Toon posts:

Fan-bus schema tips

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok het plan is er bijna...
ik kom er nu ff niet meer uit.

Ik ga gebruik maken van diverse fans die te schakelen zijn tussen 12V uit en 5V.
Aan deze schakelaars wil ik drie kleuren leds solderen (conrad blz549 fl 1,95 p/s) deze kunnen rood, geel of groen worden.

Maar hoe moet ik deze nu aansluiten, heb een schemaatje gemaakt zoals ik denk dat het moet.

Afbeeldingslocatie: http://home.wish.net/~jeroen7/nietnodig/fanbus.jpg
Opto-coupler om er voor te zorgen dat de led van fan 1 niet gaat branden als de schakelaar van fan 2 omgezet wordt. (toch)
Kheb d'r niet echt veel verstand van dus tips zijn van harte welkom.

Verwijderd

Topicstarter
duh, niemand :?

Verwijderd

Man je wacht pas 13 minuten ofzo. Heb geduld.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:18
Ik heb geen flauw ID wat een opto-coupler is, maar het lijkt me niet verstandig om je LED serieel met je fan te schakelen...
Of deed je dat niet ??

Anyway, je kan zowiezo kijken op VirtualHideout , of op www.fanbus.com voor schema's en uitleg

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar ik ben altijd exited over dit soort dingen en zodra ik weet hoe ik da ding precies moet maken ga ik snel onderdelen halen.. :9~

oh ja nog ff over die opto-coupler.
Heb ff zitten bladeren in het grote boek (conrad) op blz 558 staat er een met 4 transistor uitgangen (PC847), zou dat iets zijn?
Heb er wel meerdere nodig natuurlijk

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-04 15:54

8-Track

Hier staan alle smaken van Fanbus.com

Daar zal de goeie ongetwijfeld tussen staan.

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:12
ik heb het anders gedaan:

doormiddel van een dubbelpolige schakelaar de +12v en de +5v in 1 keer laten schaklen
(per fan dus een schakelaar) en dan de -12v en de -5v allemaal doorverbonden met elkaar.

En de led aangesloten op de +5v met een weerstandje er tussen
(wel parralel erover heen)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:47

Exirion

Gadgetfetisjist

Volgens mij heb je er geen flauw benul van wat een opto-coupler is! Een opto-coupler is een ledje+sensor in 1 behuizing om een signaal door te kunnen geven zonder dat input en output electrisch met elkaar verbonden zijn. Het is me echt een raadsel wat je daar mee wil doen in een schakeling als deze :?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Opto-coupler om er voor te zorgen dat de led van fan 1 niet gaat branden als de schakelaar van fan 2 omgezet wordt. (toch)
Kheb d'r niet echt veel verstand van dus tips zijn van harte welkom.
maareh
Is het dan niet zo dat mijn leds elektrisch met elkaar verbonden zijn in een schema met meerdere switches en fans.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ben d'r al uit. thanx voor de tips

De schakelaars die ik ga gebruiken hebben 3 standen.
ff kijken of zoiets snel met ASCII kan tekenen.
[0][0]
[0][0]
[0][0]

Dit is dus de onderkant! De soldeeraansluitingen. Links en rechts zijn appart, dus inderdaad geen opto-coupler nodig. Links sluit ik de fan op aan en recht het duo-ledje (3 kleuren)

Roger-uit

• 8-Track

8-Track

Tekst is blijkbaar wat moeilijk, maar ff een plaatje proberen:
Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_512_dual_led.jpg

Drie leds lijkt me lastig, maar twee is eenvoudig en kost je niet zoveel moeite.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Waarom 3 ledjes als er maar 2 verschillende standen zijn?

-------12V-------|------(B2)
|
|
}
|======(A)==12V/5V
|
|
|
--------5V-------|------(B1)

OK, hopelijk is het duidelijk genoeg zo ;)
Je schakelt met je schakelaar tussen 5V en 12V, dus tussen A en B1, en B2 en A, staat een spanning van 0 of 7Volt. Als je dus tussen B2 en A, en tussen A en B1 en ledje+weerstand aansluit, dan zal de schakelaar de spanning regelen, maar ook schakelen tussen het ene ledje en de andere. Simpel :)

Trouwens, je bewijst dat Conrad afzetters zijn. LEDjes kosten bij een electronicaboer misschien een kwartje of 30 cent per stuk! Conrad is met alles veel te duur :r

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Wortel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-06-2024
En dit kan ook:

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.a.woltjer/pics/SCHEMA.gif

[mond open mode]Wat hebben er veel mensen gereageerd toen ik dit plaatje maakte[/mond open mode]

• Mich
dat 1 na laatste schema is bagger

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 14 februari 2001 15:00 schreef DE_Michiel het volgende:
Het is doodsimpel en het werkt gegarandeerd. Het is alleen goed als het ingewikkeld is? Whatever... ;)

• Wortel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-06-2024
Die van mij of die van exirion?:?

• Mich
jemig tis dat ik geen tijd heb anders maak ik wel een geod schema want dit is weer niks

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 14 februari 2001 15:02 schreef Wortel het volgende:
Die van mij of die van exirion?:?
Laat hem maar lullen.. Dat van jou werkt, en dat van mij werkt. De beste stuurlui staan aan wal :D

• delyver
  • Laatst online: 24-08-2025
Op woensdag 14 februari 2001 15:00 schreef DE_Michiel het volgende:
je begrijpt um niet? ;)

Audi A8 W12 6.0

• Mich
Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~michielvanaalst2%5Cslotbus.jpg

dit is niet mijn fanbus maar van een andere tweaker maar zo heb ik hem ook

het voordeel is dat je ook een gekochte koeler met 4 pins aan kan sluiten

• 8-Track

8-Track

Zo heb ik hem ook, het gaat uiteindelijk alleen om de functionaliteit. Ik zit niet de hele dag met die schakelaartjes te spelen en ledjes heb ik ook al niet nodig...

Ideaal. Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/net/smokin.gif

• Mich
ik heb hem wel me led jes maar dat is dan alleen maar om he er iets profesioneler eruit te laten zien

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd

Er gaan hier in ieder geval 2 dingen fout.
1. 3 Kleuren led's hebben maar 2 verschillende kleurtjes, rood en groen. Als ze samen aan staan heb je geel (nou ja meestal een amber achtig kleurtje)
2. Je hebt helemaal geen optocoupler nodig, alle spanningen etc zijn goed gedefineerd en bekend, dus er is geen noodzaak om de boel te scheiden. Je kan het dus ook eenvoudig met een enkelvoudige 2 weg schakelaar doen.

Voor de schakelaartjes die meestal gebruikt worden schakeld het middelste pootje tussen een van de buitenste 2 (met een dubbele uitvoering is dit natuurlijk in 2 voud uitgevoerd) Sommige van deze schakelaartjes hebben ook een midden stand, waarin geen van de pootjes zijn aangesloten.

verder las ik nog ergens dat je de led's in serie met de fan moet zetten, klinkklare onzin! Die zet je parallel aan de fan (uiteraard wel met de bijbehorende serie weerstand)

Edit: Onder 3 kleuren led's versta ik zelf led's met de kleuren rood, groen en blauw. De zogenaamde full color led's!

Verwijderd

Op woensdag 14 februari 2001 14:23 schreef DE_Michiel het volgende:
ik heb het anders gedaan:

doormiddel van een dubbelpolige schakelaar de +12v en de +5v in 1 keer laten schaklen
(per fan dus een schakelaar) en dan de -12v en de -5v allemaal doorverbonden met elkaar.

En de led aangesloten op de +5v met een weerstandje er tussen
(wel parralel erover heen)
PARALLEL???
ben jij niet goed? NOOOOOIT elektronica of natuurkunde gehad????

in SERIE!!!! GVD :(:(:(:(

• Mich
inderdaad mijn fout en doe nog wel een opleiding electro op de mts

schaam schaam

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt allemaal ..

Maar ik geloof dat ik er alang uit ben!

Geeft nix, fanbus.com heeft me ook nog geholpen om jullie verhaaltjes te visualiseren ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zodra ie klaar is kom ik met de pics

Heb nu weer reteveel ideeen :9
Pagina: 1