Toon posts:

HD toegevoegd : booten en schijfletters wijzigen onmogelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai al een tijdje Vista op een RAID-0 array (Intel ICH6R controller). Nu heb heb ik een derde harde schijf toegevoegd en met Vista's Schijfbeheer geïnitialiseerd, geformatteerd en schijfletter N: toegewezen.

Na een herstart kreeg ik deze melding : "Disk boot failure, insert system disk and press enter"

Dus maar even opgestart met de Vista Installatie DVD om te kijken wat er aan de hand was, bleek dat de nieuwe schijf de schijfletter C: had gekregen.

Ik dus met diskpart.exe de schijfletters wijzigen :
Afbeeldingslocatie: http://i171.photobucket.com/albums/u315/loopdoodle/IMG_0006.jpg?t=1198331698

Helaas blijft na een herstart de nieuwe harde schijf de oude schijfletter houden. Ik kan dus alleen booten als ik mijn nieuwe harde schijf fysiek los koppel.

Iemand een idee?

Verwijderd

Topicstarter
/me schopt het draadje omhoog

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
Typisch gevalletje bootvolgorde lijkt me. Kijk in het BIOS van welke array dat je PC boot. Mocht dat niet baten, kun je de nieuwe schijf opnieuw formatteren, maar zorg er dan voor dat je deze partitie niet actief maakt. Een PC kan alleen van actieve partities booten, dus als je zorgt dat er daarvan maar één bestaat zou je geen problemen meer moeten hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Zodra ik weer on-site ben zal ik dat eens proberen en anders wordt het gewoon even een Vista clean-install. Thanks!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het mag de moeite waard zijn om dit FAQ-stukje eens door te nemen :)
Hoe zit het met de schijfletters in DOS/Windows?

Ik denk dat je zonder te beseffen wat het betekent een actieve primaire partitie op de nieuwe schijf hebt aangemaakt, waardoor deze voorrang krijgt in de bootvolgorde.

[ Voor 30% gewijzigd door BalusC op 24-12-2007 08:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de Vista partitie staat ingesteld op actief.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 12:35:
alleen de Vista partitie? Je kan overigens ook een logische partitie ervan maken als je hem enkel als opslag gebruikt: Niet zo mooi, maar wel effectief :)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 12:35:
Dat hoort ook :) Het gaat dus om je nieuwe schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Et voilà, problem solved.

Afbeeldingslocatie: http://i171.photobucket.com/albums/u315/loopdoodle/drive_letter_boot_problem.jpg?t=1198760380
Pagina: 1