Fps drops & reboots op E6600 systeem na defecte voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 520 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Posse433
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-04 09:49
Hallo medetweakers,

Ik post niet zo vaak hier, dus ik ben niet helemaal zeker of dit het juiste forum is. Zo niet, dan mijn excuses aan de mods. Maar dit is het probleem:

De voeding (Tagan i-Xeye tg420-u02) van de computer van een vriend van mij is defect geraakt ('ontploft' in zijn bewoording :P ). Geen probleem zou je zeggen. Even vervangen! Zo gezegd zo gedaan. Nieuwe cheap 450 voeding er in. De computer deed het weer.

Een dag later beginnen er opeens framedrops naar 30 fps (CoD4). 's Avonds was 30fps zelfs de max wat het systeem haalde. Drops naar 10fps zijn geen uitzondering.

Weer een paar dagen later begint het systeem spontaan uit te vallen. Dus wat denkt hijj: Temp probleem, ventilator er op gericht om het hele systeem extra te koelen. En hoppa, daar gaan de fps weer naar normale omstandigheden.

Dus... een temperatuur issue. Wat wordt er dan zo heet? Orhtos draaien. De CPU wordt max 45 graden stressed, dus dat is het niet. Atitool draaien en arti's scannen. Grafische kaart wordt max 55 graden. Speedfan geeft verder ook geen rare temps aan.

Blijven er nog twee dingen over: Geheugen en het moederbord. Maar dat zijn beide geen grote warmte producenten naar mijn mening.

De persoon in kwestie is nog op zoek naar geheugen om even te testen of het daar aan ligt, maar we wilden alvast jullie suggesties horen. Mocht het na testen blijken dat het het het geheugen is, dan horen jullie het meteen.

Iemand enige suggestie wat we zouden kunnen doen en waar het aan zou kunnen liggen? Doordat met extra ventilatie het systeem wel normaal presteert, zou het een temp probleem moeten zijn, maar extra ventilatie is natuurlijk alleen symptoom bestrijding, en dat willen we niet.

Zou het door piekspanning bij het defect raken van de vorige voeding kunnen zijn, dat er componenten op het mobo, in de chipset of whatever zijn beschadigd, waardoor door te hoge spanningen doorgeeft waardoor nu de temps van bepaalde componenten sporadisch hoog oplopen, welke de fps-drops veroorzaken? Daar zit ik namelijk zelf aan te denken.

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

Tot slot het systeem:
C2D E6600 @ stock
OCZ 2 GB DDR2-800 Kit (XTC Platinum, OCZ2P8002GK)
Gigabyte 965P-DS3 (Intel® P965)
EAX Radeon 1950 Pro
Nieuwe voeding: Recom Power Engine 450

Meer info op aanvraag mogelijk. :P

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik denk dat je over het hoofd ziet dat een voeding die erg hard moet werken ook erg warm kan worden.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

CherandarGuard schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 16:04:
Ik denk dat je over het hoofd ziet dat een voeding die erg hard moet werken ook erg warm kan worden.
Inderdaad... je hebt een redelijk high end systeem en zegt dan dat je de voeding vervangen hebt door een cheap 450 watt model in ineens zijn er problemen.
Dat is toch redelijk voor de hand liggend. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Posse433
Het is niet mijn systeem hè. ;)

Maar ik zal het tegen hem zeggen. Echter zou volgens mij 450w genoeg moeten zijn voor dit systeem, zeker omdat er niet wordt overklokt.

Maar hij leest zelf ook mee, dus ik zal het er met hem over hebben. Misschien kan hij nog de voeding nog ruilen :p

Thnx voor de tip iig.

[ Voor 4% gewijzigd door Posse433 op 15-12-2007 16:31 ]

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 21:08
Posse433 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 16:30:
Het is niet mijn systeem hè. ;)

Maar ik zal het tegen hem zeggen. Echter zou volgens mij 450w genoeg moeten zijn voor dit systeem, zeker omdat er niet wordt overklokt.

Maar hij leest zelf ook mee, dus ik zal het er met hem over hebben. Misschien kan hij nog de voeding nog ruilen :p

Thnx voor de tip iig.
450 zou in principe genoeg moeten zijn met een redelijke voeding. De "el cheapos" staan er meestal om bekend dat ze maar een piekspanning van 450w kunnen leveren en dit niet kunnen vasthouden, waardoor ik denk dat die maat van jou kampt met een stroomtoevoer probleem.

Verwijderd

gebruikershaes schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 16:42:

450 zou in principe genoeg moeten zijn met een redelijke voeding. De "el cheapos" staan er meestal om bekend dat ze maar een piekspanning van 450w kunnen leveren en dit niet kunnen vasthouden, waardoor ik denk dat die maat van jou kampt met een stroomtoevoer probleem.
Inderdaad kijk even in je BIOS naar de voltages als ze niet te veel afwijken.
En als je met bijvoorbeeld met Speedfan naar je Voltages kijkt zakt deze dan in als je Orthos en Atitool tegelijk draait. De voltages die Speedfan weergeeft kunnen soms eens niet kloppen maar als de spanningen onder Orthos en Atitool inzakken licht het inderdaad aan de voeding.
Let vooral op de +12Volt voor de videokaart.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Recom maakt toch voedingen van een redelijk goeie kwaliteit? Of vergis ik mij hier nu zo hard in.

Yes, but no.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:36
mieJas schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 18:52:
Recom maakt toch voedingen van een redelijk goeie kwaliteit? Of vergis ik mij hier nu zo hard in.
Nee.. Recom niet hoor..

_@/'

• klaaspyro
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-02 20:54
Hallo allemaal,

Het gaat allemaal om mijn pc.
Mijn oude voeding is dus met een explosietje kapot gegaan.
Heb toen een Recom engine power 450 gehaald.
Had fps drops, na veel meningen moest het wel mijn voeding zijn.
450 watt was toch echt de piek van de Recom.

Heb nu een super mooie Recom 600 gekocht.
Deze moet toch ruim voldoende zijn.

MAAR, ja je raad het al. De fps problemen blijven.
Nu heb ik speedfan gechecked en zie ik iets heel bijzonders.
Mijn +12v en -12v zijn absoluut niet normaal.

Hier een lijstje met mijn voltages:
Vcore1: 1,20V
Vcore2: 1,89V
+3.3V: 3,34V
+5V: 4.89
+12V: !!2.11V!! (deze varieet tussen de 1,20 tot 4 V)
-12V: !!-16.97!!
-5V: -7.32V
Vbat: 4.08V

Dit lijkt mij duidelijk niet goed.
Ik ga nu zo ff in m'n bios kijken of deze hetzelfde aangeeft.

Heeft mijn oude voeding dan misschien mijn moederbord ontregeld?
Of denken jullie nog aan andere dingen.
Ik ben benieuwd wat jullie denken.
Ik baal hier erg van... :X.

*Edit* of is het misschien een koelprobleem op mijn moederbord?
Aangezien de symptomen minder worden als ik een ventilator op m'n moederbord zet (kast open).

[ Voor 8% gewijzigd door klaaspyro op 17-12-2007 14:46 ]

Verwijderd

Software metingen kloppen wel vaker niet, niks van aantrekken.
Maar als je je PC gaat stressen en er een groot verschil in Volt komt dan zou ik het maar eens na meten met een multimeter.

• klaaspyro
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 14:46:
Software metingen kloppen wel vaker niet, niks van aantrekken.
Maar als je je PC gaat stressen en er een groot verschil in Volt komt dan zou ik het maar eens na meten met een multimeter.
ik heb geen multimeter :S...
Ken ook niemand om mij heen die wel een heeft.
Maar als ik straks ATI tool ga draaien, wat versta jij dan onder grote verschillen?
Nou ja ik ga ff een test draaien.

ps. ik heb geprobeerd in m'n bios de voltages te bekijken.
maar ik kon alleen "+12V OK" vinden...

*EDIT*

1.73
2.50
2.75
2.88
2.82
2.75
2.69
2.50
2.56
2.50
2.62
2.50
2.62
2.43
2.69
2.75
3.07
2.88
2.62
2.82
2.94
2.43
2.50
na het stoppen
1.52
1.41
1.54
1.86

Dat zijn de voltages bij het runnen van atitool stresstest.
Ik heb het 5 minuten getest.

hebben jullie hier wat aan?

[ Voor 20% gewijzigd door klaaspyro op 17-12-2007 15:03 ]

Verwijderd

klaaspyro schreef op maandag 17 december 2007 @ 14:55:

ik heb geen multimeter :S...
Ken ook niemand om mij heen die wel een heeft.
Maar als ik straks ATI tool ga draaien, wat versta jij dan onder grote verschillen?
Nou ja ik ga ff een test draaien.

ps. ik heb geprobeerd in m'n bios de voltages te bekijken.
maar ik kon alleen "+12V OK" vinden...
Een multimeter kost maar iets van 5 euro (de goedkoopsten) bij de bouwmarkten. Als echt een verschil van meer dan 0.5 volt in komt. Maar ik kan me niet voorstellen dat je oude voeding je moederbord heeft ontregeld.
Maar ik zie ook geen temperatuur van je CPU en Videokaart, misschien wordt die ook wel veel te warm. Edit: over heen gelezen

• klaaspyro
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 15:03:
[...]

Een multimeter kost maar iets van 5 euro (de goedkoopsten) bij de bouwmarkten. Als echt een verschil van meer dan 0.5 volt in komt. Maar ik kan me niet voorstellen dat je oude voeding je moederbord heeft ontregeld.
Maar ik zie ook geen temperatuur van je CPU en Videokaart, misschien wordt die ook wel veel te warm.
Posse433 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 15:58:
Dus... een temperatuur issue. Wat wordt er dan zo heet? Orhtos draaien. De CPU wordt max 45 graden stressed, dus dat is het niet. Atitool draaien en arti's scannen. Grafische kaart wordt max 55 graden. Speedfan geeft verder ook geen rare temps aan.
deze blijven tijdens het stressen toch redelijk normaal.
plus mijn pc is zelfs 1x uitgevallen (met oude voeding nog) toen heb ik m'n grafische kaart
gevoelt. en deze kon ik gewoon vast houden geen probleem.

*EDIT*

Als ik zo'n multimeter haal, hoe kan ik het meten?
Alles is toch bedekt met plastic, of moet je dan je pc runnen met voeding UIT de grafische kaart.
en dan meten?

[ Voor 8% gewijzigd door klaaspyro op 17-12-2007 15:08 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
klaaspyro schreef op maandag 17 december 2007 @ 14:44:
Hallo allemaal,

Het gaat allemaal om mijn pc.
Mijn oude voeding is dus met een explosietje kapot gegaan.
Heb toen een Recom engine power 450 gehaald.
Had fps drops, na veel meningen moest het wel mijn voeding zijn.
450 watt was toch echt de piek van de Recom.

Heb nu een super mooie Recom 600 gekocht.
Deze moet toch ruim voldoende zijn.
Wat heb je toch met Recom? :) Voor een echte voeding (ahem) zie mijn sig.

Misschien heeft "explosietje" er ook wel wat mee te maken; moederborden vinden het over het algemeen niet leuk als ze ineens midden in COD4 of Crysis zitten, en er begint ineens van alles om hen heen te ontploffen. :) Serieus, ik zou je moederbord eens goed inspecteren, kijken of er geen ijzerdeeltjes en zo ergens tussengeraakt zijn (die voor rare voltage drains zouden kunnen zorgen). Of zie je wellicht iets wat beschadigd is? Overigens ben ik het met The Mask wel eens dat je je niet moet blindstaren op metingen van deze of gene meettool. Zeker niet als de aangegeven waardes zo absurd zijn. Maar zelf meten kan natuurlijk nooit kwaad.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

klaaspyro schreef op maandag 17 december 2007 @ 15:07:

Als ik zo'n multimeter haal, hoe kan ik het meten?
Alles is toch bedekt met plastic, of moet je dan je pc runnen met voeding UIT de grafische kaart.
en dan meten?
Je kunt gewoon meten bij een molex stekker dat zijn die dingen waar je hardeschijf ook zijn stroom van krijgt. Geel is + 12 Volt, Rood is + 5 Volt en Zwart is Ground. Dus je drukt de pennetjes van je multimeter in +12 Volt en Ground en kijk wat er staat, eerst de multimeter wel even op gelijkspanning instellen.
De videokaart gebruikt vooral +12 Volt dus let daar goed op.

• klaaspyro
ik ga straks denk ik even de stad in om zo'n ding te halen.
Ik zou het dan gaan testen en hopen dat ik dan een antwoord heb.

• Posse433
edit:
Te laat...

[ Voor 143% gewijzigd door Posse433 op 17-12-2007 15:18 ]

• klaaspyro
ik heb net screenshots van de tempratuur met oude (nieuwe) voeding gechecked.
en had ook al die voltage problemen.
het zijn allebei nieuwe voedingen.
dus het lijkt mij sterk dat het aan de voeding ligt.
kans is zo minimaal dat ik het vrijwel cker kan uitsluiten.

ligt het dan aan m'n mobo?

*EDIT*

kwam pas later in me op dat als ik die gele draadje ga checkuh alleen m'n voeding check :p. haha.
maar als jullie denken dat ik het toch nog moet checkuh moeten jullie het ff melden.

[ Voor 24% gewijzigd door klaaspyro op 17-12-2007 15:34 ]

• albatross
klaaspyro schreef op maandag 17 december 2007 @ 15:32:
kwam pas later in me op dat als ik die gele draadje ga checkuh alleen m'n voeding check :p. haha.
maar als jullie denken dat ik het toch nog moet checkuh moeten jullie het ff melden.
Huh? Je voeding checken, dat wil je toch? Zie ook even mijn bovenstaande post over je mobo.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• To_Tall
  • Laatst online: 22-05 18:23
Goedkope voeding op een zwaar systeem is leuk maar niet handig. Koop een goede voeding tagan kost wa maar dan hebbie ook wa.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• klaaspyro
albatross schreef op maandag 17 december 2007 @ 15:38:
[...]

Huh? Je voeding checken, dat wil je toch? Zie ook even mijn bovenstaande post over je mobo.
dit was het eerste vermoeden.
ik heb zoals eerder in topic vermeld vandaag een 2e nieuwe voeding gehaald.

ik had eerst de recom 450 gehaald.
waarmee werd verw8 dat die te zwak was.

terug gegaan vervangen door de recom 600 (wat bij moeten leggen :P).
same probs.

dus ik verw8 dat de voeding dus het probleem niet is.
echter is het wel een heat problem. alleen weten we nog niet waar.

ik vermoed momenteel wel steeds meer dat het misschien toch wel een probleem is met m'n grafische kaart. zodat ik een spel start, krijg ik een zwart scherm+ restart. deze probleem zich al een x eerder heeft voorgedaan.
En ik zie dat op ati tools dat m'n heat nu tot 63 graden gaat. en m'n fanspeed op 20% blijft hangen.

ik ga dus even een langere test doen met ati tools nu.

schiet maar los met die vragen :P.

*EDIT*
To_Tall schreef op maandag 17 december 2007 @ 15:43:
Goedkope voeding op een zwaar systeem is leuk maar niet handig. Koop een goede voeding tagan kost wa maar dan hebbie ook wa.
Recom 600 lijkt mij sterk genoeg.

[ Voor 12% gewijzigd door klaaspyro op 17-12-2007 15:44 ]

• albatross
Het gaat niet alleen om hoeveel Watt ie max, 'sustained' kan leveren, maar vooral ook om hoe stabiel ie is.

• klaaspyro
albatross schreef op maandag 17 december 2007 @ 15:57:
[...]

Het gaat niet alleen om hoeveel Watt ie max, 'sustained' kan leveren, maar vooral ook om hoe stabiel ie is.
jij vind recom 600 slecht?

• albatross
Voordat dit nou ontaardt in een 'pissing contest', zogezegd, over wiens voeding nou de beste is, om even kort te gaan: nee, ik vind Recom inderdaad geen geweldig merk. Zou voor dat geld liever een Enermax, Tagan, of Be Quiet kopen. Mijn point was alleen even dat je niet alleen naar Wattage moet kijken om te bepalen of het 'voldoende' is.

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
De 600W die jou voeding kan leveren is het totaal aan vermogen, van de verschillende lijnen 3,3v 5v 12v en 1.26v? oid. ivm systeem instabiliteit mocht het aan de voeding liggen dan wordt dit meestal veroorzaakt door teveel stroom op de 12v lijn. Dus check ff hoeveel stroom (A) je voeding op 12v kan leveren maar dit lijkt me eigenlijk geen probleem. Wel kan het zijn dat de recom voedingen onder load onnauwkeurig worden ofzo en je spannings verschillen krijgt maar dat ik niet beoordelen, meten is weten :)

Je zegt framedrops, dus blijkbaar heb je het probleem alleen bij grafische toepassingen? Geven je cpu benchmarks wel normale waardes? bijv. prime95 of superpi benchmarks? zo ja test is met een andere videokaart en vergelijk.

Dingen!

• Posse433
Superpi is normaal, Orthos draait ook zonder problemen. Hij is nu 3dmark aan het downloaden, dan kunnen we zijn grafische kaart stressen...

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:36
Het leuke is dat een simpele Be Quiet 350 Watt voeding het geheel al vlot kan trekken. :)

pricewatch: Be Quiet! Straight Power BQT E5-350W, 350W (ATX12V 2.2)

46 euro tegenover ruim 80 voor die Recom...

_@/'

• klaaspyro
8985 score @ 3Dmark05....

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Voor de crash ook 3dmark gedraaid als vergelijking? volgens mij zou je met jou cpu/gpu combi toch wel rond de 10k moeten halen.

Dingen!

• klaaspyro
ja ik heb vergeleken. en het moet idd 10k halen.
een of ander manier blijkt het dus wel degelijk dat ik dus 1k score mis...

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
hehe grappig mijn tagan 580 is dus ook zojuist ontplofd en ik had nog een jaja je raad het al, een recom 450 liggen (ooit gekregen voor een geplofte sweex 650)
De recom draait hier zonder problemen een
amd x2-4800+
club3d x1950pro
4x500gb samsung t166 sataII
wd raptor 74gb
een dvd brander
sb audigy2

ik denk serieus niet dat een voeding voor fps drops gaat zorgen
wordt je chipset van het mobo niet te warm?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

De beste merken hoor ik niet eens: Seasonic, Corsair, Zalman en OCZ bijv.... :-)

Overigens, het kan ook nog zijn dat juist dit type/merk voeding niet goed functioneert op jouw type/merk moederbord. Een aanwijzing daarvoor zou bijv. heel goed de vreemde 12v waardes kunnen zijn; die je bios weergeeft.

[ Voor 62% gewijzigd door Madrox op 17-12-2007 23:25 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Madrox schreef op maandag 17 december 2007 @ 23:23:
De beste merken hoor ik niet eens: Seasonic, Corsair, Zalman en OCZ bijv.... :-)
QFT.

--

Ik lees trouwens ook over een mogelijk temperatuur probleem dat de PC van de TS heeft?
Als er een huiskamer ventilator word gebruikt is de klacht weg?
Waarom dan niet in die richting blijven zoeken?

Ik neem aan dat voedingsproblemen onderhand uitgesloten zijn?
Doormeten met een multimeter is zo gepiept. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Da_maniaC op 17-12-2007 23:50 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• klaaspyro
Hallo mensen,

First of all, al super bedankt voor het meedenken en helpen tot nu toe.

Ondertussen vind ik het al een superraar probleem.
Wat ik ondertussen weet (samenvatting :P):
Mijn oude voeding is ontploft.
Vervangen 1 dag later problemen.
defecte / te zwakke voeding is uitgesloten.
CPU/GFX overheaten niet bij stressen.
Ventilator op kast gericht verbeterd de prestatie van mijn systeem.

Getest:
CPU stresstest (succesvol geen problemen)
GFX tests (succesvol 69graden is de kaart z'n max zelfs na 1 uur stressen.)
3Dmark05 super slecht resultaat 8985. (van de 25 gelijkwaardige systemen was de mijne
veruit de slechste, eerstvolgende was 9500 daarna meteen boven de 10000)

Vervangen:
Recom 400 vervangen voor Recom 600 (door vele twijfels van veel mensen, probleem nog steeds aanwezig helaas)

Wat ik morgen wil gaan testen en nog ff van jullie wil weten:
Testen:
Ik ga de voeding doormeten. (multimeter aanschaffen)
Googlen op complicaties tussen Gygabite mobo's en Recom voedingen.
Moederbordchipset voelen op hitte.
3dmark05 nog 2x runnen (1x normaal, 1x met open kast met ventilator erop)

Wat wil ik nog van jullie weten:

Ik ben geen hardware expert (zoals jullie vast al hadden gemerkt :P).
Ik wou graag weten waar ik de chipset kan vinden op mijn moederbord. (Gigabyte 965P-DS3 (Intel® P965))
een bewerkte plaatje van het mobo zou welkom zijn. http://www.pcper.com/images/reviews/308/board.jpg
Hoe kan ik dit het beste profisorisch koelen om te testen of het daar aan ligt.
(denk er wel aub aan dat ik geen apparte middelen, geen vervangende mobo's etc)

Ik hoop hiermee een voldoende update mee te hebben gemaakt.
heb je vragen opmerkingen oplossingen, gooi het eruit.

Groeten klaas

• Da_maniaC

Da_maniaC

klaaspyro schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 01:21:
GFX tests (succesvol 69graden is de kaart z'n max zelfs na 1 uur stressen.)
3Dmark05 super slecht resultaat 8985. (van de 25 gelijkwaardige systemen was de mijne
veruit de slechste, eerstvolgende was 9500 daarna meteen boven de 10000)
Hecht hier niet te veel waarde aan.
Je hebt een E6600 en dat is een veelgebruikte processor om over te clocken.
Alle mensen die boven je zitten kwa resultaten zullen dit dan ook gedaan hebben.
klaaspyro schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 01:21:
Ik ben geen hardware expert (zoals jullie vast al hadden gemerkt :P).
Ik wou graag weten waar ik de chipset kan vinden op mijn moederbord. (Gigabyte 965P-DS3 (Intel® P965))
een bewerkte plaatje van het mobo zou welkom zijn. http://www.pcper.com/images/reviews/308/board.jpg
Hoe kan ik dit het beste profisorisch koelen om te testen of het daar aan ligt.
(denk er wel aub aan dat ik geen apparte middelen, geen vervangende mobo's etc)
Het koperen koelblok dat je onder je processor ziet zitten en naast je CMOS batterij, dat is de chipset. (Northbridge en Southbridge waarvan de Northbridge onder je processor het belangrijkts en ook het warmst zal zijn).

Als je een ventilator gebruikt zijn je problemen weg, dat kan een aantal dingen betekenen...
De voedingen die je gebruikt zijn nog steeds te krap en met geforceerde koeling presteren ze gewoon beter.
Of je chipset word inderdaad te heet, maar dan is er gewoon meer veranderd dan voorheen aangezien je alleen de voeding hebt vervangen.
Een voeding die kapot gaat zorgt er iig niet voor dat er ineens andere componenten te warm worden.

[ Voor 52% gewijzigd door Da_maniaC op 18-12-2007 11:33 ]

• klaaspyro
Hey mensen,

Net terug van school.
Ik heb net een multimeter gekocht.
http://universal-radio.com/catalog/meters/0385.html
Lekker goedkoop bij een eurowinkeltje :P haha.
Maar het is al zo lang geleden dat ik zo'n ding heb gebruikt Oo'
2e klas middelbare school ofzo :S.

DCV op 20 neem ik aan.
Maar wat moet je precies met die kabeltjes doen?
En iemand zei dat ik hem op gelijkspanning moest zetten ofzo.

Plz ff een snelle update :P?
Verder ga ik straks even COD4 voor een uur of wat doen.
Even goed m'n pc stressen :P en dan de tempratuur van m'n chipset checken.
Ga tussendoor ook nog ff googlen op Recom & gigabyte om te kijken
of er complicaties zijn tussen deze 2 merken. zoals eerder door iemand van jullie gemeld is.

Hoop een handleidingetje te krijgen van m'n multimeter :P.

• albatross
DJ_The_SP schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 11:29:
[...]

Een voeding die kapot gaat zorgt er iig niet voor dat er ineens andere componenten te warm worden.
Tenzij door zijn "explosietje" bv. de heatsink wat uit zijn positie gedrukt is. Ik raad em nog steeds aan zijn moederbord eens grondig te inspecteren.

• klaaspyro
ok, multimeter gekocht,
uitgevoerd.

tijdens de stresstest was er een continue voltage van 11.97 a 11.98.
Bij deze is dus de voltage van de voeding uitgesloten.

Echter is het koperenblokje onder m'n processor tijdens de stresstest bijna onaanraakbaar...
Deze word toch ontzettend heet.

Het zit volgens mij wel goed stevig vast op mijn moederbord.
Ik zie het iig niet scheef erop oid. (ik ga er niet aan trekken aangezien hij zo heet is)

Kan de hitte van deze pasieve koeleenheid het veroorzaken (zit hier die chipset onder???)

http://img236.imageshack.us/my.php?image=moboheetri4.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door klaaspyro op 18-12-2007 17:26 ]

• albatross
Dat is de North Bridge, en die wordt inderdaad behoorlijk warm.

Maar laten we even systematisch weze, volgens de ceteris paribus gedachte, welke conditie is nou precies veranderd? (terwijl de rest gelijk gebleven is). Die NB lijkt me een 'fixed' variable, aangezien je daar weinig aan kunt veranderen: die was altijd al heet en zal dat ook altijd wel blijven (zeker wanneer ie passief gekoeld is). Je hebt toch niet aan het voltage van de NB gezeten in de BIOS, is het wel?

Voeding is de enige directe (zichtbare) verandering. Heeft deze voedig bv. ook een intake aan de onderkant? (zodat warme lucht uit de kast gezogen kan worden). En had die ouwe dat ook? Enz

• klaaspyro
albatross schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 17:43:
Dat is de North Bridge, en die wordt inderdaad behoorlijk warm.

Maar laten we even systematisch weze, volgens de ceteris paribus gedachte, welke conditie is nou precies veranderd? (terwijl de rest gelijk gebleven is). Die NB lijkt me een 'fixed' variable, aangezien je daar weinig aan kunt veranderen: die was altijd al heet en zal dat ook altijd wel blijven (zeker wanneer ie passief gekoeld is). Je hebt toch niet aan het voltage van de NB gezeten in de BIOS, is het wel?

Voeding is de enige directe (zichtbare) verandering. Heeft deze voedig bv. ook een intake aan de onderkant? (zodat warme lucht uit de kast gezogen kan worden). En had die ouwe dat ook? Enz
mijn oude voeding had idd wel een Fan aan de onderkant, de huidige niet.

en heb NIKS in de BIOS verandert.

• albatross
klaaspyro schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 17:56:
[...]
mijn oude voeding had idd wel een Fan aan de onderkant, de huidige niet.
Kijk, dan zijn we dus al een stuk verder. :) Als jouw kast erop rekende dat de lucht boven je CPU, door de PSU heen, weggezogen werd, dan verbaast het me niks dat je temps nu omhoog gegaan zijn in je kast. Waarschijnlijk dus net wat te veel. Zodat of je graka gaat throttlen (meest voor de hand liggend), of je NB toch was oververhit raakt.

Oplossingen? Denk eens aan een intake fan voorin je kast (als ie daar plaats voor heeft natuurlijk).

• klaaspyro
mijn kast, een termaltake werd zondervoeding geleverd.
Zitten 7 fans in ofzo, zou wel goed zijn denk :P.

Dat die ventilator weg is lijkt mij niet echt een probleem imo.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
klaaspyro schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 19:27:

Als er een degelijke outtake in zit is het niet echt een probleem nee. Ik heb het probleem zelf wel gehad met een kast zonder fans (van een meekoelende voeding naar een niet-meekoelende :P).

Het kan best zijn dat gewoon een van je onderdelen kapot is gegaan bij het "ontploffen" van je voeding. Wat is er dan precies gebeurd? Brandde hij gewoon door, kwam er een knal, whatever?

Het is overigens niet ondenkbaar dat bij het eruit knallen van je voeding een onderdeel kapot is gegaan. Dit kan komen door het "ontploffen" zelf (iets als een korte piekspanning ofzo?) of door bijvoorbeeld het uitstoten van bijvoorbeeld ijzerdeeltjes van de voeding.

edit: Snap eerlijk gezegd niet dat je (ook al staat het hier los van) alsnog een Recom haalt na het afraden van het hele merk. Er zijn veel betere merken (Zalman <3 )

[ Voor 8% gewijzigd door LiquidT_NL op 19-12-2007 12:15 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• albatross
klaaspyro schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 19:27:

Je zou dan zeggen van niet, nee. Maar ik ken je kast inbouw natuurlijk niet precies, en zelf gaf je aan dat een fan erop zetten hielp. Maar goed, 1 voor 1 doorlopen en uitsluiten van de opties blijft een goede zaak.

Ik kan verder alleen (net als de voorlaatste poster) nog eens benadrukken dat je er goed aan doet je mobo grondig te inspecteren.

• klaaspyro
Ik heb de voeding 600 gehaald voordat het me werd afgeraden.
Achteraf is het ook geen slechte keuze geweest super MOOI ding en de prestaties zijn goed.
Ik heb ondertussen alles al netjes doorgemeten en de prestaties zijn goed.

Ik had geen "fan" op die passieve koeling gezet maar een ventilator voor m'n (open)kast.
Ik ga zeker vandaag ofzo nog even 2 fans erbij zetten om de airflow nog wat beter te krijgen in m'n kast.
Omdat jullie me toch aan het twijfelen zetten met de opeens missende 12cm fan in m'n ontplote voeding.

Verder is m'n voeding ontploft. Mja er is eigenlijk vrij weinig anders over te zeggen.
Ik was (ja je raad het al :P) aan het gamen en opeens PLOF dikke verbrande plastic geur
en het huis was volkomen donker omdat ook de beveiliging @ de meterkast z'n werk had gedaan.

Ik heb m'n moederbord grondig onderzocht. Al meteen bij de explosie.
Er rook toen niks naar plastic daar. het was alleen m'n voeding.
Des al niet te min heb ik gister mijn moederbord alsnog een grondige inspectie gegeven.
Niks wat lijkt op iets defects. niets los, niets zwart etc etc.

Of er ijzerdeeltjes zijn gevallen, ik heb geen flauw idee.

Echter wil ik van mensen nu wel graag een soort van conclusie want ik tast ondertussen in het duister.

Enige wat ik dus nog kan testen is m'n airflow beter maken zodat die pasieve koeling wat kouder word. Hebben jullie nog andere dingen die defect kunnen zijn?
I'll keep you guys posted.

• LiquidT_NL
Passieve koeling? Waarop heb je passieve koeling? Kan het niet terugvinden in de thread.

En tja, je kan wel vragen om een conclusie, maar als we antwoorden krijgen als "of er ijzerdeeltjes zijn gevallen, ik heb geen flauw idee" zouden we ook niet kunnen zeggen dat je moederbord is uitgesloten.

Misschien een domme opmerking, maar hoe zit het eigenlijk met je BIOS settings? Niets raars aangepast of verandert? Loop het voor de zekerheid nog eens langs.

Het kan eigenlijk zoveel zijn: een onderdeel kan ook een opdonder hebben gehad wegens het "ontploffen".

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Oh, je had dus elektriciteits uitval. Dan is er natuurlijk ook nog altijd de kans dat er verkeerde spanning op kwam te staan. Blikseminslag is een voorbeeld van iets wat je pc helemaal kan slopen.

• klaaspyro
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 15:26:
Oh, je had dus elektriciteits uitval. Dan is er natuurlijk ook nog altijd de kans dat er verkeerde spanning op kwam te staan. Blikseminslag is een voorbeeld van iets wat je pc helemaal kan slopen.
nee this andersom :P.
m'n voeding ontplofte, daarom viel stroom weg. (voeding was dus oorzaak :P).

Verwijderd

Ik denk dus dat dat niet het geval was. Dat door verkeerde spanning je voeding ontplofte; je voeding ontploft niet zomaar uit het niets.

Verwijderd

Ik denk dus dat dat niet het geval was. Dat door verkeerde spanning je voeding ontplofte; je voeding ontploft niet zomaar uit het niets.
Nee inderdaad maar er zijn nog 10 andere oorzaken dan alleen stroomuitval of stroomstoring van buiten de PC! Je voeding kan bijv. ook te warm zijn geworden (ookal zijn de betere voedingen ongeveer tegen alles beveiligt!), kortsluiting in de voegin, enz enz.

• LiquidT_NL
Bij het overlijden van je voeding kan er best het eea een flinke opdonder hebben gehad.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:21
Als je nou eens een van je 7(!) ventilatoren op je north bridge richt. Misschien dat dat helpt. Het zou namelijk best kunnen dat je airflow iets is veranderd
Pagina: 1