Zoeken naar vervangende speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ik heb hier een setje goedkope pa speakers staan die ik in het verleden aan een oude stereo versterker had aangesloten. De versterker is inmiddels overleden en vervangen door een dure yamaha. Nu ben ik ook van plan om de speakers te gaan vervangen.
Nu heb ik stereo met bass erin (pa), maar 2.1 of zelfs 4.1 lijkt me wel wat. 5.1/6.1 is me wat teveel.

Maar nu ben ik aan het kijken naar mooie slanke wat hogere zuiltjes als speakers.
Zoals bijvoorbeeld sony ze ook heeft:
Afbeeldingslocatie: http://dolphy-tech.net/images/sony.jpg

Alleen nu stuit ik op de volgende dingen:
- Deze speakers die ik tegenkom zitten alleen bij multimedia sets
- De speakers hebben ook veelal apparte stekkers, dus geen kabeltjes die in mijn receiver gaan
- Ze zijn heel moeilijk vindbaar en verkrijgbaar etc..

Dusja, ik zit redelijk vast. Super veel verstand heb ik er ook niet van en heb liefst haal en beluister ik de speakers in een winkel bij mij in de buurt...

En mijn budget is ook niet al te hoog, liefst rond de 150 euro ofzo.

Dusja, kunnen jullie mij misschien helpen?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit soort speakers horen inderdaad vaak bij alles in een setjes, en los krijg je ze vrijwel nooit. In de meeste gevallen klinken ze dan ook behoorlijk slecht. Voor 150 euro zul je al helemaal weinig soeps vinden, zeker als je daar ook nog een subwoofer van moet betalen. Kijk dan gewoon eens naar Eltax zuilen of de goedkoopste serie van Klipsch. Die geven behoorlijk veel bang for buck, maar ik vrees dat ze niet zo slank zijn als de zuitjes waar jij naar zoekt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Voodooless, bedankt voor je reactie.
Ik was er al bang voor, helaas.

Gewone zuilen maken me ook niet al te veel uit, dus dat kan ook een goede optie zijn.
Die 2 die jij opnam die hebben aardig mooie speakers er tussen zitten.

Maar, 2 dingen:
- Is het met mijn budget niet beter om 2e hands te gaan zoeken?
- En is het, als ik nieuwe ga kopen, misschien beter om eerst 2 front speakers te kopen, en dan langzaam uit te breiden?

[ Voor 52% gewijzigd door Joopieboy op 17-12-2007 13:00 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Joopieboy schreef op maandag 17 december 2007 @ 12:53:
- Is het met mijn budget niet beter om 2e hands te gaan zoeken?
Zou je kunnen doen, maar je hebt dan totaal geen idee in welke staat de speakers zijn. Aan de andere kant kun je vaak voor relatief weinig geld mooie spullen kopen.
- En is het, als ik nieuwe ga kopen, misschien beter om eerst 2 front speakers te kopen, en dan langzama uit te breiden?
Dat is zeker aan te raden, zeker met dat budget.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Idd, bedankt voor je tips iig, die Eltex die jij zei, zijn vrij onbekend maar de reviews spreken er veel goeds over, maar raar dat ie alleen bij wehkamp verkocht worden...

Zie bv deze Eltax Concept 180, mooi beuken design. :)
Die lijken me wel wat, en dan nog een keer de rears ervan kopen en een center, en dan de sub...

Maar voordat ik me blindstaar op deze, er zijn zeker nog wel andere goede speakers voor weinig?

[ Voor 10% gewijzigd door Joopieboy op 17-12-2007 13:02 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Over de Eltax Concept serie is een compleet topic: Eltax Concept serie ;)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Okeej, nja onwijs bedankt. :)
Zo veel duurder als mijn pa speakers zijn ze niet, maar de geluidskwaliteit zal wel ontzettend beter zijn.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, je moet natuurlijk geen wonderen verwachten van speakers in dit budget :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Joopieboy schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:07:
Okeej, nja onwijs bedankt. :)
Zo veel duurder als mijn pa speakers zijn ze niet, maar de geluidskwaliteit zal wel ontzettend beter zijn.
Ik begin nu wel heel erg nieuwsgierig te worden naar wat jij "pa" noemt en wat een "dure yamaha" inhoudt...

En Eltax is voor jou misschien niet zo bekend, maar is dat wel.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Nja, ik heb nu 2 skytronic 150watt speakers staan, hier bij de winkel staan ze als "pa", slaat nergens op maar goed. De receiver is een yamaha rx-v440rds.

Zie mijn site.

Mja, ikzelf ken eltax niet, ik ben meer bekend met sony edg. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Joopieboy op 17-12-2007 13:21 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.order.conrad.com/xl/3000_3999/3400/3400/3405/340568_AB_00_FB.EPS.jpg

€111 bij conrad.

Of het wat is.. tja :X

Een breuk zal je er niet aan vallen, en het is misschien een goede tijdelijke oplossing (iig beter dan die pa meuk) en ga je gewoon verder sparen voor kwaliteitspeakers (wat die Yamaha zeker verdient)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Of het was is, de reviews zeggen veel goed. :)

En het is toch maar voor op mijn kamer, dus ik denk dat ik een setje eltax 400 ga bestellen, voor die 100 euro... En stereo is eigenlijk mooi zat, zal wel hard genoeg gaan op 12m2 met 2 zuilen. :P
Afbeeldingslocatie: http://www.order.conrad.com/m/3000_3999/3400/3400/3406/340682_BB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Joopieboy op 17-12-2007 13:40 ]

Verwijderd

Joopieboy schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:39:
... En stereo is eigenlijk mooi zat, zal wel hard genoeg gaan op 12m2 met 2 zuilen. :P
[afbeelding]
Alleen dan jammer dat je de surroundmogelijkheden van je reciever dan niet gebruikt, had je net zo goed een goedkopere kunnen kiezen.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Kwam deze tegen voor een mooie prijs en mijn bedoeling is wel om wat uit te gaan breiden. Maar ik begin wel eerst met stereo. :)

Verwijderd

Joopieboy schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:48:
Kwam deze tegen voor een mooie prijs en mijn bedoeling is wel om wat uit te gaan breiden. Maar ik begin wel eerst met stereo. :)
Mwah ik zou gewoon €11 meer betalen en dat surround setje meenemen, ben je gelijk compleet en kun je alvast genieten van surround.
Anders heb je straks die concepts binnen en heb je zoiets van, ships, had ik toch maar voor surround gekozen |:(

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ja idd, daar heb je wel gelijk in...

Alleen nu is de vraag, hoe krijg ik hier de center kwijt? :X
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2007/dec/15/img/65p1xq4gus9sb693481q35zaz.jpg

Verwijderd

Joopieboy schreef op maandag 17 december 2007 @ 14:06:
Ja idd, daar heb je wel gelijk in...

Alleen nu is de vraag, hoe krijg ik hier de center kwijt? :X
[afbeelding]
Niet aansluiten, heeft geen zin bij jou. Een centerspeaker is bedoelt om het gat op te vullen tussen de main speakers in grotere ruimtes.
Of neerzetten op de plek van het ladenkastje maar dat lijkt me nogal gaar klinken omdat je er met je snuffert opzit :X

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Of ik zou hem op de dvd speler kunnen zetten?

Mja, dan zou ik waarschijnlijk beter voor 4.0 gaan, 2x de Concept 400 luidsprekers en dan voor achter 2x Tangent HTD-50 luidsprekers?

Ben ik zo'n 150 euro kwijt. Dat is goed te doen.

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
op je versterker (of whatever het is) naast je monitor?
mag toch aannemen dat je het volume van iedere speaker wel kan regelen, dus dan kun je hem gewoon zachter zetten.

heb mijn center speaker ook dichtbij me staan, op m'n buro. moet ook, want de aan-uit knop zit erop :P heb het volume omlaaggeschoeft naar 20% ofzo..

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Okeej, maar ik vind het niet zo'n goed idee, wat krusher al zei die center voor je hoofd...
Maar goed, bedankt voor jullie hulp allemaal, ik zal als ik nog een vraag hebben ik het eltax topic verder gaan.

Verwijderd

Joopieboy schreef op maandag 17 december 2007 @ 14:20:
Of ik zou hem op de dvd speler kunnen zetten?

Mja, dan zou ik waarschijnlijk beter voor 4.0 gaan, 2x de Concept 400 luidsprekers en dan voor achter 2x Tangent HTD-50 luidsprekers?

Ben ik zo'n 150 euro kwijt. Dat is goed te doen.
Merken en types mixen is nooit een slimme zet, je kunt kleuring in het geluidsbeeld krijgen wat niet weg te krijgen valt.
De center kun je op je dvd speler zetten maar dan loop je het risico dat je center niet meer in het midden van het geluidsbeeld zit. Dat kan je wellicht wel compenseren op je reciever dmv de balansregeling.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ja ok, maar dan zou ik beter voor een 4.0 opstelling gaan.
2 zuiltjes aan de voorkant links/rechts en achter 2 "boeken-plank" speakers.

Voor speakers ben ik uit, alleen de achter speakers, concept mini of symphony mini...
Mm lastig.

Verwijderd

Joopieboy schreef op maandag 17 december 2007 @ 14:29:
Ja ok, maar dan zou ik beter voor een 4.0 opstelling gaan.
2 zuiltjes aan de voorkant links/rechts en achter 2 "boeken-plank" speakers.

Voor speakers ben ik uit, alleen de achter speakers, concept mini of symphony mini...
Mm lastig.
De symphony mini, meer vermogen en loopt iets meer door in het laag.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Okeej dan, dat word sparen. Maar onwijs bedankt. :)

Trouwens, lonen mijn 2x 1,5mm gewone audio kabels dan nog wel?

Verwijderd

Joopieboy schreef op maandag 17 december 2007 @ 14:47:
Okeej dan, dat word sparen. Maar onwijs bedankt. :)

Trouwens, lonen mijn 2x 1,5mm gewone audio kabels dan nog wel?
Maak je je daar maar niet druk om ;)

Dat speelt pas bij high-end speakers en dan nog twijfelachtig.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ah ok dan, nja alweer bedankt allemaal. d:)b

Weer wat om voor te sparen, lol. :P

[ Voor 102% gewijzigd door Joopieboy op 17-12-2007 15:05 ]

Verwijderd

Ik zou wel spikes of kurk/rubber voetjes onder die vloerstaanders zetten, maar dat hangt af van je vloer, maar das voor later zorg.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ok, dat vermindert trillingen zeker? Gewoon verkrijgbaar bij de audioboer of meebestellen bij de speakers?

Trouwens, even een hersenspinsel. Als ik begin met de 2 rear speakers te kopen en dan als ik weer wat heb gespaard de front's vervangen?
Of beter gelijk alle 2 vervangen?

Verwijderd

Joopieboy schreef op maandag 17 december 2007 @ 15:05:
Ok, dat vermindert trillingen zeker? Gewoon verkrijgbaar bij de audioboer of meebestellen bij de speakers?

Trouwens, even een hersenspinsel. Als ik begin met de 2 rear speakers te kopen en dan als ik weer wat heb gespaard de front's vervangen?
Of beter gelijk alle 2 vervangen?
Spikes enzo zijn bij de betere audioboer te koop maar laat je geen oor aannaaien. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je per speaker meer kwijt bent aan de spikes dan de speaker kost :X Ze gaan idd trillingen tegen en maakt het geluid strakker.

Ik zou gewoon de 2 fronts eerst kopen, die pa dingen als rear. Aangezien het je gaat om verbetering op voornamelijk? stereogebied lijkt me dat de meest logische keuze.
Die rears zou je tijdelijk ook nog als fronts kunnen doen maar dan zit je wel met een stuk laag wat er niet is.

Tja lastig als je met een beperkt budget zit, maar vraag je zelf wat je het meeste doet, muziek luisteren, of films kijken. Dan weet je het antwoord.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 15:14 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ah ok dan, nja ik kijk wel wat er kwa geld binnen komt rollen, hopelijk snel want ik wil toch graag wel wat anders, haha. :P

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bij de praxis heb je volgens mij voor ong een 10tje 4 rubber voetjes , wel voor een wasmachine maar is ook te proberen voor speakers.
Het gaat er gewoon om dat het raakvlak tussen de speaker en de vloer zo klein als mogelijk is.
iets zelf maken is dus ook een goede mogelijkheid.

How do you save a random generator ?

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
ja of een handdoek, of rubberen doppen, of onderzetters, of kurken, of..of..of..

werkt allemaal net zo goed als goudkleurige speaker-spikes van 2 tientjes per stuk ;)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ik zie net dat wij nog van die ikea rubber dopjes hebben, op alle hoeken een is toch ook goed ipv die dure dingen?

Verwijderd

Ik heb gewoon een schuurblok (van kurk) gehaald, en daar m'n voetjes van gemaakt, kost geen drol maar werkt ook.

Goed het ziet er niet zo fraai uit maar waarom 300 euro uitgeven (er zijn ook nog duurdere :X) als het ook zo kan.
Spikes zijn alleen wel het beste, Conrad verkoopt ze trouwens ook.

Afbeeldingslocatie: http://www.order.conrad.com/xl/3000_3999/3000/3000/3005/300589_BB_00_FB.EPS.jpg

€13,30 per 4

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Haha ok dan, nja ik denk dat ik er ook gewoon weer kurk onderdoet.

Trouwens, moeten de speaker zuilen nog een bepaalde afstand van de muur? De ene site zecht minstens een meter, de andere site zegt het maakt niet uit?

Verwijderd

Joopieboy schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:21:
Haha ok dan, nja ik denk dat ik er ook gewoon weer kurk onderdoet.

Trouwens, moeten de speaker zuilen nog een bepaalde afstand van de muur? De ene site zecht minstens een meter, de andere site zegt het maakt niet uit?
Er moet idd ruimte om de speaker zijn, maar dat moet je gewoon zelf ondervinden met het plaatsen, iedere ruimte is weer anders he, en op 12m2 (3 bij 4?) is een meter wel veel inleveren qua ruimte.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Idd, dus ik denk dat er eentje vrij in de hoek komt, tiental cm's eromheen de ruimte, en de ander staat wat vrijer, maar wel dicht bij de verwarming, kunnen de speakers dan niet uitdrogen?

Verwijderd

Joopieboy schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:33:
...maar wel dicht bij de verwarming, kunnen de speakers dan niet uitdrogen?
Als jij je kamer niet te heet stookt zal dat wel meevallen. Bovendien drogen ze eerder uit door ouderdom.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Prima, weer een hoop geleerd zo. d:)b

Verwijderd

Kuch kuch ik heb nog 2 Eltax concept 400 speakers voor je, ik moet ze kwijt kuch kuch :P

als je nog interesse hebt ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 19:05 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Voeg me eens toe op msn, zie mijn profiel. ;)

Trouwens even een vraag, ik heb 2 linker en 2 rechter uitgangen van ieder 110 watt voor de front audio op mijn receiver, die eltax speakers hebben voor link en rechts 2 aansluitingen, kan ik dan beter 2 kabels trekken per speaker?

[ Voor 72% gewijzigd door Joopieboy op 17-12-2007 18:39 ]

Verwijderd

Lijkt me niet dat die Eltax bi-wired zijn, dus gewoon 1 kabel per speaker.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ow ok, ik las er wat van in dat topic.. Maar is vrij onduidelijk, de een wel en de ander niet, mm.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 21:44

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 18:46:
Lijkt me niet dat die Eltax bi-wired zijn, dus gewoon 1 kabel per speaker.
Dacht het wel:

Eltax Concept serie

Aan de TS..niet om het een of ander en met vragen kom je in Rome. Maar kan je niet eens wat zelf uitzoeken!!.. ;)

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Whoops, my bad, was er vanuit gegaan dat op dit prijsniveau bi-wiring geen nut heeft.

Overigens heeft die Yamaha geen specifieke bi-wire aansluiting, en of het handig is om dan speaker a en b daarvoor te misbruiken?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 19:07 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Oeps, ook mijn excuus.. :o

Trouwens, krusher, wat jij zegt klopt wel, maar zijn het niet 2 dezelfde uitgangen die je hiervoor kan gebruiken? Dat dacht ik iig wel.

[ Voor 73% gewijzigd door Joopieboy op 17-12-2007 19:09 ]

Verwijderd

Joopieboy schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:08:
Oeps, ook mijn excuus.. :o

Trouwens, krusher, wat jij zegt klopt wel, maar zijn het niet 2 dezelfde uitgangen die je hiervoor kan gebruiken? Dat dacht ik iig wel.
Ik ben niet zo heel erg op de hoogte met bi-wired speakers en amps, maar de reciever van mijn ouders heeft een specifieke bi-wire output plus dan nog eens een speaker b output. Kun je volgens mij beter de kabels aan elkaar knopen en op 1 terminal aansluiten ipv speaker a+b misbruiken.

Nog iets anders om over na te denken, het hele idee achter bi-wired speakers is dat je lage tonen en hoge tonen gescheiden over de kabels verstuurd naar de speakers toe, maar dan moet je dus volgens mij een specifieke bi-amp mogelijkheid hebben of twee losse versterkers en een crossover unit, aangezien je de crossovers van de speakers overslaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 19:27 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ah ok op die manier, helder. :)

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
Het idee is ook dat beide speaker-ingangen een eigen signaal met eigen versterking ontvangen. Je hebt dus sowiezo wat meer kracht in de aansturing bij bi-amping.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Vergeet al die ideeën maar. Met dit budget kun je echt niet verwachten dat je enig nut zal hebben van bi-wiring (als überhaupt al). Ook versterkers met biwiring opties zijn niets anders dan de AB funcie. 'T wordt pas anders als je kan bi-ampen, al is daar het nut ook van te betwisten (al helemaal bij speakers van dit budget). Anyway, in alle gevallen is het dus niet zo dat iedere input zijn eigen signaal krijgt. Er gaat gewoon alles door elke kabel heen.

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-02 10:27
Biwiren heeft bij goedkopere speakers volgens mij wel zin als de verbinding tussen de terminals slechter zijn dan de verbinding die je speakerkabel maakt.
Alhoewel het dus goedkoper is om de verbindingen te vervangen door speakerkabelsen niet te biwiren

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Okeej, dankje, dit is mij nu ook wat duidelijker, maar ik kan niet bi-wiren dus ik hoef me er niet druk om te maken. ;)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Dit is misschien een domme vraag, omdat ik ook al dit topic heb geopent voor nieuwe speakers, maar ik ben toch een beetje aan de twijfel geraakt.

Ik heb nu budget pa speakers (gewoon rommel eigenlijk) maar klinkt wel vrij aardig, als ik nu weer een budget setje koop (ondanks dat er veel mensen blij mee zijn en het volgens vele goed klinkt) zal het nu echt een fikse verbetering zijn?

Pagina: 1