(Turkije) Vliegen met dSLR ?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 4.094 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
...Buiten het feit dat er kans is dat je spullen uit je bagage verdwijnen, vraag ik me af hoe goed het voor lenzen bijvoorbeeld is, als je ze in de gewone bagage stopt. Ze zijn niet alleen kwetsbaar (ookal rol je ze in handdoeken, check eens hoe die figuren met koffers gooien :/ ) en simpel te stelen, maar het is ook nogeens zo dat er geen druk geregeld wordt in de 'normale' bagageruimte, en de temperatuur daarbij vaak ook niet al te hoog is.

Mocht je dus meer mee willen nemen dan in je handbagage past (ik zou verder geen handbagage mee nemen, en gewoon 10kg aan fotospul. Drinken telt niet mee want dat koop je na het inchecken, en echt veel meer valt er toch niet mee te nemen als je naar iets als Turkijke vliegt (op een mp3/jas/boek na...)), zou ik het in de speciale transport mee laten sturen, dat is dus een bagageruimte waar beter met de bagage omgegaan wordt, het veiliger weggestopt wordt, en de druk/temperatuur goed genoeg zijn om bijv. een gitaar mee te nemen.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Even vluchtig het topic doorgelezen, en ik ben het eens met wat iedereen zegt: gewoon als handbagage meenemen. Misschien moet je wat bijbetalen maar waarschijnlijk boeit het ze toch niet.

Wat ik wel een beetje mis in dit topic, is dat ik zeker een slot (cijfer bijv) op je tas zou doen. Zowel op je handbagage als gewone bagage. Ik heb een LowePro MiniTrekker AW en daar kan ik precies een cijferslotje door de 'rits-handvaten' (geen idee hoe die dingen heten :P) halen. Geeft toch een wat prettiger gevoel als je door het drukke schiphol (en waarschijnlijk erger nog: het vliegveld op Turkije) loopt.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
Naast je handbagage mag je ook vaak gewoon een fototas of laptop tas meenemen, ik heb dan altijd 2 stuks handbagage.

Die x-ray scanner waar je hand bagage doorheen gaat stelt niet zoveel voor, maar waar je normale bagage doorheen gaat die is effe wel iets sterker en kan wel wat schade aan apparatuur aanbrengen!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:26
1. Waarom neem je in hemelsnaam zoveel meuk mee.. Neem een 24-70, 5D mee en je bent voorzien.. Turkije + Familie -> op strand liggen

2. Niet zenuwachtig doen, niet een te grote tas mee nemen, gewoon 1 die bagagecompartimenten boven je kop passen. Bonnetjes heb ik nooit mee genomen, geen gekut...

Tsja verder... met Easyjet hebben ze nu een 'neem zoveel je op je draagneger mee kan nemen' policy.. wel relaxed, maar ik zou niet teveel mee nemen.. Serieuze fotos neem je niet met 900000 lenzen, dat lukt ook wel met die ene...

Veel plezier...

|>

Verwijderd

Saab schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:15:
[...]

Behalve ryanair dan, die laten je per kilo teveel € 7,00 betalen en dat doen ze ook gerust!
Tja daar vlieg ik ook niet mee :+ Maar goed volgens mij is dat ook een dikke budgetmaatschappij, dus dan zijn je kaartjes al goedkoop. Kan er dan wel weer bij, tuurlijk vervelend als je moet bij betalen, maar ja, je wilt ook foto's schieten toch?!
70-200 IS, tja, 1,7kg, je zit dan zo aan de 5kg idd. Je zou haast wensen om een F4 uitvoering ;)
Mijn cameratas was overigens +-5,7 kg en m'n rugtas ook zo'n 6...ik heb er niks over gehoord!

Vaak koop je na de douane ook nog wat dingen, zoals drinken (sealed) en boekjes ofzo (fotografie magazines á 12,50 :P) en dan komt er nog een 3e tasje bij..niemand die moeilijk doet.
M'n vriendin had ook haar rugtas en een vrij grote schoudertas mee, echt het interesseert niemand wat..

Kopiën van bonnen zijn idd voldoende en schrijf al je serienummers ergens op en hou dat apart. Bonnen ook apart van je fotospul bewaren, maar natuurlijk wel zodat je er bij kunt na de douane.

Zelf maak ik ook foto's van m'n lenzen + serienummers en al het spul + tas, wordt bewaard op een 16MB kaartje, je weet nooit waar het voor van pas kan komen. Diefstal evt. (dat kaartje gaat dus in een kluis :) )

Slotje is een idee, afhankelijk van waar in Turkije je naar toevliegt en dus vandaan terugvliegt heb je of een vrij klein militair vliegveld waar het toch niet zo druk is, of een huge vliegveld..en dan is het misschien wel een fijn idee, zo ook op Schiphol. Zelf niet op dat idee gekomen overigens..misschien iets voor volgend jaar:)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 00:07 ]

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
wat je mee mag nemen is afhankelijk van de maatschapij, en van de bestemming. dit kan je het beste nalezen op de website van de maatschappij. ik weet niet hoe het binnen 'europa' zit, maar richting de VS, met een normale vlucht, mag je 1 stuks handbage meenemen, plus 1 stuks laptop/foto/handtas. aan beide zitten limieten verbonden, maar over een Lowepro Stealth Reporter 200 werd totaal niet moeilijk gedaan. wel werd alles gecontrolleerd, of het ook echt werkte enzo, maar meer ook niet.

dit jaar pak ik het zelf trouwens anders aan: ik vertrek in januari voor een paar weken in de VS, en neem als handbagage enkel een slingshot 300 mee, met daarin fotospul en een toilettas, plus eventueel een extra tshirt, en de rest in de normale bagage. als m'n koffer onverhoopt niet op dezelfde vlucht zit, is dat ook geen ramp, en koop ik ter plekke wel wat extra kleding, wat toch het plan al was.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 december 2007 @ 20:14:
Ik lees twee mensen: Fairy en Blue-eyes. Voor mij dus twee tassen.
Wees gewoon praktisch en verdeel de fotospullen over twee tassen.
Grapjas :P mijn tas zit helemaal vol dus Fairy moet alleen een klein compact rugtasje meenemen en niet zijn tas "ik ga op reis en ik neem mee" dan gaan ze hem er zeker uitpikken.

offtopic:
vakantie stress geweldig :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 06:59 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat betreft handbagae en gewicht: er zijn mensen die zeggen dat er geen limieten zijn, fout. Elke maatschappij heeft vastgestelde limieten (een vliegtuig mag je gewoon niet overladen). Wat de grenzen zijn is meestal al op de website van de maatschappij te vinden, anders even bellen. Of en in hoeverre ze die limieten strak naleven hangt natuurlijk van de drukte af. Als een vlucht niet uitgeboekt is dan kun je natuurlijk veel en veel meer bagage meenemen voordat het vliegtuig aan zijn maximum gewicht zit als wanneer je een volle vlucht hebt. Dus een beetje van te voren inschatten wat het wordt.

Signatures zijn voor boomers.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
Maasluip schreef op maandag 17 december 2007 @ 08:01:
Wat betreft handbagae en gewicht: er zijn mensen die zeggen dat er geen limieten zijn, fout. Elke maatschappij heeft vastgestelde limieten (een vliegtuig mag je gewoon niet overladen). Wat de grenzen zijn is meestal al op de website van de maatschappij te vinden, anders even bellen. Of en in hoeverre ze die limieten strak naleven hangt natuurlijk van de drukte af. Als een vlucht niet uitgeboekt is dan kun je natuurlijk veel en veel meer bagage meenemen voordat het vliegtuig aan zijn maximum gewicht zit als wanneer je een volle vlucht hebt. Dus een beetje van te voren inschatten wat het wordt.
Niemand zegt dat er geen limieten zijn. Er wordt gezegd dat vrijwel geen enkele maatschappij het iets kan schelen!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-01 20:05

Garyu

WW

Korras schreef op maandag 17 december 2007 @ 00:38:
wat je mee mag nemen is afhankelijk van de maatschapij, en van de bestemming. dit kan je het beste nalezen op de website van de maatschappij. ik weet niet hoe het binnen 'europa' zit, maar richting de VS, met een normale vlucht, mag je 1 stuks handbage meenemen, plus 1 stuks laptop/foto/handtas. aan beide zitten limieten verbonden, maar over een Lowepro Stealth Reporter 200 werd totaal niet moeilijk gedaan. wel werd alles gecontrolleerd, of het ook echt werkte enzo, maar meer ook niet.

dit jaar pak ik het zelf trouwens anders aan: ik vertrek in januari voor een paar weken in de VS, en neem als handbagage enkel een slingshot 300 mee, met daarin fotospul en een toilettas, plus eventueel een extra tshirt, en de rest in de normale bagage. als m'n koffer onverhoopt niet op dezelfde vlucht zit, is dat ook geen ramp, en koop ik ter plekke wel wat extra kleding, wat toch het plan al was.
Zolang je in de gaten houdt dat je naar de VS geen druppel vloeibare handbagage mag meenemen (toilettas), lijkt me dat ook de makkelijkste oplossing.

Binnen Europa vlieg ik vrij veel, en alleen af en toe mijn camera aan en uit moeten zetten ("Sind Sie professioneller Fotograf?"), lijkt me ook niet meer dan normaal. Zolang er niks in de regeltjes staat dat met camera's te maken heeft, is personeel op het vliegveld meestal behulpzaam en vriendelijk O+ .

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Megamind schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:16:
[...]

Niemand zegt dat er geen limieten zijn. Er wordt gezegd dat vrijwel geen enkele maatschappij het iets kan schelen!
Croga schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:09:
Handbagage is meestal niet op gewicht beperkt maar op formaat.
Of ze er problemen van maken hangt echt van de belading van het vliegtuig af.

Signatures zijn voor boomers.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Simon schreef op zondag 16 december 2007 @ 22:37:
1. Waarom neem je in hemelsnaam zoveel meuk mee.. Neem een 24-70, 5D mee en je bent voorzien..
Eens!

[ Voor 8% gewijzigd door abrakadaver op 17-12-2007 09:48 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik vloog gisteren met turkish air naar istanbul en ik had als hand bagage een PB XXXL backpack bij me, met daarin een laptop, opladers, 400D, 70-200 IS, 17-55 IS, 430 EX, en al het spul erbij. Tas woog iets van rond de 9 kilo en dat was prima. Bij turkish lag de limiet volgens mij bij 10 kg handbagage. Maar het kan dus per airline verschillen.

Oh, en de vlucht zat erg vol dus ik moest wel m'n handbagage wegen...

[ Voor 9% gewijzigd door Zoijar op 17-12-2007 15:28 ]

• Garyu

Garyu

WW

Ook bij Ryanair en SkyEurope heb ik mijn enorm-volgeladen tas (Crumpler Daily 490) zonder problemen met 12kg naar binnen gesleept (nee, niet alleen fotoapparatuur).

Ik heb nog nooit meegemaakt dat mn handbagage gewogen wordt, en heb er toch al aardig wat vluchten op zitten. Een collega van me heeft een keer een koffer niet als handbagage mee kunnen nemen, maar dat ging ook om een enorm ding dat ook weinig recht had om als handbagage door te gaan.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

voor mij was het na aardig wat vluchten ook de aller eerste keer dat ik m'n handbagage tas moest wegen. Normaal gesproken kijkt niemand daar naar.

Verwijderd

J0YR1D3R schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:54:
Volgens mij hoeft dit geen problemen op te leveren. Ben afgelopen zomer ook met Transavia naar Turkije geweest met het hele setje wat hieronder staat, in een Mini Trekker. Daar zaten toen ook nog een paar boeken in, een flesje water en wat los papierwerk. Geen enkel probleem. Kwam totaal op7 of 8 kg uit, maar dat ging allemaal zonder problemen :) Denk weinig om je zorgen over te maken, als je gewoon de kopie van je bonnen erbij hebt :)
Leuk als dat flesje water opeens open gaat :P

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mja, iedereen loopt daar moeilijk over te doen, maar ik zie het probleem niet zo. Dat flesje zit dicht met een dop, die draai ik gewoon dicht. Ik kan dan gaan schudden of springen wat ik wil, maar lekken gaat ie dan echt niet. En besides, hij zit in een ander vak, daartussen zitten nog een aantal stukken "tas". Ik heb regelmatig ook gewoon een 1,5 liter fles erin en wat te eten, daarvoor heb ik juist ook een grote tas genomen.

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
Afgelopen zomer zijn wij met Ryanair naar London gevlogen voor een prikkie (1 cent heen, 1 cent terug), waarbij we geen ruimbagage hadden 'gekocht'. Bij het inchecken werd onze handbagage uitvoerig gewogen. Geloof dat er 10kg handbagage mee mocht en daar werd erg streng opgelet bij het inchecken (formaat van de bagage werd niet echt gemeten).

Misschien dat de prijsvechters dus wat strenger zijn bij aanbiedingen/mensen die geen ruimbagage hebben/kopen?

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:48
PROnline schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:08:
Lees eens goed je ticketvoorwaarden. Fotoapparatuur valt in veel gevallen net als fietsen en duikersuitrustingen in een apparte cattegorie en tellen daardoor in veel gevallen niet onder hand- of gewone bagage. Voor deze mag je dan los van de handbagage nog een tas van meenemen.
Hoe 't bij de prijsvechters zit, moet je wel goed nakijken. Daar zullen ze minder snel extra bagage toelaten.

Doe tenzij je echt niet anders kan lensen niet in je gewone bagage. Er wordt op diverse vliegvelden echt gegooid en gesmeten met koffers.
Precies, ook de tip die ik je meegeef! ik vloog dit jaar met transavia naar tenerife, en je hele complete fotogear valt buiten je handbagage. Ik liep dus met een rugzak met: 350D, grip, 17-55, 50mm 1,8 sigma 17-70, 70-300 is usm, statief, digitalecamcorder en alle toebehoren zoals filters laders etc. 0,0 problemen, is fotouitrusting. en ruim meer als 5 kilo haha

owja, daarbij had ik nog een 2de tas met prullaria mee, ook geen enkel probleem, was echter onder de 5 kilo en was de reguliere handbagage

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tja, als het écht niet anders kan, dan kan ik me redden met de 24-70 en 70-200, maar ik zou graag het hele spul meenemen.

Maybe anders toch maar die kleine schoudertas pakken in plaats van de rugtas en daar de camera + 24-70 en 70-200 en indien ruimte de 17-40.

Die schoudertas is een stuk kleiner, maar kan veel minder in.... Hmmmm.

Prime's zoals de 50mm 1.4 en 85 1.8 zul je in Turkije wel niet echt veel aan hebben met zulks goed weer...

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 17-12-2007 20:13 ]

• simon
Waarom neem je 't allemaal mee? Echt Fairy, het scheelt je een bak. Schroef de grip eraf, alleen 24-70 mee, die 70-200, leuk en aardig, maar je gaat met je schoonouders op familie naar ik neem aan een toeristisch oord... Geniet en ontspan lekker. Neem dan een 50 f/1.4 mee, die past toch overal, of 85.. Ben je helemaal klaar...

|>

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-01 21:15
Fairy schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:12:
Tja, als het écht niet anders kan, dan kan ik me redden met de 24-70 en 70-200, maar ik zou graag het hele spul meenemen.

Maybe anders toch maar die kleine schoudertas pakken in plaats van de rugtas en daar de camera + 24-70 en 70-200 en indien ruimte de 17-40.

Prime's zoals de 50mm 1.4 en 85 1.8 zul je in Turkije wel niet echt veel aan hebben met zulks goed weer...
gewoon niet zo moeilijk doen. je mag per persoon 1 stuks handbagage mee! prop je spul in je tas, even door de scanner bij de douane en klaar.

je moet niet de moraal ridder uit lopen hangen door op het vliegveld je tas netjes bij het inchecken te laten controleren op gewicht of exacte afmetingen. dat willen ze misschien wel graag bij de vliegmaatschappij, maar jammer dan.

voor de opberkastjes hoef je het ook niet te doen, die vallen echt niet naar beneden als er een keer 50 kg handbagage inzit in plaats van de normale 25 kg.

ik snap serieus niet waar je je druk om maakt, hopelijk zie je dat zelf ook in na je vakantie :X

• Fairy
  • Niet online
masterslave schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:29:
[...]

gewoon niet zo moeilijk doen. je mag per persoon 1 stuks handbagage mee! prop je spul in je tas, even door de scanner bij de douane en klaar.

je moet niet de moraal ridder uit lopen hangen door op het vliegveld je tas netjes bij het inchecken te laten controleren op gewicht of exacte afmetingen. dat willen ze misschien wel graag bij de vliegmaatschappij, maar jammer dan.

voor de opberkastjes hoef je het ook niet te doen, die vallen echt niet naar beneden als er een keer 50 kg handbagage inzit in plaats van de normale 25 kg.

ik snap serieus niet waar je je druk om maakt, hopelijk zie je dat zelf ook in na je vakantie :X
Naja ik heb nog nooit gevlogen laat staan ooit op schiphol geweest dus ik heb géén idee wat me te wachten staat...

• simon
zolang je niet verwacht dat 't kut is is 't niet kut.

|>

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ook prijsvechters doen niet altijd moeilijk.

Vorig jaar had ik een enkeltje naar Venetië met Transavia. Handbagage mag bij hen 5kg zijn, mijn crumpler rugtas was 11kg (laptop, volledige fotozut). Bij het inchecken werd het natuurlijk niet gewogen, en in het vliegtuig zelf kon ik de tas niet bij mijn stoel in de buurt kwijt. Een vriendelijke Transavia steward pakte mijn tas aan, liep ermee naar een leeg bagagevak en tilde hem erin. Toen moet hij wel gevoeld hebben dat het ding niet <5kg was, maar hij zei er niks van :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• sapphire
  • Registratie: November 2002

sapphire

Die-hard pruts0r

Fairy schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:12:

Blue-eyess zeg es dattie rustig moet doen :+

offtopic:
leuk he vakantie stress.... ;)

Gabriël AM5

Verwijderd

Fairy af lig zit luisteren naar het baasje :P het komt allemaal wel goed en desnoods neem je mijn tas dan fix ik wel weer een andere tas voormezelf :)

mijn tas is groot zat past alles in wat jij mee wilt nemen :) en ik heb al een tas op het oog waar ik mijn spul tijdelijk in doe dus
Maak je je nou geen zorgen meer schat :P :9
@sapphire zo beter :9

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2007 06:51 ]

Verwijderd

Ja.

Ik zou zeggen: 17-40 + 70-200 + 50, daar moet je het wel mee redden. 5D had toch wel een zooi pixels? Dus een beetje croppen kan dan ook nog.

(Als ik op deze reis zou gaan zou ik meenemen: 12-24 + 24-120 + Knipperlicht.)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2007 09:38 ]

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 09:36:
Ja.

Ik zou zeggen: 17-40 + 70-200 + 50, daar moet je het wel mee redden. 5D had toch wel een zooi pixels? Dus een beetje croppen kan dan ook nog.

(Als ik op deze reis zou gaan zou ik meenemen: 12-24 + 24-120 + Knipperlicht.)
Lieve schat de 24-70 2.8 is heilig, die gaat mee :( 8)7

Verwijderd

;( Nou, zeg, een beetje stoken tussen lens een eigenaar mag hier ook al niet meer. ;(

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 10:12:
;( Nou, zeg, een beetje stoken tussen lens een eigenaar mag hier ook al niet meer. ;(
ps je komt ook aan mij als je gaat stoken tussen de eigenaar en zijn lenzen :P
Fairy schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 09:46:
[...]

Lieve schat de 24-70 2.8 is heilig, die gaat mee :( 8)7
lieve schat :P jij deelt mijn tas maar anders in en daar passen heus wel jou lensjes in :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2007 10:26 ]

• Korras
hebben jullie al gekeken wat de betreffende maatschappij toestaat op turkije aan handbagage? het is best mogelijk dat ze een apparte fototas in de handbagage toestaan. desnoods zoek ik 't op voor jullie, maar dan moet ik wel weten met welke maatschappij jullie vliegen. ;)

Verwijderd

Mijn ervaring is (zoals ook iemand anders al vermelde) dat laptop of fototassen vaak niet meetellen als handbagage. (Als je aankomt met een CompuRover AW.... moeilijk)

Als ik serieus ga kijken wat ik mee zou nemen in deze situatie: 12-24 + 24-120 + 70-200 (+ knipperlicht + filters, opladers e.d.) . Daar zou ik gerust een tas voor gaan kopen. Ja, dat kost een paar euro, maar wat kost dat nu helemaal in vergelijking met je fotogear?

De tip aan jou is dus ook:
-1- Bedenk wat je mee wilt nemen en probeer een beetje "light" te denken.
-2- Bedenk wat Blue-eyes mee wil nemen en probeer ook hier een beetje "light" te denken.
-3- Kijk wat je nu dubbel mee wilt nemen en of je daar iets van thuis wilt/kan laten. (2*70-200, daar kan er 1 van thuis blijven. 2*24-70 waarschijnlijk beide mee.)
-4- Pas in je bestaande tassen of je een beetje uitkomt.
-5- Koop eventueel een nieuwe tas voor de gelegenheid (uiteraard wel met in het achterhoofd dat je die vaker kan gebruiken, dus liever niet op basis van de helft van jou set en de helft van de set van BE.)

Mijn voorkeur zou uitgaan naar iets van de grote van een slingshot 200 of zo. (Afhankelijk van je voorkeur mag het natuurlijk ook best iets van crumpler, tamrac of weet ik veel welk merk zijn, hoeft ook niet te slingeren, mag ook gewoon back-pack of schoudertas zijn.)

Sloten kunnen wel eens handig zijn, maar een dief werkt toch meestal met een mes....

Oh, ja, statieven en handbagage is meestal geen goede combinatie..... :?

Verwijderd

Korras schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 10:28:
hebben jullie al gekeken wat de betreffende maatschappij toestaat op turkije aan handbagage? het is best mogelijk dat ze een apparte fototas in de handbagage toestaan. desnoods zoek ik 't op voor jullie, maar dan moet ik wel weten met welke maatschappij jullie vliegen. ;)
dat weten we nog niet althans ik niet mijn ma heeft de reis bij neckermann geboekt.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 10:44:

Oh, ja, statieven en handbagage is meestal geen goede combinatie..... :?
Ik ga echt geen statief meenemen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2007 10:51 ]

• Fairy
  • Niet online
Korras schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 10:28:
Tja welke maatschappij heb ik geen idee van. Als ik het weet dan hoor je het.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Je hoeft je ook meestal niet druk te maken, maar ik weet niet hoe blij je bent met de mogelijkheid dat je dure lenzen in een bagageruim eindigen... De controle van je handbagage gebeurt in principe ook niet bij de check-in, maar bij de gate. Als je electronisch in-checked, zeker zonder andere bagage, kom je namelijk helemaal nooit bij die check-in balie. Zo reis ik als het maar een paar dagen is, met een vrij grote handbagage koffer op wielen. Volgens mij is 10kg de normale max. Verder gaat het er niet om of de opbergkastjes het wel houden, het gaat erom dat elke extra kilo in zo'n vliegtuig ook de lucht in moet en dus kerosine en geld kost. Ten slotte is het volgens mij tegenwoordig redelijk standaard dat je slechts 1 stuk handbagage mee mag nemen, ongeacht wat het is (plus een jas en toebehoren). Maar al die dingen staan in de algemene voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij waar je mee vliegt. Meestal is het idd allemaal geen probleem, maar soms doen ze moeilijk. Zondag stond ik bv in de rij naast iemand die handbagage over de 10kg had die hij niet mee mocht nemen, en iemand met een koffer van 10kg en eentje van 32kg die hij opnieuw in moest pakken zodat ze allebei rond de 20 waren.

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Zoijar schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 11:32:
[...]
Ten slotte is het volgens mij tegenwoordig redelijk standaard dat je slechts 1 stuk handbagage mee mag nemen, ongeacht wat het is (plus een jas en toebehoren).
Bij intercontinentaal mag je er wel 2 meenemen. Het hangt helemaal van de luchtvaartmaatschappij af, dus zolang die niet bekend is, is er eigenlijk niks zinnigs te zeggn.

Lastig hè, kiezen wat je meeneemt. Afgelopen september nam ik ook enkel 20D, 30D, 10-22, 17-85, 70-200 + 1,4x extender mee. Alles in een Lowepro Minitrekker AW gepropt (ook nog een imagetank, Garmin eTrex en TomTom erin), de rest van mijn spullen (oa kleding, laptop & kopieen aankoopnota's) zat in een trolley met maximale carry-in afmetingen.
Twee jaren geleden nam ik gewoon een Ixus 40 mee (zat nu ook nog in een tas). Het blijft een lastige keuze wat je meeneemt, wat ik wel geleerd heb, is dat ik voortaan de grip zeker wel meeneem. Die heb ik ontzettend gemist in de 4 weken USA.
De douane gaat doorgaans heel voorzichtig met dit soort bagage om. Heb je al een (reis)verzekering geregeld voor jullie zelf en je spullen?

This footer is intentionally left blank

• StefandeGroot
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-12-2025
Heeft iemand hier trouwens ervaring met een monopod als handbagage?

Verwijderd

UPDATE: We gaan met de vliegmaatschappij Transavia :)

Net moeders even aan de tand gevoeld

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2007 16:25 ]

• StefandeGroot
Bekijk dan even hun website bij bagage. ;)

Slecht 5 kg... dat is niet veel voor handbagage. Zelf ga ik eind januari met Iberia naar Chili toe en dan mag je 10 kg meenemen als handbagage. 8)

• Garyu

Garyu

WW

StefandeGroot schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:30:
Bekijk dan even hun website bij bagage. ;)

Slecht 5 kg... dat is niet veel voor handbagage. Zelf ga ik eind januari met Iberia naar Chili toe en dan mag je 10 kg meenemen als handbagage. 8)
Op europese vluchten wordt dan ook met heel andere vliegtuigtypes gevlogen dan op intercontinentale vluchten. Daarnaast is Iberia een lijndienst en Transavia een budgetmaatschappij. Dus lijkt me wel logisch ook 8).

@TS: 5KG is wel bizar weinig, zul je toch een Ixusje moeten meenemen dan.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:37

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

ajhaverkamp schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 11:55:
[...]

...... Heb je al een (reis)verzekering geregeld voor jullie zelf en je spullen?
Vergeet reisverzekering. Gewoon een (buitenhuis)verzekering die expliciet voor je fotogear is (alle componenten apart verzekert). Reisverzekering dekt nml alleen je acculader (als je geluk hebt).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Ik vraag me ook af waarom je zoveel mee neemt, helemaal zo'n teletoetert.. Lijkt me helemaal niet relaxed als je met je schoonfamilie gaat zonnen.. Neem lekker alleen een 50 en een 17-40 mee.. Ben je voorzien, veel meer dan snaps worden 't toch niet denk ik.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Fairy schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:14:
tja die 2e body (20D) doet het 'm niet, maar ik wil toch graag dat we samen onze set mee kunnen nemen. Ik heb alleen nul komma nul ervaring met vliegen en hoe dat gaat met bagage enzo.

Een 5D met 24-70 2.8 meesmokkelen als handbagage moet wel lukken denk ik, maar een 70-200 2.8 IS weegt als iets van bijna 1700 gram als ik het goed heb en dan zit je snel aan de max 5 kilo.

Lastig....
Ik heb toevalligerwijs de grootste fototas die je in elk vliegtuig nog als handbagage mee mag nemen. Over gewicht zeurt men eigenlijk nooit, althans ik het er -als het gaat om handbagage- nooit problemen mee gehad.
Neem je cameraspul mee in de cabine, de andere bagage wordt soms (per ongeluk ;)) wel eens ruw behandeld en dat wens je je gear nou niet bepaald toe denk ik; je tandenborstel en spijkerbroek kunnen dat wat beter hebben...

offtopic:
De man van je schoonmoeder is je vader toch? Waarom dan zo'n ingewikkelde uitleg? ;-)

Bericht hierboven

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Flooris, de man van je schoomoeder is je (stief-)schoonvader ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

Floor-is schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 20:58:
[...]

Ik heb toevalligerwijs de grootste fototas die je in elk vliegtuig nog als handbagage mee mag nemen. Over gewicht zeurt men eigenlijk nooit, althans ik het er -als het gaat om handbagage- nooit problemen mee gehad.
Neem je cameraspul mee in de cabine, de andere bagage wordt soms (per ongeluk ;)) wel eens ruw behandeld en dat wens je je gear nou niet bepaald toe denk ik; je tandenborstel en spijkerbroek kunnen dat wat beter hebben...

offtopic:
De man van je schoonmoeder is je vader toch? Waarom dan zo'n ingewikkelde uitleg? ;-)
Die van Fairy is al een overlevingstas dus dat van jou is dat nog erger?
Kan me haast niet voorstellen

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 21:52:
[...]

Die van Fairy is al een overlevingstas dus dat van jou is dat nog erger?
Kan me haast niet voorstellen
Begin dr toch maar mee, want het is zo ;)

Floor-is heeft een soort van trolley waar je volgens mij jouw en Fairys meuk tegelijk in kan proppen en nog ruimte over hebt voor een half circus :P

[ Voor 21% gewijzigd door Henk op 18-12-2007 21:57 ]

Verwijderd

StefandeGroot schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 12:38:
Heeft iemand hier trouwens ervaring met een monopod als handbagage?
Ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat ze dat NIET grappig vinden. Daar kan je wellicht iemand de hersens mee in slaan, of als die een beetje een puntje heeft, zou je er wellicht iemand mee kunnen steken. Monopod zou ik dus maar gewoon in je checked-lugage steken.

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 08:56:
[...]

Ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat ze dat NIET grappig vinden. Daar kan je wellicht iemand de hersens mee in slaan, of als die een beetje een puntje heeft, zou je er wellicht iemand mee kunnen steken. Monopod zou ik dus maar gewoon in je checked-lugage steken.
Het is maar de vraag of ze er echt moeilijk over doen hoor. Een fles wijn die je ná de security controle koopt is ook een potentieel moordwapen.... 8)7

• StefandeGroot
Op de website van Transavia zag ik dan weer staan dat je dan wel een paraplu als handbagage mee mag nemen. Een monopod lijkt mij dan eigenlijk ook wel kunnen, maar ja je kan er wel hard mee slaan. Net als met een paraplu. En daar zit vaak ook wel een flinke punt aan.

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Afgelopen zomer met mijn LowePro Orion Trekker II gewoon als handbagage naar Tunesië gevologen. Al mijn camerazooi + psp + mp3speler + drinken zat erin. Tripod statief lag in de koffer. Koffer was te zwaar, handbagage was ook te zwaar.
Niks van gehoord..
Over het algemeen doen ze niet zo moeilijk volgens mij.. :)

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 20:33

Spotter

Lichtnicht

Garyu schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:31:
[...]

Zolang je in de gaten houdt dat je naar de VS geen druppel vloeibare handbagage mag meenemen (toilettas), lijkt me dat ook de makkelijkste oplossing.
Bull..... je mag gewoon je plastic zakje van 1L met dingen erin van max 100ml meenemen.

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:44
Ik lees hier af en toe over meerdere stukken handbagage, dat was op mijn terugvlucht met RyanAir Londen - Eindhoven een groot probleem. Zelfs een plastic tas erbij (extra) was niet toegestaan. Qua gewicht zijn ze over het algemeen wat soepeler. Ik zou gewoon ook niet teveel meenemen, of het moet echt een fotovakantie worden, ipv een vakantie waar je ook wilt fotograferen.. :)

• StefandeGroot
StefandeGroot schreef op woensdag 19 december 2007 @ 11:16:
Op de website van Transavia zag ik dan weer staan dat je dan wel een paraplu als handbagage mee mag nemen. Een monopod lijkt mij dan eigenlijk ook wel kunnen, maar ja je kan er wel hard mee slaan. Net als met een paraplu. En daar zit vaak ook wel een flinke punt aan.
Even mezelf gekwoot. >:)

Via de website van Schiphol vind ik het volgende:

c) Stompe voorwerpen
Ieder stomp voorwerp waarmee letsel kan worden toegebracht, o.a.:
· Biljart -, snooker en poolstokken
· Cricket bats
· Golfclubs
· Harde of buigzame knuppels of stokken, b.v. gummiknuppels, ploertendoders en
wapenstokken
· Hengels
· Honkbalknuppels en softbalknuppels
· Hockeysticks
· Kayak en kano peddels
· Lacrossesticks
· Skateboards
· Uitrusting voor vechtsporten, b.v. boksbeugels, stokken, knuppels, vlegels,
numchucks, kubatons, kubasaunts

Dat mag allemaal NIET mee als handbagage. En ik denk dat je een monopod hier ook bij kan zetten. Een paraplu eigenlijk ook, maar ja dat mag dan weer wel... 8)7

• Henk
Die ploertendoder doet het hem :P wtf... :+

Verwijderd

Haha daar viel ik ook al over :D
Een ploertendoder is een gevechtswapen, vergelijkbaar met een gummiknuppel dat bestaat uit een flexibele stok. In tegenstelling tot de gummiknuppel zit aan het uiteinde nog een zware loden knop waardoor een hardere slag kan worden toegebracht. In Nederland is dit wapen verboden.
[/slow]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ik neem ook altijd mijn hengels en golfclubs mee in eht vliegtuig...vooral tijdens lange reizen over de oceaan 8)7

Ik weet dat eht meer een formaliteit is maar hoe dom ben je als je dat serieus wil meenemen in je handbagage :P

Gabriël AM5

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

sapphire schreef op woensdag 19 december 2007 @ 16:58:
ik neem ook altijd mijn hengels en golfclubs mee in eht vliegtuig...vooral tijdens lange reizen over de oceaan 8)7

Ik weet dat eht meer een formaliteit is maar hoe dom ben je als je dat serieus wil meenemen in je handbagage :P
Enig idee hoe duur die dingen kunnen zijn? Ik kan met dus goed voorstellen dat je die liever als handbagage wilt meenemen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:12:
Handbagage, lijkt me toch al alleen voor je eigen gevoel van zekerheid. Niet afgeven in ieder geval. Ik ben nu twee keer met een Slingshot vol fotoapparatuur naar het buitenland gegaan, keer met een volle slingshot 100 en afgelopen zomer met een volle 300 :P. Ik had toen twee rugtassen bij me, normale en die met fotoapparatuur. Niemand die moeilijk deed over een tweede stuk handbagage.
Tas gaat gewoon onder het röntgenapparaat door en als je geluk hebt maken ze nog een grapje over je lenzen :o
In mijn geval was zeker dit jaar de dikke rugtas geen enkel probleem, in geen van de 5 vluchten (waaronder zeer kleine vliegtuigjes) een probleem.

Ik zou ook niet teveel op de kilo's letten als ik jou was, klinkt allemaal wat vreemd misschien dit, maar ze doen er meestal weinig mee. 20 kilo per koffer is voor binnen Europa is standaard, wij hebben meestal met z'n 2en zo'n 45-48 kilo op de band staan, geen dame die daar wat over zegt.
Correctie: geen dame die er bij jouw vluchten wat over heeft gezegd. ;) Ik heb meerdere malen meegemaakt dat iemand bij moest betalen voor het teveel aan kilo's, óók bij de duurdere maatschappijen als KLM en Singapore Airlines. Bovendien heb ik bij een vlucht van KLM meegemaakt dat iemand verplicht zijn 'handbagage' moest afstaan om het als gewone bagage te vervoeren. Die handbagage bestond weliswaar uit een tweede 'tas' in de vorm van een kleine koffer, maar het geeft wel aan dat je niet zomaar alles mee kunt nemen.
...

De normale 25 kg aan handbagage?! :D De normale _5_ of _10_ kilo (afhankelijk van de maatschappij) bedoel je, en je zult wel merken waar hij zich druk om maakt als jij een keer voor de overige 45 kilo moet bijbetalen (of nog erger: je camera verplicht in het bagageruim moet vervoeren). :)

edit:
Mm, en toen bleek er een tweede pagina te zijn.
Floor-is schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 20:58:
offtopic:
Bij ons heet dat de schoonvader, maar misschien hebben jullie een ingewikkelde familieconstructie bedacht. :+
ajhaverkamp schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 11:55:
De douane gaat doorgaans heel voorzichtig met dit soort bagage om. Heb je al een (reis)verzekering geregeld voor jullie zelf en je spullen?
Ik weet niet precies of je het nu over handbagage of over gewone bagage hebt, maar in dat laatste geval ben ik het niet met je eens. Koffers worden veelvuldig op bagagekarren gesmeten waar ze geplet worden door andere koffers, en als je pech hebt vind je na aankomst een A4'tje in je koffer met de mededeling dat ze het noodzakelijk vonden om je koffer - achter gesloten deuren - ter controle te openen ... en niemand weet waar die mooie camera is gebleven.
sapphire schreef op woensdag 19 december 2007 @ 16:58:

Wacht maar tot je de passage ziet over chemische wapens, die schijn je ook niet mee te mogen nemen. :+

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2007 19:29 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Toen ik naar florida ging moest ik een checklist invullen waarin letterlijk gevraagd werd of ik terrorist ben ;) dus ik ben wel wat gewend :+

Gabriël AM5

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

sapphire schreef op woensdag 19 december 2007 @ 19:50:
Toen ik naar florida ging moest ik een checklist invullen waarin letterlijk gevraagd werd of ik terrorist ben ;) dus ik ben wel wat gewend :+
Ze bij customs in de VS uitleggen wat je met dat pak pannekoekmix van plan bent is pas grappig ;). En dat nog liever dan immigrations in Kiev...

• StefandeGroot
Dan kan je beter gewoon een pak poedersuiker meenemen! Is ook altijd dikke lol....

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:33

Barrycade

Through the...

Spotter schreef op woensdag 19 december 2007 @ 20:03:
[...]
Ze bij customs in de VS uitleggen wat je met dat pak pannekoekmix van plan bent is pas grappig ;). En dat nog liever dan immigrations in Kiev...
Damn en dan ook een mut bintjes en gesealde Goudse kaas in je koffer? Dat je niet zonder zoutedrop kan ala, maar pannekoekenmix naar de USA meenemen 8)7 :+ Man daar hebben ze pancakes met maple stroop uitgevonden ! :9

[ Voor 1% gewijzigd door Barrycade op 19-12-2007 21:53 . Reden: tja tikken is ook een vak ]

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

littlejoannes schreef op woensdag 19 december 2007 @ 21:51:
[...]

Damn en dan ook een mut bintjes en gesealde Goudse kaas in je koffer? Dat je niet zonder zoutedrop kan ala, maar pannekoekenmix naar de USA meenemen 8)7 :+ Man daar hebben ze pancakes met maple stroop uitgevonden ! :9
pancakes != pannekoeken |:( ;)

Ik kan prima zonder pannekoeken hoor, maar ik ging naar expats toe die daar inmiddels zo'n 10 jaar wonen. Die vinden hollandse zooi vaak errug lekker.

Verwijderd

Ja, die heb ik ook regelmatig moeten invullen sinds de aanslagen van 11 september. Vóór die datum waren de terroristen schijnbaar nog pienter genoeg om zichzelf niet als terrorist aan te geven bij de douane. :+ Wat een poppenkast ...

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 18:39
Mijn vader is expat en als ik hem opzoek in het buitenland krijg ik ook altijd de opdracht om elke kilo die ik nog over heb in m'n baggage op te vullen met kaas/drop/rookworsten/etc. Echt allemaal van die dingen die men in Nederland vaak nog niet eens zo vaak koopt, maar in het buitenland toch gaat missen :)
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 19:08:
[...]

De normale 25 kg aan handbagage?! :D De normale _5_ of _10_ kilo (afhankelijk van de maatschappij) bedoel je, en je zult wel merken waar hij zich druk om maakt als jij een keer voor de overige 45 kilo moet bijbetalen (of nog erger: je camera verplicht in het bagageruim moet vervoeren). :)
Vergeet niet dat er zelden slecht één stuks bagage in een bagagerek ligt. Je zit zo aan de 25 kilo als er drie tassen in liggen.

Laatste keer dat ik reisde had ik 22kg in het ruim en 10kg handbagge (zie bovenstaand expatverhaal ;)) met m'n cameratas leeg in m'n ruimbagage, maar m'n camera en extra lens in een handdoek gewikkeld in m'n handbaggage. Stuk compacter op die manier, waardoor het makkelijk in m'n handbagage paste. Het is dan welliswaar minder toegankelijk en iets minder veilig dan in de cameratas, maar je hebt je handbagage continu bij je, dus je kan gewoon zelf zorgen dat er geen rare dingen mee gebeuren.

Verder geen gezeur over gewicht (was KLM overigens, intercontinentaal), zolang handbagage er niet zwaar uitziet zal dat niet snel gewogen worden. Die 10kg van mij zat in een redelijk compacte rugzak, ruim binnen de maximale afmetingen.

Nu had ik toen niet veel cameraspul, dus het nam ook niet veel ruimte in, maar ik zou dat soort dingen echt nooit in het ruim doen. Ik ben nog nooit beschadigde dingen tegengekomen nadat ik m'n koffer openmaakte, maar je zal zien dat net die ene keer dat de je dure spul in je ruimbagage doet dat het juist dan beschadigd.

Doe je overigens toch iets in je ruimbagage, zorg dan in ieder geval dat je het schokbestendig meeneemt. Het gewicht dat op een koffer komt te rusten in meestal niet zo'n probleem (een goede koffer vangt dat wel op), maar de schokken wel. Er wordt nu eenmaal sowieso mee gesmeten (zeker als het zwaar is), iemand die het vliegtuig uitlaadt zal echt geen moeite doen om die hele zware koffer voorzichtig op de band te leggen. Zorg dat er tussen gevoelige objecten (niet alleen duur cameraspul, maar ook breekbare souvenirs) altijd iets zachts zit, zodat ze niet tegen elkaar aanbotsen. Je hebt genoeg zacht spul in je koffer (lees: kleren), dus gebruik dat ook. Beter onnodig goed beschermd dan net te slecht.

Verwijderd

[...]

Correctie: geen dame die er bij jouw vluchten wat over heeft gezegd. ;)
Blijkbaar geldt dat voor nog een hoop mensen hier, want als ik zo de reacties tot nu toe eens over zie, dan zeggen er een stuk meer geen gezeik gekend te hebben. Slechts een klein aantal heeft het over bijbetalen en nog een kleiner aantal over nog vervelendere dingen. Als ik had moeten bijbetalen, vervelend, maar ik had het gewoon gedaan, ik wil immers die foto's schieten op vakantie. Je zou toch denken dat als er meer mensen negatievere verhalen (negatiever dan, de dames zeiden er niks over en ik mocht gewoon doorlopen) hadden, dat deze ook wel naar voren waren gekomen.
Kortom, grote kans dat het allemaal wel mee valt, kleine kans dat je moet bij betalen en nog kleinere kans dat het meer voeten in de aarde zal hebben, als bep. (hand)bagage als gewone bagage moeten inchecken..
Mijn Manfrotto paste overigens diagonaal in m'n koffer..de rest heb ik er mooi omheen en tussen de boten door in kunnen passen :) Statief hoeft dus ook geen probleem te zijn, je hoeft hem niet als ploertenknuppel mee te nemen in de hand :D

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

[...]
Ik weet niet precies of je het nu over handbagage of over gewone bagage hebt, maar in dat laatste geval ben ik het niet met je eens. Koffers worden veelvuldig op bagagekarren gesmeten waar ze geplet worden door andere koffers, en als je pech hebt vind je na aankomst een A4'tje in je koffer met de mededeling dat ze het noodzakelijk vonden om je koffer - achter gesloten deuren - ter controle te openen ... en niemand weet waar die mooie camera is gebleven.
[...]
Hmm, misschien schreef ik het niet helemaal duidelijk. Ik bedoel het douane personeel aan de gate dat je handbagage controleert. Bagage die in het ruim gaat wordt niet zachtzinnig behandeld, door mens en machine.

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Cyclonist schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:24:
Ik lees hier af en toe over meerdere stukken handbagage, dat was op mijn terugvlucht met RyanAir Londen - Eindhoven een groot probleem. Zelfs een plastic tas erbij (extra) was niet toegestaan. Qua gewicht zijn ze over het algemeen wat soepeler. Ik zou gewoon ook niet teveel meenemen, of het moet echt een fotovakantie worden, ipv een vakantie waar je ook wilt fotograferen.. :)
Same here, London Stansted was moeilijk.
Mijn fototas moest en zou in de rugzak passen. Gelukkig deed die dag. Was trouwens puur de security die moeilijk deed, de maatschappij zelf niet.

Voor de overige vluchten is vaak genoeg een 2e (foto)tas als handbagage geaccepteerd.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Ik had al bijna problemen toen ik daar een keer om moest lachen... "denk je dat dit grappig is ofzo?" ... pff, doe niet zo moeilijk...

• Henk
Zoijar schreef op donderdag 20 december 2007 @ 10:28:
[...]

Ik had al bijna problemen toen ik daar een keer om moest lachen... "denk je dat dit grappig is ofzo?" ... pff, doe niet zo moeilijk...
Met jouw afkomst en hun stereotypering vind ik dat lachen sowieso best getuigen van lef ;) (nofi uiteraard :) )

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-01 21:15
[...]

Ach, zolang de amerikaanse douane bij vertrek de powerball in je handbagage niet aanziet voor een handgranaat is er niets aan het handje >:)

Dat had ik dus O-) gelukkig vrij relaxte douanier, als je netjes met hun meewerkt zijn zelfs die amerikaanse control freaks best redelijk :)

Verwijderd

Nou, dat ben ik dus niet helemaal met je eens. Mijn ervaring de US of A in was inderdaad: Wie goed doet, goed ontmoet, maar bij het verlaten van de US of A.....
D: "Tas, open, nu."
Ik heel vriendelijk: "Oh, natuurlijk mag u mijn tas onderzoeken." (Tas open.)
D: (gezicht op onweer en ook niet bepaald voorzichtig met de spullen.)

Kennelijk met het verkeerde been uit bed gestapt denk ik dan maar.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:33

Barrycade

Through the...

Ja maar wat wil je dan... je staat de hele dag in de rommel van andere mensen te graaien.

Maar in de USA / Canada nooit problemen gehad met mijn (hand) bagage, ook niet met mijn fototas. Je mag er ook onzinnige hoeveelheden in kg's meeslepen. (uit mijn hoofd 50 kg voor ruimbagage). Dus het statief en monopod gingen mooi mee in de koffer. Enige nadeel is dat je je wel een breuk sleept.

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

ajhaverkamp schreef op donderdag 20 december 2007 @ 07:45:
[...]

Hmm, misschien schreef ik het niet helemaal duidelijk. Ik bedoel het douane personeel aan de gate dat je handbagage controleert. Bagage die in het ruim gaat wordt niet zachtzinnig behandeld, door mens en machine.
douane..... aan de gate?? zijn gewoon security bedrijven ;)

Verwijderd

DarkFlow schreef op donderdag 20 december 2007 @ 01:25:
[...]

Vergeet niet dat er zelden slecht één stuks bagage in een bagagerek ligt. Je zit zo aan de 25 kilo als er drie tassen in liggen.
Ja, dat is waar. Op de een of andere manier dacht ik dat hij het over het gewicht van een tas had. 8)7
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 02:28:
[...]

Blijkbaar geldt dat voor nog een hoop mensen hier, want als ik zo de reacties tot nu toe eens over zie, dan zeggen er een stuk meer geen gezeik gekend te hebben. Slechts een klein aantal heeft het over bijbetalen en nog een kleiner aantal over nog vervelendere dingen. Als ik had moeten bijbetalen, vervelend, maar ik had het gewoon gedaan, ik wil immers die foto's schieten op vakantie. ...
Dat snap ik, maar misschien denkt de topicstarter daar anders over. :)
[...]

Hehe. Toen ik - een jaar na de aanslagen van 11 september - een weekje naar New York ging met m'n vader waren we al verdacht omdat we slechts één koffer en wat handbagage bij ons hadden. Sta je daar een half uur over je beroep en hobby's te vertellen. |:(

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 00:03:

Dat snap ik, maar misschien denkt de topicstarter daar anders over. :)
Die kans acht ik klein, maar het kan natuurlijk ;) Ligt ook een beetje aan de insteek van de vakantie, maar zo te horen wil Fairy aardig gaan fotograferen daar..anders had het allemaal al wat makkelijker geleken :)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 12:07:
Nou, dat ben ik dus niet helemaal met je eens. Mijn ervaring de US of A in was inderdaad: Wie goed doet, goed ontmoet, maar bij het verlaten van de US of A.....
D: "Tas, open, nu."
Ik heel vriendelijk: "Oh, natuurlijk mag u mijn tas onderzoeken." (Tas open.)
D: (gezicht op onweer en ook niet bepaald voorzichtig met de spullen.)

Kennelijk met het verkeerde been uit bed gestapt denk ik dan maar.
Dat is gewoon wel... kansloos. Voor jezelf opkomen en zeggen dat hij een beetje rustig aan moet doen. Wat hij eruithaalt, stopt hij ook weer terug, zoals het erin lag. En anders dien je een klacht in, zeg je dan. Hij mag dan wel een rotbaan hebben, maar het zijn jouw spullen!

• Korras
Jejking schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 03:44:
[...]

Dat is gewoon wel... kansloos. Voor jezelf opkomen en zeggen dat hij een beetje rustig aan moet doen. Wat hij eruithaalt, stopt hij ook weer terug, zoals het erin lag. En anders dien je een klacht in, zeg je dan. Hij mag dan wel een rotbaan hebben, maar het zijn jouw spullen!
ach, heb je met elk beroep, ook hier in nederland. de een wilt echt niet behoorlijk meewerken, de ander is heel makkelijk, zolang het maar redelijk blijft.

zo ben ik (na 11 september) met een compound boog (welliswaar gedemonteerd) in de ruimbagage naar nederland teruggegaan. alles werd gecontrolleerd (tsja, het was een klein vliegveldje, geen X-ray scanner aanwezig), en toen kwam hij die boog tegen. hij stond even raar te kijken, en een politieagent kwam er ook bij kijken. de conclusie was dat het was toegestaan om mee te nemen. beveiligings persoon pakt de boel weer in, en opeens die agent: "hold it.".. bleek dat die agent het niet helemaal eens was met de manier van inpakken. "you can pretty much count on it being damaged like that. that bow is not a shockbreaker." 8)7

Verwijderd

Net twee dagen terug nog teruggekomen uit Dubai. Geen problemen met de KLM. Gewoon een crumpler rugtas met alles erin mee in de handbagage. 15 kilo was de max. en er werd nergens moeilijk over gedaan. Als je uiteraard maar wel binnen de afmetingsnormen blijft. Ook naar Hongkong heb ik geen problemen gehad met deze manier van reizen. Zelfs een losse laptop tas mocht nog mee.

Verwijderd

Even een berıchtje vanuıt turkıje

We hebben gevlogen met transavıa.

de handbagage en de ruımbagage nemen ze het gemıddelde van het aantal personen waar mee je reıst.

voor de handbagage staat 5 kg en voor de ruımbagage staat 20 kg.
offtopic:
Nu wachten op de bus dıe ons naar Izmır brengt voor de terugreıs helaas vertragıng

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 20:34:
Even een berıchtje vanuıt turkıje

We hebben gevlogen met transavıa.

de handbagage en de ruımbagage nemen ze het gemıddelde van het aantal personen waar mee je reıst.

voor de handbagage staat 5 kg en voor de ruımbagage staat 20 kg.
offtopic:
Nu wachten op de bus dıe ons naar Izmır brengt voor de terugreıs helaas vertragıng
5kg handbagage... da's ook weinig zeg!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat is een afweging die je zelf moet maken. Je kunt ook een normale maatschappij kiezen in plaats van een budget maatschappij, dan mag er meer mee.

Maar zoals ik vorig jaar al schreef: over mijn tas van 11kg heeft niemand moeilijk gedaan, al blijft het wel een beetje een gok natuurlijk :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

sOid schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 09:04:
[...]

5kg handbagage... da's ook weinig zeg!
een van onze handbagage tassen was op de heenweg 6,5 kg en die van de kids nog niet eens 1 a 1,5 kg per stuk.

maar zoals ik gezien heb doen ze er niet moeilijk over.

maar ik denk als je met een handbagage van 10 kg aankomt zetten dat ze dan wel zullen ingrijpen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 10:06:
maar ik denk als je met een handbagage van 10 kg aankomt zetten dat ze dan wel zullen ingrijpen.
Bij mij nam een steward mijn tas gewoon aan om hem daarna in een bagagevak voor me te stoppen. 11kg was dat ding dus. Misschien dat ze niet moeilijk deden omdat ik al in het vliegtuig was :P

• FitTiv
  • Laatst online: 12:32
Na alle verhalen hier MOET ik deze gewoon even posten

Youtube

:9 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door FitTiv op 13-05-2008 11:04 ]

Verwijderd

Wat ik persoonlijk wel vind is dat ze op elke luchthaven dezelfde regels moeten gaan handhaven.

Van schiphol naar luchthaven Izmir, mocht je geen flesjes drinken in je handbagage mee. Maar vanaf Izmir naar schiphol wel.

Ik heb ook een man gehoord die vertelde dat hij door alle controles heen was gelopen op schiphol met een flesje water in de hand. Bij geen een controle hadden ze het flesje ontdekt. Pas toen de man door de buis het vliegtuig inging werd hij aangesproken door de stuwardes dat hij dat flesje water moest achterlaten.

Dan denk je dat er goed gecontroleerd wordt dus not.

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 18:21:
Wat ik persoonlijk wel vind is dat ze op elke luchthaven dezelfde regels moeten gaan handhaven.

Van schiphol naar luchthaven Izmir, mocht je geen flesjes drinken in je handbagage mee. Maar vanaf Izmir naar schiphol wel.

Ik heb ook een man gehoord die vertelde dat hij door alle controles heen was gelopen op schiphol met een flesje water in de hand. Bij geen een controle hadden ze het flesje ontdekt. Pas toen de man door de buis het vliegtuig inging werd hij aangesproken door de stuwardes dat hij dat flesje water moest achterlaten.

Jup. Schijnveiligheid...

Anyways, ben benieuwd naar de foto's :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 18:21:

EU-regels op Schiphol. Izmir valt daar blijkbaar nog niet onder of voeren het slecht uit. Istanbul was er wel controle op.

Je gaat maar door 1 controle (lees: controle op bagage en persoon), tenzij je bij de verkeerde doorgang Schiphol binnen gaat (lees: daar waar je paspoort en/of je ticket wordt bekeken).

Niets is 100%. Hey...natuurlijk kan het strenger en veiliger. Maar wil jij het nog strenger...aka...geen handbagage mee en iedereen gefouilleerd etc.? Lijkt mij niet, dus iedereen die klaagt dat het beter kan, kan beter niets zeggen als zij het niet nog strenger willen hebben.

Handbagage
------------------
Gewicht wordt vrijwel nooit gecheckt. Het gaat tegenwoordig meer om de omvang. Zeker vluchten waar men veel bagage meeneemt checkt men daarop (Suriname etc). Maar het kan wel gecheckt worden, dan kost het je geld (als ze nog bagage inchecken bij de gate).

Tripods
-----------
Niet meenemen als handbagage. Niet iedere beveiliger is even streng, maar als je net de verkeerde tegenkomt mag je hem niet meenemen (is zonde). Het kan als slagwapen worden gebruikt, de al eerder genoemde lijst van Schiphol geeft alleen voorbeelden ("o.a.").

Foto-camera
------------------
Mag in tas blijven zitten totdat men extra vraagt om hem eruit te halen. In de tas door de x-ray is veelal geen probleem en veiliger voor de camera.

Voor de rest, blijf rustig dan sta je altijd beter in je schoenen. Ben je het ergens niet mee eens, vraag dan om de verantwoordelijke voor die vlucht of anders supervisor. Ga er ook vanuit dat er veel studenten (HBO en WO...yep me too) werken bij de beveiliging op Schiphol. Die zijn meestal zeer begrijpend (vind ik zelf...) m.b.t. situaties en proberen altijd te helpen als dat kan.

Doe je huiswerk en dan gaat alles goed. Friendly advice.

Verwijderd

Het is van de zotte als je zelf geen flesje water mee mag nemen in een vliegtuig. In het vliegtuig zelf betaal je voor 1 klein k*t flesje even veel als voor 1,5 fles spa rood/blauw.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 17:48 ]

• catchingfire
  • Laatst online: 08:55
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 17:47:
Het is van de zotte als je zelf geen flesje water mee mag nemen in een vliegtuig. In het vliegtuig zelf betaal je voor 1 klein k*t flesje even veel als voor 1,5 fles spa rood/blauw.
Zeur je ook over de prijs als je in de horeca drank nuttigt? Da's ook pure oplichterij.

• Henk
En hoe ga jij het onderscheid maken tussen water en explosief-achtig spul?

Verwijderd

Daarop maken ze winst. Als jij geen flesjes drinken koopt gaan ze bezuinigen. Weet je ook waarop ze gaan bezuinigen?
Onderhoud.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
moet je niet met zo'n goedkope k*t maatschappij vliegen :X

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 23:19
Over het drinken meenemen: vanuit Zakynthos mogen we wel drinken meenemen, we moesten er alleen wel uit drinken vantevoren (nuja, geen probleem!) en het duidelijk slikken uiteraard. Zo moeilijk deden ze daar dus ook niet :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Waar blijven de foto's???? Of zijn jullie nog niet terug?

Verwijderd

Je mag wel door de laatste controle lege flesjes meenemen (snel drinken dus voordat je door de bagagecheck heengaat) en bijvullen in de ruimte waar je wacht voor het boarden. Helaas stroomt er op sommige vliegvelden alleen maar warm water uit de kraan met de wc's.. iets minder lekker..

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 19:52:
Je mag wel door de laatste controle lege flesjes meenemen (snel drinken dus voordat je door de bagagecheck heengaat)
Over helemaal leeg doen ze inderdaad niet moeilijk, maar als je nog een beetje in de fles hebt zitten is het opeens levensgevaarlijk:
MBO student/parttime beveiliger tegen mijn vriendin: Ho, dat is een halve liter cola, dat mag niet mee!
Ik: Er zit nu minder dan 100ml cola in..
Beveiliger: Ja, dat maakt niet uit, het gaat om wat er in past!
Vriendin drinkt flesje leeg, gooit het weg.
Lopen we twee meter verder, zien we verschillende mensen lege flesjes (halve liters, hele liters) zonder problemen door de scanner gooien??

Sowieso kun je nauwelijks normaal praten met die gasten:
Ik: heb gisteravond nog op schiphol.nl gekeken omdat die vloeistof regels versoepelt zouden worden, maar ik vond alleen een pagina met dingen als aanstekers, mesjes en dergelijke. Niet echt handig dat er niks meer over de vloeistoffen te vinden was.
Beveiliger: Aanstekers mogen altijd mee..
Ik: Nuja, het was een lijst met aanstekers in de vorm van een pistooltje en dergelijke, niet met wa-
Beveiliger (meteen door me heen): ja een pistooltje lijkt me sowieso niet handig om mee te nemen! :O
Ik: Dat is het punt niet..
Beveiliger:...
Toppie hoor :P
Overigens staat het nu wel weer duidelijk op de site, wellicht had iemand lopen klooien in het cms.
Henk schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 18:53:
[...]

En hoe ga jij het onderscheid maken tussen water en explosief-achtig spul?
En hoe ga jij het onderscheid maken tussen een pakje kauwgom en een pakje semtex?

Oftewel, je kunt die beveiliging zo absurd maken als je wilt. Vliegen is al zoveel maal veiliger dan de reis naar het vliegveld. Hoeveel vliegtuigen zijn er al opgeblazen met een vloeistof? 0. Hoeveel reizigers ondervinden last van deze maatregelen? Miljoenen. Hoeveel kost het? Nog veel meer miljoenen aan euro's. Daarnaast is het één grote gatenkaas, want het ene vliegveld doet er wel moeilijk over en het andere niet.

Als je echt mensenlevens wilt sparen zet je beter al die mankracht in op de wegen naar het vliegveld, of op gevaarlijke kruispunten in steden als je het even niet in verband met het vliegveld ziet.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 15-05-2008 21:48 ]

• simon
weeeeuw dat je hier nog over kan discussieren man... hoe tres nerdy :X

|>

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het is gewoon irritant dat je bij de controle toch opeens niks meer in je tas mag hebben en alles moet legen, terwijl je de site nog een dag van tevoren hebt gecheckt. Vooral vrouwen nemen de meest onvoorstelbare vloeistof troep mee :P

Verder was er net wat oponthoud voor ons toen we net bij die gast waren, dus dan ga je maar tegen hem praten he ;)

Pagina: 1 2 Laatste