PC hangt bij gebruik Sweex SATA controller (PCI)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.828 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 18:52

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Omdat mijn mobo (Gigabyte GA-7N400V Pro2) maar 2 SATA connectors heeft, en ik -naast mijn WD Raptor 36GB en Maxtor Maxline Plus II 250GB- een derde SATA schijf (Samsung Spinpoint T166, 500GB) wilde gaan gebruiken, heb ik een Sweex Serial ATA Controller (2x SATA150, PCI) gekocht.

Bij het booten vind 'ie eerst de onboard SATA controller (SiI 3112), daarna de twee schijven die daaraan hangen (de WD en de Maxtor), daarna de nieuwe Sweex SATA controller (SiI 3512) en tot slot de nieuwe Samsung 500GB.

Het booten gaat verder, maar dan hangt hij op 'Verifying DMI pool data'.

Ik heb de Samsung ontkoppeld, en opnieuw geboot, en toen deed hij het wel. Windows XP herkent de controller gewoon.

Hierna heb ik de Maxtor aan de Sweex gehangen (Samsung nergens aan). Zelfde probleem: hangen op 'Verifying DMI pool data'. Maxtor aan de andere SATA connector op de Sweex gehangen: zelfde probleem.

Maxtor terug naar onboard SATA, en de WD aan de Sweex gehangen. Zelfde probleem.
Oftewel, als ik een willekeurige schijf aan een willekeurige connector van die Sweex hang, dan gaat het mis.

Volledige systeemspecs staan hier: Tweaker gallery: Pelle
In m'n BIOS staat m'n primary boot device op SCSI, en de SCSI boot-order staat op SATA.
Verder heb ik de Sweex ook nog in andere PCI-sloten gestopt (waaronder PCI1), maar dat had ook geen effect. En nu houden mijn opties een beetje op :P

Is dit een BIOS/mobo probleem, of is die Sweex brak? Of nog iets anders?

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-02 15:23
Wie koopt er dan ook sweex :+

5950X // 32GB DDR4-3000 // Gigabyte B550 Aorus Elite V2 // RX7900XT // 5TB M.2 + 47TB HDD

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:45

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Zijn dezelfde chipjes als die op moederborden gesoldeerd worden, wijsneus :/

Probeer eens een BIOS update van je Sweex kaartje. Deze kun je bij Silicon Image zelf weghalen :)

Hier stond een dode link.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

De harddisks zijn Sata2 devices (300MB), de sweex ( :r ) is een sata 1 (150MB) controller. Kijk eens of je de harddisk kan omjumperen naar een Sata1 instelling.

Of nog beter: Koop een goede controller

edit:

Laat maar, de raptor en de maxtor zijn ook Sata 1, en zouden moeten werken. Dan is het waarschijnlijk een confict met je moederbord

[ Voor 26% gewijzigd door Marc H op 24-12-2007 21:21 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Verwijderd

SiI-3112 is geen probleemloze chip; o.a. datacorruptie is in bepaalde gevallen mogelijk met deze chip.

Maar je hebt het over performance, cap de schijven eens op 1,5Gbps en kijk dan eens welke snelheid je krijgt? Daarvoor moet je een jumper op de juiste positie schuiven. Succes. :)

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier nog een met een sil chipset. Maar dan in de vorm van een expresscard adapter in laptop. (esata) Zodra de hd eraan gaat loopt de computer vast. Ben er niet achter wat dit veroorzaakt. Ik gebruik op dit moment wel een kabeltje van 2m, binnenkort nog een van 1m proberen.

[ Voor 32% gewijzigd door Paquito op 25-12-2007 15:21 ]

Verwijderd

Lijkt me een driver issue, drivers geupdate? Mogelijk blijven er bugs in zitten, though.

• Paquito
  • Niet online
Ik heb de laatste drivers van silicon image al geprobeerd. helaas geen verschil. :'(

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Gaf bij mijn moederbord ook problemen
liep gelijk vast -> oplossing andere sata raid kaart

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Paquito
  • Niet online
Das fijn, maar dan moet je maar net een kaart vinden met een andere chipset.

Las overigens dit op de website:
If the computer hangs (no display) during booting after installing the controller card only when a drive is attached, it is usually a sign of incompatability between the controller BIOS and the drive firmware. You can often fix this by installing new BIOS for the controller or updating the firmware on the drive. Instructions for BIOS update are at SII-TT-0003.pdf document. Your drive maker will often have firmware updates and installation tools for your drives.

Verwijderd

Je kunt ook proberen om nulletjes naar de betreffende schijf te schrijven, en dan in het bijzonder naar de laatste sector. Misschien crasht SiI over een foute metasector.

• Paquito
  • Niet online
Goed idee. Ik ga daar eens mee experimenteren.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 18:52

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Marc H schreef op maandag 24 december 2007 @ 21:14:
Of nog beter: Koop een goede controller
Iemand een idee wat voor controller dat zou moeten zijn?

Eisen:
* liever niet al te duur
* geen SiI chipjes erop om juist dit soort conflicten te voorkomen :)

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-11-2025
Heb je al geprobeerd om je CMOS te wissen?
Verder zou ik proberen om je PNP/PCI configuration aan te passen (probeer auto).
Het zou ook nog kunnen dat de Sil drivers niet willen werken in een systeem met meerdere (verschillende) Sil chips.
Als je een andere controller zoekt download dan de driver voordat je hem koopt en check of het een Sil driver is. De meeste goedkope controllers zijn gebaseerd op Sil en in de specs staat het meestal niet.
Dus dan kom je waarschijnlijk bij de wat duurdere controllers uit.
In dat geval is een alternatieve oplossing het vervangen van je moederbord door een type met meer Sata aansluitingen (als ze bestaan...). Bijvoorbeeld een 2e hands exemplaar.
Enlightenment schreef al eerder dat de Sil-3112 niet helemaal betrouwbaar is. Die zit op je huidige moederbord....
Succes!

• Paquito
  • Niet online
Van alles geprobeerd, maar WD My book ism sil3132 is een no go. Vandaag bij een kennis de disk op een asus p5b bord (met JMicron® JMB363 chipset) geprobeerd. Met dezelfde kabels werkte het als een zonnetje. Het ligt dus duidelijk aan de Sil3132 chipset. Sil is niet per mail bereikbaar voor driver oplossing en Sitecom heb ik al ruim een week geleden een mailtje gestuurd zonder reactie. Terug met dat ding i guess...

[ Voor 24% gewijzigd door Paquito op 30-12-2007 00:15 ]

Verwijderd

Bah, wat een gezeur zeg. Ik wilde ook een Sweex SATA gaan kopen maar ik had al eerder slechte ervaringen met een sweex USB/firewire controller, die deed het wel op een 440BX mainbord maar niet op mijn VIA KT7A mainbord. Punt is dat een nieuwe SATA harddisk zo 15 euries goedkoper is dan een soortgelijke IDE harddisk, dus als die controller dan ook 15 euro is, dan is de keuze snel gemaakt wat mij betreft, maar dan moet ie het natuurlijk wel doen.

De andere goedkope SATA controller die Azerty aanbiedt is de Eminent EM2000 maar dat ziet er al net zo Sweex uit als Sweex zelf. Sweex heeft tenminste nog redelijk lekkere wijven op de website ;). Leuke aan de Eminent is dat ie standaard RAID 0 en 1 support. Maar de documentatie is al net zo verhelderend als die van Sweex, en er is niet eens een driver te downloaden. Misschien dat ik morgen maar even hun 'toegankelijke helpdesk' ga raadplegen om te zien waat daar voor chipset op zit. Op zo'n moment bedenk ik altijd dat een internet search misschien een makkelijkere oplossing is. Deze keer echter levert dat niets op. Wat is dit voor C-merk?

Ik laat het morgen wel weten. Wel lief trouwens van jullie om vlak op dit moment hier een thread over te hebben ;) :P.

groet, xen.

Verwijderd

Hmm heeft dit forum geen edit optie?

Ik kan natuurlijk ook gewoon naar mijn lokale hardware winkel gaan maar dan weet ik al wat er gaat gebeuren: dan kom ik terug met een 40 euro SATA controller en op zo'n moment begin ik te denken dat het misschien beter wat geweest als ik gewoon een nieuwe compu had gekocht ;).

• Paquito
  • Niet online
Sweex is ook niet echt het probleem. Het is de chipset die er op zit. En die wordt bijna door 99% van de plakmerken gebruikt. Zelfs door merken als Asus.

Verwijderd

Gebeld met Eminent over de EM2000. De helpdesker kon mij niet vertellen welke, maar wel dat er een Silicon Image chipset op zit. Grote kans dat het dezelfde als de Sweex raid controller is, dus.

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-02 17:01
is het nog gelukt met de Eminent EM2000 ?

zie ook mijn post van vandaag:
Aansluiten SATA-disk op EM2000 SIL3512 [WINXP] :(

Jan-Willem

Verwijderd

Hoi,

sorry, ik weet niet hoe ik notifications moet krijgen van nieuwe posts. Ik heb de EM2000 uitgeprobeerd icm een Hitachi Travelstar 5K160, maar ik kreeg hele vreemde resultaten, Windows wat niet wilde installeren, de bootsector die plots overschreven was, Linux wilde op een gegeven moment niet meer booten... na veel geklooi heb ik hem maar teruggestuurd. Ik heb nu nog steeds geen oplossing, maar ik ga proberen dit SATA<>IDE convertertje (tweede op de pagina) te gebruiken bij mijn nieuwe poging. Ik zat al te denken aan een SATA->USB adapter en dan intern via usb aansluiten :S. Ik heb niet zo veel zin in weer een nieuwe controller te proberen met weer een SiI 3512 chipset.
Pagina: 1