paQ schreef op donderdag 27 december 2007 @ 22:12:
ik heb in twee dagen nu al 9 tevergeefse pogingen gedaan om XP via een USB stick te installeren, met
tig verschillende tutorials die allemaal watanders beweren en zeggen....
...En als iemand het wel is gelukt, hoor ik dat heel graag.
Dat is het probleem met Windows in het algemeen: de meeste handelingen kun je op tig verschillende manieren uitvoeren, ook het installeren.
Waar het op neerkomt is het volgende: je moet kunnen booten met 'iets' en vervolgens bij de installatiesource kunnen.
Er zijn 2 installatie-mogelijkheden:
- winnt.exe: voor installatie vanaf een dos omgeving.
- winnt32.exe: voor installatie vanaf een 32bits windows omgeving.
Dos kan zijn: 5.01 en hoger, dus ook de Dos boot van W98 bijvoorbeeld. Vanuit PCdos zal het wellicht ook lukken. (niet zeker)
Windows kan zijn de bootloader van een originele cd of Windows PE.
Bij gebruik van PE is 2.0 het meest logisch, deze is immers vrij te gebruiken, in ieder geval voor ontwikkel-doeleinden.
De truc is dus om op de één of andere manier te booten met Dos of PE.
En ook dat kan weer op verschillende manieren:
- booten van netwerk (PXE)
- booten van USB stick
- booten van SD card
- booten van losse HD
Iedereen heeft dus zijn eigen voorkeur.
De volgens mij meest eenvoudige (maar dat is dus persoonlijk) is een 1GB of groter USB stick pakken, deze Fat(32) formatteren en bootable maken met behulp van 'een' tooltje. Vervolgens i386 folder vanaf XP cd kopiëren naar stick.
Zorg dat ook himem.sys en smartdrive beschikbaar zijn.
Stick in EEE, booten, smartdrive starten, naar i386 folder bladeren en winnt.exe uitvoeren.
Mijn persoonlijk favoriete is gebruik maken van een netwerkboot. Dat kan natuurlijk met WDS, waarbij je een volledige automatische installatie. Hiervoor heb je wel een Windows 2003 server nodig. Het kan ook vanaf XP met een product als Brain Force SystemSetup, maar daar heb je dan weer licenties voor nodig. Er zijn wellicht ook gratis varianten beschikbaar, daar zou je eens naar kunnen zoeken. Veel bedrijven hebben de beschikking over een automatische installatie van werkplekken, dus misschien als je eens lief bij je systeembeheerder langs gaat dat die je ook wel kan helpen. (indien van toepassing)
Succes!