Toon posts:

FM-transmitter Legaal of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.501 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een auto radio waar je geen usb/mp3 speler op kan worden aangesloten.
Nu heb je van die FM-transmitters, die op FM uitzenden.
Werkt dit goed of niet?

En kan je ook uitzenden bijvoorbeeld op de frequentie van radio 538 / qmusic enzz?
Wel leuk als je snachts werkt en je de radio van je werk niet kan verwisselen van zender,
en met dit apparaatje wel.

Maar is het nou wel of niet legaal hier in NLD ?
Want zie het nergens bij staan.

Linkje van FM-transmitters
http://www.google.nl/page...earchstring%3Dtransmitter

Alvast bedankt

• Rincewind74
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 12:22
Zover ik weet niet toegestaan in NL (wel in de rest van EU) maar gedoogd. Het bereik is een meter of 20 rondom en een knappe jongen die een bewegende auto weet te spotten dus laat je niet tegenhouden. Hier lees je meer.

Ik heb hier drie van die dingen liggen: verwacht geen wonderen.

Je hebt ze met instelbare frequentie dus daar kun je inderdaad andere zenders mee wegdrukken, al krijg je dan wel storing in je geluid.
Je hebt ze ook met vaste frequenties, niet handig, vooral voor thuis/binnen.
Je hebt zo ook die je tussen de antenne en radio prikt. Je stoort dan niemand en altijd goed signaal. Deze zijn wel een stukkie duurder.

Het handigste zijn de uitvoeringen met instelbare frequenties EN twee of meer voorkeuze knoppen om snel een andere freq te kiezen.

Zelf gebruik ik nu een versie (10 euro op de bazaar van B'wijk) die ik onderin mijn iPod Nano prik. Je kunt via het display van de ipod de freq instellen. Redelijk geluid, is soms even zoeken naar een vrije freq, helemaal als je heel NL rondrijdt.
En met name bij bruggen en tunnels komt er vaak een paard door het geluid heen galloperen (zo klinkt het dus echt). Zal wel iets met reflecties wezen.

O en waar je vooral op moet letten is het stroomverbruik. Dat ding dat ik in mijn ipod prik vreet iPod batterijen. Ik kan maar 5 uur MP3en en niet tegelijkertijd opladen. De losse zendertjes (met jack en eigen batterij) of lader annex zender zijn dan makkelijker.

Al te koop voor 3-8 euro via eBay.

[ Voor 9% gewijzigd door Rincewind74 op 18-12-2007 21:30 . Reden: linkie toegepast ]

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Volgens mij is het bezit gewoon toegestaan maar het gebruik (logischerwijs) illegaal. Check voor ervaringen: Ervaringen FM transmitters
Ik gebruik zelf een Linex die op 3x AA batterijen werkt en voor zover ik weet 1 van de sterkste portable zendertjes is. Jammer alleen dat je er niet digitaal mee kan tunen. Je moet geen wereldgeluid verwachten en de meeste transmitters, zeker de goedkope, geven echt een crap-geluid vol storing.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Verwijderd

Topicstarter
Hej bedankt, maar tog blijft het 50/50 of het legaal of illegaal is.
Kijk het gaat aleen maar om 3meter bijvoorbeeld of 1meter bereik, als ik het maar voor me werk
kan gebruiken om eige muziek te luisteren.

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Bron: http://www.minez.nl/content.jsp?objectid=154894
Wijziging Frequentieplan: veel nieuwe mogelijkheden

21-01-2008 | nieuwsbericht | onderwerp: Frequentiebeleid

Door een aantal onlangs doorgevoerde wijzigingen in het Nationaal Frequentieplan kunnen draadloze energiemeters worden gebruikt. Zijn micro-FM-zenders voor MP-3-spelers toegestaan. En wordt het toegestaan om in vliegtuigen de GSM te gebruiken.

Het Nationaal Frequentieplan (NFP) – een soort bestemmingsplan voor de ether- wordt regelmatig aangepast door de staatssecretaris van Economische Zaken. Hierbij krijgt hij advies van onder meer Agentschap Telecom. Nieuwe toepassingen mogen bestaande technieken zoals draadloze telefoons of radio immers niet storen.

De recente wijzigingen hebben volgens Heemskerk grote voordelen voor burgers en bedrijven: ‘Tracking and tracingsystemen worden bijvoorbeeld toegestaan waardoor goederenstromen beter gevolgd kunnen worden en dus ook beter opgespoord kunnen worden in geval van diefstal. Digitale televisie en zelfs gehoorapparaten krijgen meer frequentieruimte. FM-transmitters voor MP-3 spelers waren al te koop in Nederland maar het gebruik ervan was nog niet toegestaan. Nu wel.’

‘Ook kunnen voortaan in meterkasten thuis ‘intelligente meters’ worden geïnstalleerd, waardoor meteropnemers van afstand al de metergegevens kunnen opnemen en niet meer hoeven aan te bellen. Ultrawideband (UWB) is nu toegestaan, dit geeft nieuwe mogelijkheden om binnenshuis apparatuur makkelijk draadloos aan elkaar te verbinden. En zo zijn er nog meer wijzigingen doorgevoerd ten behoeve van vaste verbindingen, satelliet verbindingen, mobiele satellietdiensten en voor zendamateurs,’ aldus Heemskerk.

Agentschap Telecom ziet toe op correct gebruik van deze wijzigingen van het NFP en is verantwoordelijk voor het uitgeven van eventueel benodigde vergunningen. De meeste van deze NFP-wijzigingen mogen overigens vergunningvrij worden gebruikt. Onder welke condities dit is toegestaan en overige informatie over de nieuwe mogelijkheden is te vinden op de site van Agentschap Telecom.
Dus fm-transmitters zijn nu legaal. :*)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:29
www.etherpiraten.com staat af en toe wel wat spul te koop waarmee je wel over Qmusic en 538 heen blaast ;) Maar zo'n ding mag idd sinds kort, weet alleen niet wat je van de kwaliteit moet verwachten, geen optie tot AUX in ofzo ?

De wijzen komen uit het Oosten!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zie de faq van Agentschap Telecom

Er zijn een aantal eisen waaraan de transmitter moet voldoen:
• Het uitgezonden vermogen mag niet hoger zijn dan 50 nW e.r.p.
• De zender moet uitzenden tussen de frequenties 87,5 en 108 MHz.
• De toegewezen frequentieband is opgedeeld in kanaalrasters van 200 kHz.
Dus dergelijke zware zenders die etherpiraten gebruiken zijn natuurlijk niet toegestaan. ;)
Pagina: 1