Dell pc's - niks te vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Hallo tweakers

Ik kom hier niet om advies te vragen over nieuwe onderdelen. Ik wil alleen iets vrij simpels vragen.
Ik heb 1,5 jaar geleden een Dell Dimension 9150 pc gekocht.

Specs als volgt:

CPU Type DualCore Intel Pentium D 945, 3400 MHz (17 x 200)
Moederbordnaam Dell XPS 400 / Dimension 9150
Systeemgeheugen 2048 MB (DDR2-533 DDR2 SDRAM)
Video kaart NVIDIA GeForce 7300 LE (512 MB)
Dell 375w voeding

Nu wil ik dus gaan upgraden. Alleen werd mij op mijn eigen forum verteld dat dells vrijwel niet te upgraden zijn. Wil ik nieuwe graka, moet ik nieuwe voeding, moet ik nieuwe voeding, nieuwe processor etc etc. Het kwam er dus op neer - koop een hele nieuwe pc. Nu vind ik dit belachelijk, omdat sommige dingen in mijn pc nog aardig functioneren.

Mijn vraag is dus, ben ik nu verplicht een hele nieuwe kast aan te schaffen? Of zijn er bepaalde dingen toch wel te vervangen. En dan doel ik eigenlijk op de processor/videokaart en de voeding.

Groetjes,

Daniel

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dingen als de processor en videokaart zijn gewoon te vervangen, mits je binnen de specs van de voeding en het moederbord blijft. De voeding is niet altijd te vervangen, soms is het formaat anders en sommige OEM's hadden zeker in het verleden er nogal eens een handje van om de pin-out te veranderen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-01 12:10
Als je de specs weet van het moederbord, kun je prima spullen gaan upgraden. Wat was de reden van die persoon die zei dat het niet zou lukken? Dell moet ook gewoon spullen erop kunnen prikken en zal het echt niet met bizonkit vastplakken hoor.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 13:00

SpamLame

niks

CPU en GPU kan je in de regel gewoon vervangen. Waar je op moet letten is dat je niet meer stroom gaat vragen dan je voeding leveren kan. Ik weet niet of Dell in je huidige PC een eigen formaat voeding heeft gebruikt, maar als mocht blijken dat dat ATX is (of dat ATX gaat passen) dan moet je die ook zonder problemen kunnen vervangen.

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
SpamLame schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 20:26:
CPU en GPU kan je in de regel gewoon vervangen. Waar je op moet letten is dat je niet meer stroom gaat vragen dan je voeding leveren kan. Ik weet niet of Dell in je huidige PC een eigen formaat voeding heeft gebruikt, maar als mocht blijken dat dat ATX is (of dat ATX gaat passen) dan moet je die ook zonder problemen kunnen vervangen.
Thanks voor het commentaar. En tsja, dat weet ik dus niet. Dat kan ik eigenlijk ook niet vinden in Everest.

En ik quote de desbetreffende persoon eventjes:
Het vervelende aan jouw pc is eigenlijk dat het een dell is, er is niet precies te zien welk mobo ze erin stoppen (alleen chipset 945p en die ondersteund geen core 2 duo dus upgrade vande proc. valt al af).

Je graka is wel te upgraden maar dat heeft weinig zin aangezien je proc. dan zeker een bottleneck gaat vormen.

Wat ook zeker niet onbelangrijk is is dat de voeding meestal net genoeg is voor het systeem, wil je dus upgraden zal je in veel gevallen ook de voeding moeten vervangen.
En een foto van de voeding:
Afbeeldingslocatie: http://img231.imageshack.us/img231/139/zzzzfj8.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door London op 18-12-2007 20:32 ]

• SpamLame

SpamLame

niks

Bitage schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 20:25:
Als je de specs weet van het moederbord, kun je prima spullen gaan upgraden. Wat was de reden van die persoon die zei dat het niet zou lukken? Dell moet ook gewoon spullen erop kunnen prikken en zal het echt niet met bizonkit vastplakken hoor.
Hoewel ik niet de reden van die persoon weet, kan ik wel wat bedenken aangezien ik wel meer PC van de grotere merken in mijn handen heb gehad. Kans is nl aanwezig dat de voeding kwa capaciteit net past bij de PC waarmee hij geleverd gaat worden. Tevens is er de kans dat de voeding een afwijkend formaat heeft waardoor je niet zomaar een std ATX voeding kan plaatsen.

• SpamLame

SpamLame

niks

Het vervelende aan jouw pc is eigenlijk dat het een dell is, er is niet precies te zien welk mobo ze erin stoppen (alleen chipset 945p en die ondersteund geen core 2 duo dus upgrade vande proc. valt al af).

Je graka is wel te upgraden maar dat heeft weinig zin aangezien je proc. dan zeker een bottleneck gaat vormen.

Wat ook zeker niet onbelangrijk is is dat de voeding meestal net genoeg is voor het systeem, wil je dus upgraden zal je in veel gevallen ook de voeding moeten vervangen.
Weet niet welke bronnen gebruikt zijn maar volgens deze link http://www.intel.com/products/chipsets/945p/index.htm is een C2D niet uitgesloten.

Graka is maar net waar je hem voor gebruiken wilt, games dan zal je huidige cpu een bottleneck kunnen zijn, MCE (dus gaan voor HDMI) moet makkelijk kunnen.

Volgens http://processormatch.int...Result.aspx?ProcNbr=e4400
kan je een e4400 op een 945p chipset gebruiken. Een e2140 ook http://processormatch.int...Result.aspx?ProcNbr=e2140

[ Voor 16% gewijzigd door SpamLame op 18-12-2007 20:37 ]

• Bitage
SpamLame schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 20:28:
[...]

Hoewel ik niet de reden van die persoon weet, kan ik wel wat bedenken aangezien ik wel meer PC van de grotere merken in mijn handen heb gehad. Kans is nl aanwezig dat de voeding kwa capaciteit net past bij de PC waarmee hij geleverd gaat worden. Tevens is er de kans dat de voeding een afwijkend formaat heeft waardoor je niet zomaar een std ATX voeding kan plaatsen.
Ik doelde dan ook meer op componenten als de CPU en de graka. Dat de voeding soms maar nét de PC van genoeg prik kan voorzien bij OEM PC's is inderdaad waar, al lijkt me dat de TS met bijna 400W (zelfs van een OEM merk) nog wel wat ruimte heeft.

• SpamLame

SpamLame

niks

A ja logische ook eigenlijk, was te gefixeerd op de PSU

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
SpamLame schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 20:33:

[...]

Weet niet welke bronnen gebruikt zijn maar volgens deze link http://www.intel.com/products/chipsets/945p/index.htm is een C2D niet uitgesloten.

Graka is maar net waar je hem voor gebruiken wilt, games dan zal je huidige cpu een bottleneck kunnen zijn, MCE (dus gaan voor HDMI) moet makkelijk kunnen.

Volgens http://processormatch.int...Result.aspx?ProcNbr=e4400
kan je een e4400 op een 945p chipset gebruiken. Een e2140 ook http://processormatch.int...Result.aspx?ProcNbr=e2140
Thanks. En tsja, ik was van plan de 8800gt te kopen. In het ''wat voor voeding heb ik nodig'' topic werd mij verteld dat dit moest kunnen icm de voeding die ik heb. Ik betwijfel het eigenlijk.

Maar het doet me goed om te weten dat er dus wel degelijk dingen te upgraden zijn.

Verwijderd

De 8800gt wordt bij dell momenteel verkocht icm een 375w voeding. Alleen de 8800gtx krijgt een 425w toebedeeld. Dus als die kaart fysiek past (en waarom niet in een 9100), gaat het lukken met de standaardvoeding. Ik denk dat je wel een beetje in de buurt van de grens komt, maar anderzijds met ook een nieuwe zuiniger cpu ga je weer wat van die grens af. Voor de zekerheid zou ik ook even neuzen op dell.nl, veel info te vinden als je je best doet en ook wat utilities om extra info te krijgen over je pc. Tot slot, bellen voor de zekerheid lijkt met ook niet verkeerd:P

• tobler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02-2021

tobler

woei

Mijn ervaring met Dell voedingen zijn tot nu toe vrij goed.

Zit nu zelf te typen achter een Dell met een 350Watt, Maar er zit wel een 6800Ultra o.i.d. in, En dan ook nog een p4 met maar lieft 3,6 Ghz, 2HD's en 2 opticals.
Het gaat al héél lang goed.

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11-2025
Las Vegas schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 20:40:
[...]

Thanks. En tsja, ik was van plan de 8800gt te kopen. In het ''wat voor voeding heb ik nodig'' topic werd mij verteld dat dit moest kunnen icm de voeding die ik heb. Ik betwijfel het eigenlijk.

Maar het doet me goed om te weten dat er dus wel degelijk dingen te upgraden zijn.
Als je je CPU vervangt voor een energiezuinige(r) exemplaar zoals de E4400 zal die 8800GT zeker kunnen :)

End of Transmission

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Chesta schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 21:09:
[...]

Als je je CPU vervangt voor een energiezuinige(r) exemplaar zoals de E4400 zal die 8800GT zeker kunnen :)
Dus als ik een energiezuinige cpu + de 8800gt in m'n pc doe kan die gewoon weer een tijdje mee? Verder hoef ik dus niks te upgraden? :)

Als deze vraag is beantwoord mag dit topic voor mijn part dicht want dan ben ik voldoende geïnformeerd :)

• SpamLame

SpamLame

niks

tja dat staat er

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Een vriend van mij zegt dat de E6750 niet gaat lukken icm m'n voeding.
Hoe zit dit met de E4500? Die is iets beter als de E4400, en ook een stuk beter verkrijgbaar bij de bekendere zaken. Als de E4400 moet zorgen voor zuiniger energieverbruik, dan moet de E4500 toch ook wel passen?

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Een vriend van me heeft een Dell Dimension 9200 met Q6600 en 8800GTX op een 375 watt DELL voeding. Dit werd af fabriek zo geleverd door DELL.
Hij speelt veel games en tot nu toe (3maanden) gaat dit goed.

Het lijkt me dus dat DELL voedingen van erg hoge kwaliteit in zijn PC's doet.Ik denk dat die voeding van jou dat best aankan, al denk ik dat je moederbord deze processor niet ondersteund.

Want de Dimension 9150 was van voor de 9200 en de Dimension 9200 ondersteunt tot 1000 mhz FSB (P965), ik denk dus niet dat de Dimension 9150 een FSB van 1333 mhz ondersteunt.

[ Voor 0% gewijzigd door MuisM4t op 18-12-2007 22:32 . Reden: spatievergeten :9 ]

• Bitage
Chesta schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 21:09:
[...]

Pas op! Het mobo van de Dell Dimension 9150 kan dus geen C2D exemplaren aan :o Google maar eens, zul je gauw genoeg zien (iig, naar wat ik gelezen heb). Bovendien denk ik dat een beter mobo icm met een 8800GT toch geen kwaad kan, maargoed :)

EDIT:// hier dus:
Post #3

Machina's right, the 9150's mainboard does not support Core 2 Duo...You'd have to upgrade the motherboard to one from a Dimension 9200/XPS 410. Last I checked, there's one on eBay at $9.95 currently Keep your eyes open, sometimes you can find cheap parts on eBay thanks to Dell's popularity.

[ Voor 31% gewijzigd door Bitage op 18-12-2007 23:47 ]

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Een beter mobo alleen, zonder cpu update gaat weinig uithalen. Dus gewoon lekker een 8800GT erin pluggen. Dat moet makkelijk kunnen met je huidige voeding. Het verbuik wordt heel vaak zwaar overdreven en zelf met die heftige processor gaat het moeilijk worden om hoger dan 250-300 watt max verbuik uit te komen als je alles stressed.

Later kun je dan een keer een nieuwe mobo, cpu halen, maar dat is voorlopig niet echt nodig lijkt me.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:22

Thandor

SilverStreak

Dit is gewoon een kwestie CSL FAQ - Ik wil mijn PC upgraden, hoe? en derhalve gaat het topic op slot :).

Bekijk gewoon wat het moederbord aan kan. Als er een PCI-e slot op zit kun je er vanuit gaan dat alle PCI-e kaarten erin zullen werken. Wat de voeding betreft: Bekijk of deze sterk genoeg is en bekijk of de nieuwe onderdelen qua stroomverbruik (en in welke mate) zwaarder zijn. Processortechnisch is het eigenlijk hetzelfde. Bekijk of de chipset overweg kan met nieuwere processoren, het BIOS (eventueel opzoeken of er een nieuw BIOS is waarin aangegeven staat dat een bepaalde CPU dus ondersteund wordt) en check of de VRM overweg kan met Intel Core 2 Duo processoren. De Intel Core 2 Duo vereist nl. VRD11 terwijl de Pentium D reeds met VRD10.1 werkt (enige info). Uiteraard kun je eens proberen om contact op te nemen met Dell ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 19-12-2007 01:10 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.