Toon posts:

[2003] Powerfuse en Mandatory Profiles onder Citrix PS4*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.475 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Powerfuse en Mandatory Profiles

Hallo Tweakertjes,

Ik heb een vraag ;)

Op mijn werk zijn we net begonnen met het implementeren van Powerfuse op de Citrix Presentation servers 4.0 servers. We hebben nu Mandatory Profiles als standaard Profile voor alle TS Windows 2003 servers. (lekker opgeruimd – staat netjes. :)

Maar er zijn nogal problemen met het opslaan van settings bijvoorbeeld met het office pakket. Denk aan de settings van je word bestand (balken..etc.) en je voorkeurinstellingen voor MS Outlook. :/

Dan is er mogelijkheid om in Powerfuse allerlei register settings met de optie user preferences mee te geven voor elke Office Applicatie product, maar helaas zijn dit dus de vòòr gedefinieerde settings die worden telkens weer geladen bij het gebruiken van de applicatie. Dus mocht een gebruiker deze settings niet wensen kan hij dat wijzigen op dat moment maar bij volgende keer opstarten
zullen de gegevens weg zijn, en zijn de vòòr gedefinieerde settings weer terug. |:(

Er zijn aantal mogelijkheden:

- Roaming Profiles ( dan ben je klaar, wel veel profiel beheer). :X
- Of blijven op Mandatory (weinig profiel problemen ivm Roaming profiles)
maar dan moet je zorgen dat de user settings voor elke gebruiker terug laten brengen
bij de laatste setting. (bijv. balk in word).
- the Flex Profile Kit version 5 is ook een optie voor de Mandatory en goede concurrent voor
de Roaming profiles. Maar daar hebben wij niet zo veel ervaring mee. :? Graag de discussie hierover los laten.

Mijn andere vraag is de oplossing voor dit office pakket met profwiz.exe tool in Windows resource kit 2003. om de .ops file steeds naar een schijf op het netwerk of je mapping (homedrive) drive te laten kopiëren en bij het inloggen weer terug plaatsen, dit configureer je met een .vbs script of cmd script in je user preferences optie dat telkens het over kopieren gebeurd bij aan en uitloggen.

Graag hoor ik mensen met de zelfde ervaring hierover. :9

Bedankt voor jullie reactie alvast! :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2007 18:35 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Let er in het vervolg even op dat je je target OS erbij vermeldt, en wáár je je topic neerzet.
Zie de Windows Clients - FAQ en Windows Clients - Policy wat daarmee bedoeld wordt :)

Citrix is een Serverproduct en past dus beter in Windows Servers en Server-software .
Ik pas de titel dit keer aan en schuif 'm door naar de buren.

En uiteraard doet dat mandatory profile precies wat het moet doen: immutable.
Dus vraag je jezelf af of dat dan wel is wat je wilt..

[ Voor 14% gewijzigd door alt-92 op 22-12-2007 16:49 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Opgeruimd staat netjes is niet "de oplossing". Op al mijn TS/CTX-omgevingen gebruik ik Roaming Profiles; puur alleen al vanwege het feit wat je zelf aangeeft: dat mensen iets willen aanpassen aan het uiterlijk/werking van hun applicaties.

Daarbij kan je altijd nog middels GPO's op de machines en/of PowerFuse-settings op users een aantal beperkingen op gaan leggen voor settings waarvan je vindt dat users dat nooit aan mogen passen of mogen zien.

Verder, maar dat is geen kritiek, lees ik gewoon dat je PowerFuse niet helemaal snapt/begrijpt. Is niet erg maar zet dan eens een VM op met een TS en roaming profiles en ga een spelen met PowerFuse; ik denk dat je startpost dan vrij snel kan worden omgebouwd naar roaming profiles.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 22-12-2007 16:53 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je gebruikt PowerFuse maar je bent blijkbaar niet bekend met alle functionaliteiten van het pakket :)
PowerFuse 8 heeft namelijk zoiets als User Preferences. Hierbij kan je per applicatie opgeven welke registry keys en bestanden er bewaard moeten worden zodat de persoonlijke instellingen niet verloren gaan. User Preferences biedt namelijk dezelfde functionaliteiten als Flex Profiles en is op dezelfde technology gebaseerd.
In combinatie met een mandatory profile is dit gewoon de oplossing voor je probleem. Roaming profiles zijn zo gewoon not-done in een TS/CTX omgeving. Veel te groot, te veel problemen en gebruikers slopen ze blijkbaar altijd ;) Mandatory profiles i.c.m. Flex of PowerFuse 8 en folder redirection is gewoon de beste manier. Home drive met alle configuratie instellingen gewoon ergens op X: instellen en verbergen via PowerFuse, en een schijf waar de gebruiker zijn documenten mag neerzetten mappen als H: drive. Klaar is kees :) Deze techniek gebruik ik vaker en er zijn gewoonweg nooit meer profielproblemen. Scheelt weer een stuk beheerslast op de beheerafdeling.

[ Voor 36% gewijzigd door Microkid op 22-12-2007 16:57 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MAX3400

MAX3400

Microkid schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 16:53:In combinatie met een mandatory profile is dit gewoon de oplossing voor je probleem. Roaming profiles zijn zo gewoon not-done in een TS/CTX omgeving. Veel te groot, te veel problemen en gebruikers slopen ze blijkbaar altijd ;)
_O- Ja, meer dan eens komt het verzoek om een profiel terug te halen van de backup. Ach, misschien 5 profielen per week op een dikke 2500 users... Het ligt er inderdaad maar net aan van welke kant je je profiles wil voorzien/beheren en welke tools je daarvoor gaat inzetten.

• Microkid

Microkid

Smile

MAX3400 schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 16:56:
[...]

_O- Ja, meer dan eens komt het verzoek om een profiel terug te halen van de backup. Ach, misschien 5 profielen per week op een dikke 2500 users... Het ligt er inderdaad maar net aan van welke kant je je profiles wil voorzien/beheren en welke tools je daarvoor gaat inzetten.
En dat is nu juist het mooie van Flex of PF 8 : je hoeft geen profiel terug te zetten. Je kan per applicatie de instellingen terughalen, dus als een gebruiker zijn Word instellingen verkloot hoeft je alleen die instellingen terug te halen via een backup. De rest van zijn instellingen wordt niet aangetast aangezien je niet aan zijn profiel komt. Het gaat tenslotte alleen maar om een paar registry keys :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MAX3400

MAX3400

Microkid schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 16:59:
[...]

En dat is nu juist het mooie van Flex of PF 8 : je hoeft geen profiel terug te zetten. Je kan per applicatie de instellingen terughalen, dus als een gebruiker zijn Word instellingen verkloot hoeft je alleen die instellingen terug te halen via een backup. De rest van zijn instellingen wordt niet aangetast aangezien je niet aan zijn profiel komt. Het gaat tenslotte alleen maar om een paar registry keys :)
Mijn klanten willen nog niet naar PF8...

*edit*
Maar goed punt inderdaad om in de gaten te houden. Wel vind ik het van belang dat de tools niet te overheersend zijn voor het doel wat je wil bereiken maar dat is meer een technisch-strategische aangelegenheid van elk bedrijf dan "wat we hier op GoT ff bedenken".

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 22-12-2007 17:03 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Het uiteindelijke doel is dat je een zo stabiel en toch flexibel mogelijke gebruikersomgeving wilt creëren. En ondanks dat er hordes beheerders menen dat dit ook met tools als batch files, kixstart, GPO enz gaat, lukt je dit eigenlijk alleen maar goed met PowerFuse (zeker op Terminal Server/Citrix omgevingen).

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 16:59:
[...]

Klinkt goed!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2007 18:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 16:53:
Je gebruikt PowerFuse maar je bent blijkbaar niet bekend met alle functionaliteiten van het pakket :)
PowerFuse 8 heeft namelijk zoiets als User Preferences. Hierbij kan je per applicatie opgeven welke registry keys en bestanden er bewaard moeten worden zodat de persoonlijke instellingen niet verloren gaan. User Preferences biedt namelijk dezelfde functionaliteiten als Flex Profiles en is op dezelfde technology gebaseerd.
In combinatie met een mandatory profile is dit gewoon de oplossing voor je probleem. Roaming profiles zijn zo gewoon not-done in een TS/CTX omgeving. Veel te groot, te veel problemen en gebruikers slopen ze blijkbaar altijd ;) Mandatory profiles i.c.m. Flex of PowerFuse 8 en folder redirection is gewoon de beste manier. Home drive met alle configuratie instellingen gewoon ergens op X: instellen en verbergen via PowerFuse, en een schijf waar de gebruiker zijn documenten mag neerzetten mappen als H: drive. Klaar is kees :) Deze techniek gebruik ik vaker en er zijn gewoonweg nooit meer profielproblemen. Scheelt weer een stuk beheerslast op de beheerafdeling.
Microkid: Mandatory profiles i.c.m. Flex of PowerFuse 8 en folder redirection is gewoon de beste manier.

De folder redirection optie is toch dan het zelfde als je gewoon de roaming profiles gebruikt? ik wil zeggen dat je dan de mapping heb of een netwerkshare waar alle settings worden geredirect? toch? of begrijp ik je verkeerd ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2007 18:46 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Nee, roaming profile en folder redirection staan los van elkaar. Folder redirection kan je met zowel roaming als mandatory profiles gebruiken. Een voorbeeld van bestanden welke je altijd wilt bewaren is bijvoorbeeld favorites, application data en cookies. Deze kan je buiten je profiel bewaren. Juist in combinatie met een mandatory profile blijven deze gebruikers instellingen dan mooi bewaard.

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 20:01:
Nee, roaming profile en folder redirection staan los van elkaar. Folder redirection kan je met zowel roaming als mandatory profiles gebruiken. Een voorbeeld van bestanden welke je altijd wilt bewaren is bijvoorbeeld favorites, application data en cookies. Deze kan je buiten je profiel bewaren. Juist in combinatie met een mandatory profile blijven deze gebruikers instellingen dan mooi bewaard.
Hmm klinkt wel easy moet gaan lukken dan!
In het begin is theorie iets makelijker dan in de praktijk.. zou best willen msnen willen met je maar ja. Ik weet niet of je zo maar je msn adres hier mag neer zetten...(vast niet). Ik ben op cursus geweest voor PF 7 en blijkbaar is in versie 8 veel veranderd.. mijn cursus voor update is gepland in januari ergens.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:49

mutsje

Certified Prutser

als je roaming profiles goed afknijpt werkt het prima. Flexprofiles is gewoon een kut pakket dat meer moeilijkheden in veel omgevingen opleverd dan dat je TCO omlaag gaat. Misschien met de nieuwste flexprofilekit is het verbeterd maar mijn ervaring (in grote omgevingen) is bitter slecht met dit pakket. PF8.0 weinig ervaring mee tot nu toe. Ben me hard erin aan het verdiepen en ze hebben veel verbouwd inderdaad dat het een cursus zou rechtvaardigen ipv alles thuis maar uit te diepen :) Mandatory profiles leuk en zeker met nieuwste PF8.0 zoals mikrokid al zegt.

• Microkid

Microkid

Smile

Dan stel ik toch voor dat je je wat beter in Flex en/of PF8 verdiept. Ik heb omgevingen gebouwd van 15.000 clients met flex zonder een centje pijn. Als je het goed ontwerpt en inricht heb je een zeer stabiele en betrouwbare client omgeving.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Microkid schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 18:40:
Het uiteindelijke doel is dat je een zo stabiel en toch flexibel mogelijke gebruikersomgeving wilt creëren. En ondanks dat er hordes beheerders menen dat dit ook met tools als batch files, kixstart, GPO enz gaat, lukt je dit eigenlijk alleen maar goed met PowerFuse (zeker op Terminal Server/Citrix omgevingen).
Microkid schreef op zondag 23 december 2007 @ 00:24:
Dan stel ik toch voor dat je je wat beter in Flex en/of PF8 verdiept. Ik heb omgevingen gebouwd van 15.000 clients met flex zonder een centje pijn. Als je het goed ontwerpt en inricht heb je een zeer stabiele en betrouwbare client omgeving.
Dit snap ik niet zo goed? Je zegt dat het met batchfiles en dergelijke niet gaat lukken, terwijl je vervolgens zegt met Flex profiles (wat vziw gewoon een stelletje scripts is dat proflwiz.exe aanroept om een boel te restoren/setten) je een grote opzet gedaan hebt? :)

• Microkid

Microkid

Smile

Ik bedoel dat het om meer dan alleen registry instellingen gaat. Denk ook aan het eenmalig of continu configureren van registry instellingen, automatisch aanmaken van Exchange settings, automatisch aanmaken van ODBC instellingen, mappen en/of verbergen van drives, en dat allemaal op group of OU lidmaatschap, dan gaat je dat amper lukken met de klassieke tools. Dan is PowerFuse een uitkomst.

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op zondag 23 december 2007 @ 12:38:
Ik bedoel dat het om meer dan alleen registry instellingen gaat. Denk ook aan het eenmalig of continu configureren van registry instellingen, automatisch aanmaken van Exchange settings, automatisch aanmaken van ODBC instellingen, mappen en/of verbergen van drives, en dat allemaal op group of OU lidmaatschap, dan gaat je dat amper lukken met de klassieke tools. Dan is PowerFuse een uitkomst.
Ik ben meer een voorstander voor Powerfuse, Mandatory profiles en configuratie van FPK,
maar de vraag van "Elevator" vind ik meer dan terecht. Inderdaad zijn het allerlei scripts die profwiz.exe aanroepen en dan de configuratie naar een mapping/drive kopieren of overzetten.

Mocht je een behoorlijk netwerk hebben van paar duizend man dan zal je ook naar je netwerk moeten kijken (netwtraffic). Een configuratie file kan behoorlijk groot worden... hoe ga je dat dan weer oplossen. :O

PowerFuse 8 en folder redirection is mijn volgende discussie. Hoe ver is goed wanneer je over honderden applicaties praat en duizenden xxxxxx users beheert. Als je weet dat Appdata al honderden mb's groot kan worden. O-)

• Microkid

Microkid

Smile

Daarom gebruik je dus folder redirection: je zet je AppData gewoon op een vaste plek neer (waar de gebruiker gewoon schrijftoegang heeft), hoeft er ook niets gekopieerd te worden en staat het los van het profiel. :)

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op zondag 23 december 2007 @ 23:18:
Daarom gebruik je dus folder redirection: je zet je AppData gewoon op een vaste plek neer (waar de gebruiker gewoon schrijftoegang heeft), hoeft er ook niets gekopieerd te worden en staat het los van het profiel. :)
Dag Microkid!
Oke.. mijn overweging zal worden of mandatory profiles met redirection voor de meest gebruikte dingen naar een netwerkschijf (favorieten, appdata, cockys... ;)... Wat roaming profiles ook al doet :-) alleen deze slaat het op in je profiel en de redirection gebeurt juist op een netwerkshare of mapping.

Het verhaal van roaming is opzeg duidelijk (punt). :*) .

Echter de keuze is nu tussen twee oplossingen, mocht je de mandatory profiles willen kiezen voor je CTX servers in combinatie met Powerfuse 8.

Welke van de twee opties is het beste en weinig beheer (TCO) met zich mee brengt.

- Mandatory profiles in combinatie met folder redirection.
- Mandatory profiles in combinatie met flex profile kit.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Het is geen of/of imho :)

• Microkid

Microkid

Smile

Klopt. Beste oplossing met weinig beheer is gewoon mandatory profile met Flex (of PF8) en redirection.

Verwijderd

Topicstarter
Microkid, Enige slechte ervaringen met Model profile van Powerfuse?

Verwijderd

Appsense is de andere optie voor profile management (is goedkoper dan Powerfuse), maar is meer modulair opgebouwd (voor iedere onderdeel andere applicatie/beheertool). Bij Powerfuse werkt dat een stuk lekkerder!
Al met al, eigen scripts al dan niet met flex profiles, werken ook prima. Zorg voor een standaard methode voor het bijhouden van wijzigingen en leg de structuur expliciet vast. Als het eenmaal werkt werken alle vernoemde methodes prima.
Prijstechnisch: flexprofiles, dan appsense, dan powerfuse.
Beheersmatig en extra opties: powerfuse, appsense, flexprofiles.
Pagina: 1