Aansluiten SATA-disk op EM2000 SIL3512 [WINXP]

Pagina: 1
Acties:

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:58
Omdat ik nog een oude pc en een ongebruikte SATA-HDD had liggen wilde ik deze met elkaar verbinden. Omdat het om een oud MSI socket A (kt2 turbo, geloof ik) gaat is er geen SATA aansluiting aanwezig.

Ik heb de keuze gemaakt om een goedkoop/voordelig RAID kaartje van Eminent (EM2000) te halen, omdat ik het zonde vond om er een enorm dure kaart voor te halen. Het is al een oud systeem, welke ik niet dagelijk gebruik.

Zaterdag heb ik dus het kaartje in de pci sleuf geplaats. en vervolgens opgestart. Er komt keurig een BIOS-melding (van de RAID-kaart). De schijf wordt herkend en om van 'scratch' te beginnen heb ik gekozen om de schijf low-level te formateren.

Nadat dit gedaan was (30 minuten voor 80 Gb) heb ik de BIOS verlaten. Helaas startte het systeem hierna niet door. Om te zorgen dat Windows het kaartje zou installeren heb ik vervolgens de schijf van stroom gehaald en opnieuw opgestart.
Windows start keurig netjes op, en herkend de RAID chipset SIL 3512 (ipv de drivers op de CD 3112) die via Windows Update verkeregn zijn en dus ook "gecertificeerd" zijn.
Even pc opnieuw opstarten en de SATA-schijf weer avn stroom voorzien. Helaas startte de pc niet door. De laatste melding in beeld, na de tabel met (mobo) BIOS, blijft "verify DMI-pool....... verified" .

Omdat SATA hot-pluggable is heb ik de pc uitgezet en en de SATA-kabel van de controler gehaald (stroom blijft aangesloten). Vervolgens wilde Windows weer opstarten. Toen Windows volledig was opgestart heb ik de SATA-kabel aangesloten en werd de schijf herkend. Omdat ik een low-level format had gedaan was de schijf niet te zien onder "deze computer".

Helaas werkte alles niet zoals gepland, maar heb toch Maxblast gedowload om de oude schijf (IDE) naar de nieuwe schijf (SATA) te clonen. Nadat ik alle instellingen had gedaan, moets er opnieuw opgestart worden. Dit heb ik weer gedaan door de SATA-kabel eraf te halen en weer in te pluggen op het moment dat windows start. Maxblast heeft daarna netjes een clone gemaakt van de HDD.
Toen dit klaar was heb ik de IDE-schijf afgekoppeld, omdat ik hoopte alleen van SATA te kunnen starten. In de (mobo-) BIOS heb ik opgegegeven dat er ook naar ander opstartmedia gezocht mag worden. Dit moch helaas neit baten. Na het tonen van de "BIOS-tabel" blijft het scherm zwart.

Wanneer ik beide disk ontkoppel krijg ik netjes de melding "no OS found/no boot disk".

Ik heb eigenlijk geen idee wat mijn volgende stap moet zijn......

Ik zag wel dat er een (niet verbonden) jumper op het kaartje aanwezig was. Helaas heb ik de betekenis hiervan niet kunnen vinden (handleiding & google afgezocht). Ik zag in de FAQ van RAID wel een melding van een jumper staan, misschien heeft iemand hier ervaring mee (icm met deze kaart)?

technische info:
- PC draait Windows XP prof, helemaal geupdate.
- IDE schijf is een Maxtor (type weet ik niet), 40 Gb
- SATA-schijf is een Diamondmaxplus 9, 80 Gb

Jan-Willem

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:59
Klinkt als een probleem tussen moederbord en SATA-controller. Probeer de kaart eens in een ander PCI-slot te steken, of kijk of je de IRQ-instellingen kunt veranderen in het BIOS. Je kan, als je de onboard IDE controller niet meer nodig hebt, ook die controller uitschakelen in het BIOS. Verder als laatste nog zou je naar de boot-volgorde kunnen kijken, maar ik denk niet dat dat het probleem is.

• jee-weetje
Ik heb de bovenste 3 pci sleuven geprobeert (vanaf de AGP gezien). Dit was helaas geen oplossing.

Van mij mag inderdaad de IDE schijf vervallen, maar ik heb nog wel een DVD-speler en CD-brander aan de IDE controler hangen, dus kan ik de IDE controler niet uitzetten. Uiteraard kan ik dit wel even testen.

Bij de bootvolgorde heb ik al aangegeven dat er niet naar HDD (0-4) / LAN / floppy/ etc gekeken hoeft te worden, maar "search for other devices" heb ik wel ge-anabled.

Ik weet niet of ik de IRQ kan aanpassen, maar dit kan ik wellicht even gaan proberen. Wat moet ik veranderen aan instellingen (ik heb er nl. geen ervaring mee)?

Jan-Willem

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:28
jee-weetje schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:05:
Na het tonen van de "BIOS-tabel" blijft het scherm zwart.
Heb je linksboven nog wel een knipperende cursor ? Zoja, moet je even met fdisk of de recovery console een nieuwe mbr naar de schijf schrijven.

• jee-weetje
Nielson schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:23:
[...]
Heb je linksboven nog wel een knipperende cursor ? Zoja, moet je even met fdisk of de recovery console een nieuwe mbr naar de schijf schrijven.
knipperende cursor, dat zou wel eens kunnen, maar ik zag de MaxBlast wel een MBR had geschreven op de nieuwe SATA-schijf. De IDE schijf hoeft niet aangepast te worden lijkt mij.
Het draaien van Fdisk op de SATA schijf kan ik even proberen. Baat het niet, schaadt het niet !
Zal ik de schijf weer even moeten hotpluggen terwijl ik het OS van de IDE schijf draai.

Als het MBR corrupt is, krijg je hiervoor dan geen passende melding?

Ik kan er helaas nu niet mee bezig, maar zal het vanavond zeker even controleren.

Jan-Willem

• jee-weetje
jee-weetje schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:17:
Ik heb de bovenste 3 pci sleuven geprobeert (vanaf de AGP gezien). Dit was helaas geen oplossing.

Ik weet niet of ik de IRQ kan aanpassen, maar dit kan ik wellicht even gaan proberen. Wat moet ik veranderen aan instellingen (ik heb er nl. geen ervaring mee)?
Ik heb inmiddels alle 5 de PCI sloten geprobeerd. Ik ontdekte dat zowel de netwerkcontroler als de "mass. storage controler "(=SATA controler) op IRQ 10 zaten. Daarom heb ik de netwerkkaart (het enige overige PCI-kaartje) eruit gelaten.

Helaas was dit de oplossing nog niet |:(

Ik heb verder nog een beetje op tweakers/internet lopen struinen. Bij ander PCI kaartjes, met Sil 3512A chipset, stond dat er PCI 2.2 sloten verplicht waren. In het boekje van het moederbord (K7T Turbo2) staat dat deze inderdaad ondersteund worden.

Ik wil eigenlijk mijn bestaand windows installatie compleet overzetten op de nieuwe SATA-schijf. Kan ik dit voor elkaar krijgen met een image :? Wanneer ik een clean-install zou doen van windows, dan kan ik met F6 een paar extra drivers meegeven. Als ik er daarna een image overheen draai ben ik deze dus weer kwijt!?!

Jan-Willem

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
SATA is niet hot-pluggable, alleen esata, deze heeft een andere aansluiting, dus je hebt geluk dat je het niet kapot hebt gemaakt.

Probeer eens de sata schijf op sata1 te zetten, indien het sata2 is.(dus de harde schijf zelf)

• jee-weetje
jan99999 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:48:
SATA is niet hot-pluggable, alleen esata, deze heeft een andere aansluiting, dus je hebt geluk dat je het niet kapot hebt gemaakt.

Probeer eens de sata schijf op sata1 te zetten, indien het sata2 is.(dus de harde schijf zelf)
Het is al een oude schijf, welke alleen SATA 1 (150Mb/s) is. Er zit dan ook geen jumper op.

Daarnaast is SATA wél hot-pluggable:
Wikipedia: Serial ATA

Uitbreiding van de case:
Ik heb de jumper doorverbonden op het SATA-kaartje, maar dit brengt geen verbetering of verslechtering met zich mee :O. Er wordt nog steeds niet doorgestart.

[ Voor 0% gewijzigd door jee-weetje op 19-02-2008 08:45 . Reden: typo ]

Jan-Willem

Verwijderd

Hey,

excuses voor de late reactie.

Ik heb zelf ook een MSI K7T Turbo2 mobo, waar ik die EM2000 op uitgeprobeerd heb. Bij mij deed alles in het begin prima, dat is, als ik de IDE harddisk loskoppelde, dan wilde hij wel van de SATA schijf booten. Eerst Linux gecloned naar de SATA harddisk, dat ging goed. Toen Windows gecloned, maar dat ging niet vanwege andere drive letter assignments. Enfin, Windows installeerde prima, maar ik kreeg na een tijdje vreemde errors; plots was mijn bootsector corrupt, waardoor ik Grub opnieuw moest installeren. Daarna wilde ik windows opnieuw installeren (ergens om), maar hij kwam niet meer door de installatie heen :S. Daarna weigerde Linux ook nog zijn boot sequence af te maken. Ik werd er gek van. Ik heb het maar opgegeven en het kaartje teruggestuurd, samen met de harddisks (ik had een Hitachi Travelstar 5K160 als system disk en nog een Samsung T166 erbij). Het vreemde was dat ik geen data corruptie kon aantonen. Rare dingen gewoon.

Vreemd dat jij met datzelfde moederbord (bijna dan, misschien) zulke nog ergere problemen meemaakte. Maar de conclusie is denk ik wel dat moederbord en controller elkaar niet zo zien zitten. Heb je nog andere dingen geprobeerd?

Ik ga toch weer een SATA schijf kopen, maar deze keer probeer ik maar een apparaatje als dit te gebruiken. Laatste mogelijkheid zou zijn om een SATA->USB adapter te gebruiken :P. Die hang ik dan gewoon in de kast, krijgt z'n stroom van een interne USB poort, en de HDD krijgt dan gewoon stroom van m'n voeding. Maar eerst maar zo'n SATA<>IDE adaptertje.

--

Overigens, wellicht ten overvloede,

je kunt natuurlijk de SATA controller eerst installeren in de computer vanwaar je het image wilt klonen, zodat de driver in het image beschikbaar is. Klonen van winxp kan heel lastig zijn, als de hardware heel anders is, maar het belangrijkste is dat de systeempartitie dezelfde plek inneemt, dus liefst de eerste partitie op de harddisk. Maar windows koppelt schijfletter aan een of ander schijf-id in het register, dus het kan daarop falen. Dan moet je eerst die koppelingen uit het register halen voordat je het image maakt, daarbij je originele windows mogelijk in de war gooiende, maar mij lukte het toen nog niet om het systeem te laten booten. Windows klonen is grote ellende.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 03:31 ]

• jee-weetje
Helaas, ben ik nog niet veel verder gegaan... Ik baalde er zo van :( Zat al rond te neuzen om een 2e-hands Promise kaartje op de kop te slaan. (of een nieuw low-end systeem te kopen)

Ik ben wel van plan het snel weer op te pakken.
Ik heb nog even gekeken en er is nog wel een nieuwe BIOS te downloaden. Helaas staat er niet bij dat er nieuwe RAID-chipsets worden ondersteund, maar ik zal deze er iig even overheen draaien.

Momenteel heb ik het kaartje wel in het PCI slot zitten, maar de HDD verder niet aangesloten. Onder het configuratiescherm is nu een snelkoppeling naar SIL-RAID te zien. Helaas kan de software daarna geen aanwezige controller vinden 8)7. Misschien werkt dit pas als de HDD weer aangesloten is.

btw. Onder apparaatbeheer is de RAID-controller wel te zien en correct geïnstalleerd.

Ik post mijn bevindingen zodra ik meer weet :|

Jan-Willem

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:59
Is het wellicht te proberen om te kijken of je de oude installatie uit kan sluiten? Geklooi met images en nieuwe controllers is al vaker fout gegaan. Dat zou dus inhouden dat je de PATA schijf ontkoppeld, en probeert een verse XP installatie op de SATA HDD te zetten.

Verder nog wat aandachtspuntjes:
- Is de partitie op de SATA schijf wel bootable (primaire partitie, als actief gemarkeerd)
- Is er een optie op de SATA controller om een bepaalde schijf als boot te markeren?
- Heb je wel de goede boot-device geselecteerd in het BIOS (misschien staat er nog een optie SCSI? Zo ja probeer die)

• jee-weetje
Bedankt voor de bovenstaande tip. Maar hoe kom ik erachter of de schijf wel "actief" is ? Ik neem aan dat ik iets van een MBR moet wegschrijven op de schijf ?

Ik ging er vanuit dat als ik de PATA afsluit er een ' no operating system found (oid)' melding zou komen, omdat er geen MBR gevonden kan worden.
Vanuit dit punt zou ik dan verder willen werken. Helaas krijg ik wanneer ik de SATA schijf aansluit (met of zonder PATA) een zwart scherm (10 minuten wachten leek mij genoeg ;)) Zoals boven omschreven kan ik het "kaartje" wel benaderen door op F4 te drukken.

Ik ga er gewoon eens mee stoeien. Ik post zo snel ik verder ben gekomen!

IIG bedankt voor het aandragen van bruikbare tips _/-\o_

Jan-Willem

• jee-weetje
Heb gister geprobeerd om een clean-install te doen op de SATA-schijf.

Vooraf netjes de drivers van de SIL 3512 chipset van de site gehaald en op diskette geplempt.
Pc uit, kastje los, PATA schijf stroom eraf, SATA schijf stroom erop, starten maar!

WinXP cd-tje erin en via F6 de SATA-"base"- drivers toegevoegd. Deze werden herkend/gevonden en er worden daarna nog wat drivers geladen. Daarna gaat het beeld op zwart (met een knipperende cursor linksboven). Ik weet dat dit wel normaal is, maar na enkele ogenblikken komt normaliter het accepteren van de voorwaarden & het partitioneren. Ik heb 5 minuten gewacht, maar helaas....

Er zal dus toch een probleem zijn met het aansturen van de chipset vanuit het moederbord, balen!!

Iemand nog suggesties (behalve het kaartje door de schredder halen :X)

Jan-Willem

Pagina: 1