PC blijft hangen

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-03 15:29
Aan de titel kun je niet echt zien wat er aan de hand is, ik heb geen idee hoe ik de titel moet noemen. Nou hier het probleem;

Ik ben gister maar weer eens bezig geweest mijn systeempje te overclocken. Nu ging alles goed met 3dmark06 e.d. en had geen problemen. Ook het spelen van COD4 was geen probleem. Nu had ik een 3dmark gedraaid met het uiterste van mn videokaart en dit was goed gegaan. Echter ben ik vergeten de snelheden weer terug te zetten en ben ik een match gaan spelen. Toen kreeg ik ineens artifacts en bleef mn pc hangen. Pc dus gereboot en ff alles standaard gezet. Nu als ik naar Windows wil gaan blijft hij meteen hangen. Het lijkt erop dat wanneer je aan het overclocken bent maar niet genoeg voltage je op cpu zet, dat je beeld freezed. Dit gebeurt nu dus ook bij mij, als dit niet gebeurt krijg ik een BSOD met de melding ''0x0000000A'' IRC_Lane_interrupt oid. Dit is dus een hardware probleem. Nu vraag ik mij af wat het meest logische is wat er kapot is in mijn pc. Iemand enig idee? Ik heb al een memtest gedraaid maar die was goed. Heb de geheugen bankjes om en om gedraaid en in andere slots. Ook heb ik al een andere windows geinstalleerd, maar die blijft ook hangen zodra hij in Windows komt. Linux Live-CD (Ubuntu) werkt wel.

Sysinfo

C2D E6600
Asus P5N-E SLI
OCZ XTC 2GB DDR2-800mhz
Foxconn Nvidia Geforce 8800GTS 320mb

mvg

Charlie.

MacMini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 PM / AWU 3 / Model 3 Highland

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:19
Bios reset geprobeert?

• charlie7
Ja ook gedaan vergeten te vermelden. Ik heb alle ''standaard'' dingen gedaan.

• charlie7
Ik heb nu nog een keer alle kabels erin en eruit gehaald en de batterij opnieuw geplaatst. Hij loopt nu weer. Heel erg vaag dit. Net werkte dit niet overigens.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Charlieevs schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 00:04:
Het lijkt erop dat wanneer je aan het overclocken bent maar niet genoeg voltage je op cpu zet, dat je beeld freezed.
Het gedrag van een undervolte CPU is "undefined", zogezegd. Er zou een freeze kunnen optreden; maar veelal vindt er gewoon een harde reset plaats. Of een of andere BSOD.
Nu had ik een 3dmark gedraaid met het uiterste van mn videokaart en dit was goed gegaan. (...) als dit niet gebeurt krijg ik een BSOD met de melding ''0x0000000A'' IRC_Lane_interrupt oid. Dit is dus een hardware probleem.
Ay, ik denk dat hier je probleem zit: "met het uiterste van mn videokaart". Hoewel ik de bewuste IRC_Lane_interrupt niet ken, lijkt een "lane" error toch verdacht veel op een fout in 1 van de PCI-E lanes (waar je er dus 16 van hebt). Dus, hetzij je videokaart is kaduuk gegaan met de overklok ervan, hetzij je bent em nog steeds aan het overklokken, en dan zou ik het maar heel snel weer terug zetten. En je hebt je PCI-E toch gelocked? Ja toch?

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• charlie7
PCI-E Bus is gelockt ja, videokaart draait nu weer stock. Maar in games blijft hij nog steeds vaag doen. Denk idd dat mn videokaart dood is :(

Verwijderd

Charlieevs schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 00:04:
Nu had ik een 3dmark gedraaid met het uiterste van mn videokaart en dit was goed gegaan. Echter ben ik vergeten de snelheden weer terug te zetten en ben ik een match gaan spelen. Toen kreeg ik ineens artifacts en bleef mn pc hangen.
Als je lang genoeg stabiel gebenched hebt zonder problemen, betekend dat toch dat je overclock gelukt is, en dat je dus lekker kunt gaan spelen op die clocks, of ben ik nou gek 8)7

Verwijderd

Charlieevs schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 15:38:
PCI-E Bus is gelockt ja, videokaart draait nu weer stock. Maar in games blijft hij nog steeds vaag doen. Denk idd dat mn videokaart dood is :(
Misschien Atitool downloaden en een scan for artifacts doen.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03:44
Ik meende ooit es gelezen te hebben dat 8800 gts nogal snel dood gaat met overclocken.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Hallo, ik heb ook een probleempje met mn pc.
Ik heb net mn oude hardware uit mn pc gehaald, en een nieuw moederbord (Asus P5N-e SLI) met een C2Q Q6600, 4GB DDR2-800 OCZ nvidia ready sli pc6400 werkgeheugen en 2x Club3d Geforce 8600GT Overclocked Edition geplaatst. Als ik opstart gaat alles prima en windows gaat ook laden. Dan zie ik een flits van een blue screen en gaat mn pc rebooten. Ik heb een filmpje gemaakt en op het blue screen moment het filmpje stil gezet, de foutcode was 0x0000007B.

Kan iemand me helpen om dit probleem te verhelpen?

Ik heb CHKDSK al uitgevoerd en deze vind geen fouten.

Bedankt alvast,

hYdrax

Verwijderd

op de tweede link zie ik staan dat iemand het probleem heeft opgelost door met RAID aan de gang te gaan. Ik heb zelf ook een SATA schijf (Samsung T166 500GB) en die wordt ook niet herkent door mn mobo natuurlijk, want de mobo is net nieuw.

Ik ga er aan werken, ik heb op andere topics gevonden hoe er met RAID gewerkt moet worden, ik heb hier verder nog geen ervaring mee dus ik ga er gewoon mee aan de bak.

Als iemand nog tips o.i.d. heeft hoor ik ze graag :)

hYdrax

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2007 17:23 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kan zijn dat er een windows bestandje corrupt is geworden na de crash, dit gebeurd wel vaker als een systeem crasht dat er ergens een bestand corrupt is geworden.

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 21-12-2007 17:26 ]

Pagina: 1