Toon posts:

Htpc of toch maar hifi cdspeler ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.558 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om hier eens alles deftig te upgraden..
Budget 4000-5000€
Reciever + 5.1setje + CDspeler of htpc
Ik kijk 50% xvid tvseries / 50% SD tv uitzendingen via dvb-s(dreambox) en heel af en toe eens een filmpje.
Ik luister naar Gitaar/rock/folk enz.. geen dance of klasieke muziek

TV heb ik ondertussen gekocht (Panasonic 42"Plasma HD-ready)

Het zou natuurlijk handig zijn om al mijn cd's lossless op te slaan op een htpc, maar gaat dit ten koste van bv een goeie CD-speler van laat ons zeggen +/- 1000€ ?
ZIt er verschil in de pc-geluidskaarten als ik die digitaal ga aansluiten op een goeie reciever ?

Dus, vanaf welk bedrag hoor je ook echt verschil tussen een htpc aagesloten aan een 5.1 reciever en een goeie cd-speler aangesloten op een 5.1 reciever....

Welke 5.1 reciever raad je me aan ook al zal die voornamelijk gebruikt worden voor muziek ?

Of toch maar alles appart houden en mij tv op een alles-in-een 1000€ Jappaner systeem dat ik al heb aansluiten en het geld investeren in een goed paar audioboxen/reciever/cd-speler ??

I

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 16:27
Als je de htpc enkel voor cd's wilt gebruiken zou ik lekker een fatsoenlijke CD speler halen. Wil je ook video en dergelijke afspelen dan kun je niet anders dan een htpc nemen. Dus die keuze lijkt me redelijk vlot gemaakt.
Dan zit je nog met een mogelijk verschil in kwaliteit. Daar zijn de meningen over verdeeld. Zelfs zo verdeeld dat je vooral van niemand iets moet aannemen maar het gewoon zelf moet proberen uit te vinden. De gemiddelde mening is dat een fatsoenlijke geluidskaart met een digitale output die niet alles upsampled naar 48kHz (let hier op) niet hoorbaar beter of slechter is dan goede CD speler. Met die wetenschap kun je dus een HTPC kopen met degelijke geluidskaart waar je zowel video als cd's mee afspeelt.
Verder raad ik aan eerst naar de speakers te kijken (en luisteren). Hier haal je de meeste winst. Ik zou er zelf ook het meeste geld in steken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Wat wel in je overweging meegenomen dient te worden: een standalone cd-speler genereert minder achtergrondruis vanuit het loopwerk als een PC natuurlijk. Hoe stil je de HTPC ook maakt, je houdt altijd wat geruis van de luchtstroom voor de koeling en het loopwerk van de harddisk. Een deftige cd-speler hoor je niet lopen op een stabiele ondergrond (en dan bedoel ik dus niet waaiboomhouten flutkastjes van Leenbakker en co..)

Verwijderd

een goede HTPC hoor je ook echt niet vanaf 1+m afstand. Laat staan als je een CD-tje luistert. Bij een beetje HTPC is het enige wat je hoort de voeding en de harde schijf en misschien je CPU cooling. Als je je zorgen maakt om geluid neem je gewoon een samsung HDD in een silencer en een stille voeding en een stille CPU cooeler... In een degelijke case houd je dan geen geluid over wat je vanaf een meter afstand nog hoort. (zelf uit ervaring :p).
Nu zal een CD speler zonder active cooling en HDD natuurlijk absoluut gezien stiller zijn, maar in de praktijk maakt dat echt niets uit (tenzij je je cd's luistert met je hoofd op je HTPC ..)

Als je een receiver met digital-in hebt zou ik idd gewoon voor een HTPC met een standalone geluidskaard die niet resampeld gaan. Dat kleine beetje extra kwaliteit dat je misschien uit een 1000 euro kostende cd-speler haalt lijkt mij niet op te wegen tegen de all-round functionaliteit van een HTPC. Zeker nu je ook veel andere dingen lijkt te doen behalve muziek luisteren. Dat kleine beetje extra kwalilteit kan je dan veel makkelijker halen met een goede receiver en, vooral, goede boxen.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2007 10:07 ]

Verwijderd

Ga eens kijken naar een Mac Mini als HTPC, gebruik ik zelf ook op een Panasonic Plasma TV - werkt perfect.

Daarnaast klinkt een Mini i.c.m. een goede D/A Converter echt net zo goed of zelfs beter dan een cd speler van €1500+ (Apple Lossless).

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Overweeg een Logitech Squeezebox icm een NAS device en stream je muziek draadloos. Zit je meteen ook niet met een brommende pc in je luisterkamer. Neem trouwens geen 5.1 set voor dat budget, ga voor losse luidsprekers waarvan 2 vloerstaanders als je de ruimte hebt. Eventueel later een sub aanschaffen indien je wat mist in het laag.

[ Voor 81% gewijzigd door PHiXioN op 15-12-2007 11:58 ]

Verwijderd

PHiXioN schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 11:56:
Overweeg een Logitech Squeezebox icm een NAS device en stream je muziek draadloos. Zit je meteen ook niet met een brommende pc in je luisterkamer. Neem trouwens geen 5.1 set voor dat budget, ga voor losse luidsprekers waarvan 2 vloerstaanders als je de ruimte hebt. Eventueel later een sub aanschaffen indien je wat mist in het laag.
Inderdaad ook een erg goede optie, die Squeezebox. Koppel die aan een behoorlijke DAC en je hebt echt een supersysteem.

Zelf vind ik de navigatie van een Squeezebox niet fijn als je een behoorlijke collectie hebt, dus ik ben voor een Mac Mini (of wellicht een Apple TV in de toekomst) + display gegaan.

• Mr_gadget
  • Laatst online: 12-02 21:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

draadloos streamen zou ik niet doen, 1 verstoring en de kwaliteit gaat achteruit.

En waarom denken tweakers altijd dat 5.1 beter geluid geeft? Als je gewone cd's goed wil horen moet je investeren in 2 goede speakers.

Verwijderd

Mr_gadget schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 12:55:
draadloos streamen zou ik niet doen, 1 verstoring en de kwaliteit gaat achteruit.
Complete bullsh*t - ga je aub eens verdiepen in dit soort dingen voordat je zulke uitspraken doet :/

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:17

GaMeOvEr

Is een hork.

En waarom denken tweakers altijd dat 5.1 beter geluid geeft? Als je gewone cd's goed wil horen moet je investeren in 2 goede speakers.
Ja, en als je ook graag films kijkt? Gewoon een goeie receiver, 2 goeie fronts, nette center en de rears boeien toch niet zo.

Aannames zijn fataal.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gelukkig is de audiofielenwereld lekker dogmatisch. Ik proef hier een "omdat analoge draadloze verbindingen vroeger erg stoorden, stoort een digitaal signaal dat draadloos verstuurt wordt via wifi op dezelfde manier".

Onzin dus.

Ow en over die HTPC: Dat van het geluid dat de PC maakt is een goed punt! Eigenlijk het enige punt, samen met een niet-upsamplende geluidskaart. Het geluid zit verder tot je receiver 100% in het digitale domein, dus dat maakt geen verschil.
Omdat tweakers ook graag films kijken. En dan is 5.1 gewoon een must.

[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 15-12-2007 13:45 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Omdat het altijd leuk is om suggesties te horen:

Speakers
Fronts: Monitor audio Rs6
Afbeeldingslocatie: http://www.stereophile.com/images/archivesart/306mon.jpg
1000,- per paar

Center: Monitor audio Rs center
Afbeeldingslocatie: http://www.hifitrader.com.au/images/ma_silverrslcr_rose_s.jpg
400,- per stuk

Rears: Monitor audio Rs 1
Afbeeldingslocatie: http://www.audioreview.com/channels/audioreview/images/products/product_338732.jpg
500,- per paar

Subwoofer: Bk Monolith DF
Afbeeldingslocatie: http://www.laatulaite.com/Kuvat/BK_Monolith-DF.jpg
750,- bij ra-subs

Dan zit je op 2650.

Receiver: Denon AVR-2808
Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/url?q=http://www.foka.nl/site/bmz_cache/4/4df12224a287fbfeaeb152109b85b228.image.265x120.jpg&usg=AFQjCNH6pl8qaoH9t69LmQ4LMKtOy8BmsA
1000,-

Zit je op 3650 voor een echt top systeem. Met het resterende geld kun je zelf kiezen tussen een pc of een cd-speler. Ik zou een cd-speler nemen.

De subwoofer is ook wel in een matchende kleur te krijgen. Hij is misschien niet erg bekend, maar hij is extreem goed voor het geld. Hij is wel vrij fors, heeft een 12inch woofer en gaat strak tot 20 hertz op grote volumes. Ook is hij heel erg muzikaal voor een bas reflex. Dus zowel voor HT als muziek klinkt hij erg mooi.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2007 14:08 ]

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
waarom geen sacd speler speelt ook cd's af en zijn over het algemeen net iets beter kwa geluid productie :) en @ qing met zulke speakers heb je niet echt een subwoofer nodig (zeker niet met xvid en dergelijk) zou ik een stapje beter receiver nemen of losse eind versterker voor me fronts

1337

Verwijderd

ZandBak schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 14:12:
waarom geen sacd speler speelt ook cd's af en zijn over het algemeen net iets beter kwa geluid productie :) en @ qing met zulke speakers heb je niet echt een subwoofer nodig (zeker niet met xvid en dergelijk) zou ik een stapje beter receiver nemen of losse eind versterker voor me fronts
Ja ach, is maar net wat je wil. Persoonlijk vind ik een subwoofer wel fijn. In een kamer gaat deze sub nog een stukje dieper dan 20 hertz en geeft echt een toevoeging.

• Mr_gadget
  • Laatst online: 12-02 21:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 13:11:
[...]

Complete bullsh*t - ga je aub eens verdiepen in dit soort dingen voordat je zulke uitspraken doet :/
Als je een goede kwaliteit wil (en dus niet 128 kbit mp3) dan heb je een stream met een hogere bitrate nodig. Vaak merk ik met wifi dat de bandbreedte af en toe terugloopt en dat de verbinding opnieuw moet worden opgebouwd. Ik bedoel kwaliteit ook niet in de zin van ruis maar in de zin van haperingen (packet retransmission's ed).
GaMeOvEr schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 13:32:
[...]

Ja, en als je ook graag films kijkt? Gewoon een goeie receiver, 2 goeie fronts, nette center en de rears boeien toch niet zo.
Als je apart fronts insteld voor 2.0 wel ja.

Verwijderd

Mr_gadget schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 17:54:
[...]

Als je een goede kwaliteit wil (en dus niet 128 kbit mp3) dan heb je een stream met een hogere bitrate nodig. Vaak merk ik met wifi dat de bandbreedte af en toe terugloopt en dat de verbinding opnieuw moet worden opgebouwd. Ik bedoel kwaliteit ook niet in de zin van ruis maar in de zin van haperingen (packet retransmission's ed).
Een Apple Lossless file heeft een birate van ±800-1000 kbps.
Je moet wel een hele trage wireless verbinding hebben wil je daarvan iets merken....

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 14:23:
[...]

Ja ach, is maar net wat je wil. Persoonlijk vind ik een subwoofer wel fijn. In een kamer gaat deze sub nog een stukje dieper dan 20 hertz en geeft echt een toevoeging.
Hoe groot is deze kamer dan wel?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties..
Nog enkele opmerkingen.....
Ik ben zaterdag ff langs de hifiboer gereden om te luisteren..
Verschillende setjes gehoord, maar ik ga na nieuwjaar nog eens langsgaan met eigen materiaal, want de standaard dingen die men afspeelde was niet echt mijn genre.
Maar wat me meteen opviel was dat een 5.1 reciever (ook die pioneer van over de 2000€) nooit aan het geluid kwam van een veel goedkopere hifi reciever..
Uitleg van de verkoper, bij een 5.1 reciever moet het geluid door veel meer hardware dan bij een hifi-reciever, dus ga je nooit hetzelfde "zuivere" geluid krijgen dan bij een hifi setje.
Mischien dus toch maar het oude Sony prul laten staan voor het weinige echte 5.1 materiaal dat ik bekijk, en een degelijke hifi-set bijkopen enkel voor de audio...
Nu is het nogal moeilijk om m'n hele htpc mee te sleuren naar de winkel, dus zijn er hier mensen die zowel een htpc hebben staan met lossless audio en een degelijke cdspeler ?
En wat zijn hun bevindingen natuurlijk :-)
Dat van die 48khz upsampling had ik hier al gelezen, maar de meeste posts dateren al van een paar jaar geleden, zijn er nieuwere kaarten die dit niet doen bv. ?
Verder had ik ook ergens gelezen dat er kaartjes waren die er voor zorgden dat het bestuuringssyteem zich niet "moeit" met de muziek die uit de digitale uitgang komt, maar ik vind ze niet zo direct meer terug.
Een grote muziek bibliotheek op op een server hebben staan is natuurlijk veel handiger dan telkens weer schijfjes in de cdspeler te hoeven gooien.

Wat ik dan wel weer niet goed versta is het verschil in theorie & de praktijk...
Correct me if i'm wrong... Een cd-speler leest nullen en eentjes en geeft die door aan de versterker.
Goede cdspelers hebben een betere Dac zodat je het verschil kan horen, maar als je die cdspeler (of een htpc) digitaal gaat aansluiten op een reciever, neemt de Dac van de reciever dat werk over...
Of is het zo dat op een goeie hifiset de DAC van de cdspeler het verschil maakt ?

Verwijderd

Ik heb een cd speler van een kleine 2000 euro en een Mac Mini met een DAC van €650.

De Mac Mini met DAC klinkt geweldig en niet minder dan de cd speler (integendeel?).

Bij mij gaat de cd speler de deur uit :)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als je een cd-speler van €1000 overweegt, dan moet je die dus niet digitaal aan gaan sluiten. Tenzij hij een waanzige hoge kwaliteit aan upscaling kan doen, en je reciever daar ook meer overweg kan, is het gewoon zonde, en presteerd een cd-speler van €100 in feite net zo goed.
Het digitale deel van de meeste spelers is practisch gelijk en daar valt nauwelijks winst in te halen. Maar de DAC en voorversterker in een cd-speler kan wel verschil maken, en laten die in de duurdere spelers nou gewoon een stuk beter zijn, vaak beter dan wat er in een gemiddelde receiver zit.

Ik ben het met je eens dat een HTPC een goede cd-speler niet kan vervangen. Waarom niet? Omdat de huidige DVD-spelers/branders de neiging hebben een cd/dvd standaard op het hoogste toerental te laten draaien, wat behoorlijk wat geluid en resonanties kan produceren. Ik ben zelf een behoorlijke tijd opzoek geweest naar een dvd-rom speler die niet gelijk op het hoogst mogelijke toerental sprong om die reden.
Een Mac-mini is eigenlijk wel een goed idee, alleen zou die voor mij om 2 redenen afvallen, namelijk 1, het ontbreken van een (lcd-)display (ik wil niet m'n tv aan moeten zetten als ik muziek afspeel) en 2. geen ir-ontvanger voor een afstandsbediening.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

het toerental waarmee cd's spinnen kan je toch gewoon softwarematig regelen? Nero Drivespeed (oid) doet dat toch prima?

Verwijderd

Als je een HTPC als muziekbron gaat nemen, dan ga je natuurlijk geen cd's afspelen via de cd/dvd-rom drive, maar rip je alles naar digitaal (lossless) formaat. Resonantie e.d. is dan geen issue meer.

Een goede optie is een Apple TV met een apart 20" TFT scherm van 200 euro en je bent klaar :)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 12:06:
Als je een HTPC als muziekbron gaat nemen, dan ga je natuurlijk geen cd's afspelen via de cd/dvd-rom drive, maar rip je alles naar digitaal (lossless) formaat. Resonantie e.d. is dan geen issue meer.

Een goede optie is een Apple TV met een apart 20" TFT scherm van 200 euro en je bent klaar :)
Met de Apple tv kan je niet rippen, niet downloaden en voor hetzelfde geld heb je een (tweedehands) mac mini.
- ik gebruik zelf ook de mac mini - werkt heerlijk!
Heel soms hoor je de externe HD, daar moet ik nog wat aan doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Apple tv kan idd niet rippen, maar een andere PC met itunes wel, en met netwerk ben je er dan :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

voodooless schreef op maandag 17 december 2007 @ 12:17:
Apple tv kan idd niet rippen, maar een andere PC met itunes wel, en met netwerk ben je er dan :)
Precies!

Het is gewoon het makkelijkst om het rippen en 'managen' van je muziekbestanden op je computer te doen, en het afspeel gedeelte op een apparaat als Apple TV (wat eigenlijk een soort iPod is).

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 17:06
with mockinbird

ik gebruik drivespeed voor mijn htpc en ik speel dvd's gewoon af op 1 speed, muisstil.

...less is more

• deepbass909

deepbass909

funk-e schreef op maandag 17 december 2007 @ 12:45:
with mockinbird

ik gebruik drivespeed voor mijn htpc en ik speel dvd's gewoon af op 1 speed, muisstil.
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 11:59:
het toerental waarmee cd's spinnen kan je toch gewoon softwarematig regelen? Nero Drivespeed (oid) doet dat toch prima?
Dan heb ik het gepresteerd om 5 dvd-rom/rw drives te kopen die het allemaal niet ondersteunen... Single speed is in principe voor een HTPC snel genoeg, en anders dubbel-speed, maar ze spinnen bij mij altijd op maximale snelheid, zonder dat ik het kan beïnvloeden...
Maar goed, lossless opslag op een stille hdd is natuurlijk wel het mooiste.

Maar daar ging de discussie niet over.
Ik durf te wedden dan een cd-speler van €1000 analoog aangesloten op een goede versterker beter zal klinken dan een HTPC digitaal aangesloten met lossless gecodeerde muziek.
Waarom? Omdat de DAC van een €1000-kostende cd-speler gewoon veel beter zal zijn dan de DAC in de versterker. Ga je dus voor pure geluidskwaliteit, dan moet je voor de cd-speler gaan, waarbij €1000 trouwens echt veel is... Voor dat geld kan je namelijk een Cambridge Audio Azur 740c kopen, het op 1 na topmodel van dat merk. Voor €200 meer heb je het top model (840c) die echt tot de betere spelers gerekend wordt en een geavanceerde upscaling/upsampling van het geluid doet.

Waar het mij vooral om gaat bij de TS is, waarom twijfel je tussen een HTPC en een dergelijke dure cd-speler? Mensen die bereidt zijn om €1000 uit te geven voor een cd-speler, willen een compromis-loze speler, waarbij geluidskwaliteit voorop staat. Daar kan geen enkele HTPC tegen op zolang je geen er geen dure geluidskaart inzet die tot vergelijkbare prestaties in staat is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

In hoeverre een cd-speler van 1000 euro een goede keuze gaat zijn hangt toch echt af van wat voor een audiofiel de TS is. Voor het budget wat de TS schetst zijn talloze mogelijkheden en hij zal toch zelf de prioriteiten moeten zetten. Ik zou persoonlijk nooit 1000 euro aan een cd-speler uit geven, maar met zo'n budget mezelf eerder richten op een goede (hifi) receiver met goede boxen. Of je vanuit zo'n basis dan een cd-speler niet digitaal of een all purpose apparaat als een HTPC digitaal aansluit levert hoogstens een marginaal verschil op. Als jij een goede HiFi receiver hebt met daarin een goede DAC heb je daar met veel meer randapparatuur plezier van.
Als je nog wat minder om stereo kwaliteit geeft kan je zelfs overwegen een goede 5.1 receiver te kopen met bijbehorende boxen.

Als ik dan zie dat de TS een dure TV heeft aangeschaft en ook nog graag wat divx-jes/normale tv bekijkt, zou ik een HTPC (let op geluidskaard) + goede 5.1 receiver + goede boxen helemaal geen gek idee vinden, zeker gezien het budget waarmee je toch wel een flink eind kunt komen.

kwa boxen ben ik dan met deze heer:
GaMeOvEr schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 13:32:
[...]

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 13:33 ]

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
om er mijn leken-mening, -ervaring er maak even bij te gooien:

ik heb zelf een 5.1 setje aan m'n PC hangen. Hij is zo'n 3 jaar oud en heeft nauwelijks features. Inmiddels heb ik een aantal van de speakers vervangen, en dan niet eens voor mooie nieuwe merkspeakers, maar door een paar oude speakers die ik toevallig nog had staan. (komen van een oude stereotoren, zeker een jaar of 8, 9 oud..)
En met dit eenvoudige oude setje, gecombineerd met de prima speakers die ik nog had komt er (naar mijn mening) héérlijk geluid uit :)

Tevens merk ik dat ik in mijn huidige kamer, waar ik onlangs naartoe verhuisd ben en welke nogal wat groter is dan de vorige, sowieso al veel beter geluid heb. Heb m'n speakers nu ook beter opgesteld (zoals 5.1 zou moeten, en niet alle speakers tegen 1 muur :) )

Moet uit mijn eigen ervaringen dus wel concluderen dat de plaatsing van je speakers, en de kwaliteit ervan veel meer uitmaakt dan waar je het zaakje waar je ze inplugged.
Dat is namelijk ook nogal veranderd, maar dat heeft geen verschil opgeleverd.
heb de boel geprobeerd met verschillende geluidskaarten, en de speakers aan verschillende versterkers gehad, maar uit een en dezelfde speaker komt in mijn ervaring altijd hetzelfde geluid. goeie speaker klinkt goed, flut speaker klinkt flut, althans, voor zover ik het kan horen.

Moet wel zeggen, na een aantal keer intensief luisteren en instellingen tweaken, dan het geluid bij mij nog het meest verbeterd is door de plaatsing van de speakers. Had ze in eerste instantie niet geweldig neergezet en maar even snel aangesloten om de boel up-and-running te krijgen na de verhuizing, en ben er later eens serieus mee aan de slag geaan. (plaatsing variëren, instellingen fine-tunen) Later heb ik een aantal van de speakers vervangen en hoewel de nvervangende speakers beter zijn dan de oude is de verbetering minder groot dan bij de betere plaatsing.

lijkt mij dus dat je je geld moet gaan investeren in een stel goeie speakers, en dat de rest dan wel prima zal zijn. Verder zou ik voor een HTPC gaan, maar de vergeleiking HTPC tegenover een CD speler vind ik wat vreemd, aangezien een HTPC nogal veel meer mogelijkheden bied.

maargoed, wat weet ik nou.. :+

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 11:06

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

deepbass909 schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:16:
Waar het mij vooral om gaat bij de TS is, waarom twijfel je tussen een HTPC en een dergelijke dure cd-speler? Mensen die bereidt zijn om €1000 uit te geven voor een cd-speler, willen een compromis-loze speler, waarbij geluidskwaliteit voorop staat. Daar kan geen enkele HTPC tegen op zolang je geen er geen dure geluidskaart inzet die tot vergelijkbare prestaties in staat is.
Zolang je de HTPC digitaal aansluit en de HTPC niks doet met het signaal dat hij vanaf CD/HD haalt heeft de HTPC geen enkele invloed op de kwaliteit. Een dure geluidskaart is dus niet eens nodig zolang je er maar 1tje hebt die van het signaal afblijft (geen upsampling). Kwaliteit begint pas te spelen bij de DA convertor en die zit in de (dure) versterker.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 10:21:
Ik heb een cd speler van een kleine 2000 euro en een Mac Mini met een DAC van €650.

De Mac Mini met DAC klinkt geweldig en niet minder dan de cd speler (integendeel?).

Bij mij gaat de cd speler de deur uit :)
Wat bedoel je met een Dac van 650€ ? dan heb je het over de versterker die eraan hangt of over de geluidskaart die je er hebt ingestopt ?
deepbass909 schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:16:

Ik durf te wedden dan een cd-speler van €1000 analoog aangesloten op een goede versterker beter zal klinken dan een HTPC digitaal aangesloten met lossless gecodeerde muziek.
Waarom? Omdat de DAC van een €1000-kostende cd-speler gewoon veel beter zal zijn dan de DAC in de versterker. Ga je dus voor pure geluidskwaliteit, dan moet je voor de cd-speler gaan, waarbij €1000 trouwens echt veel is... Voor dat geld kan je namelijk een Cambridge Audio Azur 740c kopen, het op 1 na topmodel van dat merk. Voor €200 meer heb je het top model (840c) die echt tot de betere spelers gerekend wordt en een geavanceerde upscaling/upsampling van het geluid doet.

ik hoef helemaal geen cd-speler van 1000€, mijn vraag was of een htpc ooit een goede cd-speler(van 1000€) kan benaderen.
Mijn 2de vraag was.. kan een homecinema systeem van 3000a4000€ het geluid benaderen van een goeie hifiketen.
Als men op beide vragen nee antwoordt ben ik van plan om toch maar voor een hifi setje te gaan, ipv van de 5.1reciever met htpc
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:30:
In hoeverre een cd-speler van 1000 euro een goede keuze gaat zijn hangt toch echt af van wat voor een audiofiel de TS is. Voor het budget wat de TS schetst zijn talloze mogelijkheden en hij zal toch zelf de prioriteiten moeten zetten.
[...]
Wel, ik speel dagelijks een 5tal cd'tjes af en doe heel wat concertjes en festivals..
Het is me echt niet te doen om het laatste detail uit de cd te halen, maar eerder niet teleurgesteld te zijn met het geld dat ik aan zo'n setje hang..
Probleem is alle 5.1setjes die ik gehoord heb hun geld niet waard zijn als het op hifi geluid aankomt
Janoz schreef op maandag 17 december 2007 @ 15:01:
[...]

Zolang je de HTPC digitaal aansluit en de HTPC niks doet met het signaal dat hij vanaf CD/HD haalt heeft de HTPC geen enkele invloed op de kwaliteit. Een dure geluidskaart is dus niet eens nodig zolang je er maar 1tje hebt die van het signaal afblijft (geen upsampling). Kwaliteit begint pas te spelen bij de DA convertor en die zit in de (dure) versterker.
kom je me nu vertellen dat ik beter mijn geld steek in een versterker+ voorversterker dan in een cd-speler+ versterker ? Dat is natuurlijk ook een mooie weg om het te bekijken

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, ik vrees dat niemand je een eenduidig antwoord kan geven...

Ga je echt vooral voor stereo, dan zou ik me echt niet concentreren op een HTPC en 5.1 receiver, maar op een mooie stereo versterker en prachtige speakers.

Wat betreft bron maakt het denk ik kwalitatief niet veel uit of je nu een mooie CD-speler, een goede geluidskaart, een externe DAC of iets als een squeezebox gebruikt (of, als je echt geld over hebt neem je de transporter ;) ). 'T is meer een afweging of je wil vasthouden aan de nostagie van de CD, of dat het misschien praktisch is om alles vanaf je beeldscherm beschikbaar te hebben. Weer anderen vinden de oude CD toch nog steeds praktischer natuurlijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:18:

Wat bedoel je met een Dac van 650€ ? dan heb je het over de versterker die eraan hangt of over de geluidskaart die je er hebt ingestopt ?
[...]
DAC = Digitaal>Analoog Converter.

Deze zit in een cd speler, maar bestaat ook een als apart 'kastje'.

Een externe DAC die je dmv de optische uitgang van de PC/Mac aansluit, bijvoorbeeld zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.av123.nl/Electronica/CIAudio/vda2/files/page27_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.av123.nl/Electronica/CIAudio/vda2/files/page27_2.jpg

ik hoef helemaal geen cd-speler van 1000€, mijn vraag was of een htpc ooit een goede cd-speler(van 1000€) kan benaderen.
Dat kan, en zelfs beter.
Een leuk systeem is bijvoorbeeld een Logitech Squeezebox (300 euro) + 'DAC' (bijvoorbeeld zoals hierboven. Heb je zelfs geen PC meer nodig en ben je onder de 1000 euro klaar - en daar kan geen cd speler van 1000 euro tegenop ;)

Andere optie is een goedkope PC in elkaar zetten, of een Mac Mini (ben je iets meer kwijt).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:49:Heb je zelfs geen PC meer nodig en ben je onder de 1000 euro klaar - en daar kan geen cd speler van 1000 euro tegenop ;)
Je hebt nog steeds een PC nodig hoor, de muziek moet natuurlijk wel ergens vandaan komen.

Verwijderd

voodooless schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:54:
[...]

Je hebt nog steeds een PC nodig hoor, de muziek moet natuurlijk wel ergens vandaan komen.
Dan sluit je toch een NAS of andere externe schijf die iTunes server of SqueezeCenter ondersteund aan op het netwerk...

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:27:
Tja, ik vrees dat niemand je een eenduidig antwoord kan geven...
Och ja, dat is ook niet de bedoeling he, je zit met een bepaald idee in je hoofd en wil daar wel eens van iemand anders zijn mening daarover weten..
Ondertussen ben ik weeral veel wijzer geworden..
Na nieuwjaar ga ik eens naar een goeie hifi versterker + 2 degelijke floorstanders uitzien, een reeks waar ze ook rears voor hebben en een degelijke center zodat ik later nog wegkan met een andere versterker, een htpc'tje er aan en dan haal ik later wel ff een test-cdspeler bij de hifiboer om thuis te testen of het een groot verschil maakt, die goeie cd-speler..
De oude homecinemaset laat ik gewoon staan, de tijd zal wel uitwijzen of ik die dan nog ga gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:00:
[...]

Dan sluit je toch een NAS of andere externe schijf die iTunes server of SqueezeCenter ondersteund aan op het netwerk...
ik Spreek hier altijd over htpc, maar maak je daar vooral geen zorgen over...
Ik heb hier een htpc, een server, een synology Ds-106e en een tvix M-4000..
Variatie op dat thema genoeg dus :-)

Vanavond me maar eens verdiepen in die externe Dac, want ik wist niet eens dat dat bestond.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:03:
[...]

Och ja, dat is ook niet de bedoeling he, je zit met een bepaald idee in je hoofd en wil daar wel eens van iemand anders zijn mening daarover weten..
Ondertussen ben ik weeral veel wijzer geworden..
Na nieuwjaar ga ik eens naar een goeie hifi versterker + 2 degelijke floorstanders uitzien, een reeks waar ze ook rears voor hebben en een degelijke center zodat ik later nog wegkan met een andere versterker, een htpc'tje er aan en dan haal ik later wel ff een test-cdspeler bij de hifiboer om thuis te testen of het een groot verschil maakt, die goeie cd-speler..
De oude homecinemaset laat ik gewoon staan, de tijd zal wel uitwijzen of ik die dan nog ga gebruiken.
Vergeet niet Monitor audio en Usher te beluisteren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:12:
[...]

ik Spreek hier altijd over htpc, maar maak je daar vooral geen zorgen over...
Ik heb hier een htpc, een server, een synology Ds-106e en een tvix M-4000..
Variatie op dat thema genoeg dus :-)

Vanavond me maar eens verdiepen in die externe Dac, want ik wist niet eens dat dat bestond.
Kijk, met die apparatuur moet het goedkomen 8)

Als je eens naar mijn systeem wilt komen kijken/luisteren ben je welkom...
Ik draai met die DAC en een Mac Mini (op dit moment...)

• mac1987
  • Laatst online: 12-02 12:53
Je zou ook kunnen kijken naar een receiver aangevuld met een (eind)versterker voor de frontspeakers. Dan heb je zowel met surround als stereo een heel mooi geluid. Gebruik dan de by-pass functie van de receiver zodat die zich niet meer bemoeit met het signaal. Je zit dan alleen nog met de DAC, maar als je een eindversterker neemt met 2 ingangen kan je zowel de bron als de receiver erop aansluiten en dan eventueel later nog een externe DAC tussen de bron en eindversterker plaatsen om het geluid nog wat te verbeteren.

Verwijderd

Eindversterker met 2 ingangen? Kan jij mij hier enkele voorbeelden van geven, want dat interesseert mij vreselijk. Ik weet dat er heel wat eindversterkers bestaan die zowel ongebalanceerd (cynch dus), als gebalanceerd (XLR) ingangen hebben, maar dan moet je wel voor het één of het ander kiezen (je kan maar 1 van de 2 ingangen gelijktijdig benutten), en dan heb ik het over maar 1 bronsignaal dat van de (voor)versterker komt. Als jij eindversterkers kent die bovenstaande mogelijkheid bieden, hou ik mij aanbevolen.

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 17:25
Omdat suggesties altijd welkom zijn :)

Front:
2x KEF iQ7
+/- 900 euro per paar
Afbeeldingslocatie: http://www.creative-audio.co.uk/SPEAK_files/KEF_iQ7.jpg

Surround:
2x KEF iQ3
+/- 400 euro per paar
Afbeeldingslocatie: http://s7d1.scene7.com/is/image/vanns/542450927?$medium_item$

Center:
KEF iQ6c
+/- 400 euro
Afbeeldingslocatie: http://s7d1.scene7.com/is/image/vanns/548500318?$medium_item$

Subwoofer
KEF PSW3500
+/- 1200 euro
Afbeeldingslocatie: http://s7d1.scene7.com/is/image/vanns/549999165?$medium_item$

Staat hier thuis ook en het klinkt zeker heel muzikaal! Ik luister ook veel gitaarmuziek en de gitaren klinken altijd enorm helder en precies. Ik zou wel altijd in de winkel eerst luisteren voordat je iets doet!
Als reciever zou ik dan voor een 5.1, 6.1 of 7.1 Marantz, Denon, NAD, Onkyo, Yamaha of Harman/Kardon gaan, zeker rond 1000 euro Daar zijn te veel opties voor om met iets specifieks te komen ;)

[ Voor 36% gewijzigd door masser120 op 17-12-2007 22:18 ]

Verwijderd

Even tussendoor, klopt het nou wel of niet, natuurkundig, dat de geluidskwaliteit niet verschilt van bijv een pc of high end cd speler als je die digitaal aansluit op een versterker?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:26

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zolang in de PC niks aan het signaal veranderd wordt is er niks aan de hand en staat het gelijk aan het signaal van de cd-speler.

Life is not about specs, it is about joy!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:18
En als ik het goed begrijp uit andere topics moet je dus wel een geluidskaart hebben die niet het inkomende geluid gaat resamplen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
masser120 schreef op maandag 17 december 2007 @ 22:13:
Omdat suggesties altijd welkom zijn :)

Front:
2x KEF iQ7
+/- 900 euro per paar
[afbeelding]

Surround:
2x KEF iQ3
+/- 400 euro per paar
[afbeelding]

Center:
KEF iQ6c
+/- 400 euro
[afbeelding]

Subwoofer
KEF PSW3500
+/- 1200 euro
[afbeelding]

Staat hier thuis ook en het klinkt zeker heel muzikaal! Ik luister ook veel gitaarmuziek en de gitaren klinken altijd enorm helder en precies. Ik zou wel altijd in de winkel eerst luisteren voordat je iets doet!
Als reciever zou ik dan voor een 5.1, 6.1 of 7.1 Marantz, Denon, NAD, Onkyo, Yamaha of Harman/Kardon gaan, zeker rond 1000 euro Daar zijn te veel opties voor om met iets specifieks te komen ;)
Die iq7 ben ik zaterdag gaan beluisteren, zowel op een 5.1pioneer (het juiste type ben ik kwijt) als op een cambridge audio 640 het geluid was dus stukken beter op de cambridge hifiset, vooral dat doet me nog altijd twijfelen om juist niet voor een 5.1 setje te gaan...

Verwijderd

Als kef jou smaak is qua geluid zou je daar zeker aan kunnen denken. Mocht je voor Kef gaan zou ik alleen niet de bijpassende subwoofer nemen. Zelf zou ik echter ook voor een stereo set gaan. Dan valt er opeens een stuk meer te beluisteren en kun je met je budget echt hele mooie speakers in huis halen. Het beste kun je zelf gaan luisteren, maar anders helpen we je wel met een shortlist.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 22:33:
Even tussendoor, klopt het nou wel of niet, natuurkundig, dat de geluidskwaliteit niet verschilt van bijv een pc of high end cd speler als je die digitaal aansluit op een versterker?
Tja, daar zijn de audiofielen het toch niet helemaal over eens. Al is het signaal bitexact hetzelfde, kun je nog wel jitter hebben. Echter kun je je afvragen of je frequentiecomponenten beneden de -120 dB kunt horen ;)

Anyway, als je voor 1000 euro een CD-speler koopt, is het behoorlijk zonde om die dan digitaal aan te sluiten. Analoog gaat dat beter klinken :)

• mac1987
  • Laatst online: 12-02 12:53
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 21:31:
Eindversterker met 2 ingangen? Kan jij mij hier enkele voorbeelden van geven, want dat interesseert mij vreselijk. Ik weet dat er heel wat eindversterkers bestaan die zowel ongebalanceerd (cynch dus), als gebalanceerd (XLR) ingangen hebben, maar dan moet je wel voor het één of het ander kiezen (je kan maar 1 van de 2 ingangen gelijktijdig benutten), en dan heb ik het over maar 1 bronsignaal dat van de (voor)versterker komt. Als jij eindversterkers kent die bovenstaande mogelijkheid bieden, hou ik mij aanbevolen.
Zie bijv. een NAD C272 stereo eindversterker met 2 inputs. http://www.hobo.nl/webwin...1a3ac74a0dbb57929df849dce

Een Denon PMA-2000AE is ook een errug mooie versterker met meerdere inputs en een eindversterker functie.
http://www.denon.de/site/...b=2&action=detail&Pid=252

[ Voor 11% gewijzigd door mac1987 op 18-12-2007 17:16 ]

Verwijderd

mac1987 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 17:10:
[...]

Zie bijv. een NAD C272 stereo eindversterker met 2 inputs. http://www.hobo.nl/webwin...1a3ac74a0dbb57929df849dce

Een Denon PMA-2000AE is ook een errug mooie versterker met meerdere inputs en een eindversterker functie.
http://www.denon.de/site/...b=2&action=detail&Pid=252
Inderdaad, deze NAD heeft het, met een vaste en bovendien een regelbare ingang. Jammer dat de schakelaar tussen beide ingangen zich nogal onhandig, op het het achterpaneel bevindt. Geef toe, dit is een uitzonderlijk item op eindversterkers, ongeacht de prijsklasse.
Niettemin, een erg waardevolle tip, bovendien bij een erg betaalbare eindversterker.
Bedankt!

• deepbass909

deepbass909

[...]
Mijn 2de vraag was.. kan een homecinema systeem van 3000a4000€ het geluid benaderen van een goeie hifiketen.
Als men op beide vragen nee antwoordt ben ik van plan om toch maar voor een hifi setje te gaan, ipv van de 5.1reciever met htpc
[...]
Ok, had ik je niet helemaal goed begrepen. Maar feit blijft dat er maar bijzonder weinig geluidskaarten dezelfde kwaliteit analoog geluid kunnen produceren als een cd-speler uit die klasse. Daarnaast is een pc een bron van allerlei nare storingen, die bijna altijd doorsijpelen naar je analoge signaal. De echte top kaarten die ik ken(de) hadden daarom een externe DAC.
Wat je dan wel kunt doen, is een simpele geluidskaart pakken die een digitale uitgang heeft, en niet upsampled en dan een externe DAC eraan knopen zoals die hierboven genoemd wordt. Die DAC zal zonder meer beter zijn dan de DAC's in de versterkers van de prijsklasse waarin jij kijkt.

Wat betreft de combinatie speakers/versterker. Ik heb zelf een Cambridge Audio 540R, dus een serie lichter dan de 640A en het is een surround receiver. Ik heb daar laatst een middag aan besteedt om speakers te vinden die mooi klinken. Aangezien Cambridge door de hele lijn van versterkers hetzelfde klankbeeld produceren, kan ik mijn ervaringen redelijk doorzetten richting de 640A.
Mijn ervaring was, dat de Kef's (die stonden ook op mijn lijstje), redelijk schel klonken, en de laag-weergave soms te sterk was, en op andere momenten juist practisch afwezig. Ik vond ze persoonlijk heel erg tegenvallen daardoor. Maar dit was heel erg afhankelijk van de muziekstijl die ik afspeelde. Jazz ging gewoon niet, terwijl pop en rock heel goed ging. Ik ben toen uitgekomen op de Monitor Audio RS5 of RS8 (die keuze staat nog open op het moment, en ga ik in m'n woonkamer maken met een kleine demo ter plekke). Deze waren samen met de Cambridge neutraler van geluid. Aangezien ze in precies dezelfde prijsklasse zitten als de Kef's, zou ik die als ik jou was ook zeker nog even meenemen.

Overigens is de receiver van Cambridge ook erg goed in stereo weergave, beter dan je zou verwachten van een DTS-receiver. In stereo modus wordt de eindtrap anders geschakeld (bijvoorbeeld het vermogen van mijn 540R stijgt dan van 80W rms per kanaal, naar 100W rms). Als je ook vaak films e.d. kijkt zou ik die dus ook nog niet uit je lijstje schrappen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

deepbass909 schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 13:32:In stereo modus wordt de eindtrap anders geschakeld (bijvoorbeeld het vermogen van mijn 540R stijgt dan van 80W rms per kanaal, naar 100W rms).
Dat is bij vrijwel iedere receiver zo, en dat heeft er niets mee te maken dat de versterker anders wordt geschakeld, maar dat de voeding in multikanaal mode simpelweg niet voldoende stroom kan aanleveren om alle kanalen op volle toeren te laten draaien. Maar wees niet bang, in de lagere prijsklassen is de terugval nog vele maten groter. Een goede voeding is helaas een van de duurste onderdelen van zo'n receiver, en daar zal dan ook snel wat op bespaard worden, zeker als je weet dat ie toch never nooit 6x80Watt gaat uitsturen ;)

zegt iemand met een 2x400Watt versterker :+

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 21-12-2007 13:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die ciaudio zie ik wel zitten :-)
Zijn er in de Benelux verdelers ? Heb nogal wat nare ervaringen met USA-Douane :-(

Bij de VDA-2 kan je ook nog extra een VAC•1 Power Supply & VRX•1 Balanced Cable Pair kopen
+ een betere VDC•SB voor de squeezebox. Verbeterd dit het geluid ook nog veel?
Eens dit binnen is trek ik met dat ding naar de winkel om een versterker + boxen te beluisteren.

Nog een klein vraagje.. Ik heb een vrij grote ruimte(8 op 8) + stenen vloer + glazen/metalen meubels + 2 grote ramen van 3.5lopende meter.. Bijna niet te vergelijken met de luisterruimte in de hifi zaak dus...
Waar moet ik dan vooral op letten bij de aankoop van de apparaten ?

• deepbass909

deepbass909

voodooless schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 13:51:
[...]

Dat is bij vrijwel iedere receiver zo, en dat heeft er niets mee te maken dat de versterker anders wordt geschakeld, maar dat de voeding in multikanaal mode simpelweg niet voldoende stroom kan aanleveren om alle kanalen op volle toeren te laten draaien. Maar wees niet bang, in de lagere prijsklassen is de terugval nog vele maten groter. Een goede voeding is helaas een van de duurste onderdelen van zo'n receiver, en daar zal dan ook snel wat op bespaard worden, zeker als je weet dat ie toch never nooit 6x80Watt gaat uitsturen ;)

zegt iemand met een 2x400Watt versterker :+
psst, de Cambridge heeft een maximaal opgenomen vermogen uit het lichtnet van 850Watt. Dat is heel wat meer dan 6x80 watt RMS uitgangsvermogen (zeg maar gerust het dubbele). Of te wel, de voeding heeft body genoeg om zowel 6x80 als 2x100 te kunnen voeden, want de aansturing en voorversterker nemen op z'n slechts misschien 50 watt op en het rendement van de eindtrap is nou niet zo laag dat je voor 480Watt RMS uitgangsvermogen, 800Watt aan voeding nodig zult hebben, en als dat wel zo is, mogen ze menig computerbouwer een workshop electronicakoeling gaan geven, want die is bizar klein in de Cambridge.
Ik heb verschillende reviews gelezen inmiddels waarin de Azur-serie van Cambridge geprezen wordt omdat het in zijn prijsklasse 1 van de weinige surround receivers is, die ook in stereo modus weten te overtuigen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 19:06:
Die ciaudio zie ik wel zitten :-)
Zijn er in de Benelux verdelers ? Heb nogal wat nare ervaringen met USA-Douane :-(

Bij de VDA-2 kan je ook nog extra een VAC•1 Power Supply & VRX•1 Balanced Cable Pair kopen
+ een betere VDC•SB voor de squeezebox. Verbeterd dit het geluid ook nog veel?
Eens dit binnen is trek ik met dat ding naar de winkel om een versterker + boxen te beluisteren.

Nog een klein vraagje.. Ik heb een vrij grote ruimte(8 op 8) + stenen vloer + glazen/metalen meubels + 2 grote ramen van 3.5lopende meter.. Bijna niet te vergelijken met de luisterruimte in de hifi zaak dus...
Waar moet ik dan vooral op letten bij de aankoop van de apparaten ?
Iceke,

Ik ben dealer van CI Audio en kan de VDA-2, VAC-1 power supply en VDC voor de Squeezebox leveren. De VAC-1 is wel de moeite waard om het beste uit de DAC te halen.

Stuur even een mailtje als je interesse hebt, xxx@xx.xx

Modbreak:Laten wat dat gewoon niet doen, zie ook Het algemeen beleid #spam

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 27-12-2007 10:26 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

deepbass909 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 01:36:
psst, de Cambridge heeft een maximaal opgenomen vermogen uit het lichtnet van 850Watt. Dat is heel wat meer dan 6x80 watt RMS uitgangsvermogen (zeg maar gerust het dubbele).
psst ;) Dat staat inderdaad in de specs. Maar de plaatjes die ik van de achterkant heb gezien laten een ander beeld zien. Vertel mij maar wie gelijk heeft...

Verwijderd

apple tv en apple mini zijn beiden wel leuk,
alleen zijn ze niet geschikt voor het fullHD materiaal.
Dus wil je ook de films mooi kunnen bekijken, dan kom je met een htpc verder.

Ik zit nu ongeveer een maand aan een full hd htpc en de kwaliteit is perfect.
Ik vind alleen de besturing met een afstandsbediening zo klote, maar ik ga geen muis + toesenbord in de kamer leggen. Ook al ben ik tweaker, ben geen nerd :+

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 11:14:
apple tv en apple mini zijn beiden wel leuk,
alleen zijn ze niet geschikt voor het fullHD materiaal.
Aangezien de hardware van de mini Mac niet veel anders in van mijn MacBook kan ik zeggen dat een mini Mac met voldoende specs wel gebruikt kan worden voor FullHD materiaal. Je kunt er gewoon 1080p mee uitsturen via DVI->HDMI adapter en ik ben eigenlij nog geen FullHD materiaal tegengekomen dat niet goed werkt.

De Apple TV is denk ik een ander verhaal. Hardware is toch wat anders. De CPU is wat minder, maarde GPU is heel wat beter dan die van de mini Mac. 'T blijft vreemd dat ie maar 1080i aankan eigenlijk. 'T zal puur een softwarematige belemmering zijn als je het mij vraagt.

[ Voor 20% gewijzigd door voodooless op 27-12-2007 11:24 ]

Verwijderd

De Mac Mini met een Core 2 Duo processor kan 1080p prima afspelen.

De Apple TV heeft wel een betere GPU, maar een stuk mindere processor waardoor hij maximaal tot 720p gaat (of 1080i geloof ik).
Pagina: 1