Toon posts:

Nieuwe LCD TV halen: kwaliteitverschil?

Pagina: 1
Acties:
  • 644 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij denken eraan om een nieuwe LCD TV te halen. We zitten nu nog met een 51cm dikke, dus een upgrade is zeker noodzakelijk :P
Nou willen we niet zo graag te veel besteden. Aangezien de prijzen de laatste tijden erg zijn gedaald, denken we aan een 32".

Nou had ik zelf een paar vragen vantevoren:

Is het enige verschil tussen 'normaal' en HD de resolutie? Ik heb wel gezocht, maar kon dus geen ander verschil tussen HD kwaliteit en normaal kwaliteit vinden.

In de winkels zie ik altijd hele slechte kwaliteit op de grote LCD TV's. Waardoor komt dit? Is dit omdat het een analoge televiesielijn is, oid? Zal ik hetzelfde hebben? We hebben thuis digitaal TV van Casema, hoe zou dat eruitzien op 32"?

Verder heb ik de volgende TV's gevonden:

http://www.plasma-discoun...2153/Samsung_LE32S81B.htm
http://www.plasma-discounter.nl/nl/nl/art/2330/LG_32LC51.htm
(Beide via Pricewatch. Eerste is goedkoopste, tweede is 2de goedkoopste).

Ik vroeg me af wat het verschil in kwaliteit is tussen de twee. Ik ben zelf altijd Samsung's gewend, we hebben thuis dan ook 2 samsung tv's en een Samsung monitor. Maar ik vind de LG er beter uitzien. Bovendien vind ik dat de Samsung's altijd een gammele poot hebben (heeft iemand hier slechte ervaringen mee?). Is er een significant verschil in kwaliteit waardoor ik de ene zou moeten kiezen boven de andere?
(Als er andere tips zijn in de zelfde prijsklasse zou ik het waarderen. Full HD is niet noodzakelijk voor mij, de extra prijs is me toch een beetje te veel, en 720p is ook mooi genoeg).

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Met digitale TV heb je een stuk minder last van slecht beeld. Ik heb geen ervaring met de TV's dus daarmee moet iemand anders je helpen, alleen zou ik zeker geen TV zonder HD-resolutie nemen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:20
De resolutie is een oninteressant gegeven voor een 32"; ze zijn allemaal nagenoeg 1366*768, wat feitelijk al overkill is voor dit formaat TV.

Verder is het een kwestie van kijken; ervaring van beeldkwaliteit is nogal persoonsgebonden. En als je ze bekijkt kun je ook zien hoe ze er in het echt uit zien (ding komt wel in de woonkamer te staan neem ik aan). Kijk of ze de gewenste aansluitingen hebben en let óók op de geluidskwaliteit mocht je al geen externe speakers+versterking hebben staan/gebruiken.

Nogmaals, gewoon wat winkels ingaan en het spul goed bekijken, beter advies is er niet.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Als je winkels ingaat moet je ook ff met de instellingen pielen. Hoe fel is het beeld en hoe zwart is het zwart enzo. Ff kijken hoe snel de tv zapt en dergelijke. Zitten nogal verschillen in heb ik gemerkt. En door te pielen met de instellingen kan je zien of de winkel niet toevallig een brakke instelling heeft ingesteld.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-02 21:00
Tis inderdaad zelf even goed kijken in winkels wat je het mooiste vindt. Heb zelf ook net een nieuwe, maar ben gegaan voor een Sony. Samsung vindt ik zelf net iets minder beeld geven, en die backlight vondt ik ook niet echt tof. Maar goed, dit is persoonlijk, en hier zul je echt zelf naar moeten kijken ;)

Overigens is HD Ready een prima resolutie, Full HD is toch bijna niet verkrijgbaar op 32Inch. En lagere resoluties kom je toch niet zo snel tegen, al zijn deze er wel...

Specs!

Verwijderd

Topicstarter
Dus het zou gewoon van mijn persoonlijke voorkeur afhangen welke ik moet nemen, en er is geen echte kwaliteitsverschil in hardware tussen de twee?
Hiermee bedoel ik bijv. verschil tussen een HP W2207 en een Samsung 226BW C-paneel.. Komt dit ook voor in de TV business, en met name bij deze twee merken?

In de winkel heb ik al vele modellen bekeken en zoals eerder vermeld hebben bijna alle winkels gewoon slecht tv-signaal waardoor het beeld op alle tv's er slecht uitziet :S
Misschien ff langs bij de MM om te vragen of ze deze er bij hebben hangen..

@GoldenBatt: Zijn die Bravia's niet minimaal 1200+ euro voor dezelfde specs als deze? Ik begrijp wel dat Sony's over het algemeen heel goede kwaliteit hebben, maar dat is toch een beetje teveel extra alleen voor de naam voor mij.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2007 14:39 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[subjectieve-mening-on]Koop geen Samsung[/subjectieve-mening-uit]

Ik heb het afgelopen jaar 3 LCD's moeten kopen in totaal voor verschillende mensen. En elke keer, ondanks de (veel) hogere prijs, komt men erachter dat met het aansluiten van goede apparatuur (dus niet die 100-keer-doorgeluste coax), de goedkopere TV's toch sneller achterblijven met bepaalde features. Dat is niet altijd zo, maar wel heeeel vaak. Van vna de 3 LCD's die ik heb moeten kopen, is in alle gevallen het budget verhoogd naar een ander/duurder merk.

Maar ja, misschien ben ik kritisch of heb ik mede-kritische kennissen...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:38:

Ik heb het afgelopen jaar 3 LCD's moeten kopen in totaal voor verschillende mensen. En elke keer, ondanks de (veel) hogere prijs, komt men erachter dat met het aansluiten van goede apparatuur (dus niet die 100-keer-doorgeluste coax), de goedkopere TV's toch sneller achterblijven met bepaalde features. Dat is niet altijd zo, maar wel heeeel vaak. Van vna de 3 LCD's die ik heb moeten kopen, is in alle gevallen het budget verhoogd naar een ander/duurder merk.

Wij hebben geen HD-decoder oid, dus daar gaat het niet om. Nu alleen digitale TV van Casema. Ik denk dat deze budgetmodellen dat wel aankunnen, toch?

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:41:
[...]

Wij hebben geen HD-decoder oid, dus daar gaat het niet om. Nu alleen digitale TV van Casema. Ik denk dat deze budgetmodellen dat wel aankunnen, toch?
Ik spreek nergens over HD-materiaal. Ik heb zelf ook "maar" een digitaal pakket van Casema (en een XB360 en een DVD-speler met 720P/1080i-mogelijkheden). Desondanks blijft mijn verhaal staan maar dat is misschien een ervaring van/met mensen die minder technisch zijn en meer naar beeldkwaliteit/kleur kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.
Heb je een voorbeeld van een 26" die wel goed is dan? Een iets kleiner model voor betere kwaliteit vind ik niet erg. Maar het budget kan niet echt verhoogd worden, vandaar. (>600 euro).
Ik denk dat je hetzelfde bedoelt als wat ik zie in de winkels? Ik zie altijd heel veel ruis en slechte kwaliteit.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:46:
Hmm.
Heb je een voorbeeld van een 26" die wel goed is dan? Een iets kleiner model voor betere kwaliteit vind ik niet erg. Maar het budget kan niet echt verhoogd worden, vandaar. (>600 euro).
Ik denk dat je hetzelfde bedoelt als wat ik zie in de winkels? Ik zie altijd heel veel ruis en slechte kwaliteit.
Precies!

Als je een goede winkel hebt, nemen ze de tijd om een standalone apparaat (zoals een kwaliteits DVD-speler ofzo) aan te sluiten op de beste ingang van de TV en je even te laten spelen met instellingen.

Voor een 26" kan ik wel ff rondzoeken maar in 32" ik kom dan al zeer snel bij Loewe L32 Basic of Hitachi L32A01 uit; de ene is wel relatief duur, de ander maakt (vind ik) mooie panels voor een goede prijs.

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Ik ben ook aan het rondkijken naar een 32" LCD-TV, grofweg 1000 euro.
32" lijkt me een goed formaat, niet te klein en niet te groot voor de living.
Ik ben totnogtoe vooral gaan kijken in enkele grote winkels (MM, Vandenborre, Fnac, Saturnus), en mijn eerste conclusie is: erbarmelijke uitleg. Alleen de verkoper van MM (en misschien Fnac) wist nog iets te vertellen, die van Saturnus was een aanfluiting en stonk naar de drank.
Twee. MM, Fnac en Vandenborre hadden dezelfde prijs voor een toestel dat me interesseerde. Saturnus was 175 euro duurder.
Drie. Het lijkt me dat goedkopere toestellen vooral een kleiner contrast hebben (het verschil tussen de lichtste en donkerste pixels). Dit is wel belangrijk voor een bevredigend beeld. Een toestel met te klein contrtast kan geen echt zwart geven. Ik dacht dat 8000 een goede waarde was.
Vier. Ik was uiteindelijk vooral geïnteresseerd in Samsung, Panasonic en Sony. Van Toshiba bijvoorbeeld weet ik niets. Goedkopere als Sharp, LG enz. vallen af.
Bij Sony is de letter in het typenr. belangrijk. P is minder bijv., D is zeer goed.
Samsung is aantrekkelijk, maar geeft vrij felle kleuren; je moet er voor zijn.
Mijn voorkeur totnogtoe gaat uit naar Panasonic, met een merkbaar zachter beeld. De TX-32LX700F kwam er in het novembernummer van Test Aankoop uit als de beste.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-02 21:00
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:36:
Zijn die Bravia's niet minimaal 1200+ euro voor dezelfde specs als deze? Ik begrijp wel dat Sony's over het algemeen heel goede kwaliteit hebben, maar dat is toch een beetje teveel extra alleen voor de naam voor mij.
Nee, valt best mee, sowieso in de 32inch classe. De 32P3000 bijv, de nieuwste reeks van Sony, kost bij de Mediamarkt een euro of 999, maar bij veel internet winkels veel goedkoper. Zo kost hij nieuw 750 euro bij de computer winkel bij mij in de buurt ;)
MAX3400 schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:38:

Mwa, dit vindt ik nogal mee vallen, maar ook even over Samsung, ik vindt die backlight een doorn in het oog. Heb het idee dat ik deze echt zie als je zwart beeld hebt. Dit heb ik bij die Sony niet zo...

Specs!

Verwijderd

Wat mij opvalt als je gaat kijken naar een LCD televisie is het verschil van prijzen.
Je hebt bijvoorbeeld een Samsung LCD 94 ing HD ready voor €899,00 .
Dan kijk je even verder en zie je een Philips LCD 94 ing HD ready voor €1099,00 .
Dat zijn toch even €200,00 verschil terwijl ze alle twee HD ready zijn ?
En als je nog verder zoekt bij de MediaMarkt naar Full HD 1080p zijn de prijsverschillen nog groter ?
Ikzelf ben mij wel aan het interreseren voor een LCD televisie en wil daarom weten waarop je moet letten ?
Heb momenteel een 5 jaar oude breedbeeld 100 Hertz en zie bij kenissen die dan een LCD televisie hebben echt geen beter qualiteit ?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 20:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 20:33:
Wat mij opvalt als je gaat kijken naar een LCD televisie is het verschil van prijzen.
Je hebt bijvoorbeeld een Samsung LCD 94 ing HD ready voor €899,00 .
Dan kijk je even verder en zie je een Philips LCD 94 ing HD ready voor €1099,00 .
Dat zijn toch even €200,00 verschil terwijl ze alle twee HD ready zijn ?
En als je nog verder zoekt bij de MediaMarkt naar Full HD 1080p zijn de prijsverschillen nog groter ?
Ikzelf ben mij wel aan het interreseren voor een LCD televisie en wil daarom weten waarop je moet letten ?
Heb momenteel een 5 jaar oude breedbeeld 100 Hertz en zie bij kenissen die dan een LCD televisie hebben echt geen beter qualiteit ?
Ik denk dat jij dan ook niet zomaar een TV hebt, maar meer richting high-end en dan kan het ook zomaar zijn dat jouw TV met een normaal signaal veel beter beeld heeft dan een LCD TV :)
Ik heb een Sony Trinitron 100 Hz 4:3 TV en daar kan ook menig LCD TV niet in de buurt komen kwa beeldkwaliteit.

Als je dan toch echt persee een "platte tv" wil kijk dan naar Panasonic Plasma's zou ik zeggen. Enige wat in de buurt van CRT's komt IMHO. Of als je geld teveel hebt Pioneer Plasma's :9~

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-02 18:26

Huig

Merino Fanatic

@ TS:

Ik heb zelf een soortgelijke keuze gemaakt tussen de 26 inch varianten van de tv's die jij noemt. Ik wilde de samsung LE26R81 (dus de R serie, is wat beter dan de S serie) of de LG26LC51. Ben uiteindelijk voor de LG gegaan. In de directe vergelijking waren de kleuren van de samsung R81 imho ietsje mooier; feller, wat hierboven genoemd is, is het juiste woord (verschil was niet groot). Het geluid wat uit de samsung kwam was echter erbarmelijk. Toen het geluid halverwege openstond resoneerde het geluid in de behuizing, het klonk voor geen meter. Uiteindelijk toch voor de LG gegaan; bij plasma-discounter 100 euro goedkoper, geen glanscoating (achteraf lijkt het me echt irritant), en beter geluid. Voet van de LG is ook erg stevig btw. In acht nemend dat de R81 een klasse hoger is dan de S81, zou ik, wederom, voor de LG gaan.

Veel succes met de keuze ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Huig op 25-12-2007 18:52 ]

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

Pagina: 1