Media Portal

Doel
MediaPortal voorstellen aan dezen die het nog niet kennen, en ze er voor warm maken!En voor dezen die het wel al kennen, misschien wat meer verduidelijking aan het licht brengen
Ik hoop dat dit een constructieve topic word, waar HTPC liefhebbers ervaringen kunnen uitwisselen, verbeteringen toevoegen en elkaar helpen.
En ja, ik heb ook al gehoord van MythTv etc, maar dit is een topic over MediaPortal. Gelieve dit te respecteren aub.
Wat
MediaPortal is een opensource (dus gratis) software pakket net als media center van microsoft, alleen veel beter, en goedkoper.Ik gebruik opzettelijk de term “software pakket” en niet “programma” omdat het echt véél meer kan dan media center en super uitbreidbaar is. Je kan het zo uitgebreid maken als je wilt.
Wens je een simpele mp3 speler voor op je tv, dan kan je de andere functies uitzetten, maar wens je een super state of the art PVR met een aparte back- en frontend is dat tevens ook mogelijk.
Waar
Alle info en downloads kan je vinden op www.teammediaportal.org.Features (in een notendop)
Algemeen
- Compatibel met een heel gamma van multimedia harware: Builtin ondersteuning van de MCE remote, TV Tuners, IR Blasters, …
- Eenvoudig te personaliseren met skins en programma taal (ook nederlands)
- Zowel Full Screen als Windowed mode Video
- Ondersteunt alle schijfjes, dvd, blu ray, hd dvd, etc…
- Divx, mét .srt ondertitels, die je via de GUI kan in- of uitschakelen als bij een dvd!
(dit is een trucje die ik MCE nog niet zien doen heb) - Mbhv Daemon Tools kan je automatisch .iso files mounten en direct afspelen in media portal (werkt echt prachtig)
- MP onthoud van alles wat je niet volledig uit kijkt, hoe ver je zat. Als je dan wilt verder kijken kan je kiezen om te hervatten, of om opnieuw te kijken.
- Je kan “bookmarks” toevoegen aan alle filmbestanden, en dan later direct springen naar die bepaalde scène
Muziek
- Ondersteunt alle extensies .mp3, .ogg, .wma etc etc…
- Keuze van bibliotheek weergave:
Eindelijk een programma waar je je muziek collectie kan weergeven op de directory list!
Of je kan de keuze geven aan die irritante muziek database van media player(voor de sm’ers onder ons :d)
- Gemakkelijk playlists maken/beheren via de GUI
Foto’s
- Ook gemakkelijke foto browser
- Slide show meuk…
- Kortom, het gewoonlijke (ikzelf gebruik dit minder)
Programma’s
- Nieuws: Ingebouwd RSS reader
- Weer: Live weerberichten via Weather.com, netjes in de GUI weergegeven
- CD/DVD brander
- Sudoku en tetris :d
- Plugin voor X10 home automation (voor de mensen met domotica op IP gebaseerd)
- En er zijn nog talloze plugins te downloaden overal (en er zitten echt goeie tussen!)
Radio
- Mogelijkheid om Live Radio te beluisteren mits een FM tuner card in je pc uiteraard.
- Mogelijkheid om radio streams als zender toe te voegen, die dan allemaal netjes in de GUI weergegeven worden.
- Ingebouwde Last.fm
TV
- Mogelijkheid om Live TV te bekijken; mits een TV Tuner card.
(ook hier wordt een heel gamma aan kaarten ondersteunt, zowel analoge als DVB’s) - Ook hier bestaat de mogelijkheid om live streams als zenders toe te voegen.
- TV gids. (ingebouwde xmltv, Zap2it, etc…)
- En! Mogelijkheid tot aparte back- en front end.
Er bestaat een beta versie van de TV server die je op een dedicated pctje kan plooien, en die vol stampen met TV Tuner cards.
Deze machine handelt dan alle tv gerelateerde taken af. Als je dan met je client tv kijkt kan je dit dan streamen over het netwerk.
Je hoeft dan maar één keer al je kanalen in te stellen
De tv server handelt je opnames af. Zodat je HTPC niet aan hoeft te liggen
Mogelijkheid tot geavanceerde opnames (bv: altijd een programma op gelijke welke zender opnemen, elke dag, elke week, etc…)
Mogelijkheid tot instellen van prioriteiten bij opnames (bv: opname van het nieuws is belangrijker dan de teletubies)
Comskip: plugin die reclame detecteert en verwijderd uit opnames
Vereisten
Minimum is 256ram, 1.6ghz cpu, grafisch kaartje met 128ramAanbevolen is 512ram, 2ghz, grafisch kaartje met 128ram (of hoger)
Persoonlijk vind ik dit echt wel schappelijk…
Besluit
Zo, ik hoop dat ik wat duidelijkheid heb geschept, voor vragen/opmerkingen mag je me altijd contacteren.Laat gerust jullie eigen bevindingen weten!
(ik zal later nog wat fototjes posten!)