Tenenkrommende moderatie op de FP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het valt me op dat de moderatie op de FP nu zo ongeveer het dieptepunt wel bereikt heeft. Ik constateer dat er vaak met onderbuikgevoelens gemod wordt, zodra iemand kritiek heeft staat er al weer een (-1 ongewenst). Ik bedoel dan niet kritiek op de post maar over het product zelf, neem als voorbeeld een gemiddeld Mac bericht.

Nu kreeg ik al een keer te horen dat er vanuit een admin module gemod werd en niet op de pagina zelf, misschien is het verstandig dat de mods een bericht een doorlezen alvorens te gaan modden. Dan zien ze sneller waarom en kritiek is op de post of een product.

Ik begrijp best dat de bagger er tussenuit gefiltert moet worden, maar waarom moet de rest dan ook allemaal minpunten krijgen als er ook nog iets als een 0 bestaat. Het is te vergelijken met fanboy gedrag alleen dan voor mods. Ik ga hier verder geen specifieke posts aanhalen aangezien het een algemeen probleem is.

Er ontstaan ook vaak kleine informatieve nevendiscussie's, ook deze worden allemaal de nek omgedraait. Waarom moet het zo streng? Niet elke nevendiscussie is per definitie ongewenst. Een grapje op z'n tijd moet kunnen naar mijn mening, alleen maar grappen uiteraard niet maar daar zijn de mods om dat te evalueren.

Een iets vriendelijker modbeleid zou een goed voornemen voor 2008 zijn. :)

Fijne dagen allemaal! d:)b

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Fanboymoderaties en moderaties vanuit onderbuikgevoelens zijn uiteraard niet de bedoeling. Ik heb persoonlijk niet het idee dat er in het algemeen zo gemod wordt. Er zitten natuurlijk mismoderaties bij, maar die worden netjes gemeldt in Het kleine-mismoderatietopic deel IV en vervolgens rechtgezet.
Nu kreeg ik al een keer te horen dat er vanuit een admin module gemod werd en niet op de pagina zelf, misschien is het verstandig dat de mods een bericht een doorlezen alvorens te gaan modden. Dan zien ze sneller waarom en kritiek is op de post of een product.
Wat je hiermee bedoelt is mij een raadsel. Iedereen kan modden, en doet dat ook per definitie door objectief naar een reactie te kijken en een reactie te beoordelen op de inhoud.

Nevendiscussies mogen, grappen mogen.. dus ik zie eigenlijk weinig wat er nog veranderd zou moeten worden.

Misschien handig om even aan te geven waar het dan zoal foutgaat.

[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 24-12-2007 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online
RoD schreef op maandag 24 december 2007 @ 21:54:
Fanboymoderaties en moderaties vanuit onderbuikgevoelens zijn uiteraard niet de bedoeling. Ik heb persoonlijk niet het idee dat er in het algemeen zo gemod wordt. Er zitten natuurlijk mismoderaties bij, maar die worden netjes gemeldt in Het kleine-mismoderatietopic deel IV en vervolgens rechtgezet.
Dan verschillen we van mening. Ik ben iemand die de -1 moderaties steeds vaker aan het bekijken is, de troep vis je er zo uit. Maar ik zie gewoon vaak reacties die op -1 staan waar ik zoiets bij heb van 'Dit is wel overdreven streng'.
[...]

Wat je hiermee bedoelt is mij een raadsel. Iedereen kan modden, en doet dat ook per definitie door objectief naar een reactie te kijken en een reactie te beoordelen op de inhoud.
Dan zal ik op dit gebied iets gemist hebben, ik las een tijd terug dat de moderatie aangepast is en niet iedereen meer kon modden. Ik kan dat ook niet meer, mits ik het aanvraag. Conclusie is dat er een stuk minder mensen modden en het meer fanatiekelingen betreft. Naar mijn mening iets te fanatiek.
Nevendiscussies mogen, grappen mogen.. dus ik zie eigenlijk weinig wat er nog veranderd zou moeten worden.
Dat dat mag sta ik van te kijken, uit de moderatie maak ik namelijk iets anders op. Overigens vraag ik me af hoeveel gebruikers het mismoderatietopic kunnen vinden. Niet iedereen die op de frontpage komt is geinteresseerd in het forum of er bekend mee. Het staat voor zover ik kan zien ook niet in de 'Mod FAQ'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dubbeldrank schreef op maandag 24 december 2007 @ 22:06:
[...]

Dan verschillen we van mening. Ik ben iemand die de -1 moderaties steeds vaker aan het bekijken is, de troep vis je er zo uit. Maar ik zie gewoon vaak reacties die op -1 staan waar ik zoiets bij heb van 'Dit is wel overdreven streng'.
Zoals? Zonder voorbeelden is het lastig discussiëren.
Dan zal ik op dit gebied iets gemist hebben, ik las een tijd terug dat de moderatie aangepast is en niet iedereen meer kon modden. Ik kan dat ook niet meer, mits ik het aanvraag. Conclusie is dat er een stuk minder mensen modden en het meer fanatiekelingen betreft. Naar mijn mening iets te fanatiek.
Je moet het inderdaad aanzetten. Maar dat is weinig moeite :) Ik heb verder niet het idee dat het aantal modders uit een kleine fanatieke groep bestaat, maar ik denk dat de blauwe mensen die hier rondlopen je op dat gebied van meer informatie kunnen voorzien.
Dat dat mag sta ik van te kijken, uit de moderatie maak ik namelijk iets anders op. Overigens vraag ik me af hoeveel gebruikers het mismoderatietopic kunnen vinden. Niet iedereen die op de frontpage komt is geinteresseerd in het forum of er bekend mee. Het staat voor zover ik kan zien ook niet in de 'Mod FAQ'
Het is duidelijk dat niet iedereen daar komt, inderdaad. Maar dat hoeft ook niet persé. Zolang je mod met de Mod FAQ als leidraad is er weinig aan de hand.
Verder is het vaak met grappen zo dat het flauwe oneliners en semi-bashes zijn. Die komen dan wel gewoon op -1.

[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 24-12-2007 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 16:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het modereren vanuit onderbuikgevoelens is in het verleden veel erger geweest. In het huidige modsysteem is dit probleem grotendeels uitgebannen.

Ik constateer wel dat er vaak nogal overdreven negatief wordt gemodereerd op reacties waarin iemand scherpe kritiek uit en dit op een licht onvriendelijke wijze verwoord, maar niet zo erg als een flamebait en ook met enige onderbouwing van de mening. Dat soort posts hoeven van mij niet lager dan 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online
Femme schreef op maandag 24 december 2007 @ 23:59:
Het modereren vanuit onderbuikgevoelens is in het verleden veel erger geweest. In het huidige modsysteem is dit probleem grotendeels uitgebannen.

Ik constateer wel dat er vaak nogal overdreven negatief wordt gemodereerd op reacties waarin iemand scherpe kritiek uit en dit op een licht onvriendelijke wijze verwoord, maar niet zo erg als een flamebait en ook met enige onderbouwing van de mening. Dat soort posts hoeven van mij niet lager dan 0.
Dat constateer ik dus ook, iets minder streng zou best wenselijk zijn. De -1 moderatie zie ik meer als een functie voor mensen die storend gedrag vertonen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er zit een verschil tussen een ononderbouwde rant en een ononderbouwde kritische negatieve mening. Die laatste zet ik persoonlijk ook altijd op 0. Persoonlijk constateer ik weinig reacties die op een dergelijke manier verkeerd staan, maar dat zal dan een verschil in interpretatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben persoonlijk eigenlijk ook heel benieuwd waar de TS op doelt, het is mij niet helemaal duidelijk. Ik mod zoveel mogelijk naar eer en geweten, en ik hanteer de stelregel dat als iets alleen maar een negatieve toevoeging is, die post een -1 verdient. Een 'negatieve bijdrage' is natuurlijk nogal vaag, maar het omvat onder andere flames, trolls en flamebaits. Alle andere reacties krijgen natuurlijk een 0 of hoger.

Misschien is het wat lastig om hierover te discussieren, zonder concrete voorbeelden kom je niet ver. Misschien dat je, Dubbeldrank, een voorbeeld kunt geven? Het hoeft niet eens een uit de praktijk gegrepen te zijn, als je zelf een tekst kunt verzinnen die op de FP waarschijnlijk onterecht op -1 wordt gezet lijkt mij dat ook meer dan welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
Een voorbeeld is wel een hele makkelijke eis. Ik geloof namelijk best dat iedereen met een beetje zoeken wel een mismod kan vinden. Ik ben dan persoonlijk ook meer van de vraag om eens 3 voorbeelden met meer dan 15 moderatiepunten te zoeken. Dat moet niet zo heel veel werk zijn wanneer er structureel verkeerd gemodereerd word.
Dat constateer ik dus ook, iets minder streng zou best wenselijk zijn. De -1 moderatie zie ik meer als een functie voor mensen die storend gedrag vertonen. :)
De eerste 2 regels negeren is ook een vak. Terweil dat juist is waar je de TS mee begint.
Zoals al eerder aangehaald kan er door iedereen gemodereerd worden. Dit gebeurt gewoon op de FP bij de reacties zelf via een ajax-scriptje. Zou je ook eens moeten proberen :p. Probeer je dan wel een beetje aan de FAQ te houden anders zou je nog wel eens enerzijds contact met de modbot kunnen krijgen.

Overigens word negatief commentaar in de vorm van "lekker bezig" of "slecht weer van <zelf in te vullen> inderdaad als -1 gemodereerd. Wanneer het meer in de vorm is van "dat hebben ze in <jaartal> ook al [URL=<bron>]gedaan[/URL], dat viel ook al niet al te positief uit (<voor> <doel>)" dan krijgt het wel een 0.

When you only live once, try not to die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

botoo

💀 too old to die young

Aanmelden kan hier en de modrichtlijnen staan in de Mod-FAQ (must-read).

Happy modding en meng je in de diverse inhoudelijke discussies want ook jouw mening/visie telt.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Pagina: 1