Koeling vraag/probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RemCom87
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-03 08:18
Goeieavond allemaal,

Ik zit hier met een een vraag over koeling. Eerst even wat uitleg.

Ik heb drie jaar lang op een AMD Athlon64 3700+ (San Diago) @ 3,00 GHz. De cpu werdt gekoelt door een Zalamn CNPS9700 LED. Cpu was idle 30 graden en bij full load naar 12 uur stress test 50 graden. Dit alles met de fan draaiend op 5V.

Nu ben ik van het weekend overgestapt op een AMD Athlon64 X2 4200+ (Toledo). Alleen deze cpu heeft het met de zelfde koeler (nu zelfs op 12V) op stock speed als dis idle is al een temp van 48 graden.

Nu Vind ik dit een te warm als die idle is aangezien ik deze processor ook eens flink aan de tand wil voelen. Nu zou je zeggen dat de zalman koeler deze processor zat koeler moet kunnen krijgen.

Dus de eigenlijke vraag. Zou ik toch te onvoorzichtig/niet goenoeg aandacht bij het aanbrengen van de koelpaste gedaab hebben of moet ik eens voor een andere koeler gaan kijken.

Koelpaste is netje aangebracht, gewoon 1 rijstkorel en die met een pasje netjes uitgesmeert dus ik enk dat dat geen probleem moet zijn.

De andere vraag eigeblijk dan. Wat is nu een goeie koeler? Ik heb hele avonde al gegoogled alleen nergen echt recente vergelijkingen kunnen vinden van de huidiige koelers. Nu weet ik wel wat er op de markt is maar ik wil graag vergelijkingen hebben hierin.

Hopelijk kan iemand mij hier bij helpen

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:03
Hmz, die 4200+ zou idle niet zo hoog moeten zijn, met wat heb je deze temperatuur gemeten? (software, bios) en voelt de heatsink van de 9700 ook echt warm aan?
Het lijkt me dat de koeler dan toch niet goed bevestigd is of dat er gewoon een verkeerde waarde wordt gegeven.
Welke waarden geeft de bios je, en welke temps hebben de cores in bijv. Core Temp?

Ik haalde hier op een Zalman CNPS9500LED (op 5v) met een X2 4400+ @2650MHz (ook Toledo core) op 1.5v idle nog temperaturen onder de 35, en nu met een Thermalright XP-120 onder de 30.

Wat betreft een recente vergelijking van de huidige bekende goede koelers die ook hier op GoT veel aangeprezen worden zoals de (wel dure) Thermalright Ultra-120 en Scythe Ninja en Infinity(/Mugen):
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright-ultra120ex_5.html

En voor jezelf een afweging/balans opmaken wat betreft koelprestaties, stilte en kosten ;)

• RemCom87
Wel even een fout van mij, heb wel een 9500 en niet de 9700 als koeler. Als nog is die koeler lijkt me goed genoeg.

idle is core 1 48 graden en core 2 50 graden. temps zijn gemeten met everest en speedfan.

Ga van de week even koeler opnieuw bevestigen en opnieuw koelpasta aanbrengen. Just to be sure.

Zit zelf nog steeds te denken om koeler mischien te vervangen want ik vind dat de zalman met wat meer toeren toch beter te horen wordt dan dat ik eigenlijk wil. Dus mensen die daar nog goeie tips voor hebben. (en uiteraard moet die nog steeds wel goed koelen.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Zie Opteron 165 veel te warm. Is "normaal". Ik zie dit soort temperaturen vrijwel altijd de laatste tijd, zie maar eens in het A64 OC & INFO topic.

Verwijderd

Thermalright Ultra met stille fan.
Koelt als een tiet

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
ThermalRight Ultra 120 Extreme.
de afkorting is niet voor niets `T.R.U.E.` :P

edit: kan je ook nog eens zelf kiezen welke fan je erop plakt, en zo kan je dus de ideale afweging tussen stilte en koelcapaciteit maken.

[ Voor 47% gewijzigd door Rangourthaman op 17-12-2007 10:01 ]

Verwijderd

Ze hebben allebei dezelfde TDP, dus daar zou 't in principe niet aan mogen liggen...

• RemCom87
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 10:00:
Ze hebben allebei dezelfde TDP, dus daar zou 't in principe niet aan mogen liggen...
idd daarom ga ik morgen (helaas vandaag geen tijd) even alles eraf halen opnieuw schoonmaken en dan nog een keer erop doen. Ik wil dan even kijken wat me temps zijn. Wil zowiezo bij deze cpu ook weer de 3,00 GHz gaan halen.

Jammer dat alle koelers zo hoog zijn en zoveel kracht op je moederboard komt.

• RemCom87
Na een morgentje wat research op verschillende forums gedaan heb, tja niet veel te doen op school vandaag. Ik heb nu mijn keuze beperkt tot de volgende koelers.Ik zit een beetje met hey gewicht van sommige koeler, mijn pc wordt af en toe nog wel eens verplaatst en in hoevere zou dit kwaat kunnen. Hij moet toch aan je moederbord hangen.

*edit: heb alle koelrs even klikbaar gemaakt. mocht ik een belangrijke goeie koeler vergeten hoor ik het

[ Voor 24% gewijzigd door RemCom87 op 17-12-2007 17:02 ]

• RemCom87
Na vandaag alles opnieuw gedaan en eigenlijk helemaal geen verschil. Temps zijn steeds hetzelfde.

Nu kwam ik ineens ergens achter. Omdat ik me pc aan het schoonmaken meteen was had ik alle frontjes eraf van me kast. Nu kan er dus ineens veel koelere lucht me kast in komen waardoor alles 10 graden naar bene kwam. Nu heeft mijn kast helaas geen echte intake mogelijkheden. dus ik ben eigenlijk op zoek naar zoiets.

Klikker de klik

Ik zoiets alleen dan met een mooiere afwerking. Weet iemand zoiets. Plus dat de vraag voor welke andere cpu koelr ik wil ook nog blijft.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:21
Dat is om je HDs te koelen...?

• RemCom87
klopt maar er zal ook lucht in je kast komen. plus dat je beetje het idee hebt wak bedoel. hdd erbij koelen is geen must

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-03 21:13

Beugelfles

I love rusty spoons

Heb je deze site al bekeken? http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2452&p=3

Verder kan je er niet per definitie vanuit gaan dat je hem naar de 3,00 Ghz kan tillen. Een 4000+ kan dat wel makkelijk aan, het is immers maar één core en hij draait standaard op 2,4. Een x2 4200 bestaat echter uit twee cores, dus meer kans op een slechte core. En hij loopt standaard op 2,2 Ghz.

Ondanks dat ik het een beetje vreemde upgrade vind (nofi), Succes ermee!

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Verwijderd

Hang er zelf gewoon eentje aan? Desnoods met plakband of touwtjes :P

Meet ook eventjes temps met coretemp laatste, misschien dat dat andere waardes geeft.

• RemCom87
Beugelfles schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 19:29:
Heb je deze site al bekeken? http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2452&p=3

Verder kan je er niet per definitie vanuit gaan dat je hem naar de 3,00 Ghz kan tillen. Een 4000+ kan dat wel makkelijk aan, het is immers maar één core en hij draait standaard op 2,4. Een x2 4200 bestaat echter uit twee cores, dus meer kans op een slechte core. En hij loopt standaard op 2,2 Ghz.

Ondanks dat ik het een beetje vreemde upgrade vind, Succes ermee!
site niet bekeken. Upgrade is niet heel raar, dit is een mooie cpu waardoor de de rest van mijn systeem best een jaar voorruit kan voor ik een echte "grote" upgrade doe. Ik wil daarmee minstens nogh een jaar wachten.

en uiteraard ga ik er niet vanuit dat ik 3 ghz ga halen. maar ziet er tot zover al goed uit heb hem zelf al 2,6 ghz prime stabiel gehad op het moment. ( met hele voorkant er uit van me pcm en heb wel het idee dat die nog harder wil.

BTW alle temps in dit topic van mijn zijn core temps

• RemCom87
Na wat lopen zoeken toch nog iets wat me dwars zit.
450g is the offical max for AMD A64 socket motherboards. 550g is the new official maximum for Intel ATX boards, 900g is for their BTX boards
Dit vond ik op een website. Volgens mij is mijnj Asus A8N-sli premium toch echt een atx board.

In hoever moet ik mij zorgen maken met een koeler van 700 ~ 900 gram?

Edit: Kan natuurlijk wel voor de veiligheid een met een tyrip doe koeler omhoog kunnen houden via een beugeltje boven in fe kast?

[ Voor 15% gewijzigd door RemCom87 op 19-12-2007 20:03 ]

Pagina: 1