Toon posts:

[PM] Herstart tijdens partitie resize > partitie kwijt *

Pagina: 1
Acties:
  • 482 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Graag hulp bij dit probleem, ik zal het kort proberen te houden:

Een maat van me kwam een aantal dagen geleden langs met zn laptop omdat hij wat problemen had.
Ik zag dat zn c: schijf (waar windows op staat) te weinig ruimte had, dus ik heb het eea verwijderd van temporary internet files, had hij daarna nog zon 500mb over.

Vervolgens zag ik dat hij op een andere partitie (d:) nog zon 10 gig ruimte had, toevallig dat het was stond er partition magic geinstalleerd, dus ik denk, ik haal één gig weg en gooi het bij de c schijf erbij.

Zo gezegd zo gedaan, reboot was nodig om de acties te voltooien, nu bleek dus dat dit nogal lang duurde en hij moest weg. Zn laptop had ie nodig want hij moest een presentatie geven oid.

Ik houd dus de powerknop in en zet hem uit,zet hem daarna weer aan om te checken of ie windows nog wel inkomt. Krijg ik dus vervolgens weer dat blauwe opstart-scherm van partition magic met een tekst van hit a key to abort operation. Held die ik ben ram ik dus vol overtuiging op enter, waarna hij boot en windows opstart.

Wat is nu het geval, je raad het al, de D: schijf is weg, foetsjie.
Ik kijken in partition magic, daar staat nog wel 45 gig wat niet tot een schijf behoort (stond iets als type FPRG ofzo?!!?). Dus ik wil die drive renamen naar D: maar krijg een error. Niets lukt verder, is het nou zo dat heel de D: schijf pleite is? Ik hoop namelijk van niet want dan heb ik zn data om zeep geholpen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? |:(

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er staan data-recovery tools in de OM FAQ / Beleid (ander forumdeel, maar zeker relevant).

Maar je hebt toch hopelijk wel een backup gemaakt voor je aan PartitionMagic begon? Het programma geeft dat niet voor niets aan, je maakt namelijk zeer grote veranderingen op de schijf. Juist bij andermans computer is dat heel belangrijk.

Doe NIETS met de laptop zonder goed na te denken, en je kan misschien beter expert-advies inwinnen. Vooral GEEN schrijfacties naar de schijf doen!

Succes.

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 17-12-2007 01:18 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:34

DataGhost

iPL dev

Ik denk dat je zelfs met GetDataBack of vergelijkbare tooltjes niet erg ver meer gaat komen. De reden dat het zo lang duurt is dat je niet zomaar 1 GB van D: af kan snoepen en bij C: kan gooien. *ALLE* data moet eerst een gigabyte worden opgeschoven, daarna kan de D: partitie pas verkleind worden, daarna kan C: pas vergroot worden. Er is nu dus een zeer grote kans dat je in ieder geval een deel van zijn D: om zeep hebt geholpen.
Je zou geluk kunnen hebben, in het beste geval weet een recoverytooltje alle bestanden van het begin van de partitie en alle bestanden van het eind van de partitie terug te vissen, waarmee je best-case 1 corrupt bestand hebt, maar die kans acht ik niet zo groot. In ieder geval, zoals hierboven: NIET SCHRIJVEN NAAR DIE PARTITIE. :) Je gaat een externe schijf nodig hebben om de data terug te halen.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als ik je een advies mag geven: Als je niet goed weet wat je doet, probeer dit dan niet uit bij iemand anders :)
En natuurlijk altijd een backup maken van belangrijke zaken voor het geval je iets verprutst.

Verder idd niet meer schrijven naar de schijf of laptop en met een recovery tool de data terughalen. Dit moet naar een fysiek andere schijf, anders overschrijf je wat je aan het terughalen bent.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Gezien de vele gepostte problemen met Partition Magic op dit forum en ander fora, lijkt het er sterk op dat dit programma meer problemen veroorzaakt dan het een veiliger oplossing biedt. Ik kies sinds 3 jaar voor producten van Acronis (DiskDirector/TrueImage) waarvan aanzienlijk minder problemen zijn te vinden.

Van belang is ook om te weten welk merk laptop het betreft. Een aantal fabrikanten w.o. Medion plaatst namelijk een hidden partition waarop o.a. een rescue versie van het OS staat die in geval van nood kan worden teruggezet. Het zou kunnen zijn dat door de eerste actie van PM deze partitie deels is verdwenen en waarschijnlijk totaal onbruikbaar is geworden.

Het is niet uit te sluiten dat de tweede actie van PM ook de eerste partitie heeft aangetast. Omdat de afzonderlijke sectoren mogelijk nog niet zijn overschreven mogen er verder alleen nog leesacties gedaan worden en is het zaak niets weg te schrijven naar de HD.

Booten met een Linux CD of de Ultimate Boot CD ( meuk: Ultimate Boot CD 4.1.1 ) kan een optie zijn om het e.e.a. te bekijken of te testen. Daarna zou je met een recovery programma de noodzakelijk files kunnen proberen terug te halen.

ARME AOW’er

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:34

DataGhost

iPL dev

Eh, dit is niet zozeer een probleem met Partition Magic, maar een gevalletje PEBKAC. Ik denk dat de door jou aangedragen tooltjes de boel ook corrupt achterlaten als je een min of meer in-place partitiemove moedwillig onderbreekt. Ik zie in ieder geval niet hoe je 45GB data gaat verplaatsen zonder dat het fout KAN gaan.
Het OS is er verder ook nog, enkel de datapartitie is onleesbaar geworden. Een recoverypartitie lijkt me wel de minste zorg, hoewel die waarschijnlijk niet is aangetast, mocht die er zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door DataGhost op 17-12-2007 01:42 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Belangrijkste is dat de TS er niet zelf verder mee gaat klooien, maar hulp gaat zoeken. Het zal geen makkelijke klus worden...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ook met gedegen kennis van zaken en ondanks genomen voorzorgsmaatregelen wil PM behoorlijk tekort schieten. Een geval PEBKAC bij de softwareontwikkelaar dus. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al zon vermoeden dat dit niet 123 te repareren valt, in ieder geval onwijs bedankt voor de snelle replies. Ik ga inderdaad iemand zoeken die er meer verstand van heeft.

Hopen dat diegene met recovery tools een hoop data kan terughalen. Tevens voor de duidelijkheid, de schijf is niet meer te benaderen ook, in de verkenner staat alleen de C: schijf nog (dus ik kan sowieso niet naar de schijf schrijven). Alleen in PM zie je de schijf met de vreemde format.

Nogmaals bedankt voor de replies, ik houd jullie op de hoogte :)

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb in het verleden te veel problemen gehad met Partition Magic. Gelukkig is er nu bij Vista Home Premium een ingebouwde partitie-manager die goed werkt.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik ga dit topic nog even verplaatsen naar het juiste forum. Overigens is herstarten tijdens een dergelijke ingrijpende wijziging niet echt een slim idee ;)

[Partition Magic] Partitie resize--> Partitie kwijt > [PM] Herstart tijdens partitie resize > partitie kwijt *
CSA > OM

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Voor de gëinteresseerden hier nog even een update:

Na enig advies heb ik met de tool ptedit van partition magic de schijf format terug gezet naar ntfs (het enige wat er tijdens het resizen gebeurd is dat PM de schijf een andere format geeft zodat windows er niet bij kan, vervolgens zet PM de format weer terug naar zn originele staat).

Hierna heb ik met een recovery tool alle data weten te backuppen, de schijf geformatteerd en voor de zekerheid nog de partitie opnieuw aangemaakt, alle data teruggezet (wat op een externe schijf stond) en ze was weer zo goed als nieuw :*)

Bedankt voor de reacties in ieder geval en moge er dit jaar maar weer vele mensen geholpen worden :)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

DataGhost schreef op maandag 17 december 2007 @ 01:41:
Eh, dit is niet zozeer een probleem met Partition Magic, maar een gevalletje PEBKAC. Ik denk dat de door jou aangedragen tooltjes de boel ook corrupt achterlaten als je een min of meer in-place partitiemove moedwillig onderbreekt. Ik zie in ieder geval niet hoe je 45GB data gaat verplaatsen zonder dat het fout KAN gaan.
Het OS is er verder ook nog, enkel de datapartitie is onleesbaar geworden. Een recoverypartitie lijkt me wel de minste zorg, hoewel die waarschijnlijk niet is aangetast, mocht die er zijn.
Ook al heb je gelijk dat je altijd moet backuppen, Partition Magic heeft bij mij tot nu toe meer problemen dan oplossingen gegeven en ik kan het programma dan ook niet meer aanraden. Acronis is naar mijn ervaring veel betrouwbaarder gebleken (sterker nog, ik heb met Acronis nog _nooit_ een partitie verloren).

Maarja... de operatie onderbreken is nooit handig bij beide programma's idd :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1