PC aansluiten op TV en stereo

Pagina: 1
Acties:
  • 1.485 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 119615

Topicstarter
Ik heb een paar vragen over het aansluiten van mijn pc op een televisie en stereo-installatie.
Ik weet namelijk niet precies welke kabels ik het beste kan gebruiken.

De situatie is als volgt:

Uitgangen pc:

2X DVI waarvan 1 bezet door monitor.
1X S-VHS

S/PDIF out
3,5mm jack

Ingangen TV (Philips 32PW9551):
Scart
HDMI
S-VHS

Ingang stereo-installatie:
Stereo-tulp (wit/rood)

De pc en tv/stereo staan 15 meter van elkaar af.

Nu heb ik een aantal vragen:
Hoe krijg ik de beste beeldkwaliteit? Is dit via een S-VHS => S-VHS kabel of via een DVI => HDMI kabel? Kan ik op mijn videokaart (XFX geforce 6800GT) uberhaupt wel een HDMI apparaat aansluiten, of is daar speciale ondersteuning voor nodig?

Maakt het voor de geluidskwaliteit uit of ik de 3,5mm jack of de S/PDIF aansluiting van de PC gebruik? (aangezien ik bij de stereo verder geen andere keus dan tulp heb)
Kan de afstand van 15m een nadelige invloed op de beeld/geluidskwaliteit hebben?

Alvast bedankt. Ik weet dat het misschien een beetje gemakzuchtig van me lijkt om dit allemaal maar gewoon te vragen, maar ik kan nergens goede informatie hierover vinden. Ik hoop dat jullie meer weten.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Anoniem: 119615 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 20:41:
Hoe krijg ik de beste beeldkwaliteit? Is dit via een S-VHS => S-VHS kabel of via een DVI => HDMI kabel?
DVI-> HDMI = beste
Kan ik op mijn videokaart (XFX geforce 6800GT) uberhaupt wel een HDMI apparaat aansluiten, of is daar speciale ondersteuning voor nodig?
Er bestaan converters van DVI -> HDMI.
Maakt het voor de geluidskwaliteit uit of ik de 3,5mm jack of de S/PDIF aansluiting van de PC gebruik? (aangezien ik bij de stereo verder geen andere keus dan tulp heb)
S/PDIF = beter
Kan de afstand van 15m een nadelige invloed op de beeld/geluidskwaliteit hebben?
Bij analoog (dus die 3,5 mm jack en S-VHS) kan je last krijgen van diverse soorten storingen.
Bij digitaal is de kans op problemen veel minder.
Alvast bedankt. Ik weet dat het misschien een beetje gemakzuchtig van me lijkt om dit allemaal maar gewoon te vragen, maar ik kan nergens goede informatie hierover vinden. Ik hoop dat jullie meer weten.
Ik denk dat als je even had gezocht op dit forum dat je de antwoorden wel had kunnen vinden. :)

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 13-12-2007 20:50 ]

Alles kan stuk.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

Beter dan wat ?
Er is geen digitale ingang op de stereo. dus dan heb je daar ook niks aan
Bij analoog (dus die 3,5 mm jack en S-VHS) kan je last krijgen van diverse soorten storingen.
Bij digitaal is de kans op problemen veel minder.
zonder nou meteen in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #2 achtige discussies te willen verzanden.
15 meter audio signaal met een fatsoenlijke audio kabel zal zolang je het niet over tlbakken heen gaat hangen ook geen hoorbare verschillen produceren.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties.
Nog even over S/PDIF: ik vraag me inderdaad af: maakt dat ook een verschil als de ingang op de stereo analoog is?

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 119615 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 21:57:
Bedankt voor de snelle reacties.
Nog even over S/PDIF: ik vraag me inderdaad af: maakt dat ook een verschil als de ingang op de stereo analoog is?
Of ik mis iets, of jij ziet iets verkeerd :)

je hebt alleen een analoge ingang op je stereo, daar kan dus ook alleen de analoge uitgang van op je pc aangesloten worden
dus je kunt heel die S/PDIF uitgang niet gebruiken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Topicstarter
Ja sorry je hebt gelijk. Ik dacht ergens een S/PDIF => 3,5mm converter gezien te hebben, maar had ik verkeerd gezien blijkt nu :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

wat je kan doen is wel spdif gebruiken en net achter de versterker een converter zetten van D / A. Of het echt veel op gaat leveren betwijfel ik. Ik zou dan het geld voor de converter (toch snel een 45 euro) gebruiken voor een goede kabel. Ga je die echter langs stroomkabels / dect telefoons / tl bakken etc laten lopen zou ik wel voor de digitale variant gaan.

voordeel is tevens dat als je in de toekomst wellicht overstapt op een dd / dts reciever de kabel er al ligt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 14-12-2007 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

heuveltje schreef op donderdag 13 december 2007 @ 21:45:
Beter dan wat ?
Er is geen digitale ingang op de stereo. dus dan heb je daar ook niks aan
Beter dan analoog op een 3,5 mm jackplug.
Hij vraagt wat beter is, dat is mijn antwoord. Dat hij het niet aan kan sluiten op z'n versterker en daardoor geen keuze heeft was natuurlijk duidelijk en ik dacht ook dat hij dat zelf doorhad vanwege deze tekst: (aangezien ik bij de stereo verder geen andere keus dan tulp heb)
zonder nou meteen in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #2 achtige discussies te willen verzanden.
15 meter audio signaal met een fatsoenlijke audio kabel zal zolang je het niet over tlbakken heen gaat hangen ook geen hoorbare verschillen produceren.
Natuurlijk kan je analoog ook heel goed signaal transporteren. Ik zal de laatste zijn die dat tegenspreekt.
Maar hij vraagt wat beter is, dus dan is de digitale variant gewoon beter.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 14-12-2007 12:39 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de boel inmiddels aangesloten, maar ik zit met een probleem:

Ik heb de stereo via een splitter op de PC aangesloten, omdat ik ook nog mn headset wil kunnen gebruiken. De speakers geven echter een constante bromtoon, en wel zo erg dat ze totaal niet bruikbaar zijn. Op de zachtste stand erger ik me er al aan.

Ik heb wat dingen getest en de oorzaak is volgens mij de combinatie splitter + 20M kabel. Als ik de stereo via een kortere kabel op de splitter aansluit is de bromtoon veel zachter. Ook wanneer ik de stereo via alleen de 20M kabel op de PC aansluit, zonder splitter ertussen, is de bromtoon veel zachter.

Is dit normaal voor een dergelijke opstelling, of is mijn splitter (link) gewoon van een dusdanig lage kwaliteit dat de enige oplossing een andere splitter is?
Is er een oplossing zonder één van de onderdelen te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 23:11

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ja, die is er.
Sommige moederborden bieden je de mogelijkheid om te kiezen welke audio-uitgang er gebruikt moet worden: die achterop het moederbord of de aansluitingen voorop de pc (moet je wel de kabel hebben aangesloten op je moederbord). Heb je een PCI(e) geluidskaart dan zou dit ook eventueel mogelijk moeten zijn.
Andere oplossing: stekkertjes trekken.

Oh ja, aangezien je al een brom krijgt bij de 20 meter kabel, denk ik dat je of langs storingsbronnen gaat, of dat je zeer slechte kwaliteit kabel hebt gebruikt. En een splitter maakt het enkel erger.

[ Voor 22% gewijzigd door Nitroglycerine op 22-12-2007 12:27 ]

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas, bij mijn moederbord kan ik de front-uitgang alleen gebruiken wanneer ik ga prutsen met jumpers. Vervolgens is de rear-uitgang niet meer bruikbaar.

En wat betreft die kabel: hij ligt nu gewoon los in de kamer dus aan storingsbronnen kan het denk ik niet liggen. Over de kwaliteit kan ik niet veel zinnigs zeggen. Het is een standaard Tulp -> Jack kabel van 8 euro (net nieuw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

kun je hem ook eens aansluiten op een kortere kabel zonder splitter. en kijken of hij dan nog bromt ?
ik denk namelijk dat je een aardlus oppikt, die hoor je altijd terug als een zware 50 hz brom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heuveltje schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 12:35:
kun je hem ook eens aansluiten op een kortere kabel zonder splitter. en kijken of hij dan nog bromt ?
ik denk namelijk dat je een aardlus oppikt, die hoor je altijd terug als een zware 50 hz brom
Heb ik gedaan, de brom is dan alleen nog te horen wanneer ik de versterker harder zet, dus op een normaal volume-niveau niet. Maar als ik hem harder zet is de brom zeker nog wel te horen (ook verschillend wanneer ik de stekker aanraak).

Maar... een aardlus, daar valt zeker niet veel aan te doen? :P . De boel afschermen ofzo?

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 119615 op 22-12-2007 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236745

Jawel:

even bij een DJ/PA webshop (new-line oid) zoeken op een Ground-Loop Isolator

Om maar even iemand aan te halen: "Dit is een heel goedkoop "HELP! Ik heb een brom!" apparaatje"

Nog goedkoper: Op je versterker(+Eq e.d.) de ground-lift aanzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah mooi, zou erg fijn zijn als dat de oplossing is :)

Maar even een, wellicht dom, vraagje: zowel de PC als de stereo zijn niet geaard. Kan het dan alsnog aan zo'n aardlus liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 08:06

Garyu

WW

Anoniem: 119615 schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 14:47:
Ah mooi, zou erg fijn zijn als dat de oplossing is :)

Maar even een, wellicht dom, vraagje: zowel de PC als de stereo zijn niet geaard. Kan het dan alsnog aan zo'n aardlus liggen?
Juist dan kan het makkelijk een aardlus zijn. Het aarden van apparaten kan dat ten dele verhelpen.

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus voor meer info :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm even een stukje uit dat wikipedia-artikel:

" De mantelstroomtransformator zal hoogfrequente frequenties van de radio doorlaten maar een uitstekende isolator vormen voor de stoorsignalen van 50Hz. In het audiopad is de scheiding tussen gewenst en ongewenst minder eenvoudig te maken."

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een Aardlus-isolator bij audio, en zo ja: heeft dit een merkbaar negatief effect op de geluidskwaliteit?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 119615 op 22-12-2007 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mzeist
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-01 17:55
spdif over glas en je hebt nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 119615 op 23-12-2007 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 08:40

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Zelf persoonlijk zou ik een andere versterker (of eigenlijk een receiver) kopen in jouw situatie. Dus eentje met SP/DIF. Ten eerste ben je dan gegarandeerd compleet brom-vrij. Ten tweede ga je dan van stereo (2 audiokanalen) naar surround (6 audiokanalen, ook wel 5.1 genoemd). Dus met name voor films is dat een enorme winst. Dolby prologic (simulatie van 4 kanalen via 2 kanalen) kan ook wel, toch blijft de kwaliteit en bandbreedte een stuk minder (2*44KHz i.p.v. 6*48KHz).

Ik gebruik zelf tegenwoordig de optische variant van SP/DIF, en erg korte kabels, maar de coax versie is even goed. Ik spreek uit ervaring, had vroeger ook 15 meter kabel liggen, eerst stereo zoals jij, later eentje van die 2 kabels voor SP/DIF. Wel moet ik zeggen dat de hoeveelheid brom in mijn geval wel meeviel, door het gebruik van goede kabels. Na switchen naar SP/DIF was de brom compleet weg, ook bij die 15 meter kabel.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

cjdijk schreef op zondag 23 december 2007 @ 03:20:
Zelf persoonlijk zou ik een andere versterker (of eigenlijk een receiver) kopen in jouw situatie. Dus eentje met SP/DIF. Ten eerste ben je dan gegarandeerd compleet brom-vrij. Ten tweede ga je dan van stereo (2 audiokanalen) naar surround (6 audiokanalen, ook wel 5.1 genoemd). Dus met name voor films is dat een enorme winst. Dolby prologic (simulatie van 4 kanalen via 2 kanalen) kan ook wel, toch blijft de kwaliteit en bandbreedte een stuk minder (2*44KHz i.p.v. 6*48KHz).

Ik gebruik zelf tegenwoordig de optische variant van SP/DIF, en erg korte kabels, maar de coax versie is even goed. Ik spreek uit ervaring, had vroeger ook 15 meter kabel liggen, eerst stereo zoals jij, later eentje van die 2 kabels voor SP/DIF. Wel moet ik zeggen dat de hoeveelheid brom in mijn geval wel meeviel, door het gebruik van goede kabels. Na switchen naar SP/DIF was de brom compleet weg, ook bij die 15 meter kabel.
Erm das wel heel erg overdreven drastisch, een nieuwe versterker kopen alleen voor sp/dif.
Tis nou niet echt een goedkoop iets.
15meter over analoge lijn moet gewoon zonder brommen kunnen.
Denk dat je beter de oorzaak van die brom kunt gaan achterhalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heuveltje schreef op zondag 23 december 2007 @ 11:37:
...

Heb ik inmiddels gedaan:

De enige situatie waarin de brom echt verminderd wordt (nog steeds hoorbaar op hogere volume niveau's maar niet echt relevant meer) is wanneer zowel de PC als de kabeldecoder zijn ontkoppeld van het stopcontact. Als dit bij minstens één van de twee niet zo is, is er brom. Het ontkoppelen van alleen het kabelsignaal bij zowel de stereo (radio) als de kabeldecoder heeft geen zin, hierdoor wordt de brom alleen maar harder.

Hoe kan ik dit verhelpen? Ik heb totaal geen ervaring als het gaat om elektrotechniek / solderen. Ook is het zo dat in deze ruimte geen geaarde stopcontacten aanwezig zijn (mocht dit een oplossing zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

wat je nog even kan proberen is het omdraaien van de stekkers. dit klinkt wellicht vreemd maar het kan een fase probleem zijn. Dus even beide stekkers eruit > geen brom. 1 stekker erin > brom > stekker omdraaien > nog steeds brom ?? als je gelukt hebt werkt dit en moet je dus de combinatie maken waarbij de de minste brom hebt.

Het kan ook nog zo zijn dat mocht je huis over 3 fases beschikken het ene apparaat op een andere fase zit dan het andere. Ook dit kan brom opleveren die vrij lastig te bestrijden is helaas.

Je kan natuurlijk even de standaard aard trukjes proberen > kabel aan cv. Volgens mij redelijk onschuldig (cv zit aan gasleiding en die gaat de grond in > aarde) maar er zullen hier ongetwijfeld reacties komen dat dit levensgevaarlijk is......... en kijken of de brom dan weg is / minder wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

heuveltje schreef op zondag 23 december 2007 @ 11:37:
[...]

Erm das wel heel erg overdreven drastisch, een nieuwe versterker kopen alleen voor sp/dif.
Tis nou niet echt een goedkoop iets.
15meter over analoge lijn moet gewoon zonder brommen kunnen.
Misschien dat de TS toch al een oude versterker had van minstens 10 jaar oud. En 6 kanaals geluid is natuurlijk ook een enorme vooruitgang, gaat niet alleen om die SP/DIF. ;)

Die truuk van je stekker van je pc in het stopcontact 180 graden draaien wil inderdaad ook wel eens helpen, of je antennekabel eruit trekken, die kan ook brom veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
cjdijk schreef op zondag 23 december 2007 @ 13:53:
[...]

Misschien dat de TS toch al een oude versterker had van minstens 10 jaar oud. En 6 kanaals geluid is natuurlijk ook een enorme vooruitgang, gaat niet alleen om die SP/DIF. ;)

Die truuk van je stekker van je pc in het stopcontact 180 graden draaien wil inderdaad ook wel eens helpen, of je antennekabel eruit trekken, die kan ook brom veroorzaken.
Stekker draaien werkt helaas niet. Ik zit er inderdaad wel over te denken, een nieuwe versterker. Alleen is het zo dat wanneer je een digitale coax kabel (S/PDIF) gebruikt, je geen last hebt van de brom? Dat gaat toch ook via een metalen draad?

Maargoed het liefst zou ik natuurlijk, ook al koop ik misschien wel een nieuwe versterker, toch een (tijdelijke) oplossing hebben voor dit probleem. Afgezien van die bromtoon, vind ik het uberhaupt niet zo'n fijn idee dat ik in zo'n groot elektromagnetisch veld zit ;)

Ik lees best veel negatieve dingen over dat gebruiken van de CV als aarde, maar wat is hier precies het gevaar van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Anoniem: 119615 schreef op zondag 23 december 2007 @ 14:40:

Stekker draaien werkt helaas niet. Ik zit er inderdaad wel over te denken, een nieuwe versterker. Alleen is het zo dat wanneer je een digitale coax kabel (S/PDIF) gebruikt, je geen last hebt van de brom? Dat gaat toch ook via een metalen draad?
Euhm, S/PDIF, is een glasvezel in rubbere omhulsel. Geen metaal te vinden, connector heet toslink.
En de kabel moet je niet "knakken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

het kan natuurlijk ook zo zijn dat de kwaliteit van je kabel dermate slecht is dat de afscherming niet voldoende is. Ik heb dat zelf in het verleden opgelost door microfoon kabel te gebruiken en die dubbel te leggen (even zelf plugjes eraan zetten) Deze kabel kan je in de betere audio knutsel toko wel vinden. Of het in jou geval de oplossing geeft ????

digitaal het je via coax en via glas. De beste oplossing in jou geval is dus glas omdat je dan totaal geen elektrische verbinding hebt tussen je componenten

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 23-12-2007 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Friedchicken schreef op zondag 23 december 2007 @ 16:01:
[...]

Euhm, S/PDIF, is een glasvezel in rubbere omhulsel. Geen metaal te vinden, connector heet toslink.
En de kabel moet je niet "knakken".
Er bestaan 2 soorten SP/DIF. De optische en de Coax variant. Die eerste werkt via licht, die andere met electriciteit, je kunt dan gewoon dezelfde kabel gebruiken, je houdt er zelfs nog eentje over. Alle 6 kanalen gaan nu door 1 kabel. Die coax kabel zal inderdaad wat brom opvangen, alleen merk je daar niks van. Het signaal wat erover gaat is immers digitaal. Alleen indien de brom harder zou worden dan het eigenlijke signaal, dan zouden er decodeerfouten optreden, en het geluidssignaal zal compleet wegvallen. Maar dat lijkt me een uitzonderingssituatie. Toen ik zelf nog via 15 meter coax werkte, had ik dat in elk geval niet.

[ Voor 4% gewijzigd door cjdijk op 23-12-2007 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@cj dijk, lees mijn post boven die van jou. Ook als je coax digitaal gebruik kan je brom krijgen omdat via de mantel fase verschil spanningen en nul spanningen tussen de apparaten kunnen lopen. Dit is niet in het digitale domein natuurlijk maar omdat je met coax wel een elektrische verbinding houdt kan je last krijgen van brom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46214

Ik zit ook met een enorme brom. Ook geen digitale ingang op mijn sony receiver helaas. Ik heb het idee dat wanneer ik de tulppluggen in de receiver stop en dan de jack-uitgang beetpak, ik een lichte tinteling voel. Kan dat? In ieder geval hoor je de brom zodra je het uiteinde beetpakt.

Ik heb ook een kabeltje lopen van tv naar pc en wanneer ik die ertussen wegtrek is de brom NOG erger. Vreemd allemaal. Bovendien flikkert mijn tft scherm wanneer ik die kabels heb aangesloten.

Zijn dit soort dingen ook te verhelpen met zo'n Ground-Loop Isolator?
Pagina: 1