Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 18:21:
Wat ik persoonlijk wel vind is dat ze op elke luchthaven dezelfde regels moeten gaan handhaven.
Van schiphol naar luchthaven Izmir, mocht je geen flesjes drinken in je handbagage mee. Maar vanaf Izmir naar schiphol wel.
EU-regels op Schiphol. Izmir valt daar blijkbaar nog niet onder of voeren het slecht uit. Istanbul was er wel controle op.
Ik heb ook een man gehoord die vertelde dat hij door alle controles heen was gelopen op schiphol met een flesje water in de hand. Bij geen een controle hadden ze het flesje ontdekt. Pas toen de man door de buis het vliegtuig inging werd hij aangesproken door de stuwardes dat hij dat flesje water moest achterlaten.
Dan denk je dat er goed gecontroleerd wordt dus not.
Je gaat maar door 1 controle (lees: controle op bagage en persoon), tenzij je bij de verkeerde doorgang Schiphol binnen gaat (lees: daar waar je paspoort en/of je ticket wordt bekeken).
Niets is 100%. Hey...natuurlijk kan het strenger en veiliger. Maar wil jij het nog strenger...aka...geen handbagage mee en iedereen gefouilleerd etc.? Lijkt mij niet, dus iedereen die klaagt dat het beter kan, kan beter niets zeggen als zij het niet nog strenger willen hebben.
Handbagage
------------------
Gewicht wordt vrijwel nooit gecheckt. Het gaat tegenwoordig meer om de omvang. Zeker vluchten waar men veel bagage meeneemt checkt men daarop (Suriname etc). Maar het kan wel gecheckt worden, dan kost het je geld (als ze nog bagage inchecken bij de gate).
Tripods
-----------
Niet meenemen als handbagage. Niet iedere beveiliger is even streng, maar als je net de verkeerde tegenkomt mag je hem niet meenemen (is zonde). Het kan als slagwapen worden gebruikt, de al eerder genoemde lijst van Schiphol geeft alleen voorbeelden ("o.a.").
Foto-camera
------------------
Mag in tas blijven zitten totdat men extra vraagt om hem eruit te halen. In de tas door de x-ray is veelal geen probleem en veiliger voor de camera.
Voor de rest, blijf rustig dan sta je altijd beter in je schoenen. Ben je het ergens niet mee eens, vraag dan om de verantwoordelijke voor die vlucht of anders supervisor. Ga er ook vanuit dat er veel studenten (HBO en WO...yep me too) werken bij de beveiliging op Schiphol. Die zijn meestal zeer begrijpend (vind ik zelf...) m.b.t. situaties en proberen altijd te helpen als dat kan.
Doe je huiswerk en dan gaat alles goed. Friendly advice.