20Mbit internet loopt maar op ~10Mbit

Pagina: 1
Acties:

• Glorificationer426
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-03 22:40

Glorificationer426

come we hero rush yes?

Topicstarter
Ik heb wanadoo/casema kabelinternet van 20Mbit downloadsnelheid met een standaard Linksys router ertussen. Nu zou mijn internet 20Mbit/s moeten zijn en mijn pa haalt met zn Vista-bak dan ook gewoon iets meer dan 2020KB/s downloadsnelheid, wat heel redelijk is. Ik heb echter een redelijk ouwe xp bak en haal maar iets meer dan 1016 KB/s.

Ik snap alleen echt niet waaraan dat ligt of kan liggen. Omdat de snelheid verdacht dichtbij 10Mbit ligt dacht ik eerst dat het misschien de kabel was oid, maar die is gewoon cat5 en de kabel vervangen haalde niets uit. Toen heb ik een film van 700MB over Filesharing naar mn pa gestuurd en die snelheid is gewoon 7,77MB/s (~62Mbit). Dit is natuurlijk niet echt snel maar toch echt snel genoeg voor 20Mbit internet, dus ik denk niet dat het iets hardwarematigs is. Daarna heb ik nog de netwerkkaart geuninstalled (en ook TCP/IP gereset met de manier uit de FAQ) en toen weer opnieuw geinstalleerd vanuit de device manager, maar dat boeide niks.

Verder heb ik gezocht op het internet en hier op tweakers maar ik kan niet echt iets zinnigs vinden hierover (alleen mensen die zeuren dat hun internet zo langzaam is :P), dus ik heb echt geen idee wat ik nog meer kan proberen om het op te lossen en daarom post ik maar hier een topic zodat jullie me misschien kunnen helpen :*)

Ik heb een onboard SiS 900-Based fast ethernet adapter (standaard 100Mbit) en draai dus windows XP.

(@DiscWout) omg
(@DiscWout) bijna over mn nek :D
(@DiscWout) echt zo een boer laten, hele mond vol kots :D

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-03 11:29
waarmee test je die snelheden van het internet? Geen torrent ofzo hoop ik? :+

• Glorificationer426
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-03 22:40

Glorificationer426

come we hero rush yes?

Topicstarter

(@DiscWout) omg
(@DiscWout) bijna over mn nek :D
(@DiscWout) echt zo een boer laten, hele mond vol kots :D

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Glorificationer426 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 17:55:
Toen heb ik een film van 700MB over Filesharing naar mn pa gestuurd en die snelheid is gewoon 7,77MB/s (~62Mbit). Dit is natuurlijk niet echt snel maar toch echt snel genoeg voor 20Mbit internet
Voor een onboard netwerkkaartje is dat gewoon de maximale snelheid.
Wil je 100Mbit, dan koop je een 3com netwerkkaart.

Maar om op je probleem terug te komen, hardware matig is er niets aan de hand.
Je pc kan die 20mbit wel aan (zowel cpu, hd als netwerkkaart).

Dus waarschijnlijk is het een software matig probleem.
Je zou eens naar de mtu instellingen op je xp bak kunnen kijken.
Daar hebben we fout nummer 1 :P.
Die bestandjes zijn zo klein dat je pc nooit op z'n maximum snelheid kan komen.
Misschien dat vista daar toch wat beter in is dan xp.
Test gewoon eens op een goede manier.

Download dit bestand, en kijk welke snelheid je haalt
http://speedtest.bbned.nl/download/file100mb.bin
of deze: ftp://ftp.xs4all.nl/pub/test/100mb.bin
of een andere 100mb file. Niet elke server is even snel.
Misschien dat casema zelf nog een testserver heeft staan.

[ Voor 29% gewijzigd door job op 18-12-2007 18:08 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Glorificationer426 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 17:55:
Ik heb echter een redelijk ouwe xp bak en haal maar iets meer dan 1016 KB/s.
[.....]
Omdat de snelheid verdacht dichtbij 10Mbit ligt dacht ik eerst dat het misschien de kabel was oid, maar die is gewoon cat5 en de kabel vervangen haalde niets uit. Toen heb ik een film van 700MB over Filesharing naar mn pa gestuurd en die snelheid is gewoon 7,77MB/s (~62Mbit).
Ik zou eens naar je packet sizes gaan kijken.
Ethernet doet standaard 1500 bits in een pakket.
Daar heb je op je interne netwerk geen problemen mee.

Achter een NAT router vandaan wordt er ook nog extra info toegevoegd aan je pakket, dan heb je kans dat je verkeer gaat fragmenteren.
Dus in plaats dat je info in één packet binnen komt, moeten er nu twee gestuurd worden, voorzien van een Frag bit, en het bijbehorende deel 2 moet erbij gezocht worden.

Dit is niet echt een Windows probleem overigens: hetzelfde kan je ook gebeuren met andere OSjes.
Naar Netwerken dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 18-12-2007 18:53 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device