Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Blauw scherm tijdens installatie 0x0000007b

Pagina: 1
Acties:
  • 9.380 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar weken geleden een Dell Dimension 9200 gekocht, met Vista als besturings systeem. Omdat er op moment te veel programma's incompatible blijven (Cubase Groove Agent, EMU 1820 etc) wil ik graag XP er op zetten. (geen dual boot)

Bij het opstarten met de XP cd worden de drivers geladen in het bekende blauwe opstart scherm. Dit verloop een halve minuut prima, en dan geeft de computer een blauw scherm met als fout code 0x0000007b. Dit gebeurt ook als ik dit probeer met een andere XP cd.

Ik kom op de Windows site niet echt verder, heeft iemand een idee wat ik kan doen?

Mijn systeem heeft striped 2x 250GB SATA, daar hoef ik volgens mij toch geen RAID drivers voor te laden of wel?

Systeem:
Dimension 9200 Viiv Core 2 Duo E6600 (2.40GHz, 1066MHz FSB, 4MB cache) 1 924,49 924,49
370-12106 2048MB DDR2 667 [4*512] 1
385-10441 Internal 13-in-1 Media Card Reader 1
400-12748 500GB (2x250GB) 7200rpm SATA Hard Drive - Dual HDD Config - Raid 0 Stripe 1
429-12453 16X DVD+/-RW Drive 1
490-10534 Single 256MB NVIDIA GeForce 7900GS (2xDVI, 1xS-Video)

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11 11:16
Als je googled op je foutmelding krijg je:

stop error x0000007B is inaccessible boot device

Dus???:

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 18:39:
Mijn systeem heeft striped 2x 250GB SATA, daar hoef ik volgens mij toch geen RAID drivers voor te laden of wel?
Wel dus :) Een stripeset is een RAID0 config, en daar heb je inderdaad een driver voor je RAID controller voor nodig.
Heb je niet de juiste geinstalleerd dan kan je inderdaad een inaccessible_boot_device (goh, wat zou dat nou betekenen? :P ) krijgen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Jes dank jullie, ik begreep wat het betekende, ik had het ook al gegoogled ;)

Wat ik niet begreep is of je bij SATA externe drivers nodig hebt voor een raid opstelling zoals je dat bij IDE nodig had. Dit omdat een herinstallatie van Vista gewoon werkte zonder externe drivers, en omdat Dell me aan de telefoon vertelde dat ik ook voor XP geen drivers nodig had.

Daarnaast heeft Dell geen drivers bijgeleverd voor een RAID opstelling, en zou ik niet weten hoe ik er aan kan komen, op hun website zijn ze nergens te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2007 19:20 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:19:
Wat ik niet begreep is of je bij SATA externe drivers nodig hebt voor een raid opstelling zoals je dat bij IDE nodig had.
Het heeft niet zoveel met SATA of IDE te maken, maar meer met de controller die erbij gebruikt wordt.
Vista heeft (omdat het nou eenmaal een nieuwer OS) veel meer drivers voor dergelijke controllers aan boord, waar bij XP de meeste SATA (raid) controllers achteraf uit zijn gekomen.

Over welke controller (moederbord) hebben we het eigenlijk?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Ik heb precies het zelfde probleem. De poster van het probleem heeft niet meer gereageerd en heeft dus wss een oplossing gevonden. Maar als iemand anders het weet mag ie t ook zeggen ;)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 15:01:
Ik heb precies het zelfde probleem. De poster van het probleem heeft niet meer gereageerd en heeft dus wss een oplossing gevonden. Maar als iemand anders het weet mag ie t ook zeggen ;)
Het staat er toch!? Je moet gewoon de drivers installeren :)

@onder: Anders doe je er zelf eens wat voor?
Gathering of Tweakers.net is een forum bedoeld voor mensen die bovenmatig geinteresseerd zijn in computers en de randverschijnselen daarvan. Het voorziet haar bezoekers in de behoefte om op niveau over deze zaken te discussiëren en te communiceren, en probeert hier een lichte vorm van ontspanning aan toe te voegen.
Daarop zeg ik dus dat je die gemakkelijk zelf kunt vinden.
Ach, één tip dan: het boekje van je moederbord + CD.
Of een tweede?

[ Voor 53% gewijzigd door TheZeroorez op 29-07-2007 15:40 ]

Verwijderd

TheZeroorez schreef op zondag 29 juli 2007 @ 15:02:
[...]

Het staat er toch!? Je moet gewoon de drivers installeren :)
Zo ver was ik :) Ik ben echter een dusdanige leek dat ik geen idee heb hoe ik dit zou moeten doen en waar ik deze moet inladen... Een pijltje in de goede richting is genoeg :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 15:19 ]

Verwijderd

TheZeroorez schreef op zondag 29 juli 2007 @ 15:02:
@onder: Anders doe je er zelf eens wat voor?
Een pijltje in de goede richting is genoeg :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-11 15:53

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 15:17:
[...]

Zo ver was ik :) Ik ben echter een dusdanige leek dat ik geen idee heb hoe ik dit zou moeten doen en waar ik deze moet inladen... Een pijltje in de goede richting is genoeg :)
Uitzoeken welke RAID chip gebruikt wordt, en op dat typenummer googlen.
De chip kan in de southbridge zitten of op een losse chip.

Vervolgens maak je een floppy met de drivers, en bij het installeren ram je op F6 (staat onderin het beeld wanneer, goed opletten dus)

[ Voor 13% gewijzigd door mace op 29-07-2007 17:28 ]

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

^
|

Je pijltje in de goede richting :p

Meestal zit er bij je mobo een floppy, of staat er op de meegeleverde CD een programma om een driverdisk mee te maken. Die erin stoppen, en tijdens de instalatie op F6 drukken :)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

Deze driver downloaden.

Uitpakken met je favo archive-tool, op een diskette (zo'n oud buigbaar ding van ongeveer 3,5") zetten en die aan je Windows XP installatie geven met F6 enzo. Bij gebrek aan een legacy floppydrive (zo primitief is de installatie, ja) kun je de driver ook slipstreamen met bijv nLite, wijst zich redelijk vanzelf.

[ Voor 4% gewijzigd door _Thanatos_ op 29-07-2007 20:58 ]

日本!🎌

• mace

mace

Sapere Aude

_Thanatos_ schreef op zondag 29 juli 2007 @ 20:56:
Deze driver downloaden.

Uitpakken met je favo archive-tool, op een diskette (zo'n oud buigbaar ding van ongeveer 3,5") zetten en die aan je Windows XP installatie geven met F6 enzo. Bij gebrek aan een legacy floppydrive (zo primitief is de installatie, ja) kun je de driver ook slipstreamen met bijv nLite, wijst zich redelijk vanzelf.
Buigbaar? Nou, reken er maar niet al te veel op. :+

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ach tis ook al weer lang geleden voor mij. Je kan het me moeilijk kwalijk nemen ook met die ouderwetse achterhaalde meuk :)

Meuk waar Windows nog steeds van afhankelijk is, blijkt maar weer...

Wel leuk dat je het nog ff voor me hebt uitgeprobeerd. Ik heb net ook eventje een floppy erbij gehaald, en ik moet zeggen, ze zijn toch best buigbaar. Maar niet veel meer dan een CD. Wel buigbaarder dan een harddisk-platter :)

Maargoed, back ontopic. Kijken of de TS wat heeft aan mijn linkje + uitleg.

[ Voor 44% gewijzigd door _Thanatos_ op 30-07-2007 03:50 ]

日本!🎌

• mace

mace

Sapere Aude

_Thanatos_ schreef op maandag 30 juli 2007 @ 03:48:
Ach tis ook al weer lang geleden voor mij. Je kan het me moeilijk kwalijk nemen ook met die ouderwetse achterhaalde meuk :)

Meuk waar Windows nog steeds van afhankelijk is, blijkt maar weer...
Mja, klopt, maar het is ook al een Os van bijna 6 jaar oud hé.
Wel leuk dat je het nog ff voor me hebt uitgeprobeerd. Ik heb net ook eventje een floppy erbij gehaald, en ik moet zeggen, ze zijn toch best buigbaar. Maar niet veel meer dan een CD. Wel buigbaarder dan een harddisk-platter :)
Ik heb menig gesloopt door over de buigzaamheidsgrens te gaan, een dag in je achterzak overleven ze al niet bijvoorbeeld. :P
Maargoed, back ontopic. Kijken of de TS wat heeft aan mijn linkje + uitleg.
Ik vraag me uberhaupt af waar TS is. :P

• RealAlcatraZ
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-11 14:05
Ik weet dat dit een oud topic is maar ik heb ook nog een oplossing voor wie dit probleem tegenkomt:

Wanneer je XP installeert en dit gebeurt tijdens het zoeken naar de harddisks dan staat de harddisk mode op AHCI, dit wordt echter niet zondermeer door XP ondersteund. Zet deze mode dus uit voor XP (voor Vista mag dit wel aan staan).
Het is eventueel mogelijk onder XP maar dan moet je wel speciale drivers hebben en direct op F6 drukken als je het blauwe DOS-achtige Windows installatiescherm ziet, maar AHCI onder XP is sowieso niet zo'n goed idee en niet nodig als je (e)SATA niet wil gaan hotswappen.

• thedicemaster
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-09-2024
RealAlcatraZ schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 13:32:
Ik weet dat dit een oud topic is maar ik heb ook nog een oplossing voor wie dit probleem tegenkomt:

Wanneer je XP installeert en dit gebeurt tijdens het zoeken naar de harddisks dan staat de harddisk mode op AHCI, dit wordt echter niet zondermeer door XP ondersteund. Zet deze mode dus uit voor XP (voor Vista mag dit wel aan staan).
Het is eventueel mogelijk onder XP maar dan moet je wel speciale drivers hebben en direct op F6 drukken als je het blauwe DOS-achtige Windows installatiescherm ziet, maar AHCI onder XP is sowieso niet zo'n goed idee en niet nodig als je (e)SATA niet wil gaan hotswappen.
in dit geval is dat niet van toepassing, omdat die optie niet in AHCI of IDE stand stond maar in RAID.
Pagina: 1