[Geheugen] Memtest error, per definitie brak geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 572 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-03 21:27
Iemand met een packerd bell laptop heeft het probleem dat die eens in de zoveel tijd hangt. Dit is meestal bij een aktie die (in mijn ogen) meer geheugen nodig heeft. Hij hang bijvoorbeeld bij het openen van een zwaar programma.

Ik heb hem even aan de memtest86 (versie 1.7) gehangen, deze gaf exact 1 error. Ik heb in het verleden wel eens brak geheugen gehad, maar hier kwamen ineens honderden errors.
Dus ik vraag me af, is bij 1 enkele error het geheugen ook brak?
Verder vraag ik me ook af of een error per definite brak geheugen betekend of kan dit ook nog in de moederbord onderdelen die met het geheugen comuniceren liggen?

Ik heb al in de PMG FAQ gekeken en al rond gezocht op het forum, maar mijn andwoorden heb ik niet kunnen vinden.

Opleiding Brandveiligheid

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 18:19

EXX

EXtended eXchange

Treed die error altijd op exact hetzelfde adres op?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-03 21:27
EXX schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:19:
Treed die error altijd op exact hetzelfde adres op?
Ik moet zeggen dat ik nog maar 1 test heb gedaan en niet de lokatie heb onthouden. Maar gelukkig is die error in het eerste kwartier al zichtbaar dus dat ga ik vanavond eens testen.

Opleiding Brandveiligheid

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een error kan zeker ook duiden op een mem-controller fout hoor. Ook de CPU als ik me niet vergis, aangezien iedere handeling ook door de CPU wordt behandeld. Maar hier mag je me op afschieten ;)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Emielio schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:26:
[...]

Ik moet zeggen dat ik nog maar 1 test heb gedaan en niet de lokatie heb onthouden. Maar gelukkig is die error in het eerste kwartier al zichtbaar dus dat ga ik vanavond eens testen.
Na een kwartier is vrij snel, de zwaarste test is dan geen eens geweest. (test 5, die vrij snel loopt en bij brak/foute instellingen op het einde van 98% fouten geeft)

Het kan zijn dat geheugentimings losser zetten (cas2 op cas3 etc) helpt of het voltage 1-2tiende omhoog.

Anders is het (een bankje) van het geheugen rot. Ook kan het zijn dat de geheugenbankjes van het mobo wat rot zijn of de geheugencontroller van mobo (tegenwoordig zit die op cpu)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Emielio schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:15:

Ik heb hem even aan de memtest86 (versie 1.7) gehangen, deze gaf exact 1 error. Ik heb in het verleden wel eens brak geheugen gehad, maar hier kwamen ineens honderden errors.
Dus ik vraag me af, is bij 1 enkele error het geheugen ook brak?

[...]

Ik heb al in de PMG FAQ gekeken en al rond gezocht op het forum, maar mijn andwoorden heb ik niet kunnen vinden.
Raadpleeg in dat geval de FAQ van de software zelf. Aldaar vind je het volgende:

About The Errors Reported

How many errors are acceptable?
No errors are acceptable. Even if there is just one error, something is amiss which can cause your system to crash. Of course what the cause of the errors is you will still have to determine.

What do I do when I get errors?
Firstly, don't start drawing any conclusions. You only know that memtest86+ is giving you errors, not what the cause is. Unfortunately it is not a straightforward exercise to decisively test the memory modules themselves in an actual system. This is because a computer is not just built up of some memory, but also includes many other elements such as a memory controller, cache, a cache controller, algorithmic and logic units, etc., etc., all of which contribute to the machine. If there are faults in any of these other parts of the computer you will likely also see errors showing up in memtest.

Zie voor meer informatie de gehele FAQ op X86-secret.com.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Johan.B
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 16:02
Om zeker te zijn kan je best de test een aantal keer laten lopen. Zo kan je makkelijk zien of dezelfde adressen blijven fouten geven en of er nog fouten bij komen. Het kan zelfs zijn dat er tijdens de eerste test geen fouten zijn maar na de tweede of derde pas...

Als er fouten optreden zijn er wel degelijk problemen. Probeer bankje per bankje te testen (indien er meerdere latten mem in de pc zitten) en test het mem ook eens in een andere pc (het kan zijn dat het mainbord een probleem geeft)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik mis hier een magisch woord: "timings"

Een enkele error in Memtest is al fout, maar zoals hun eigen FAQ aangeeft, het zegt nog niet waar het probleem vandaan komt. Het zou kunnen dat je timings te strak staan of andere instellingen in BIOS niet goed staan. Het zou ook kunnen dat er wat stof of andere zooi in de geheugenslot zit dat je eruit kunt blazen.

Oslik blyat! Oslik!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

dion_b schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:46:
Ik mis hier een magisch woord: "timings"

Een enkele error in Memtest is al fout, maar zoals hun eigen FAQ aangeeft, het zegt nog niet waar het probleem vandaan komt. Het zou kunnen dat je timings te strak staan of andere instellingen in BIOS niet goed staan. Het zou ook kunnen dat er wat stof of andere zooi in de geheugenslot zit dat je eruit kunt blazen.
het gaat hier wel om een laptop, kans is dus groot dat er gewoon niets aan timings in te stellen valt.

in ieder geval is geen enkele fout acceptabel, dus mocht je echt er niet meer uitkomen is het misschien verstandig om gewoon een stel nieuwe balkjes aan te schaffen. (of terug naar de leverancier met je flaptop). Helaas is het nog niet helemaal duidelijk waar de fout zit, misschien zit het in de processor of je northbridge (hoewel zeer onwaarschijnlijk).

-_-

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

M2M schreef op woensdag 19 december 2007 @ 15:01:
[...]

het gaat hier wel om een laptop, kans is dus groot dat er gewoon niets aan timings in te stellen valt.
Misschien wel, misschien niet. Maar ook (juist!) bij laptops kunnen er stofjes in de SO-DIMM slots komen of ander ongein.
in ieder geval is geen enkele fout acceptabel, dus mocht je echt er niet meer uitkomen is het misschien verstandig om gewoon een stel nieuwe balkjes aan te schaffen. (of terug naar de leverancier met je flaptop). Helaas is het nog niet helemaal duidelijk waar de fout zit, misschien zit het in de processor of je northbridge (hoewel zeer onwaarschijnlijk).
CPU kan natuurlijk ook, dat kun je tot op zekere hoogte uitsluiten door L1 en L2 cache uit te schakelen. Hij wordt dan erg traag, maar als je dan geen fouten meer hebt in Memtest weet je hoe laat het is. Daarom is het juist erg kort door de bocht om het nu al te hebben over nieuwe $onderdeel kopen. Eerst uitsluiten waar het echt aan ligt, dan nadenken over vervangen.

Oslik blyat! Oslik!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Je kan hem wel retour sturen als je de timings niet kan aanpassen, en aangeven dat je memtest errors krijgt. Jij kan er namelijk toch weinig aan veranderen behalve nieuw geheugen kopen. Of is de garantie verlopen?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

We zitten hier aardig wat aannames te doen over wat wel en niet in die BIOS aan te passen zou zijn, of dat ding nog onder garantie valt of niet enzo...

Laten we wachten met nog meer aannames totdat Emiel met wat meer info komt :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1