaar garantie op roest)

totdat... ik de overstap maakte naar een Alfa 147. damn! een verschil van dag en nacht! _/-\o_
echt, zo'n astra heeft een wegligging van niks, stoelen van niks, interieur van niks enz. :/

kwa betrouwbaarheid prima zo'n astra maar ik zou echt even verder kijken en proefrijden in andere merken. ik ben iig voorgoed genezen van opel :X

het blijft een persoonlijke mening natuurlijk maar aangezien ik 'vroeger' ook een opel liefhebber was moest ik dit even melden.. er is zoveel meer! :)

• Xander
AkroBatik schreef op woensdag 26 december 2007 @ 13:46:
[...]
Nee, als ik gewoon de standaard offerte mogelijkheid gebruik bij Orion direct kom ik op 300 euro en een beetje. (dat klopt want voor dit bedrag ben ik nu verzekerd) Als ik dan bij Independer ga kijken is de goedkoopste 600 euro. Orion Direct staat niet eens in het lijstje terwijl zij toch ook aan independer gekoppeld zijn.
Typisch. Bij mij is het verschil niet zo schokkend, ik kom bij Orion Direct op €555 uit voor WA+. Ik betaal nu €585 bij Bruns ten Brink (goedkoopste volgens Independer). Verschil van 30 euro per jaar, is iig minder dan 300 euro.

Overigens vind ik het er toch op lijken dat Orion Direct gewoon helemaal geen samenwerking heeft met Independer... :? Deze verzekeraars zie ik in hun FAQ's staan:
ABN AMRO
AEGON
Algemene Zeeuwse
Allianz
ANWB
Avero
AXA Verzekeringen
Axent
Bruns ten Brink
Budgio
Centraal Beheer
Delta Lloyd
EAG
Erasmus
Europeesche Verzekeringen
FBTO
Fortis ASR
Fortis Corparate Insurance
Generali
Goudse
HDI Verzekeringen
Klaverblad
London
National Academic
Nationale Nederlanden
Neerlandia
OHRA
Premio Verzekeringen
Proteq
REAAL Verzekeringen
RVS Verzekeringen
Turien & Co.
Unigarant
Unive
VVAA
VVS Verzekeringen
VVS
Winterthur
ZLM Verzekeringen
Maargoed, gaat een beetje te veel off topic denk ik. Tenzij de TS van plan is om via independer zijn verzekering af te sluiten en zich afvraagt of dit inderdaad wel de voordeligste keus is. ;)

• Arsenius
  • Niet online
alle aspecten die verband houden met een occasion aankoop zijn welkom, verzekeringen dus ook. :)

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Xander schreef op woensdag 26 december 2007 @ 17:56:
[...]

Typisch. Bij mij is het verschil niet zo schokkend, ik kom bij Orion Direct op €555 uit voor WA+. Ik betaal nu €585 bij Bruns ten Brink (goedkoopste volgens Independer). Verschil van 30 euro per jaar, is iig minder dan 300 euro.

Overigens vind ik het er toch op lijken dat Orion Direct gewoon helemaal geen samenwerking heeft met Independer... :? Deze verzekeraars zie ik in hun FAQ's staan:

[...]

Maargoed, gaat een beetje te veel off topic denk ik. Tenzij de TS van plan is om via independer zijn verzekering af te sluiten en zich afvraagt of dit inderdaad wel de voordeligste keus is. ;)
Hmz raar. Ik dacht dat ik toenstraks hem er wel tussen zag staan, kan hem nu ook niet meer vinden.

.

• Arsenius
  • Niet online
Ik ben wezen rondkijken en ik ga voor een budget auto omdat iedereen om me heen zegt dat ik gewoon goeiekope bak moet nemen en dat je dan gewoon zorgenloos dat ding overal kan wegzetten en je niet druk hoeft te maken over deuken en andere gedoe..

Ik heb mijn oog laten vallen op een Citroën Xantia uit 95.. 1.8 voor 1000 euro.. Hij heeft geen roest voor zover ik kan zien, alleen de uitlaat is wat roestig.. Ik ga maandag proefritje maken.

Iemand ervaring met die dingen of gewoon in het algemeen waar ik op moet letten? Hij heeft btw 177.000 km gereden.. 1 maand garantie er nog bij. Er zit startonderbreker op radio/cd speler nog in.. afstandsbediening in de slutel etc Tis niet gek voor dat geld.. Maar ja. Iemand tips?

• silencedead
Als je voor €1000,- euro een auto gaat kopen, zou ik een jap kopen en zeker geen fransoos/italiaan. Het is niet voor niks dat die dingen nog maar €1000,- opbrengen.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Xantia zijn prima Auto's, op het Xantia forum staan wel aankoop tips

Heb 3 fransosen, 1 jap en nu 1 italiaan gehad, en met de jap had ik de meeste problemen ;)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
De astra G.... plaatwerk is, behalve door schade, geen issue meer. Motorisch zijn de 1.6jes niet echt spannend. Check wel koppakking gedaan of niet. Distributieriem gaat bijna op de klok op de 70k. Heb je er een met airco voel dan op de matten achter de middentunnel of het daar vochtig is of niet.

Verder normale check 2e hands auto.

Xantia. zoals bij alle oude citroentjes, check heel goed de vering.

[ Voor 9% gewijzigd door Wijnands op 05-01-2008 18:41 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Tja grote auto die Xantia met evenredige running costs. (onderhoud/wegenbelasting/verzekering) Ik zou eerder naar het type auto kijken waar je mee bezig was (dus een zx als je naar citroen kijkt). Ik vind het wel verstandig van je om voor een oudere auto te kijken en op die manier geld over te houden voor eventueel onderhoud.

.

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 07:58
Wat is je budget? Je kunt namelijk ook voor een wat "beter" merk gaan en dan een oude bak met niet al te veel km's. Kijk eens bij een Benz of een BMW. Je hebt dan wel iets betrouwbaarders :) Het rijdt overigens ook iets beter dan een Astra en een Xantia :D

[ Voor 14% gewijzigd door flo_ op 05-01-2008 20:04 ]

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

flo_ schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 20:00:
Wat is je budget? Je kunt namelijk ook voor een wat "beter" merk gaan en dan een oude bak met niet al te veel km's. Kijk eens bij een Benz of een BMW. Je hebt dan wel iets betrouwbaarders :) Het rijdt overigens ook iets beter dan een Astra en een Xantia :D
Probleem is dat BMW's in die prijsklasse voornamelijk wordt bereden door jongeren die als dolle dwazen rijden, en nog niet erg goed met de auto overweg kunnen.

Ik zou nooit zo'n auto kopen 2de hands in die prijscategorie. Net als Civics, calibra's, golfjes etc etc.

Ik zou meer kijken naar een s40, 156, astra, vectra, focus etc.

• flo_
Bartjuh schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 20:14:
[...]

Probleem is dat BMW's in die prijsklasse voornamelijk wordt bereden door jongeren die als dolle dwazen rijden, en nog niet erg goed met de auto overweg kunnen.
Tja, maar er zijn ook genoeg dolle dwazen die in astra's etc. rijden. Maar niet iedereen hoeft zo te zijn. Het zijn gewoon goede auto's die een paar ton kunnen halen zonder problemen. Als je zo'n goedkope astra of xantia haalt, dan is de kans een stuk groter dan je binnenkort naar de garage kunt.

Astra's, xantia's en al die andere goedkope autootjes worden toch ook niet met alle zorg bereden. Die autootjes kunnen daar ook helemaal niet tegen. Een Benz of een BMW daarentegen heeft daar geen problemen mee. Het is maar net hoe je het bekijkt hè...

[ Voor 17% gewijzigd door flo_ op 05-01-2008 20:38 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
Oudere bmw 3 serie kan nog een hele goede auto zijn. Denk alleen dat je als beginnend bestuurder goedkoper uit bent als je een astra 1.6 verzekerd. Zal in de wegenbelasting ook wel iets schelen, mercedes en bmw is allemaal niet licht.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• flo_
Wijnands schreef op zondag 06 januari 2008 @ 13:33:
Oudere bmw 3 serie kan nog een hele goede auto zijn. Denk alleen dat je als beginnend bestuurder goedkoper uit bent als je een astra 1.6 verzekerd. Zal in de wegenbelasting ook wel iets schelen, mercedes en bmw is allemaal niet licht.
Ja, en dat scheelt misschien een paar honderd euro (misschien 3 of 4). Maar zodra je dus naar de garage moet als er wat is, dan ben je dat geld alweer kwijt.

• Saab
  • Laatst online: 06-10 16:59
[quote]AkroBatik schreef op woensdag 26 december 2007 @ 13:46:
[...]

Geen idee hoe dat precies zit. Ik heb mijn brommer verkocht aan iemand met zo'n certificaat op rijbewijspasje ding, en toen werd er gevraagd om een uitreksel, omdat je adres niet op je rijbewijs staat. Op de oude papieren is dat wel het geval. Vandaar dat ik dus dacht dat dat ook met de auto zo was.

[...]

Brommer is geen auto. Je hebt toch ook geen rijbewijs nodig voor een brommert? dat is toch een Brommer certificaat.

Ik zou verder nooit maar dan ook nooit een Opel kopen, dan pak ik wel de bus ofzo...brrr

Ik heb ooit eens voor 400 euro, jaja, 400 euro een mooie Saab 900 2.0 gekocht. Buitenkant was oke, klein plekje bij het linkerachterspatbord. Interieur ook nog ok, fijn comfort, plenty of space. Paar maanden later kreeg ik bij inruil er 500 euro ervoor terug!

Misschien ideetje? Maar ik ben niet geheel onpartijdig uiteraard. 8)

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 15:16
flo_ schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:44:
[...]
Ja, en dat scheelt misschien een paar honderd euro (misschien 3 of 4). Maar zodra je dus naar de garage moet als er wat is, dan ben je dat geld alweer kwijt.
Maar met een BMW moet je ook naar de garage, en die rekenen ook belachelijk veel voor onderdelen en uurloon... Ik zou alleen een bmw nemen als je een goede NIET-bmw garage kent of zelf veel verstand er van hebt.

• Arsenius
  • Niet online
okay ik heb mijn budget wat uitgerekt. Een mogelijkheid is nog een mitsubishi carisma 1.6 ( geen electrische ramen enzo is wel klote en ook slechte stoelen mijns inziens, zit niet lekker)..

En er staat nog een Seat Cordoba 1.4 met 140.000 op de teller en hij weegt maar 950 kg! Is wel lekker voor de wegenbelasting..

Wa denken jullie?oh en die seat kost 2700 euro.. die Xantia 1000 euro en die mitsubishi 2600 euro..

Ik neig naar die Seat.. Het interieur is niet zo mooi maar je hebt stoelhoezen en dergelijke.. En er wordt gezegd dat het motortje best pittig presteert.. Ook omdat hij niet zoveel weegt.. hij's van 98..

Seat:

Afbeeldingslocatie: http://pictures.autotrader.nl/servlet/media?id=38059542

mitsubishi:

Afbeeldingslocatie: http://pictures.autotrader.nl/servlet/media?id=38464414

Met een paar nieuwe velgen kan die Seat best sportief worden dacht ik zo.. ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Arsenius op 07-01-2008 17:39 ]

• Bertus
  • Niet online
Ik heb nog een mooie Lancia Delta HPE van 98 te koop voor je :P

Heeft ook een computer!

• Saab
Die Carisma is natuurlijk spuuglelijk, je bent 18 ofzo? Dat is een auto voor je opa, of je moet bewust in een imagoloze auto willen rondrijden.

Pak dan die Lancia, of idd een Alfa.

In z'n algemeenheid moet je gewoon altijd goed onderzoek doen naar wat je precies gaat kopen. Kijk gewoon eens bijv op autoweek, daar staan betrouwbare, mi, testresultaten van veel merken en types, met daarbij ook vaak kanttekeningen per bouwjaar. Je hebt best vaak dat een type van een jaar nieuwer minder is dan ervoor, hoe gek dat ook klinkt.

als je dan gaat proefrijden, neem iemand mee die er verstand van heeft, ECHT verstand. En doe de algemene testjes. Voel aan de motorkap of ie niet al warm is. Kijk of er geen blauwe of witte rook uit de uitlaat komt, behalve normale condens.

Rem eens flink, stuur eens flink(ophanging), of verlichting en de rest van het elektrisch het goed doet, kijk onder de matten, in de kofferbak enz enz.
Bij een tweedehands auto zul je altijd wel iets aantreffen, maar wees er op bedacht dat bepaalde zaken fors in de papieren kunnen lopen.

succes, maar die Carisma laten staan he. dat ding noemen ze dan nog Carisma ook, echt japanse humor

• Arsenius
  • Niet online
moet je eens opletten wat 17 inch velgen + banden doen onder zo een mitsubishi.. Ik vind de lijn wel mooi, je moet hem natuurlijk zelf opfleuren.. Ik hoef echt geen super image auto zoals een vw golf, alfa, peugot 206 etc. T zie er wel leuk uit maar die gewone 'opa' bakken kun je echt wel dik maken. Met zo een goedkoop 'opabakje' heb ik genoeg geld over om er mooie andere banden onder te leggen en zelf een beetje eraan te knutselen en ervan ook te leren.

Gaat erom dat ik vervoer heb dat betrouwbaar is. Ik wil niet elke keer mensen op sleeptouw nemen om auto's met mij te gaan checken.. Als ik zelf een autotje heb dan wie weet kom ik wel een leukere tegen en ruil ik em weer in..

Gaat erom dat ik voor een zacht prijsje een degelijke auto heb die ik niet volgende week al terug hoef te brengen ivm technische storingen of andere problemen. De grootste kans om zo een degelijk autotje te treffen is bij de 'opa auto's'.. Die worden tenminste niet zo snel afgeragd.. En zijn meestal beter onderhouden..

Ben trouwens 23.. en ja het wordt mijn eerste autotje

[ Voor 3% gewijzigd door Arsenius op 07-01-2008 19:37 ]

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Arsenius schreef op maandag 07 januari 2008 @ 19:35:
moet je eens opletten wat 17 inch velgen + banden doen onder zo een mitsubishi.. Ik vind de lijn wel mooi, je moet hem natuurlijk zelf opfleuren.. Ik hoef echt geen super image auto zoals een vw golf, alfa, peugot 206 etc. T zie er wel leuk uit maar die gewone 'opa' bakken kun je echt wel dik maken. Met zo een goedkoop 'opabakje' heb ik genoeg geld over om er mooie andere banden onder te leggen en zelf een beetje eraan te knutselen en ervan ook te leren.
Ik rijd liever in een carisma dan een golf :P Tenzij het een snelle GTI is, maar dan doe ik het alleen voor de motor, niet voor het "image" van die auto :D

[ Voor 29% gewijzigd door Bartjuh op 07-01-2008 19:41 ]

• silencedead
Geef toch alsjeblieft geen geld uit aan velgen, dat is €1000,- weggegooid geld. Geef dan dat geld uit aan een betere auto, of een auto waar dat al opzit. Dat geld voor die velgen krijg je nooit meer terug. Auto's in deze prijsklasse dalen nauwelijks meer in prijs, hou hem dus heel en netjes en je vangt er over 1 a 2 jaar hetzelfde voor.

• Saab
Arsenius schreef op maandag 07 januari 2008 @ 19:35:
Hmm, nouja moet je zelf weten, ziet vaak wel zo spuuglelijk uit als je zo'n auto gaat opleuken. Of je moet het heel extreem gaan doen. Kijk anders eens in het foute tuning topic hou je dat doet.

Opabak =! betrouwbaar.

Al het bovenstaande is uiteraard puur mijn eigen mening en visie.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
2700? Koop dan een leuke 306Xsi/GTi ofzo, mooier/luxer/rijd beter

• Arsenius
  • Niet online
okay jongens, ik heb die seat gekocht.. heb er even mee gereden maar maakte een een tikkend geluid op stationair en zo. Lag aan een kapotte bougie zei de monteur.Ik heb aanbetaald, heel klein bedragje hoor en kan hem vrijdag ophalen. Hij krijgt nieuwe apk alles wordt nagelopen enzo en wat dingen vervangen in de motor, nieuwe olie en alles.

Natuurlijk test ik dan even of alle mankementen weg zijn en dan betaal ik de rest. Tis een leuke beginnersauto vind ik zelf, pittig 1.4 motortje en hij weegt maar 950 kg die auto, dus ik zit goed met de wegenbelasting... rijdt ook 1 op 16 gemiddeld O+

Ben er best blij mee. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Arsenius op 08-01-2008 15:26 ]

• silencedead
Denk dat het wel een goede keus is, alleen dat tikje moet er wel echt uitzijn!
Ik denk overigens niet dat je bij normaal/stevig doorrijden de 1:16 gaat halen maar 1:13 moet wel te doen zijn.

Alvast gefeliciteerd

• Arsenius
  • Niet online
thanks.. ja dat heb ik de monteur ook gezegd. Heb ook 3 maanden garantie dus. Ik zei ook als dat getik en dergelijke niet weg is wanneer ik em kom ophalen, eerst natuurlijk nog een 2e testrit dan gaat de koop niet door. Hij zei ja simpel klusje, maak je geen zorgen. Heb maar 200 eurie aanbetaald en staat op papier.

Zit wel snor, tis me verzekerd. Ben niet zo stom om het hele bedrag nu al te betalen voor dingen die nog in orde moeten worden gemaakt hehe. En ik krijg een mp3 speler ingebouwd en wat matjes en nog wat zut. Wel een leuke deal. :)

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ehh, als het een simpel klussie was, dan hadden ze het al gerepareerd voordat ze de auto verkochten natuurlijk. Wees er echt 100% van dat alles in orde is voordat je de rest betaalt.

• Arsenius
  • Niet online
De auto was zaterdag pas binnengekomen. Want vorige week was ik daar ook geweest en stond hij er nog niet. Tijdgebrek schijnt en niet zoveel monteurs.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Ik zou zowieso zwart op wit laten zetten dat je ook die 3 maanden garantie hebt op de tik in de motor, want anders fixen ze het tijdelijk. Jjij blij dat de tik weg is bij het ophalen en 2 weken later loopt de motor in de soep (bij wijze van) :p

• Arsenius
  • Niet online
Ach heb 3 maanden garantie. Ze zouden de auto tip top in orde maken, conform het contract. De tik en het trillen is een kapotte bougie. Dit komt alleen voor als de auto lage toeren maakt en stationair draait. Verder echt wel pittig motortje als je het gaspedaal intrapt. Beetje sportwagen gevoel, ik weet niet. Vind het wel chill.

Ze zeiden ook ja is voor ons alleen maar verlies als jij terug moet komen binnen de garantieperiode voor dingetjes. Dus we zorgen dat hij tip top is voor vrijdag, APK gekeurd en alles klaar.

Dus ga ik ook mooi vanuit, anders kunnen ze fluiten naar hun centen. :z

Ben alvast voor leuke velgen aan het kijken hehe, ga geen bodykit doen hoor. Wees maar niet bang. Alleen andere sportieve velgen. :)

Zoiets Afbeeldingslocatie: http://pictures.autotrader.nl/servlet/media?id=34714860

Is trouwens dezelfde Seat als die van mij, alleen met leuke velgen. en deze is rood (mijne zwart metallic) Scheelt een hoop echter die bandjes :)

[ Voor 23% gewijzigd door Arsenius op 08-01-2008 19:30 ]

• Saab
Veel plezier ermee!! :)

• Arsenius
  • Niet online
thanks, beter dan een mitsubishi carisma toch? Of is dit ook een opabak? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Arsenius op 08-01-2008 20:48 ]

• Saab
Arsenius schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 20:44:
thanks, beter dan een mitsubishi carisma toch? Of is dit ook een opabak? :P
Nee, dit is veel beter!! Nou nog opleuken 8)

Misschien moet ik even een knipoog erbij zetten? ;) was namelijk ironisch bedoelt..

Vrijwel geen enkele auto wordt er beter van, imho. Wat wel kuddos waard was, een Lada die ik ooit met een dubbele uitlaat zag :X

[ Voor 57% gewijzigd door Saab op 09-01-2008 01:46 ]

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Saab schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 22:51:
[...]

Nee, dit is veel beter!! Nou nog opleuken 8)
niet doen man. gewoon dat geld opsparen voor een volgende auto.. Allemaal weggegooid geld en had je beter een wat duurdere kunnen kopen :)
Velgen zijn onzin, want in de auto(waar je meestal zit) zie je ze niet eens.

• Arsenius
  • Niet online
ja geen nieuwe natuurlijk, ergens 2e hands op de kop tikken straks. :P

Goeiekope auto horen ook goeiekope onderdelen! :D

• flo_
Arsenius schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 23:08:
ja geen nieuwe natuurlijk, ergens 2e hands op de kop tikken straks. :P

Goeiekope auto horen ook goeiekope onderdelen! :D
Gewoon opsparen zoals al eerder werd gezegd. Waarom zou je al die zooi kopen, alsof je indruk maakt met een Seat :) Best leuke auto voor een beginner, maar ik zou het er verder bij laten.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:46

Destruction

(ex-)Automonteur

Agree met de rest, tenzij je goedkoop aan leuke velgjes kan komen :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Arsenius
  • Niet online
nog iets, waar kan ik goedkoop aan auto dingetjes komen, zoals gevarendriehoek, sleepkabel.. Startkabel, en al dat soort ongein.. ? ;)

oh nog wat, welke papieren moet ik allemaal meekrijgen als ik de auto kom ophalen? 3 delig kentekenbewijs toch, 1a, 1b en II ? NAP ook? Andere boekjes?

[ Voor 36% gewijzigd door Arsenius op 09-01-2008 18:34 ]

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Arsenius schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 18:01:
nog iets, waar kan ik goedkoop aan auto dingetjes komen, zoals gevarendriehoek, sleepkabel.. Startkabel, en al dat soort ongein.. ? ;)

oh nog wat, welke papieren moet ik allemaal meekrijgen als ik de auto kom ophalen? 3 delig kentekenbewijs toch, 1a, 1b en II ? NAP ook? Andere boekjes?
Halfords?

• Xander
Arsenius schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 18:01:
Halfords of een andere willekeurige automaterialenshop? Een makro heeft dat soort spul ook in het assortiment, mocht je daar binnen kunnen... Misschien goedkoper (geen idee eigenlijk).
3 delig kentekenbewijs ja, dat zal nog geen 1a, 1b en 2 heten. Vroeger was het 1,2,3 en waarschijnlijk heb je dus nog gewoon het originele deel 1 en 3, aangevuld met een nieuwe 1B. Als je afgesproken hebt dat je een uitdraai van de NAP gegevens krijgt die ook dus.

Let verder even of de sleutels compleet zijn. Weet niet hoe het zit bij Seat, maar heb je iets van een rode 'masterkey' die je nodig kunt hebben om nieuwe sleutels in te programmeren? Dan moet je die ook hebben. Kaartje met mechanische en elektrische sleutelcode hoort er waarschijnlijk ook bij.

• Arsenius
  • Niet online
eej ff nog een vraagje.. Ik kan via de RDW site gegevens opvragen van mijn auto via het kenteken.. Dus APK enz. Ik zie dat er nu nieuwe APK opzit en dat Aanvang tenaamstelling sinds gister veranderd is.. Op mijn naam dus via de dealer hebben ze dat gedaan.

Alleen bij mijn WAM registratie staat: Nee

Wat inhoudt dat volgens de RDW mijn auto nog niet verzekerd is, maar ik heb gisteren een verzekering afgesloten en deze is geaccepteerd. Geld is van mijn rekening afgeschreven al en heb zeg maar het bewijs uitgeprint, het contract.. iig wat je bij moet hebben. Ook in de Email stond dat ik vanaf dat moment verzekerd was ( gisteren dus ).

Alleen bij het RDW staat nog niks zeg maar, is dat een probleem of? Want Mijn verzekeraar zegt toch echt dat mijn verzekering is ingegaan. Dus als zij mij laat aanmelden bij het RDW dan is het hun fout, niet de mijne toch?

Als dat WAM bij de rdw morgen nog steeds op Nee staat wanneer ik mijn auto ga ophalen, gaat dit nog problemen opleven of zit het wel goed.

hier een stukje van die bevestiging mail trouwens;
Wij vinden het prettig u te berichten dat uw AutoPlus verzekering bij Verzekeruzelf.nl is ingegaan. Houdt u rekening met het onderstaande:

Per 09-01-2008 zullen wij dekking verlenen op de door u aangevraagde AutoPlus verzekering.
De verschuldigde premie wordt op 09-01-2008 automatisch geïncasseerd van het door u ingegeven rekeningnummer. Deze eerste premie heeft betrekking op de periode van 09-01-2008 tot 01-02-2008 Daarna zal de premie geïncasseerd worden volgens de, door u ingegeven, betalingstermijn.
Wanneer u een polis op papier hebt besteld zullen wij deze direct na de ingangsdatum aanmaken en naar u versturen.

Wanneer u een personenauto-, motorrijwiel-, bromfietsverzekering heeft afgesloten zullen wij de groene kaart direct na de ingangsdatum naar u versturen.
Per 1 september 2007 ontvangt u niet meer een orginele royementsverklaring van uw vorige verzekeraar.

Door u opgebouwde schadevrije jaren worden doorgegeven aan Roy-Data, een door de verzekeraars ontwikkeld digitaal systeem waarin de door u opgebouwde aantal schadevrije jaren worden bijgehouden.

Aan de hand van deze gegevens zullen wij het door u bij de berekening ingevulde kortingspercentage en aantal schadevrije jaren controleren.

De door u berekende premie garanderen wij tot de ingangsdatum van uw nieuwe verzekering bij Verzekeruzelf.nl. Als echter door een algemene premieronde bij de Nederlandse verzekeraars de tarieven aangepast zijn, dan zal deze algemene premie-aanpassing ook in uw verzekering moeten worden doorgevoerd.

Bij elk bezoek aan Verzekeruzelf.nl moet u eerst inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord. U komt dan in uw Persoonlijk Digitaal Dossier. Hierin kunt u wanneer het u schikt verzekeringen wijzigen, afsluiten, beëindigen en schades melden.

[ Voor 24% gewijzigd door Arsenius op 10-01-2008 21:37 ]

• Saab
Maak je geen zorgen, dat gaat niet zo snel bij de rdw, als jij bevestiging hebt dat je dekking hebt vanaf 9-01, en je hebt betaald dan zit dat wel goed. En nou die auto ophalen en even goed losrijden en hier vertellen wat je ervan vind.

Kijk met goedkope velgen wel uit dat je wegligging er vaak een stuk minder op wordt

Success

• Arsenius
  • Niet online
Ja dat is wel zo, kan ook de verzekeringsmaatschappij zijn die zo laks is. Maar dat is hun risico.. Niet de mijne..

Ik krijg toch nog zo een groene kaart? Mijn Polis heb ik al wel uitgeprint.. Die neem ik morgen mee..

• Xander
Waarom zou je je polis meenemen?

't is jouw verantwoordelijkheid om die auto te verzekeren. Maakt de garage weinig uit als je hem onverzekerd meeneemt en total loss rijdt gok ik. :P

• Arsenius
  • Niet online
tis mijn eerste auto.. Ik weet niet hoe het allemaal werkt.. Ik dacht misschien wil de dealer het zien voordat ze hem vrijgeven ofzo, of anders misschien tref ik het net dat ik word aangehouden door politie.. Dat je dan je polis kan laten zien?

Ja weet ik veel.. Ben nog nieuw in deze business :)

• Xander
Al word je aangehouden, je hoeft (in Nederland) niet eens je groene kaart bij te hebben afaik. Politie kan via de computer checken of je verzekerd bent.

Groene kaart heb je in het buitenland pas echt nodig. Of als je een keer een aanrijding veroorzaakt, je kunt het zo treffen dat de tegenpartij je polisnummer niet zomaar van je aanneemt en dat liever ergens ziet staan. ;)

Ik had nog niet eens een polis of een groene kaart toen ik mijn (ook eerste) auto ophaalde. Enkel een telefonische bevestiging dat de dekking in was gegaan.

Maargoed, meenemen kan geen kwaad natuurlijk. Het lijkt mij alleen wat overdreven. ;)

• Arsenius
  • Niet online
nah ja ik bedoel zo een a4tje is niet erg zwaar.. En omdat ik nog niet verzekerd sta bij het RDW of in iedergeval dat niet zo op de site staat vind ik het zelf prettiger om een polis bij te hebben van mijn verzekering, voor het geval dat..

:P

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:46

Destruction

(ex-)Automonteur

Gewoon idd even een printje in je zak steken. Als (en dit is dus als als als) er een agent achter je komt te rijden, kan het zijn dat-ie je kenteken checkt. En als hij dan ook ziet dat er geen verzekering is geregistreerd, dan kun jij dat weerleggen met je papiertje :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Arsenius
  • Niet online
Ja want ik denk dat ik toch wel op ga vallen met mijn rijkunsten, ik bedoel dit is de eerste keer dat ik echt ga rijden na mijn rijexamen.. Mijn lesauto was een diesel..

Bij de testrit heb ik het rijden voor de rest aan mijn oom over gelaten.. Want ik liet hem wat schokken die auto en stilvallen enzo.

Dus kan nog leuk worden vanmiddag >:)

by the weg, bij het RDW staat dit bij mijn kenteken nu;
WAM verzekerd geregistreerd Ja
_/-\o_

Ik zit goed O+

• Arsenius
  • Niet online
Ik ga em zo ophalen om een uurtje of 14.00 /15.00.. En 'm naar huis rijden :o

Wish me luck

by the weg, heb net een envelop in de bus gehad van mijn verzekering. Hierin zit een pasje met telefoonnummers, een groen polisformulier en schadeformulieren.. O-)

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:47

Metro2002

Memento mori

silencedead schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 18:13:
Als je voor €1000,- euro een auto gaat kopen, zou ik een jap kopen en zeker geen fransoos/italiaan. Het is niet voor niks dat die dingen nog maar €1000,- opbrengen.
Xantia's zijn prima auto's die enorm degelijk gebouwd zijn en heel erg betrouwbaar zijn.

Waar je bij xantia's op moet letten:

- Is de rijhoogte achter goed of ligt ie met zijn kont op de grond
- Veert de auto goed
- Stuurbekrachtiging -> werkt deze goed en zonder schokjes
- Zijn de achterremmen vrij of lopen ze aan, de achterremmen gaan wel eens vastzitten door te weinig werk (remdrukverdeler)

Verder kun je op de xantiaclub kijken voor meer aanschaftips.

Meer auto kun je haast niet rijden voor het geld, en groot voordeel: ze zijn betrouwbaar en roesten niet!. Heb er zelf 2 versleten dus ken ze van binnen en buiten :P

edit: zie net dat je een seat hebt gekocht. Veel rijplezier daarmee.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 11-01-2008 16:56 ]

• Arsenius
  • Niet online
Jaa met mijn moeder naast mij naar huis gereden in het schemer / donker toestraks. We gingen wat later daarheen.

Ik ben 3 x stilgevallen toen ik in zn 1 wegtrok. hehe.. je moet veel sneller gas bijgeven dan bij een dieseltje. Ff wennen dus.

Hij trekt mijns inziens echt waanzinnig goed op met echt een sportief brullend motortje. Alles werkt behalve mijn linkerachterraam! Het raam gaat niet electrisch open..

Dus even kijken wat ik daar mee ga doen. Ik wil eigenlijk best zelf eens kijken hoe dat motorisch eruitziet en zelf er aan sleutelen.

Komt wel goed. De afstandsbediening remote central lock werkt allemaal goed. Nog niks te klagen. :P

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Wijnands schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 18:40:
De astra G.... plaatwerk is, behalve door schade, geen issue meer. Motorisch zijn de 1.6jes niet echt spannend. Check wel koppakking gedaan of niet. Distributieriem gaat bijna op de klok op de 70k. Heb je er een met airco voel dan op de matten achter de middentunnel of het daar vochtig is of niet.
Bij het model astra met climate controle/airco uit ~2003 check ook even de vloer matten bij de bij rijder, daar wil de airco ook wel eens lekken.

Distributie riem zou ik bij 60K laten vervangen. Bij ons is er 2 maal een 2.0L 100PK turbo diesel in de soep gelopen op 65K en 68K. Maar bij de 1,6jes (zowel de 8 als 16 kleppers) werdt de distributie riem als het goed is altijd al bij 60K vervangen. (in ons geval wel)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Xander
Arsenius schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 18:22:
Alles werkt behalve mijn linkerachterraam! Het raam gaat niet electrisch open.
Waarom zou je dan ook ooit je achterraampjes open willen doen? Kan me niet herinneren dat ik ooit die behoefte gevoeld heb... :P

• Arsenius
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 15:28:
[...]

Waarom zou je dan ook ooit je achterraampjes open willen doen? Kan me niet herinneren dat ik ooit die behoefte gevoeld heb... :P
Nou ja wil toch wel dat alles werkt. Als het eens droog weer is ga ik zelf even de portier uitelkaar halen, even kijken wat er kapot is. Anders schaf ik een nieuw raammechaniek aan. Ligt eraan of het motortje kapot is ofniet. Ik verdenk van wel of er hangt gewoon een draadje los.

Beetje doe het zelven he, heb alleen garantie op de motor en versnellingsbak. Ik ga nog zo een werkplaats boek aanschaffen. Kan ik doe het zelven :)

Is ook hartstikke leuk mijns inziens omdat ik toch wel oog heb voor dat soort dingen. Ben niet voor niets een tweakert O+

[ Voor 8% gewijzigd door Arsenius op 15-01-2008 15:51 ]

Pagina: 1