Gebroken metaal repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:49
Beste mensen,

Bezig zijnde met een Volvo-casemod op een goedkope kast, is er een ramp gebeurd. Door de ventilatiesleuven was de schuine balk nog maar heel licht gebonden aan de rest van de kast. Het onvermijdelijke is gebeurd: het is afgebroken. Nu beschik ik niet over een lasapparaat, en een poging om te solderen is al eerder mislukt. Heeft iemand enig idee hoe ik het defect het beste en het mooiste repareer, zonder een hele nieuwe kast te moeten kopen?

Ter verduidelijking een foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/21519phpjwP3sn.JPG

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Een dun plaatje er achter aan lijmen?

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15
Om dat te solderen ga je een heel flinke soldeerbout moeten hebben, minimaal 50W lijkt me. Als je het heel netjes vlak tegen elkaar zet, voldoende verhit en netjes soldeert, nadien bijvijlen tot het weer vlak is, heb je de beste oplossing imho (je zal het nauwelijks zien).
Andere oplossingen als lijmen, zullen erg moeilijk zijn omdat je heel weinig contactoppervlak hebt (de kopse kant van dat plaatje, dus enkele vierkante millimeter), dan moet je zoals ^ zegt een groter contactoppervlak creëren door een plaatje op te lijmen ofzo.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 15:38
Bij solderen is het erg belangrijk dat je het metaal goed schuurt, daarna het metaal verhit en niet het soldeersel (kan ook op gasstel), en daarna de soldeerd (met harskern) aanbrengt

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Solderen met een brander? Zo doet de goudsmid het ook :)

Anders kun je misschien op zoek naar een metaalbedrijf in de buurt, om daar te vragen of ze je willen helpen.

In deeze zin staan drie fauten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Lol, zoiets simpels als een plaatje erachter lijmen, en daar kom ik dan niet op he :'). Maar krijg ik dan niet het probleem dat het plexiglas wat erachter moet komen niet meer goed aansluit?

Solderen met een brander zou misschien ook nog kunnen ja, maar weet niet of ik daar het materiaal voor heb.. Ik ga eens kijken of ik een dun plaatje heb + goede lijm, als dat geen oplossing biedt dan ga ik nogmaals het solderen proberen.

[ Voor 38% gewijzigd door Boxman op 22-12-2007 13:53 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Misschien met 2 componenten epoxy, goed klemmen en 24 uur laten drogen, ookal heb je weinig contactoppervlak, maar t zal wel moeilijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Als er toch plexi achter komt kun je het toch op het plexi lijmen?? Het plexi is dan gewoon het "plaatje er achter".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:53
een heeel licht lasapparaat gebruiken en door iemand laten doen die er verstand van heeft. Anders ben je binnen verder van huis. Maar solderen is gezien de dikte waarschijnlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Anoniem: 35978 schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 13:57:
Als er toch plexi achter komt kun je het toch op het plexi lijmen?? Het plexi is dan gewoon het "plaatje er achter".
Dat zou ook nog kunnen, maar dan zit je met het probleem dat het bijna niet mooi te spuiten is zonder het plexiglas te bespuiten of het metaal te weinig te bespuiten. Ik heb een dun plaatje gevonden, ga dat nu even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:20

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

sja Een alternatief idee: Locktite en naderhand polijsten/gladschuren

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het is denk ik het een of het ander. Ook met solderen krijg je maar een vrij zwakke verbinding die in ieder geval niet bestand zal zijn tegen bewegen, het contactoppervlak is daar te gering voor. Echt goed zou alleen lassen zijn en daarna zorgvuldig bijslijpen, maar je geeft aan dat dit geen optie is. Dat plaatje erachter zou ook in plaats van lijmen gesoldeerd kunnen worden, dan kan het heel dun zijn, in ieder geval veel dunner dan met plexiglas, en je hebt een oersterke verbinding. Desnoods aan weerszijden. Met een brander krijg je voor een geval als dit het mooiste resultaat.

Tip: Waar haal je zo'n dun plaatje blik vandaan? Conserveblikjes zijn gemaakt van heel dun blik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230835

met een TIG las machine kan je dit perfect lassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Je kan ook van dun alu of metaal exact het zelfde figuur maken, iets smaller in de breedtes.
Dit verlijm je dan aan de achter zijde.
Je plexiglas komt dan wel iets hoger te liggen afhankelijk van de dikte die je gebruikt, maar dit kan best mooi staan.

[CiP] Aqueum initium TJ09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

TIG lassen zou perfect zijn, of misschien een metalen plaatje er achter puntlassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 186591

Als je vloeibaar metaal bij de hand hebt kun je ook een dunne rups ( streep ) achter doen en dan daarna ook boven op ! dan kun je daarna met de dremel of schuurmachine de bovenkant vlak maken

Vloeibaar metaal zit is meestal wel te krijgen bij de goede doe het zelf zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Is het staal of alu? Alu kun je namelijk niet solderen en lastig lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:44

mr_petit

opperprutser

Zo te zien is het gewoon staal (goedkope kast :P), dus ik zou het gewoon solderen.
Ik zou geen harskernsoldeer gebruiken, maar soldeertin voor waterleidingen, en een goed fluxmiddel als S39. Daarna wel goed reinigen (borstel+water), S39 is een vorm van zoutzuur.
Je kan een brander gebruiken, maar ook een zware soldeerbout als je daar aan kan komen (minstens 100W lijkt me)

Als het aluminium is wordt lassen lastig, dat kan alleen met TIG (argon) en een AC lasapparaat (die je ook niet elke dag ziet :P )

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 22-12-2007 15:22 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou ook voor de epoxy-oplossing gaan. Gewoon een dun plaatje er achter lijmen en het zit weer perfect vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Boxman schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 14:00:
[...]

Dat zou ook nog kunnen, maar dan zit je met het probleem dat het bijna niet mooi te spuiten is zonder het plexiglas te bespuiten of het metaal te weinig te bespuiten. Ik heb een dun plaatje gevonden, ga dat nu even proberen.
Da's natuurlijk een kwestie van zorgvuldig afplakken. Als je dat goed doet en de afplaktape niet te lang laat zitten na het spuiten ga je daar echt niks van zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

aan de foto te zien, ik deenk dat het staal is.
lassen of lijmen zijn inderdaad de enige 2 oplossingen die werken...
toch zou ik voor lassen gaan (omdat ik binnenkort een lasappraat heb :D) omdat lassen gewoon netter wordt, en een meer permanente oplossing is. het moet niet al te moeilijk zijn om het lokale staalverwerkingsbedrijf, of buurman/oom/neef/kennis/leraar met een lasapparaat te vinden, die ff een paar puntjes voor je wil zetten.
(na het lassen natuurlijk ff netjes de bubbels eraf dremelen zodat de ruit weer goed aansluit, en evt de voorkant een beetje planuren zodat er geen streep in de verf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
mr_petit schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 15:16:
Zo te zien is het gewoon staal (goedkope kast :P), dus ik zou het gewoon solderen.
Ik zou geen harskernsoldeer gebruiken, maar soldeertin voor waterleidingen, en een goed fluxmiddel als S39. Daarna wel goed reinigen (borstel+water), S39 is een vorm van zoutzuur.
Je kan een brander gebruiken, maar ook een zware soldeerbout als je daar aan kan komen (minstens 100W lijkt me)

Als het aluminium is wordt lassen lastig, dat kan alleen met TIG (argon) en een AC lasapparaat (die je ook niet elke dag ziet :P )
Gelukkig is het inderdaad een goedkope stalen kast, dus ik zel eens zo'n zware soldeerbout pakken (die hebben wij wel een), en dat plaatje erachter solderen. Lijm heb ik net geprobeerd, maar dat ging niet aangezien de lijmklem ook meegelijmd werd dan :'). Dus nu maar even solderen proberen

Als het af is zal ik nogmaals een plaatje posten voor de liefhebber :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:20
Zoals zo vaak bij modden denk ik dat je niet alleen moet kijken naar wat er technisch mogelijk is, maar ook eens naar creatieve low-tech oplossingen moet kijken.

Ik zou bijvoorbeeld die schuine streep + vierkantje voor het logo uit aluminium zagen en dan aan de voorkant plakken. Polijsten, desnoods heel precies het logo uit het vierkantje zagen en je bent helemaal de bom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Zoals beloofd even het resultaat na het spuiten + opplakken emblemen:

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/21519php6WCKRD.JPG

En geinstalleerd op de kast:

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/21519phpedspox.JPG

Helaas is het scheurtje nog te zien, ondanks mijn plamuurpogingen. De dekking is goed, maar wat je nu ziet is de reflectie door het dikteverschil (denk ik). Jammer maar helaas, niks aan te doen. Al met al toch een mooi resultaat :)

Ohja, waarom geen normaal embleem? Dit stuk heb ik gekregen van ons pap die jarenlang lid is geweest van de Volvo Turbo club, hij heeft mij dit embleem toevertrouwd en ik moet zeggen, het staat erg goed.

Het hele Volvo thema is gewijd aan het fijt dat ons opa een Volvo garage had in Apeldoorn, meerdere records heeft geraced in een Volvo Amazone (waarvan zijn baanrecord op Zandvoort officieel nog onverslagen is, omdat na de laatste mislukte aanval op zijn record de baan veranderd werd), en wij tot op heden alleen nog maar Volvo hebben gereden en daar erg tevreden mee zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Afbeeldingslocatie: http://images.carpento.net/volvoidee.jpg

Twee strookjes aluminium erover en niemand ziet de scheur nog :) En best wel volvo-ish :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Dat zou betekenen dat ik voor de 3e keer zou moeten schuren, nog wat erop plakken en nog een bus van 10 euro verspuiten :') (ja het was al 1x de mist in gegaan, het spuiten dan, bij het 2e keer schuren brak de boel af). Ik heb het bijgewerkt met een blauwe stift, de scheur valt nu gelukkig niet meer op.

edit// Of bedoel je 2 op maat gemaakte plaatjes van tevoren bewerken/beschilderen en er dan als zijnde decoratie overheen plakken? Dat zou inderdaad nog een idee zijn.. En dan natuurlijk de latjes zo schilderen dat het net een echte metalen schuine band is zoals op echte volvo's ook zitten. Ty voor het idee !

[ Voor 34% gewijzigd door Boxman op 24-12-2007 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Inderdaad, het idee van je edit ;) Als je echt moeite wilt doen neem je aluminium wat je polijst, dat is het sjiekste, maar een plaatje geborsteld alu is ook al een aardige denk :)
Pagina: 1