Toon posts:

Proeftijd bij vast contract OBT

Pagina: 1
Acties:
  • 665 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb een contract voor onbepaalde tijd aangeboden gekregen na mijn arbeidsvoorwaarden contract.
Nu kreeg ik het contract thuis gestuurd per post en er stond in dat er een proeftijd van 2 maanden is.

Nu is daar in het gesprek geen woord over gerept, ik heb ontzettend zin in deze baan maar proeftijd vind ik niet zo super.

De HRM mevrouw zegt dat een proeftijd verplicht is,
sommige site zeggen van niet.

Ik kan de volgende link vinden: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/652.html
Daar haal ik uit dat het MAG maar zeker niet MOET.

Vergist ik zich hierin???/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:13

ThunderNet

Flits!

Waarom zit je zo met die proeftijd :) Als het van beiden kanten bevalt is er niks aan de hand toch? :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien bedoeld ze dat het verplicht is in het beleid van het bedrijf in kwestie. Het is een nieuw contract dus ja een proeftijd is zo gek niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Proeftijd kan twee kanten op werken, stel dat de baan tegenvalt, dan kan er er zonder al teveel moeite gewoon vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:40

Dido

heforshe

Een proeftijd is absoluut niet verplicht.

Er is wel een maximum, en dat is precies die twee maanden (bij een contract voo ronbepaalde tijd).

Het is soms verbazingwekkend wat voor bullshit je van HR-mensen krijgt, trouwens :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om dat ik een aantal concessies heb moeten doen om een contract OBT te krijgen.
Omdat er niet over is gesproken in het arbeidsvoorwaarden contract

PS: het is geen beleid van haar bedrijf maar van de wet zo schrijft ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dus bullshit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:10
Een proeftijd is geen wettelijke verplichting. De enige wettelijke regels beperken juist de duur van een eventuele proeftijd.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 05:31
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:30:
Om dat ik een aantal concessies heb moeten doen om een contract OBT te krijgen.
Omdat er niet over is gesproken in het arbeidsvoorwaarden contract

PS: het is geen beleid van haar bedrijf maar van de wet zo schrijft ze.
Dit kan afhankelijk van je CAO zijn. In de mijne was dat toendertijd ook dat bij een OT contract eerste 2 maanden proef eraan vast zat. Maw kijk ff naar je CAO daar zal het allicht in staan. Overigens een OT contract klinkt leuk maar als je die 2 maanden proef niet zou doorstaan, zou je je OT ook niet doorstaan en is het voor hun enkel lastiger om je weg te werken. Iets wat overigens normaal toch geen probleem zou mogen zijn indien je naar behoren werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een middelklein bedrijf dus geen aparte CAO.
Ik ben er ook niet bang voor, maar vind het niet netjes dat het niet gemeld is en ik dingen ervoor heb moeten opgeven (andere baan die er naast zou kunnen gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:10
Proeftijd is vrij logisch als je een onbepaalde tijd contract krijgt. Zal je vast niet onderuit komen.

* Xiphalon heeft een keer in zo'n situatie bedongen dat als ze me eruit kickten in de proeftijd, ze wel verplicht waren over beide proeftijdmaanden salaris te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Het had misschien netter geweest om in je 'arbeidsvoorwaardengesprek' een concept contract te tonen en alle punten door te nemen. Dan had je er direct op kunnen reageren. Ik neem dat dat gesprek alleen ging over salaris en vakantie-uren e.d.

Op zich vrij normale zaak dat ze een proeftijd van twee maanden hanteren voor een contract voor onbepaalde tijd. Blijft toch een soort risico aan beide kanten, waar dan zonder al te veel moeite een vroegtijdig einde aan gemaakt kan worden. Ik zou het niet zo'n probleem vinden, direct bij een nieuwe baan een contract voor onbepaalde tijd aangeboden krijgen blijft toch een soort zeldzaamheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf geef ik ook nooit aan dat er bij een contract voor onbepaalde tijd een proefijd zit van 2 maanden omdat het zo'n standaard gegeven is, vooral in deze tijd waarin er direct dit soort contracten worden aangeboden. Denk ook zeker niet dat het onwil van deze dame is geweest. Zou zonde zijn om hierdoor te gaan twijfelen terwijl je enthousiast bent over de functie & organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-10 19:16
Heb ik het nou goed begrepen uit de OP dat je al bij het bedrijf werkt en dat je bepaalde tijd contract wordt omgezet in onbepaalde tijd ? (Gezien je aangeeft het naar je zin te hebben in de baan)

Een proeftijd is namelijk om voor beide partijen te kijken hoe het loopt. Dat is bij een vervolgcontract namelijk absoluut niet nodig. Wettelijk gezien is de proeftijd nietig te verklaren als je er al hebt gewerkt als ik dit goed interpreteer. En dan voornamelijk 1.3.3.2 D

geheelonthouder met geheugenverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-10 21:50
Let ook even op de rest.

Wat je behandeld hebt en afgesproken in je gesprekken, moet je terug zien in je contract en anders die punten gewoon erbij schrijven.

Veel bedrijven beloven van alles in gesprekken, maar zetten het niet in de contracten en als je dan is wat maandjes/jaartjes verder bent, dan weet niemand zich meer wat te herinneren of de persoon is van baan veranderd.
Ook komt het vaak voor, dat er gezegd wordt, dan kijken we later wel even. Gebeurt dus ook niet.

Alles wat je afgesproken hebt, keihard in contract laten zetten.
Pagina: 1