brom vanaf pc naar versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 4.593 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42
hallo mede-tweakers,

Probleemomschrijving:
Als ik geluid afspeel vanaf mijn computer naar mijn versterker, krijg ik een mooie 60hz toon op mijn speakers(het verschijnsel is er niet als ik de mini-jack uit me computer haal), nu is de grap dat mijn versterker niet een stekker heeft met aarde, en ook niet zo'n mooi schroefje. nu heb ik al bedacht om mijn computer te "ont-aarden" en zou het in theorie ook moeten zijn opgelost, maar dat vind ik iets te gevaarlijk. dus ik vroeg mij af:

Heeft iemand een geniale ingeving waardoor ik dit probleem kan oplossen?

waar ik al naar heb gekeken:
+ Aarde van versterker(maar als iemand weet: zo moet je je versterker unit gronden graag!)
+ Aarde van PC(maar dat vind ik een beetje gevaarlijk, liefst een andere oplossing...)
+ groundloop cutter(nu heb ik begrepen dat deze dingetjes gewoon doodleuk 60Hz eruit gooien, en aangezien dat tenkoste gaat van de geluidskwaliteit niet echt een optie.)

mijn systeem is: Denon dra385RD+ gemodificeerde Beovox M100's
geluidskaart is onboard Realtek HD
het geluid word overgedragen met een mini-jack naar stereo tulp kabeltje van 5meter(geen radiostoring of elektriciteitskabels!)

Met vriendelijke groet,

Jeroen.

[ Voor 0% gewijzigd door djoenez op 24-12-2007 18:35 . Reden: vertaling fout uit het engels: Ground --> grond ]

• -Magnat-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-10 19:52
Heb je al gespeeld met de standaard volume instellingen van windows?

Afbeeldingslocatie: http://www.nieuwsbronnen.com/klassiekemuziekradios/volumeregeling.gif
Probeer alles eens te dempen behalve wave en volumeregeling.

Hoor je die toon echt als je muziek afspeelt? of continu?

Hier heb ik nog een interessante link voor je, met probleem en oplossing.
*klik*

[ Voor 24% gewijzigd door -Magnat- op 24-12-2007 20:56 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-12 15:45
Trek de coaxkabels eens uit je systeem (receiver en computer en waar nog meer). Als de brom dan weg is dan weet je dat dat je probleem is. Voor een tientje ofzo haal je een ontkoppelaar, te vinden in een van de tientallen andere topics over ditzelfde probleem.
Deze dingen filteren geen 60Hz. Ook geen 50Hz (dat is wat je denk ik bedoeld). Maar ontkoppelen de coax electrisch met een trafo.
Of gebruik de optische uitgang, ben je van al het gedonder af.

[ Voor 7% gewijzigd door ShittyOldMan op 24-12-2007 22:13 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-12 14:20

Younes

Wie, Wat, Waar?

-Magnat- schreef op maandag 24 december 2007 @ 20:41:
Heb je al gespeeld met de standaard volume instellingen van windows?

[afbeelding]
Probeer alles eens te dempen behalve wave en volumeregeling.

Hoor je die toon echt als je muziek afspeelt? of continu?

Hier heb ik nog een interessante link voor je, met probleem en oplossing.
*klik*
Uit dat lijstje is het aarden van de pc wat mij betreft het makkelijkst en misschien ook wel het veiligst. Ik snap niet wat je daar 'onveilig' aan vind, maar afaik is het gewoon een kwestie van het soort stroom kabel dat je gebruikt. Mijn pc is geaard door een geaarde stekker en een geaarde stopcontact te gebruiken. Niets onveiligs aan lijkt mij.

...en waarom?

Verwijderd

Lekker duidelijk weer moet ik zeggen.
Je hebt het over ontaarde van je pc en je pc aarde??????????
Neem aan dat je PC juist wel een aarde heeft , en je coax ook verbonden is waardoor er dus een potentiaal verschil is.
Beste oplossing is een dubbel galvanisch gescheiden. (AOP = Abonnee Overname Punt) voor je inkomende coax kabel.

Maar trek eerst de coax er eens uit zoals ShittyOldMan al zei.
Is de brom dan weg dan weet je genoeg ( hoop ik )

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2007 00:15 ]

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42
bedankt voor alle reacties!

ik ga zeker het idee van Magnat even uitproberen, ik weet niet welk component in mijn computer een brom zou moeten veroorzaken, maar tis altijd handig om even te checken!

het punt is: ik zat nog even te rommelen, en toen ik de VGA kabel weer terug in mijn computer stak, kreeg ik een grote vermindering in de brom(de vga kabel gaat van de computer naar de TV). dus het is eigenlijk al een stuk verholpen, maar ik zou niet kunnen uitleggen hoe..?

ps. snorkeltje: jij zegt lekker duidelijk weer, als ik er zoveel van wist zoals jij had ik de vraag hier niet eens gesteld. ik vertel het zoveel mogelijk(en zo overzichtelijk mogelijk) als ik kan.. :)

ps. The alchemist: de achterplaat van mijn computerkast heeft altijd spanning erop staan, ik dacht als ik de aarde eruit haal zou dat vast voor problemen gaan zorgen.. 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door djoenez op 25-12-2007 11:52 ]

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12 11:14
aangezien deze thread hard lijkt op mijn probleem ga ik em ff reviven...

Ik heb mijn laptop op mijn receiver aangesloten met een lange, maar goede, audiokabel (gewoon zo'n klein jackje die overgaat naar een rood, witte tulp in de versterker)

als mijn laptop is aangesloten op de netstroom, dan is er, vooral bij stukken met weinig of geen geluid, een duidelijk hoorbare storing...
deze storing is niet een constante toon, maar is een fluctueerende ruis-achtige toon (fluctueerend vooral in volume, maar ook in andere "dingen")

als ik de netstroom echter uittrek, en de laptop dus op de batterij werkt, verdwijnt deze toon echter volledig en heb ik een "glashelder" geluid

ik heb dit ook bij een maat van me geprobeert, die zo'n goede "audiofiele" stereo versterker heeft... daar is de "ruis" veel zachter (bijna enkel hoorbaar als er geen geluid wordt verstuurd), maar de "ruis" is nog wel aanwezig... ook daar lost de netstroom uittrekken het probleem volledig op...

vanmiddag ben ik langs een audio winkel gegaan en daar spraken ze ook over iets lus-achtig / slechte tranformator van de laptop / blabla chinees voor mij...
en ze zeiden me dat een mass ontkoppelaar de oplossing zou kunnen zijn (maar die hadden ze dus niet meer binnen)
ze zeiden dat ik dat ding ergens tussen de audiokabel en de laptop moest plaatsen, dus vraag ik me idd onmiddellijk af of dat ding ook andere tonen (stukken / soorten geluid) blokkeerd, naast die vervelende ruis?

dus heb ik net ff gegoogled op een mass ontkoppelaar, maar ik vond niet veel relevant terug...

kan iemand van jullie misschien vertellen hoe het ding dat ik zoek noemt en of het de rest van het geluid intakt laat?

alvast bedankt,

Maarten

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Is je laptop geaard?
Zoja meet dan even of de spanning tussen je laptop en aarde echt nul is.

• Mastakilla
Het stopcontact en de stekker waar de laptop mee in de netstroom zitten, hebben een aarding pin / gat...

Maar ik zit in een oud huur huis, dus of dat nu echt geaard is, weet ik eigenlijk niet...
ook weet ik niet of die transformator iets met die aarding doet (in de laptop komt nl maar gewoon een enkele kabel binnen)

De laptop is een Dell Lattitude D810 ter info

Ik heb ook geen flauw idee hoe ik dit kan meten of testen...

• Mastakilla
de versterker (Sony STR-DE505) heeft echter geen aarding blijkbaar (heeft gewoon een simpele stekker met 2 pinnen en geen gat voor de aarding)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

deze unit heb je nodig.

http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=1495

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 13-09-2008 21:50 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Ik had hetzelfde ooit, dat was statische electriciteit van vloerbedekking, heb nu laminaat :)
Tevens hielp het gewoon een stroomdraad van pc en versterker behuizing naar de verwarming te trekken, wel een stukje verf weghalen zodat je op staal zit:)
Is de goedkoopste oplossing die ik je kan geven.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je hetzelfde probleem met je interne speakers?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Soms is het ook een kwestie van je microfoon en overige ingangen dempen. Of de pc en de versterker aan elkaar knopen met een stuk draad. Zodat ze onderling geen potentiaal verschil meer hebben.

Een glasvezel toslink kabeltje gebruiken kan ook :-)

Verwijderd

Mastakilla schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 20:31:
aangezien deze thread hard lijkt op mijn probleem ga ik em ff reviven...

Ik heb mijn laptop op mijn receiver aangesloten met een lange, maar goede, audiokabel (gewoon zo'n klein jackje die overgaat naar een rood, witte tulp in de versterker)

als mijn laptop is aangesloten op de netstroom, dan is er, vooral bij stukken met weinig of geen geluid, een duidelijk hoorbare storing...
deze storing is niet een constante toon, maar is een fluctueerende ruis-achtige toon (fluctueerend vooral in volume, maar ook in andere "dingen")

als ik de netstroom echter uittrek, en de laptop dus op de batterij werkt, verdwijnt deze toon echter volledig en heb ik een "glashelder" geluid

ik heb dit ook bij een maat van me geprobeert, die zo'n goede "audiofiele" stereo versterker heeft... daar is de "ruis" veel zachter (bijna enkel hoorbaar als er geen geluid wordt verstuurd), maar de "ruis" is nog wel aanwezig... ook daar lost de netstroom uittrekken het probleem volledig op...

vanmiddag ben ik langs een audio winkel gegaan en daar spraken ze ook over iets lus-achtig / slechte tranformator van de laptop / blabla chinees voor mij...
en ze zeiden me dat een mass ontkoppelaar de oplossing zou kunnen zijn (maar die hadden ze dus niet meer binnen)
ze zeiden dat ik dat ding ergens tussen de audiokabel en de laptop moest plaatsen, dus vraag ik me idd onmiddellijk af of dat ding ook andere tonen (stukken / soorten geluid) blokkeerd, naast die vervelende ruis?

dus heb ik net ff gegoogled op een mass ontkoppelaar, maar ik vond niet veel relevant terug...

kan iemand van jullie misschien vertellen hoe het ding dat ik zoek noemt en of het de rest van het geluid intakt laat?

alvast bedankt,

Maarten
Ik heb de oplossing voor je probleem, want ik heb 100% het zelfde.

Een hp 6720s laptop. De laptop stroom kabel is geaard (ik weet zeker dat die van jouw dat ook is :)) en ik had hem in een geaard stopcontact gestoken (op de voeding staat dat je hem altijd op een geaard stopcontact moet aansluiten.

Resultaat: Precies dezelfde brom als die jij heb. Een soort van fluctuerende ruis op de achtergrond.

Oplossing ?

Een oud stekkerblok gezocht, waar je de geaarde stekker (van de laptop) in kan steken... maar die zelf niet geaard is.

Resultaat: Dezelfde perfecte geluidskwaliteit als wanneer je op de batterij werkt.

Ik doe dit al 8 maanden lang, en niks geen vreemde effecten door het niet aarden van de laptop (spanning op de behuizing of iets dergelijk).

• Mastakilla
Soldaatje schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 22:33:
Heb je hetzelfde probleem met je interne speakers?
nope

• Mastakilla
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 22:47:
[...]

Een hp 6720s laptop. De laptop stroom kabel is geaard (ik weet zeker dat die van jouw dat ook is :)) en ik had hem in een geaard stopcontact gestoken (op de voeding staat dat je hem altijd op een geaard stopcontact moet aansluiten.

Resultaat: Precies dezelfde brom als die jij heb. Een soort van fluctuerende ruis op de achtergrond.

Oplossing ?

Een oud stekkerblok gezocht, waar je de geaarde stekker (van de laptop) in kan steken... maar die zelf niet geaard is.

Resultaat: Dezelfde perfecte geluidskwaliteit als wanneer je op de batterij werkt.

Ik doe dit al 8 maanden lang, en niks geen vreemde effecten door het niet aarden van de laptop (spanning op de behuizing of iets dergelijk).
hmm

zal ik eens proberen...
moet ik wel nog zo'n stekkerblok vinden...

wat voor risico's houd dit trouwens in om de laptop niet te aarden?

• Mastakilla
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 22:10:
Ik had hetzelfde ooit, dat was statische electriciteit van vloerbedekking, heb nu laminaat :)
Tevens hielp het gewoon een stroomdraad van pc en versterker behuizing naar de verwarming te trekken, wel een stukje verf weghalen zodat je op staal zit:)
Is de goedkoopste oplossing die ik je kan geven.
hmm, dat klinkt wel bizar...
ga 1st ff de overige oplossing proberen denk ik :)

• Mastakilla
raymonvdm schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 22:37:
Soms is het ook een kwestie van je microfoon en overige ingangen dempen. Of de pc en de versterker aan elkaar knopen met een stuk draad. Zodat ze onderling geen potentiaal verschil meer hebben.

Een glasvezel toslink kabeltje gebruiken kan ook :-)
1e lijkt me lastig te doen
en mijn d810 en mijn versterker heeft geen glasvezel, dus het 2e is ook niet echt een optie

Verwijderd

Wat je kunt proberen is één massa aansluiting bij een tulp stekker loshalen.
Het lijkt er op dat je last hebt van een aardlus, door één massa draad te onderbreken is je brom (meestal) weg.
Heb het zelf al meerdere keren gehad met lange lijnen en tot nu toe werkte het iedere keer.

• littleisbetter
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-06-2023
Hoi,
Ik heb hier het zelfde probleem met een acer laptop en de logitech x-240 speakerset.

Ben ook op zoek naar een oplossing alleen bij mij is het weg als de voeding van de laptop op een geaard stopcontact wordt aangesloten. Helaas zijn bij onze huizen op de andere kamers alle stopcontacten nog zonder randaarde.

Ik probeer nu te achterhalen welke van de twee (laptop, speakers) het probleem geeft.
Het brommen is altijd aanwezig maar wordt echt vervelend als ook de audio aansluitkabel in de laptop zit. doe ik de aansluitkabel in een andere apparaat (mp3 speler of zo dan is de brom beduidend minder)

De brom is helemaal weg als ik de netvoeding van de laptop uit het stopcontact haal.

Dan zou je zeggen het is een laptop probleem, als ik echter een andere speaker set aanlsluit de logitech x-230 dan heb ik geen enkel probleem.

Deze brom lijkt heel erg, alleen minder luid, op als je met je hand aan het stekkertje naar de speakers komt (3.5mm jack) of als deze 3.5mm jack niet goed in gepluged is.

Ik ben ook op zoek naar een oplossing of in iedergeval om te weten welk apparaat het veroorzaakt daar beide nog geen 3 weken oud zijn.

Peter

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 22:47:
[...]

Oplossing ?

Super!!! Dit werkte !!
Ben nu eindelijk van die irritante ruits af.

Thnx!!
Pagina: 1