Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:42
Ik ben momenteel in de laatste fase van een sollicitatie beland, en begin volgende week vermoed ik dat ik een contractvoorstel ga krijgen. Ik ben namelijk momenteel de enige kandidaat en men was behoorlijk positief over mij (weet ik via via). Nu is dit helemaal geweldig. Maar nu kreeg ik gisteren telefoon van een groot bedrijf waar ik mijn cv naar gestuurd had. De job daar zou best wel eens interessant kunnen zijn, en ik zou graag eens gaan luisteren wat zij te vertellen hebben. Nu vroeg ik me af hoelang je bedenktijd kan vragen, want het grote bedrijf gaat mij volgende week pas contacteren om een afspraak te maken... Ik zou het zonde vinden om een job aan te nemen zonder te weten of het wel de juiste keuze is, of om deze job te laten schieten en blijkt dat de job bij de grote onderneming toch niet in mijn straatje past (of ik in hun straatje). Hoe pak je zoiets aan?

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:43

Vos

AFCA

Volgende week kan je een afspraak maken, die afspraak zal ook niet 1-2-3 zijn....dan moet je het resultaat van dat gesprek nog afwachten. Al met al kan je dan zo 3-4 week verder zijn. Is het niet mogelijk om met dat 'grote' bedrijf de boel te versnellen?

Heb zelf geen ervaring met het eerlijk zeggen dat je meerdere sollicitaties hebt lopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Vos op 14-12-2007 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
Mja, de vrouw die me belde (selectie-mens?) heb ik gezegd dat ik in de laatste fase bij een ander bedrijf zit, en zij zei: ja ik denk wel dat we u iets kunnen aanbieden, maar als je volgende week al getekend hebt, dan zullen we het dan wel horen. Misschien dat ze me niet helemaal begreep...

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TXC
  • Laatst online: 16-09 12:13

TXC

Als het een ICT-baan is heb je als voordeel dat ICT'ers momenteel schaars zijn. Het lijkt me dan het beste dat je gewoon eerlijk bent naar beide partijen en uitlegt dat je nog een sollicitatie hebt lopen.

Omdat vooral de wachttijd van het grote bedrijf een probleem is denk ik dat je het beste even kan bellen en de situatie uitleggen. Als je voor hen echt interessant bent is er vast wel iets te regelen wat die afspraak betreft.

edit:
Hmm iets te traag je hebt net gereageerd. Ik vind dat trouwens dat die selectiemadam met dat antwoord niet uitstraalt dat ze je echt graag willen.

[ Voor 15% gewijzigd door TXC op 14-12-2007 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij grotere bedrijven wil het nog wel eens lukken dat je een interview kunt hebben op zaterdag (heb ik toch verschillende keren kunnen losweken) dat kan je gebruiken om alvast bij bedrijf 1 te gaan werken en als dan het grotere bedrijf interessanter is (lijkt) zit je nog in je proefperiode en kan je dus makkelijk en snel weg (De bedrijfscultuur ligt mij niet.). Het is geen nette manier van werken, maar wel mogelijk en het word gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
Dat heb ik ook al gedacht, en dat werd me ook al gezegd door iemand in mijn omgeving. Ik voel me er wel niet lekker bij, zeker niet omdat ik via een selectiekantoor geïntroduceerd werd bij het bedrijf, en zij dus een fee moeten betalen als ze me aannemen..

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cman schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 10:22:
Dat heb ik ook al gedacht, en dat werd me ook al gezegd door iemand in mijn omgeving. Ik voel me er wel niet lekker bij, zeker niet omdat ik via een selectiekantoor geïntroduceerd werd bij het bedrijf, en zij dus een fee moeten betalen als ze me aannemen..
het leven is hard... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
Hehe true :)

Funny: heb net telefoon gehad van het 'grote bedrijf' en ze stelde een afspraak voor op 9 januari. Nadat ik de situatie had uitgelegd ging ze kijken of ze iemand bereidt vond om tijd vrij te maken voor mij, ze ging me terug bellen... Als dat niet het geval is, weet ik nog niet echt goed wat ik ga doen. Waarschijnlijk een afspraak maken voor begin januari. Alleen ga ik daar ook weer met een probleem zitten, omdat als ik dan bij het 'kleinere bedrijf' aan de slag ben, ik volgend jaar geen verlof dagen ga hebben, en dan de moeilijkheid dus wordt om ervoor te zorgen dat ze me 's avonds of in het weekend willen spreken.

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou zowiezo bij het grote bedrijf voorstellen dat je volgende week langs kunt komen, en dat het anders te lang duurt. Bij het kleinere bedrijf gewoon aangeven dat je een sollicitatie hebt lopen bij het andere bedrijf en dat je die zo snel mogenlijk wilt afronden.

Je zou ook aan kunnen geven dat je wel vast wilt beginnen, maar dat als het andere aanbod bevalt je mischien in de proeftijd weg gaat. Dan ben je gewoon eerlijk en ligt de keuze bij hun.

Ze kunnen dan of even geduld hebben of de kans dat je in de proeftijd weg gaat, maar zo hebben hun ook geen verassingen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47
inderdaad gewoon melden dat je ook een andere aanbieding hebt lopen en dat je ze beide wilt kunnen vergelijken.

(als het bedrijf weet dat er meerdere opties voor jou zijn kan dit ook nog ten goede van je onderhandelingspositie qua salaris komen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10 15:44
Ik neem aan dat je bij het bedrijf A waar je bijna bent aangenomen eerst een proeftijd van 1 of 2 maanden krijgt? Als je in die tijd bij het andere bedrijf B gaat solliciteren en je voorkeur gaat daar naar uit, dan kan je zonder enige verplichting na je proeftijd vriendelijke bedanken bij bedrijf A.
Is miischien niet zo leuk voor die werkgever, maar het lijkt me dat dit wel kan.

edit: hmm.. wat rwb zegt dus...

[ Voor 4% gewijzigd door Jabbah op 14-12-2007 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
Ik heb ondertussen een bedenking. Stel dat ik teken bij het 'kleine bedrijf', en ik ga op 9 januari naar het sollicitatiegesprek bij het 'grote bedrijf' en ze bieden mij daar een betere job aan...

Ik zal op 9 januari nog in mijn opzegperiode op mijn huidig werk zitten... Iemand enig idee hoe het dan in zijn werk gaat om het contract met het 'kleine bedrijf' te verbreken?

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je schrijft in mooie woorden dat je 'm bolt, je doet dat 2x, je tekent beide. Dan ga je naar je baas, HR, project manager, CEO of je wandelt binnen op een vergadering van de Board of Directors en laat je werkgever ook beide tekenen. Je neemt 1 van de 2 terug.

De rest hangt een beetje af van je contract.

Bij één van mijn vorige werkgevers zat ik 5 minuten later terug op de metro, een vrij man :D

Nog een bedenking, als je daar bv langer dan een maand zou zitten en je wil dit later op je CV zetten moet je wel oppassen, toekomstige werkgevers kunnen het gevoel hebben dat je iemand bent die enkel bij hen komt in afwachting van iets beters. Zo snel veranderen van job kan gevolgen hebben...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2007 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt eraan wat er in je contract staat. Ik zit in dezelfde situatie. Ik ga op 1 febr bij een nieuwe werkgever aan de slag. Ik heb echter nog een andere (ook interesante) sollicitatie lopen. In mijn contract staat:

'De eerste twee maanden van de dienstbetrekking zullen als proeftijd gelden.
Gedurende deze periode zal zowel werknemer als werkgever de arbeidsovereenkomst
op ieder moment onmiddellijk kunnen doen eindigen.'

Ik kan dus snel van ze af. (zij overigens ook van mij ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
maybe i'm over-thinking this :) Go with the flow en we zien op tijd en stond wel... Ik heb namelijk nog nergens een contract ondertekend, een vereiste om in deze scenario's terecht te komen :)

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik heb dezelfde situatie recent gehad. Tegen beide partijen ben ik gewoon eerlijk geweest. Uiteindelijk heb ik na toch besloten voor welke ik ging werken, maar wel na meerdere gesprekken en ongeveer een maand bedenktijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Kijk als dat kleine bedrijf jou een proeftijd wil opleggen, dan moeten zij ook beseffen dat jij een risico loopt. (immers stel dat jij ziek wordt of een auto ongeluk krijgt... Ik wil niet lullig doen maar als 1 van mijn medewerkers in zijn proeftijd een auto-ongeluk krijgt, schop ik hem per acuut buiten als hij iets heeft). Zij leggen dat risico bij jou neer. Aan de andere kant hoef jij je dus niet schuldig te voelen als je 1 dag voor het verstrijken van je proeftijd ook opzegt als jij iets beters kunt krijgen.

In mijn optiek ligt het zo simpel. Wil het bedrijf meer zekerheid, dan moeten ze jou dat ook gunnen en geen proeftijd opleggen.
cman schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 15:49:
Ik heb ondertussen een bedenking. Stel dat ik teken bij het 'kleine bedrijf', en ik ga op 9 januari naar het sollicitatiegesprek bij het 'grote bedrijf' en ze bieden mij daar een betere job aan...

Ik zal op 9 januari nog in mijn opzegperiode op mijn huidig werk zitten... Iemand enig idee hoe het dan in zijn werk gaat om het contract met het 'kleine bedrijf' te verbreken?
Zeer strikt genomen kun je pas opzeggen op het moment dat je contract ingaat. Maar iedereen zal begrijpen dat het geen nut heeft dat je op de dag dat je daar zou beginnen binnen komt lopen met je opzegbrief, die afgeeft en weer vertrekt. Of te wel 1 telefoontje zal genoeg zijn. TENZIJ je geen proeftijd hebt.

[ Voor 38% gewijzigd door Cyberpope op 14-12-2007 21:11 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 05:31
Proeftijd is heden ten dagen verplicht, afhankelijk van de duur van het contract (OT bv 2 maanden verplicht vanuit je CAO, natuurlijk wel CAO afhankelijk weer). Maar imo laat je het wel ver komen dat je al een contract tekend zeker als het bedrijf ietwat klein is zou ik eerder aangeven dat je gewoon twee weken bedenk tijd wilt hebben. Iets wat ze zeker wel kunnen begrijpen, ik zou het als werkgever eerder vervelend vinden als je een weekje bij me loopt en dan vertrekt omdat je ergens anders wat meer geboden krijgt. Overigens vergeet niet dat je ex-baas je niet zal vergeten en als jij 'm ooit nodig hebt hoef je daar ook niets te verwachten.
Overigens, zo'n detacheer-juffie denkt altijd meer te kunnen bieden, anders heeft het geen nut om je op te bellen om je over te halen. Ze willen je gewoon lekker maken en misschien kunnen ze wel wat bieden en dankzij de druk van een reeds thuis liggend contract zullen ze zeker willen werken voor je. Maar bekijk het aan de andere kant stel je werkt een maandje later dankzij een detacheer bureau loop je wel een maand inkomen mis, maw ze moeten minimaal een 1/11e op je loon extra bieden wilt het financieel binnen een jaartje intressant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

n4m3l355 schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 22:26:
Proeftijd is heden ten dagen verplicht, afhankelijk van de duur van het contract (OT bv 2 maanden verplicht vanuit je CAO, natuurlijk wel CAO afhankelijk weer).
Gel@l.. Sorry, maar dit hoor ik nu al zo vaak. Een proeftijd is NIET verplicht en dient schriftelijk overeengekomen te worden. Maximaal 1 mnd bij een tweejaarcontract of korter (tenzij in cao anders bepaald) en maximaal 2 mnd bij andere contracten. Bij geen schriftelijk proeftijd of ongeldige termijn, wordt er vanuit gegaan dat er geen proeftijd is. Het is een fabeltje om te stellen dat proeftijd verplicht is, want dat is het niet. In elk geval niet volgens de wet en volgens mij ook niet volgens de CAO.

En als je me niet gelooft:
http://www.werkinfo.nl/artikelen/00000025.shtml
http://www.checklijst.nl/aannemenpersoneel.htm

En nu niet alles meer geloven wat een P&O boer je voorhoudt.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyberpope op 14-12-2007 23:02 . Reden: Linkjes toegevoegd. ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
cman schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 10:22:
Dat mag voor jou geen reden zijn om het niet te doen, de gemiddelde nieuwe werknemer kost 6000 euro (las ik pas), of het nou via een selectiekantoor gaat of niet, sollicitatieprocedures kosten sowieso geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RemcoDelft schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 23:12:
[...]

Dat mag voor jou geen reden zijn om het niet te doen, de gemiddelde nieuwe werknemer kost 6000 euro (las ik pas), of het nou via een selectiekantoor gaat of niet, sollicitatieprocedures kosten sowieso geld.
Dat niet alleen... meestal hoeft dat alleen betaald te worden als een werknemer de proeftijd doorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Cyberpope schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 22:59:
[...]

Gel@l.. Sorry, maar dit hoor ik nu al zo vaak. Een proeftijd is NIET verplicht en dient schriftelijk overeengekomen te worden. Maximaal 1 mnd bij een tweejaarcontract of korter (tenzij in cao anders bepaald) en maximaal 2 mnd bij andere contracten. Bij geen schriftelijk proeftijd of ongeldige termijn, wordt er vanuit gegaan dat er geen proeftijd is. Het is een fabeltje om te stellen dat proeftijd verplicht is, want dat is het niet. In elk geval niet volgens de wet en volgens mij ook niet volgens de CAO.

In mijn CAO overeenkomst (wel voor de bouw) stond 2 maanden bij een OT, wel een paar jaar terug. Dus geen gelul en dit kan zeker ook het geval zijn voor bepaalde velden in de IT wereld. Tevens als ik een secretaresse aanneem, neem ik dr wel via HRM aan, echter ook die geven voor hun CAO weer bij een jaar contract een maand proef vast aan. Ook dit is weer CAO gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 22:59:
[...]

Je hebt gelijk, alleen zijn de sites die je geeft niet relevant voor cman omdat hij in Belgie woont :) Dus hierbij een meer gelokaliseerde link http://www.vacature.com/scripts/indexpage.asp?headingID=1082

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
Even ter verduidelijking: het 'grote bedrijf' is geen detacheerder. De reden waarom ik eventueel (ik zeg wel eventueel) voor het 'grote bedrijf zou kiezen, is omdat de carrière mogelijkheden in deze firma veel groter gaan zijn. Ze hebben een serieuze informatica afdeling (een paar honderd mensen) waar je heel veel richtingen kan uitgaan. Het bedrijf staat ook bekend als 1 van de best betalende bedrijven. Nadelen: het is verder van huis (ik zou er moeten pendelen tussen drie vestigingen waarbij degene die het kortste bij ligt op zo'n goeie 60 km van mijn woonplaats ligt. Wel mogelijkheid tot glijdende uren), je bent een nummer in de organisatie...

Het kleinere bedrijf heeft als voordeel dat je niet als nummer behandeld wordt, van dag 1 kan ik ook meedenken in het beleid ivm de ict. Het loon zal waarschijnlijk iets minder zijn (alhoewel dat echt niet de grote reden voor mij is om het niet te doen). Nadeel is dan wel dat ik binnen het bedrijf minder doorgroei mogelijkheden heb en dat het bedrijf minder flexibel omgaat met personeel (geen glijdende uren bijv.)

Ik ga eerst maar eens kijken wat het gesprek volgende week oplevert. Daarna kan ik nog eventueel mijn strategie bijschaven :)

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

n4m3l355 schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 23:38:
In mijn CAO overeenkomst (wel voor de bouw) stond 2 maanden bij een OT, wel een paar jaar terug. Dus geen gelul en dit kan zeker ook het geval zijn voor bepaalde velden in de IT wereld. Tevens als ik een secretaresse aanneem, neem ik dr wel via HRM aan, echter ook die geven voor hun CAO weer bij een jaar contract een maand proef vast aan. Ook dit is weer CAO gebonden.
Dan hebben ze je mooi genept.
Hier heb je het boekje voor de CAO bouw 2004 - 2007 en wat staat daar:
Alleen als...: Een proeftijd geldt alleen als die in de schriftelijke arbeidsovereenkomst
is vastgelegd.
Ooops... Als het niet geldt als het niet schriftelijk is overeengekomen... dan kun je er dus ook vanaf wijken door het NIET in de individuele overeenkomst op te nemen. Ai... niet verplicht dus.

Dat een werkgever zegt dat hij de standaard contracten gebruikt waar het inzit en hij het er niet uit wil halen. Dat kan.. maar dat is dus KEUZE!!! van de werkgever, geen verplichting in de wet.

Overigens weet ik niet hoe dit voor belgie geldt.

Overigens verdomd knap van werkgevers en P&O'ers in nederland dat iedereen denkt dat een proeftijd verplicht is.. dat is hij namelijk niet. En ik kan ook nog een CAO waarin het wel is. Elke keer als iemand tegen mij zegt van wel, ga ik kijken en blijkt dat de formulering zo is dat het toch een keuze is. Ik weet ook niet of je er vanaf KUNT wijken via de CAO. In het standaard arbeidsrecht staat keihard dat het schriftelijk overeengekomen met worden in een individuele arbeidsovereenkomst.
Zie ook hier: Proeftijd bij vast contract OBT
Waar o.a. een advocaat (stevenk) reageert.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyberpope op 15-12-2007 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
Ik heb er geen bewijs van, maar volgens mij is een proeftijd in België ook niet verplicht. Het wordt praktisch altijd wel gedaan..

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Cyberpope schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 09:19:
[...]

Dan hebben ze je mooi genept.
Hier heb je het boekje voor de CAO bouw 2004 - 2007 en wat staat daar:

[...]

Ooops... Als het niet geldt als het niet schriftelijk is overeengekomen... dan kun je er dus ook vanaf wijken door het NIET in de individuele overeenkomst op te nemen. Ai... niet verplicht dus.

Dat een werkgever zegt dat hij de standaard contracten gebruikt waar het inzit en hij het er niet uit wil halen. Dat kan.. maar dat is dus KEUZE!!! van de werkgever, geen verplichting in de wet.

Overigens weet ik niet hoe dit voor belgie geldt.

Overigens verdomd knap van werkgevers en P&O'ers in nederland dat iedereen denkt dat een proeftijd verplicht is.. dat is hij namelijk niet. En ik kan ook nog een CAO waarin het wel is. Elke keer als iemand tegen mij zegt van wel, ga ik kijken en blijkt dat de formulering zo is dat het toch een keuze is. Ik weet ook niet of je er vanaf KUNT wijken via de CAO. In het standaard arbeidsrecht staat keihard dat het schriftelijk overeengekomen met worden in een individuele arbeidsovereenkomst.
Zie ook hier: Proeftijd bij vast contract OBT
Waar o.a. een advocaat (stevenk) reageert.
Proeftijd is idd niet verplicht. In mijn contract staat zelfs expliciet dat er geen proeftijd is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
Even een update:

Ik heb een afspraak weten te versieren met het 'grote bedrijf' nu woensdag! Komt dus perfect uit, ik ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat lopen...

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
Even een kick:

Het is nu zover, ik heb getekend bij het 'kleine bedrijf' eind december. Echter heb ik de sollicitatieprocedure bij het 'grote bedrijf' verder gezet. Zij hebben gisteren gebeld voor een afspraak voor de contractbespreking. Stel dat dit interessant zou zijn en ik dat zou aannemen, dan zou ik dus onmiddellijk mijn opzeg geven bij het 'kleine bedrijf'. Aangetekend schrijven sturen. Maar nu las ik het volgende over opzeg geven in de proefperiode:

Tijdens de eerste maand mag de arbeidsovereenkomst niet beëindigd worden. Indien de arbeidsovereenkomst toch zou worden opgezegd tijdens de eerste maand, heeft de opzegging pas uitwerking na het verstrijken van deze minimumperiode en kan de opzeggingstermijn ook pas de dag na het verstrijken van de minimumperiode een aanvang nemen.

Dit houdt dus in dat ze mij kunnen verplichten 1 maand voor hun te werken? Stel ik begin ergens te werken op 15 januari, maar al meteen op de eerste dag geef ik mijn opzeg. Die eerste maand waar ze het over hebben, is dat dan t/m 15 februari? Of is dit tot het einde van januari?

Ik vind er nergens een eenduidig antwoord op..

Let wel: het gaat over de situatie in België!

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Aangezien je eind december bent begonnen kun je dan dus eind januari weg. Het is al de 10de dus tegen de tijd dat je aangenomen wordt (hopelijk wel) ben je daar al bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rare wetgeving in belgie.. Exact tegenovergesteld aan een proeftijd dus. Je MAG niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
Roenie: ik ben niet eind december begonnen, ik zou (theoretisch) pas beginnen op 15 januari!

Cyberpope: Idd, maar dit is natuurlijk ook een beetje om de bedrijven in te dekken voor situaties zoals deze :)

[ Voor 38% gewijzigd door cman op 10-01-2008 13:31 ]

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
cman schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:30:
Roenie: ik ben niet eind december begonnen, ik zou (theoretisch) pas beginnen op 15 januari!

Cyberpope: Idd, maar dit is natuurlijk ook een beetje om de bedrijven in te dekken voor situaties zoals deze :)
Op die manier. Staat er ook iets in over opzeggen voor je bent begonnen?

Wat betreft dat indekken is dat heel kortzichtig. Wat heb je aan een werknemer die maar een maand blijft. Voordat je een beetje mensen binnen de organisatie kent ga je al weer weg. Het lijkt me dom van een onderneming om daar tijd en geld in te gaan investeren. Daarbioj komt dat iemand dan sowieso niet gemotiveerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
Nee geen vermelding over opzeggen voor je bent begonnen.. Ik vind er ook nergens op internet iets over terug...

Ivm dat indekken: Je kan eerder weg, als je een opzegvergoeding betaalt aan het bedrijf ter waarde van het salaris dat je zou ontvangen voor de periode van de datum dat je weg gaat en de datum dat je wettelijk gezien zonder die opzegvergoeding weg kan...

Ik heb ondertussen nog wat meer info. Ik heb namelijk nog geen arbeidsovereenkomst getekend, maar een 'document' waarin staat dat het bedrijf mij op die datum aanneemt onder die en die voorwaarden (loon en extra-legale voorwaarden). Dit zou dus willen zeggen dat ik geen enkele verplichting heb tot hun, zij enkel wel een verplichting tov mij... Ik ga vanavond dat document nog eens goed doorlezen of er toch geen addertjes in zitten...

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
Even een update over de situatie:

Ik heb ondertussen via de juridische dienst van Randstad (mijn schoonzus werkt bij Randstad) het 'document' dat ik heb ondertekend laten nakijken. Ze zeiden dat dit document in principe een arbeidsovereenkomst is en dat het 'kleine bedrijf' eventueel wel lastig kan doen.

Ondertussen heb ik een contract aangeboden gekregen van het 'grote bedrijf'. Dit beviel mij zeer, en ik heb dan ook besloten het te aanvaarden. Gisterenavond heb ik het per post aangekregen. De begindatum die daar op staat is dezelfde als het 'kleine bedrijf', maar we zijn overeengekomen dat die datum, moest het kleine bedrijf moeilijk doen, kan verschoven worden. Ik moet het contract ondertekend terug sturen en voor volgende week woensdag laten weten of de datum moet verzet worden.

Vanmorgen ben ik dan langsgegaan bij het 'kleine bedrijf' met twee opzegbrieven door mij ondertekend. Zoals verwacht waren ze totaal niet happy :). De brief heeft volgende inhoud:

Met dit schrijven zeg ik het arbeidscontract dat ingaat vanaf 18 februari 2008 op. Gelieve de periode die loopt van vandaag 1 februari 2008 tot 18 februari 2008 als opzegtermijn te zien. Er zal ook geen opzegvergoeding verschuldigd zijn.

Nadat ik deze brief aan de beste man overhandigde zei hij onmiddellijk: deze brief heeft weinig juridische waarde, en legde hem terug in het midden van de tafel. Waarop ik zei dat ik mij heb laten adviseren door de juridische dienst van Randstad. Hij bekeek de brief terug en zei dat hij 'het wel een goede poging' vond, maar dat hij die brief niet ging ondertekenen. Ik vond het een beetje jammer, omdat ik er absoluut niet op uit ben om het bedrijf te naaien, het lijkt me in deze omstandigheden langs twee kanten gewoon het beste dat hij deze brief ondertekent en verder kan gaan met zijn zoektocht naar een werknemer...

En nu zit ik dus vast :) Iemand een suggestie?

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Het probleem is eerder dat je zelf het idee hebt dat je goed bezig bent, voor jezelf. Maar neem even in gedachte (wat al besproken is) wat de consequenties zijn voor het kleine bedrijf waar je ging werken.
Ze moeten opnieuw adverteren
Ze moeten de boekhouding aanpassen
Ze moeten een werkplek misschien leeg laten staan?

Vooral voor een klein bedrijfje is zoiets een uitermate pijnlijke aangelegenheid en door juist 2 contracten te aanvaarden werk jejezelf enorm in de nesten. En juridisch advies van de Randstad, sorry dat zou ik zelf niet al te hoog in het vaandel nemen. Randstad is uiteindelijk wel een detacheerder maar daar houdt het dan ook wel bij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
n4m3I355 (geweldige nickname op te typen trouwens :p ): Natuurlijk begrijp ik dat, het kost ze inderdaad veel geld, maar wat ik niet begrijp is dat ze blijkbaar niet inzien dat als ze me verplichten van te komen werken het hun nog meer geld gaat kosten. Ik kan namelijk perfect de datum van mijn contract bij het grote bedrijf laten opschuiven, een maand op kosten van het 'kleine bedrijf' mijn broek gaan verslijten en het dan alsnog afbollen... Lijkt me dat ze dit ook niet willen?

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
cman schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 13:18:
n4m3I355 (geweldige nickname op te typen trouwens :p ): Natuurlijk begrijp ik dat, het kost ze inderdaad veel geld, maar wat ik niet begrijp is dat ze blijkbaar niet inzien dat als ze me verplichten van te komen werken het hun nog meer geld gaat kosten. Ik kan namelijk perfect de datum van mijn contract bij het grote bedrijf laten opschuiven, een maand op kosten van het 'kleine bedrijf' mijn broek gaan verslijten en het dan alsnog afbollen... Lijkt me dat ze dit ook niet willen?
Logisch, productief zul je niet zijn en ik zou dit dan ook bij hun aankaarten dat je zowieso van plan bent als ze je dwingen te komen werken direct na de bedenktijd periode op te stappen richting de andere werknemer. Nu lijkt het erop dat de kleine werkgever niet al te blij met je keuze is en lichtelijk uit gif je een hak probeert te zetten, als je ´m laat inzien dat het geen zin heeft kan ie zich misschien bedenken. Ik zou daarintegen niet alteveel waarde hechten aan wat Randstad denkt, ze mogen juridisch advies geven echter ik zou eerder als je het zover laat komen bij een rechtsbijstand hulp binnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tja ik zou idd nog een keer om de tafel gaan zitten met het kleine bedrijf. Het is voor hun lijkt me niet het handigste dat je nog een maand blijft en niet meer je best doet.

Ik zou het zelf niet zo heel hoog op laten lopen. Mochten ze echt moeilijk doen dan heb je gewoon een rustig maandje. Zeker omdat het voor het grote bedrijf blijkbaar niet echt veel uihaalt of je nu menteen begint of een maandje later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
Ok een laatste update over de situatie:

Het 'kleine bedrijf' wilde mijn opzegbrief niet ondertekenen omdat ik daarin vermeldde dat ik de periode van nu tot 18 februari als opzegtermijn beschouw. Dit kon wettelijk gezien niet volgens hun omdat je geen opzegperiode kan doen als je contract nog niet is ingegaan.

De juridische dienst van het bedrijf gaat mij nu een brief doormailen, waarin staat dat de intentieverklaring die ik getekend heb geannuleerd wordt. Deze brief moet ik dan aangetekend verzenden. Ze zeiden mij dat ze dit correct wilden afhandelen, en zeker niet de bedoeling hadden om mij 'te pesten'.

Oef, er valt 5 ton van mijn schouders :)

Ik kan nu eindelijk genieten van het vooruitzicht van een toffe job!!

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:30
cman schreef op maandag 04 februari 2008 @ 16:38:
Ik kan nu eindelijk genieten van het vooruitzicht van een toffe job!!
En 's nachts dan wakker liggen van het idee dat je een klein bedrijf genaaid hebt. Gefeliciteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
DJ Henk schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:56:
[...]

En 's nachts dan wakker liggen van het idee dat je een klein bedrijf genaaid hebt. Gefeliciteerd.
Blijkbaar lag ie daar in de eerste instantie niet wakker van anders was dit probleem niet gekomen. Ik zou wel even just to be sure als je daar wegbent toch wel de baas even goed bedanken. Je weet nooit wanneer je ze tegenkomt en het frapante is dat ze zoiets nooit zullen vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:25
DJ Henk schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:56:
[...]

Als dat kleine bedrijf geen nut meer heeft aan jou, zullen ze ook geen seconde aarzelen om je buiten te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-10 11:47

sopsop

[v] [;,,;] [v]

phobosdeimos schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 00:29:
[...]

Als dat kleine bedrijf geen nut meer heeft aan jou, zullen ze ook geen seconde aarzelen om je buiten te gooien.
Dat is feiten vergelijken met stereotiepe aannames. Juist bij kleinere bedrijven wordt sociaal omgegaan met werknemers. En neem van mij aan 99% van de ondernemers krijgt een knoop in de maag als ze werknemers af moeten laten vloeien.

Ik vind het iig ook niet zo netjes van de TS. Zeker niet omdat hij twee contracten heeft ondertekend onder de veronderstelling dat 't wel goed zou komen. En daarbij nog het feit dat hij bij het kleinere bedrijf heeft ondertekend terwijl hij wist dat er een flinke kans was dat hij het toch niet ging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:25
Tja het is ook vaak niet makkelijk voor de sollicitant?
Ik heb mezelf ook al in gelijkaardige situaties bevonden, waar verschillende bedrijven je onder druk zetten om bij hen te tekenen.
Op die manier maak je soms overhaaste beslissingen.
Je wil eigenlijk nog graag even wachten, omdat je iets verwacht van dat grote bedrijf, maar het kleine bedrijf wil geen uitstel meer accepteren, dus wat moet je dan?
Tekenen, en hopen dat het goedkomt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cman
Ik wil hier nog wel even op reageren.. Ten eerste moet ik even zeggen dat de termen 'kleinere bedrijf' en 'groter bedrijf' misschien een verkeerd beeld geven. Het 'kleinere bedrijf' is zeker geen klein bedrijfje, het was gewoon een aanduiding om de twee bedrijven makkelijk uit elkaar te houden. Het is idd een kleiner bedrijf dan het 'grotere bedrijf' maar wel een club met meer dan 300 werknemers (ten op zichte van 50.000 werknemers bij het andere bedrijf)..

Ten tweede heb ik tijdens de gesprekken met het 'kleinere bedrijf' duidelijk gezegd dat ik nog in de running was bij een ander bedrijf. Ook wist ik dat er nog 2 andere kandidaten waren bij het laatste gesprek. Als ze je dan 'aanmoedigen' om zeker voor 31 december te tekenen, terwijl men weet dat de selectieprocedure van het 'grotere bedrijf' nog niet is afgelopen, dan moet je uiteindelijk ook het risico maar lopen zeg ik maar... Ik heb toen getekend uit angst dat ze - als ik het niet deed - liever in zee zouden gaan met iemand van de andere kandidaten..

Ik wist van op voorhand dat ik liever bij het 'grotere bedrijf' zou werken, maar ik heb getekend bij het 'kleinere bedrijf' omdat de selectie bij het 'grotere bedrijf' bekend staat als bovengemiddeld moeilijk, en ik niet het risico wou nemen om uiteindelijk met lege handen achter te blijven.

En als laatste nog dit: ik vind het ook niet netjes van mezelf, maar ik vond dat ik geen andere keuze had dan mezelf in te dekken..
Zeker niet omdat hij twee contracten heeft ondertekend onder de veronderstelling dat 't wel goed zou komen.
Dat tweede contract heb ik inderdaad getekend omdat ik wist dat het goed zou komen. Moest het 'kleinere bedrijf' eisen dat ik zou beginnen bij hun, dan kon ik het contract (daar had ik garanties van gekregen) bij het 'grotere bedrijf' uitgesteld worden.

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er duidelijk over bent geweest is het imo hun risico. Ik zou je niet aannemen als je roept dat je ook ergens anders in de running bent en daar de voorkeur aan geeft, maargoed, dat moeten ze zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
Dat ik de voorkeur gaf aan het andere bedrijf heb ik - uiteraard - niet gezegd, dat lijkt me nu niet echt een goede sollicitatie-zet :) Maar wel dus dat ik nog iets lopen had bij een ander bedrijf...

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:30
cman schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 09:51:
Ten tweede heb ik tijdens de gesprekken met het 'kleinere bedrijf' duidelijk gezegd dat ik nog in de running was bij een ander bedrijf. Ook wist ik dat er nog 2 andere kandidaten waren bij het laatste gesprek. Als ze je dan 'aanmoedigen' om zeker voor 31 december te tekenen, terwijl men weet dat de selectieprocedure van het 'grotere bedrijf' nog niet is afgelopen, dan moet je uiteindelijk ook het risico maar lopen zeg ik maar... Ik heb toen getekend uit angst dat ze - als ik het niet deed - liever in zee zouden gaan met iemand van de andere kandidaten..
Ok, dit maakt het wel iets genuanceerder. Als jij open kaart speelt en zij pushen je toch die richting op, dan nemen ze zelf ook een risico. Dan heb ik niets gezegd, excuses :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-10 11:47

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:51:
Als je er duidelijk over bent geweest is het imo hun risico. Ik zou je niet aannemen als je roept dat je ook ergens anders in de running bent en daar de voorkeur aan geeft, maargoed, dat moeten ze zelf weten.
Hij is bij zijn sollicitatie duidelijk geweest, prima. Dat had hij niet eens hoeven doen. Maar bij het tekenen van het contract is hij dat niet geweest. En dat vind ik dan ook geen normaal zaken doen. Je legt dan jouw probleem bij dat bedrijf neer.

Dat is tijdens huwelijksnacht zeggen dat je nog vrouw hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
sopsop: en welk bedrijf wil je nog een contract aanbieden als je tegen hun zegt dat je uitzicht hebt op een andere job die je eigenlijk veel interessanter vindt?

En over die huwelijksnacht, dat vind ik helemaal niet hetzelfde :) Bij een sollicitatie gaat het over je professionele toekomst, zakelijk dus, de huwelijksnacht gaat het over je emotionele toekomst, een heel andere gevoelswereld wat mij betreft...

Ik snap heus wel dat wat ik hier geflikt heb niet echt netjes was, maar ik denk dat ik het in de toekomst (moest ik het ooit nog eens tegenkomen) exact hetzelfde zou doen..

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cman schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 16:35:
sopsop: en welk bedrijf wil je nog een contract aanbieden als je tegen hun zegt dat je uitzicht hebt op een andere job die je eigenlijk veel interessanter vindt?
Wel, ik heb ooit tegen tijdens een sollicitatiegesprek gezegd dat ik dat werk liever niet deed en dat ik nog enkele andere gesprekken had lopen en het liefst van al zo snel mogelijk zou willen vertrekken uit hun bedrijf (ik werkte er nog geeneens!) en ik heb er tenslotte wel 2,5 jaar gewerkt...
Pagina: 1