Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

watt meten?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.052 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik wil de hoeveelheid watt die mijn pc verbruikt weten, ik heb al vanalles opgezocht, maar ik kom altijd nogal rare dingen uit... er was ook zoiets van een multimeter gebruiken op 1 "ader" van het aansluitsnoer en dan vermenigvuldig je de stroom met de spanning? kan dit kloppen of weten jullie nog andere manieren?

De reden wrm ik wil weten hoeveel mijn pc verbruikt is omdat ik nieuwe hardware wil aanschaffen en daarvoor moet ik weten hoeveel watt ik op overschot heb.

groetjes, G

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:01

mace

Sapere Aude

Afbeeldingslocatie: http://www.milieucentraal.nl/images/algemeen/energycheck.jpg

Te krijgen bij conrad, en bij de verschillende plentyparts vestigingen.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-11 23:40
Meten hoeveel stroom je PC uit het stopcontact trekt heeft toch geen zin aangezien je rekening moet houden met dingen als de efficiëntie van de voeding...

Als je je specs post kunnen wij wel een schatting maken... Of even een PSU calculator (hoewel die ook niet altijd nauwkeurig zijn).

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Inderdaad, watt meter kopen om te bepalen wat het verbruik is van je PSU is zinloos. Immers weet je niet wat de belasting is op je 5v lijn, 12v etc. Daarnaast betaal je dan eerst 20€ voor een watt meter, terwijl je ook gewoon 20€ meer aan een zwaardere voeding kan uitgeven :P

Ik zou je vraag in dit topic posten:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 18

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je zou theorethisch gezien al je losse lijnen (voedingslijnen natuurlijk) kunnen los halen en er een stroommeter tussen stoppen.
met je voltage (per lijn) vermenigvulidgen en optellen.

klaar.

of je het knipwerk leuk vindt is een tweede :P

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
Boudewijn schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 01:14:
je zou theorethisch gezien al je losse lijnen (voedingslijnen natuurlijk) kunnen los halen en er een stroommeter tussen stoppen.
met je voltage (per lijn) vermenigvulidgen en optellen.

klaar.

of je het knipwerk leuk vindt is een tweede :P
Dat is ook niet dé oplossing.. dan vergeet je de efficiëntie van de voeding. Die is namelijk ook niet 100% en verbruikt ook iets.

• Geforce660
ik heb een medion pc, de MD 8383XL om precies te zijn

specs:

PSU:350W
mobo: ms-7091, intel pentium 4 550
graka: nVidia geforce 6610XL
processor: 3.4 Ghz (geen dual ofzo)
monitor: fujitsu siemens S17-1 (17")
geluidskaart: C-media CMI9880
harddrive: 250GB

hier is een site waar alles op staat (denk ik)

greetz, G

[ Voor 12% gewijzigd door Geforce660 op 15-12-2007 10:29 ]

• Avalaxy
Het is een Fortron Source FSP350-60MDN (350 Watt). Fortron is best een goed merk dacht ik, maar het ligt er aan wat je in je PC wilt gaan bouwen.

Anders kun je ook een CoolerMaster ExtemePower 430 watt kopen, kost ook maar 40 euro.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Je kunt beter een online PSU calculator gebruiken en daar je (nieuwe) hardware inkloppen, hier zit meestal zowieso al speling in, 100W dr bovenop en je zit altijd goed.

Ik heb zelf een 500W PSU maar t piekverbruik is slechts 270W (specs in sig), dikke overkill gelukkig.

• Geforce660
ik heb deze calculator gedaan en ik kom op een 349W, 1W meer en men voeding kan het niet aan, tuurlijk is dit niet 100% juist en ik heb ook mss wel iets overdreven met de onderdelen, dus volgens mij moet de geplande upgrade en tune wel lukken

bedankt voor jullie hulp ;)

greetz, G

(toch nog een vraagje :D, als ik nu toch te weinig stroom zou hebben, kan ik dit op een andere manier oplossen ipv een andere voeding kopen?)

[ Voor 17% gewijzigd door Geforce660 op 15-12-2007 15:49 ]

• Avalaxy
Geforce660 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 15:46:
ik heb deze calculator gedaan en ik kom op een 349W, 1W meer en men voeding kan het niet aan
Hoe bedoel je 1 watt meer en m'n voeding kan het niet meer aan? :P Je denkt toch niet werkelijk dat je voeding precies 350 watt kan leveren en geen watt meer? Het is slecht een indicatie/richtlijn, niet zozeer een regel. Net zoals dat je ook nog naar het aantal Ampère moet kijken op je +12V rail(s).
Geforce660 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 15:46:
(toch nog een vraagje :D, als ik nu toch te weinig stroom zou hebben, kan ik dit op een andere manier oplossen ipv een andere voeding kopen?)
Hoe wilde je meer stroom door je voeding krijgen dan hij aankan?

Je kunt proberen je fiets met dynamo op je pc aan te sluiten en heel hard te trappen tijdens het gamen.

[ Voor 27% gewijzigd door Avalaxy op 15-12-2007 21:05 ]

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:44

Phalox

Solar Powerrrd

Een tweede voeding erbij rammen, die met 1 of andere verbinding (ik weet niet meer exact welke draadjes je moest doorverbinden..) doorverbinden naar de eerste en je hebt die stroom er ook nog bij.
Kan je bvb je schijven en cd spelers aan hangen :)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:30
Ik denk dat het beter/gemakkelijker/betrouwbaarder/met garantie/veiliger om gewoon een zwaardere voeding te gaan halen. A merken kunnen wel iets extra aan, B merken kunnen alleen in piek aan.
Ook naarmate je voeding veroudert vermindert zijn vermogen.
Dus koop een A merk voeding (liever tweedehands A merk dan nieuw B merk)

Edit:
leuke link met A merken:
http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=25450

[ Voor 12% gewijzigd door Malantur op 15-12-2007 22:02 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:24

Snippertje

Light up your life

Zoiezo trekt een PC niet altijd het piekvermogen natuurlijk.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:08
Razor.Timo schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 22:05:
Zoiezo trekt een PC niet altijd het piekvermogen natuurlijk.
Nee, maar dat is natuurlijk net waar de TS hem voor wil gebruiken. Ik zou ervanuit gaan dat je continu het vermogen gebruikt wat je onderdelen kunnen gebruiken, een soort 'worst case scenario'. Op het moment dat je continu zware spellen speelt kun je aardig wat van dat maximale vermogen gaan gebruiken. Dan is het toch wel lekker om er van tevoren zeker van te zijn dat je voeding het trekt. Ik zou inderdaad voor een A-merk voeding gaan die het maximale vermogen levert (let op 5 en 12V lijnen ook) wat je nodig hebt, die A-merk voedingen hebben toch een rating die slaat op wat ze continu kunnen leveren, en niet wat ze aan peak vermogen kunnen leveren. Hierdoor zit je altijd goed.

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

• Avalaxy
tokesnugerd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 21:56:
Een tweede voeding erbij rammen, die met 1 of andere verbinding (ik weet niet meer exact welke draadjes je moest doorverbinden..) doorverbinden naar de eerste en je hebt die stroom er ook nog bij.
Kan je bvb je schijven en cd spelers aan hangen :)
In het geval van een tweede voeding moet de TS (waarschijnlijk) alsnóf een nieuwe voeding kopen. Hij vroeg hoe hij het op kon lossen zónder een nieuwe voeding te kopen.

Maar wat ik me afvraag, waarom willen mensen altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten :?

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:05

Krentenbol

Prutz0r

Maar wat ik me afvraag, waarom willen mensen altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten :?
Omdat we 'Ollanders zijn én blijven ;)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Geforce660
mja, ik denk dat ik dan toch maar ga uitkijken naar een nieuwe voeding ;) dan zit ik ineens goed en hoef ik niet te trappen tijdens het gamen >:)
leonpwner1 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 21:04:

Hoe wilde je meer stroom door je voeding krijgen dan hij aankan?

Je kunt proberen je fiets met dynamo op je pc aan te sluiten en heel hard te trappen tijdens het gamen.
nu nog een voeding vinden die erin past :P, want met al die knopjes die erop staan zou ik nog moeten beginnen dremelen :*) 8)

als iemand voorstellen heeft? laat ze maar horen, dit is mijne huidige voeding: Fortron Source FSP350-60MDN (350 Watt)

[ Voor 22% gewijzigd door Geforce660 op 16-12-2007 12:53 ]

• Avalaxy
Geforce660 schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:50:

als iemand voorstellen heeft? laat ze maar horen, dit is mijne huidige voeding: Fortron Source FSP350-60MDN (350 Watt)
Je hebt nog niet verteld wat er in je nieuwe pc gaat komen, of wat je gaat upgraden dus weet niemand dat natuurlijk ;) Zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 19 voor vragen over voedingen.
Pagina: 1